Indie Game: The Movie (2012)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Lisanne Pajot en James Swirsky
met Edmund McMillen, Tommy Refenes en Phil Fish

De 21e eeuw bracht een nieuw type van onafhankelijke, maar worstelende kunstenaars met zich mee: die van de 'indie'-spelontwerpers. Weigerend om te ploeteren voor de grote ontwikkelaars bedenken, ontwerpen en programmeren zij hun eigenzinnige spellen in de hoop hun eigen successen te kunnen boeken. Na drie jaar hard werken wachten ontwerper Edmund McMillen en programmeur Tommy Refenes de release van hun eerste spel voor de Xbox: 'Super Meat Boy'. Op PAX, een groot evenement voor computergames, laat ontwerper Phil Fish zijn lang geanticipeerde 'Fez', dat al vier jaar in de maak was. Ondertussen denkt Jonathan Blow erover aan een nieuw spel te beginnen, na het enorme succes van zijn 'Braid', één van de meest gewaardeerde spelen aller tijden.

avatar van Koyuki
Kan niet wachten. Hij schijnt briljant te zijn.

avatar van Mosman
Als het je boeit, moet je dit zien.
Erg inspirerende documentaire, die ook gewoon mooi is om te kijken

avatar van Shinobi
Interessante documentaire die een mooi kijkje achter de schermen geeft met welke (persoonlijke) problemen onafhankelijke ontwikkelaars te maken krijgen.

Alleen jammer dat de film zich teveel richtte op de mannen van Super Meat Boy en de maker van Fez. Had toch wel iets meer van Blow willen zien.

Zelf ben ik gamer en dan is het al helemaal interessant om te zien, maar voor de niet-gamer zal dit ook wel leuk zijn.

3,5 Sterren.

avatar van MrLee
Zeker het bekijken waard, vond hem erg interessant. Ben wel met Shinobi eens dat een breder assorti aan ontwikkelaars het geheel nog interessanter had gemaakt.

avatar van zyntex
Meer ontwikkelaars had het inderdaad beter gemaakt. Nu lijkt het meer op reclame voor 3 spelletjes.
De muziek was lekker ontspannen.

Maar wat een crybabie is die gene van FEZ. Ik heb even die demo gespeeld maar zo boring die game.

Die gast met zijn vriendin van Super Meatboyis trouwens wel een baas! Zo iemand heeft echt een bepaalde uitstraling van een game ontwikkelaar. Heerlijke game en uitdagend en snel.

avatar van FillumGek
Hoewel deze documentaire over een erg leuke hobby gaat, weet het verre van een plezierig sfeertje te creeëren. Je denkt al snel dat zo'n indie developer iedere dag een paar uurtjes achter zijn PC zit en de grootste lol beleefd om zijn droom te verwezenlijken. En nu zal dat vast bij sommigen ook zijn, maar dat geldt niet voor de ontwikkelaars achter onder andere Super Meat Boy en Fez. Integendeel, wanneer hun project zou mislukken zouden ze in een zware depressie zakken.

De film focust zich voornamelijk op de games Fez en Super Meat Boy. Volledig geobsedeerd door hun spelletje waar ze hun ziel en zaligheid in hebben gelegd leggen ze uit hoe belangrijk het is dat ze slagen en wat voor een boodschap ze willen meegeven met hun werk. Dat gaat soms zover dat mijn sympathie al snel veranderde naar ergernis. Zo reageerde Jonathan Blow, bedenker achter Braid, vele malen in de comments op diverse sites om de betekenis van zijn game uit de doeken te doen, omdat er mensen waren die zijn diepere boodschap niet zagen. En dat terwijl de verkocht als een tierelier en een groot succes was, maar dat deed hem blijkbaar niet zo veel.

