The King (2019)

Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Australië
Biografie / Drama

geregisseerd door David Michôd
met Timothée Chalamet, Joel Edgerton en Robert Pattinson

Begin van de 15e eeuw. Hal, een eigenzinnige prins, bestijgt na zijn vaders dood de Engelse troon. Dat gebeurt terwijl het land zich voorbereidt op een oorlog met Frankrijk. Met begeleiding van zijn vriend, Falstaff, moet Hal zich staande zien te houden te midden van paleisintriges, oorlog en chaos.

Niemand moeite met Pattinsons "frans" accent?

avatar van Capablanca
DrJ schreef:
Ineens was het afgelopen, terwijl ik t gevoel had dat ie pas op de helft was.

Gelukkig niet! Ik had wel genoeg gezien, en vooral gehoord. Mooie aankleding, maar een overdaad aan dialogen in een gedragen sfeer bederft dat een beetje.

avatar van Brandt
Een ietwat brave vertelling van een interessante periode in de Europese geschiedenis. De 100-jarige oorlog is al een tijd aan de gang als Henry V de troon bestijgt. Deze jongeman wil het over een heel andere boeg gooien dan zijn vader, 'zijn vijanden zijn mijn vijanden niet', maar wordt meegezogen in politieke malversaties en gekonkel. Hoe dat afliep is bekend (de legendarische slag bij Azincourt), daarna stopt de film en lijkt de carrière van Henry V erop te zitten wat hoogtepunten betreft. Terwijl hij toch nog een aantal jaren te gaan had. Apart!

Positief verrast. Een film over de middeleeuwen die een wat realistischer beeld geeft dan de meeste films over deze tijd. Vooral de gevechten zijn veel rauwer en minder gechoreografeerd. Vooral het 1 op 1 duel in het begin. Vaak zijn dit prachtig gechoreografeerde clashes, terwijl we hier zitten te kijken naar twee soldaten in harnas die door de modder rollen.
Hier en daar is het wat continuïteit betreft niet helemaal historisch juist, maar ik begrijp de keuze wel omdat dit de pacing ten goede komt.
Leuke film en zeker een aanrader om een keer te kijken als je weer eens doelloos door Netflix heen scrollt. Overigens zit er één shot in die me wel erg deed denken aan Game of Thrones, voor degene die beide hebben gezien snap je wel wat ik bedoel.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik toch wel blij ben met Netflix Original films. Net zoals bijvoorbeeld Mudbound is dit een film die niet snel een goedkeuring zal hebben gekregen om in de bioscoop vertoont te worden denk ik. Er zit te weinig actie in om tegenwoordig nog voldoende publiek te trekken, maar de productiewaarde is weer net wat te hoog om het voor een prikkie te maken. Op deze manier kunnen er dan toch nog van dit soort projecten uitkomen die in mijn ogen anders zijn dan de meeste mainstream Hollywood films.

avatar van Icer
Redelijke verfilming van de slag bij Azincourt. Ik las net dat Jan van Brederode tijdens deze slag aan Franse zijde gevallen is. Hij wilde zich eigenlijk bij de Engelsen aansluiten maar werd daarvoor bedankt ( bron: Wikipedia). Terug naar de film, de strijd is m.i. goed in beeld gebracht, de immer glimmende uitrusting komt was onrealistisch over, maar wordt wel degelijk in de geschiedenis benoemd. Ruim voldoende wat mij betreft.

avatar van Berthil
Te lange film met te veel dialogen over een gevecht in de Franse modder.

Mooie film waarin de sfeer van de middeleeuwen goed naar voren komt.
Af en toe lekker droog.
Zoals de neef die niet naar Frankrijk gestuurd wordt als gezant want hij heeft morgen een andere bezigheid.
"Je hoofd moet namelijk worden afgehakt"

avatar van Brabants
The King is een film die gebaseerd is op toneelstukken van William Shakespeare. De jonge prins Hal bestijgt de troon in een periode van politieke onrust en veldslagen tegen het Franse huis Valois. De zogenoemde honderdjarige oorlog. De dialogen en de veldslagen kregen in de film de tijd wat mijns inziens hoort bij zo'n interpretatiestuk als deze film moet uitbeelden. Subtiel doch sterk!

avatar van macrobody
Zo af en toe heeft Netflix een uitschieter naar boven en dit is zo'n film. Goed gefilmd en prachtige dialogen. Het afhakken van het hoofd was zeer realistisch bijvoorbeeld. En een dialoog als deze vond ik mooi:
- How did my assassin come to you?

I fail to remember the moment.

- Remedy this failure.

So much has happened
in the intervening months.

- An event as pivotal as this one
should be amply equipped
to penetrate the fog of time elapsed.

En ik neem aan dat Lily-Rose Depp de dochter is van Johnny Depp. Ze heeft in ieder geval veel van hem weg.

Mooie film en weer wat geschiedenis geleerd als moeten we de nauwkeurigheid wel met een dikke korrel zout nemen natuurlijk.

avatar van IH88
“A king has no friends. Only followers and foe.”

Sterke film rond koning Henry de Vijfde, fantastisch gespeeld hier door Chalamet. The King komt langzaam op gang, maar nadat Henry’s vader Henry de Vierde (Mendelsohn) komt te overlijden en Henry de troon bestijgt, komt de vaart erin. Sfeervol, met een geweldige production design en fantastische acteurs in de bijrollen.

Vooral Edgerton, Harris en op het laatst Lily-Rose Depp (in één van de beste scenes in de film) zijn erg sterk. Pattinson is wel miscast hier, maar gelukkig is zijn rol niet al te groot. De veldslagen zijn sterk in beeld gebracht, hoewel de manier waarop de gevechten zijn gechoreografeerd soms best amateuristisch is. Gelukkig eindigt de film zeer sterk met de scenes tussen Chalamet en Harris, en die tussen Chalamet en Depp.

Zeer indrukwekkende film over de slag bij Azincourt. Elk detail wordt meegenomen voordat de slag daadwerkelijk in beeld komt.

avatar van notoirefilmhater
Deze film lijkt wel een vrouw: mooie aankleding, maar verder alleen maar blablabla blablabla en nog eens blablabla.

Dat maakt de film dan ook meteen ontzettend pretentieus en niet om aan te gluren. Het is niet spannend, het is matig geacteerd, historisch incorrect, de battles die er zijn zijn tamelijk amateuristisch, en de lange 2,5 uur speelduur maakt het kijken helemaal geen pretje whatsoever. Typische B-film Netflix-bagger.

Die duizenden soldaten zullen zich wel in hun graf omdraaien dat ze voor zo'n waardeloze film gestorven zijn. Wel een prima film voor mensen die een siësta houden: na anderhalf uur schiet je opeens wakker nadat je in slaap gevallen bent.

avatar van martijn011
Prima film met een uitblinkende Chalamet als Koning Henry