Ook Tommy en Phil leken, ook nadat ze lovende reacties kregen, maar moeilijk vrolijk te kunnen worden. Alleen Edmund vond ik wel een sympathieke kerel en de enige die wat uitstraalde. Minpuntje, maar dat is persoonlijk, is dat de genoemde games niet mijn favorieten zijn. Ik had liever nog wat andere games aan bod gezien zoals Limbo of de mensen achter thatgamecompany. Het zet je wel nog een keer aan het denken dat zo'n spelletje downloaden, wat je anders zo'n tien euro kost, het zomaar fataal kan zijn voor zo'n bedrijfje. Best boeiende docu verder, hoewel ik deze ontwikkelaars niet zo sympathiek vond... Eerlijk en oprecht is het wel.

avatar van Lefgozer
Ben het eens met FillumGek. Ik vond deze documentaire iets tegenvallen, mede omdat ik graag meer ontwikkelaars had gezien. Twisted Pixel (niet indie genoeg?) lijken me bijvoorbeeld erg leuke gasten (die indruk krijg ik als ik hun games speel). Eigenlijk vond ik de mensen die gevolgd worden in deze documentaire stuk voor stuk sukkels, behalve die van Super Meat Boy met dat baardje.

avatar van Koen87
Interessante documentaire die breder toepasbaar is dat alleen maar voor de videogames industrie, voor zover als ik het zie geldt dit voor zowat elke entrepreneur (ondernemer) en haar kansen-exploratie/exploitatie. Dit zorgt ervoor dat het voor de fans wellicht minder aantrekkelijk is, maar in het algemeen wordt het daardoor wel interessanter (ik ben zelf namelijk totaal geen gamer).

avatar van John Milton
leuke documentaire om te zien, ook als je niet met (indie)games hebt aangezien het voornamelijk om de mensen achter de games gaat en hoeveel ze erin stoppen en er voor hen op het spel staat.

bro
Lefgozer schreef:

...Maar de film toont net dat ze veel meer bereikt hebben dan "enkel een indie game gemaakt hebben". Ik vind het juist opmerkelijk dat deze mensen die, zoals ze zelf zeggen, al heel hun leven gebukt gaan onder een minderwaardigheidscomplex er toch voor kiezen hun hart en ziel in de strijd te gooien om hun doel/droom te verwezelijken. Sorry maar dit is nu niet bepaald mijn defenitie van een sukkel.

FillumGek schreef:

Ik vind de sfeer juist erg inspirerend en aanmoedigend om je dromen na te streven. Vind je dat dan niet aangenaam? Of ben je gewoon op je tenen getrapt omdat jij je dromen niet nastreeft? Daarbij denk ik dat je inderdaad een belangrijk punt aanhaald. Games maken lijkt voor de buitenwerled gemakkelijk en leuk, maar de mensen vergeten dat dit gelijk staat aan uren, dagen, jaren aan een stuk programeren en coderen. Ik denk niet dat de ontwikkelaars die in deze film voorkomen als enige dit ervaren als ''concetratiekamp-werk", zoals ze zelf zeggen. Ik heb al héél wat meer ontwikkelaars gevolgt en één voor één zeggen ze hetzelfde: Het is even hard werken als iedereen anders in de wereld. Dus geloof het nu maar gewoon...

FillumGek schreef:

Tja dat krijg je als je hele leven teneergeslagen door het leven gaat en dan plots een lichtpunt ziet in je leven. Zoals ze zeiden: ze konden het nog bijna niet geloven, het moest nog wat doordringen. Dat had de maker van bvb Minecraft ook. Daarboven zie je heel wat beelden van hen terwijl ze naar gamers kijken die hun game voor het eerst spelen en daar tonen ze nogtans wel oprecht geluk waar ik bvb alleen maar jaloers op kan zijn. Jij waarschijnlijk ook, aan je mening over deze personen te zien. Of de maker van Fez die zijn game in de Expo ten toon stelde en ondanks de vele bugs die nog in het spel zaten toch superblij was dat de spelers er toch nog steeds intresse in bleven tonen. Nee nee, je hebt het bij het verkeerde eind, ze zijn hun succes meer dan dankbaar hoor Gelukkig vond je de film voor de rest toch iets of wat boeiend zeg

avatar van FillumGek
bro schreef:

Geen idee hoe je erbij komt dat ik op mijn teentjes getrapt ben, ik zeg slechts hoe de docu op me over komt. Bovendien, wie ben ik dan en wat zijn mijn dromen? Als je toch persoonlijk wilt worden...

Ik geloof het ook hoor. Ik heb ook helemaal niks gezegd over dat ik het niet geloof.

bro
Het was niet de bedoeling persoonlijk te worden, mijn excuses daarvoor. Soms ben ik gewoon een beetje een knorpot. Kritisch tegenover mezelf, zodoende ook kritisch tegenover andere mensen

avatar van Onslaught
Leuke documentaire.

Geeft een leuke maar ook toch wel trieste kijk op de wereld van de Indie game developers. Terwijl ik kijk vraag ik me af of ze wel echt gelukkig zijn of gevangen zitten in een wereld waarin zovelen tegenwoordig leven. Uiteindelijk zie je dat het harde werk beloont wordt en ze niet in een diep gat vallen. Dit zijn dan nog de succesverhalen. Ik zou niet de keerzijde willen zien.

avatar van Edwin1973
Aardige documentaire, maar geen openbaringen wat mij betreft.

avatar van mrdig
Toffe docu, leuk om de developers van oa Super Meat Boy te zien, een game die ik helemaal ziek heb gespeeld (5*). Hell, ik heb zelfs een tshirt van ze besteld. Dat ze nu miljonair zijn gun ik ze van harte, wat een passie en gedrevenheid.

Had nog nooit van Super Meat Boy en Braid gehoord, maar heb er nu wel erg veel zin in die te spelen.

Fijne docu inderdaad, die tamelijk universeel is. Ook zonder interesse in games is het zeer de moeite waard want het gaat om thams als eigenzinnigheid, authenticiteit vs commercieel, David vs Goliath, alles of niets, etc.

Moet wel zeggen dat ik de hoofdpersonen muv die gast met zn vrouw, behoorlijk irritante figuren vond.

avatar van jipt
Ik vond de ontwikkelaars en games maar weinig interessant, heb alleen Braid gespeeld en vond dat ook gelijk de meest interessante ontwikkelaar, maar kreeg te weinig screentime. Duurde ook veel te lang. 2*

avatar van SnakeDoc
Interessant kijkje achter de schermen van deze kunstenaars.

Mooi om te zien dat eigenlijk niemand bezig is met de massa die lijken te snakken naar het spel, maar dat zij alleen maar moeite hebben om hun 'kindje' uit handen te geven aan zowel fans als critici.

avatar van toetje1977
Prima docu die je als gamer gezien moet hebben. Ook voor de niet-gamers zeker interessant. Het laat duidelijk zien dat de makers van dergelijke games heel wat moeten doorstaan voordat ze succes hebben. Met name de makers van Super meat boy zijn interessant om te volgen, maar ook zeker de maker van Fez...

Grappig hoe de game-wereld dergelijke interessante personages voortbrengt. Na eerder al genoten te hebben van The king of kong, met interessante figuren aan de gamers-zijde, is Indie game: the movie wederom een zeer leuke wegkijker.

avatar van D-ark
Wat is Phil Fish toch een naar ego-centrisch mannetje, jammer want Fez was een leuke/mooie maar wat eentonige 'platformer'. Maar het eindeloze haten op zijn ex businius partner waar we nooit de reden waarom(ja ruzie) of zijn kant van het verhaal hoorde was nogal zwak. Ook is hij een duidelijk voorbeeld van een verwend kind, alles moet volgens zijn weg gaat en mensen moeten daarvoor wijken[. Hier nog een goed stuk commentaar erover hoe de man nog steeds nogal kinderachtig doet over dingen en waarom hij gestopt is met fez 2.

Daartegen zijn de makers van super meat boy erg sympathiek, de huiselijke metal fan en de nogal ziekige jongen die aan alles twijfelt omdat het zijn eigen levensdoel is en hier ook wat vaag gehint word in de documentaire door zijn handicaps al veel problemen mee heeft.

Zijn doel is ook vooral om zijn ouders de luxe te geven omdat ze hem heel zijn leven gesteund hebben is wat sentimenteel maar wel mooi.

John Blow doet vooral wat interludes die veel toevoegen, hij is toch de odd one out met zijn jaren ervaring in programmeren. The Witness is nog steeds niet uit.

Wat glad en sentimenteel soms maar een docu over een interessant onderwerp die erg fijn wegkijkt.

Niet van gecharmeerd.

Nu heb ik ook niet zoveel met indie games. Heb er wel eens een paar gespeeld, maar ik ben er nooit echt achtergekomen waar de appeal van die spellen nu net ligt. itt film, waar bepaalde geniale indie filmmakers zich wél kunnen meten met professionele cinema is het in het game wereldje een scene apart, met andere normen en waarden. Ideaal om dan maar eens een docu over te zien.

Wat we krijgen zijn 5 developers (3 teams) die elk een zeer succesvol spel gereleased hebben. Een magere oogst om een beeld te geven van het indie game wereldje, vooral wetende dat de meeste developers net falen. Wat deze docu laat zien zijn enkel de excessen, voor de gemiddelde realiteit is jammer genoeg geen plaats. Het krijgt dan ook al snel een "America, land of Dreams" sfeertje mee wat een vuile nasmaak naliet.

De devs zelf zijn zowat onuitstaanbaar. Beetje getormenteerde jong-volwassenen die zich met veel overgave proberen "uiten" via videogames, maar eigenlijk weinig tot niks te vertellen hebben. En dan uiteraard wat gedesillusioneerd achterblijven wanneer er amper mensen zijn die de "diepere lagen" in hun spel vatten. Ik zag ze ook niet, zo'n Super Meat Boy zag er mij niet veel anders uit dan een gemiddelde platformer, maar blijkbaar is het cool om in zulke spellen poppetjes met een middelvinger te tonen. Dat maakt het dan zo edgey dat je het niet bij gerenomeerde studios ziet? Ieder zijn idee van een leuk spel natuurlijk.

Mnee, van deze docu werd ik niet veel wijzer. Men heeft er de weirdos en de successen uitgezocht, maar over het wereldje zelf heeft deze docu eigenlijk niks te zeggen. Zootje spelen met rare mensen dus, ik kon er niet echt van genieten.

avatar van Boogeyman
Onderhond schreef:

Pas op hoor, met dat soort uitspraken.

Al snap ik erg goed dat je als filmliefhebber, of geïnformeerd wil worden over de indie-game wereld dat je er weinig wijzer van wordt (of plezier aan beleeft), maar SMB is los van het feit dat het allemaal erg droog overkomt een van de meest succesvolle indie-games aller tijden.

Zal ik je persoonlijk ook verder niet kwalijk nemen, want in deze docu wordt ook maar het halve verhaal verteld. Een verhaal dat voor filmliefhebbers (en Wii eigenaren ) waarschijnlijk niet bijster interessant is nee.

avatar van Seam
Braid een van de meest gewaardeerde spellen allertijden? Misschien voor een indie game, maar verder toch absoluut niet

avatar van Boogeyman
Absoluut wel een blauwdruk geworden binnen het puzzle/platform genre, maar een game als Limbo was nog wel 2x zo succesvol, dus zeker wel een klein beetje valse marketing voor de film inderdaad.

avatar van LostCauze
Ik kende al de games die werden besproken, en de successen, maar heb alleen Braid gespeeld. Erg tof om te zien hoe de makers zo'n achtbaan beleven.

De spanningsboog is echt perfect in deze documentaire, je voelt echt mee met de developers.

Enige minpunt is dat we nooit dat moment te zien krijgen waarin de developer van Fez, eindelijk ziet dat al zijn werk de moeite waard is geweest. Dat had de docu helemaal af gemaakt en gezorgd voor een halve punt hoger. Nu is het een 8,2 afgerond naar beneden.

Desalniettemin een absolute aanrader.

avatar van Mr. Chiel
WOW! Wat een vette docu! Het ontwikkelen van een game, nerds achter een computer, wat is daar nu boeiend aan? Nou, ik werd helemaal meegenomen in hun wereld, kreeg kippenvel (!) en was in hun plaats zenuwachtig hoe het af ging lopen. AANRADER!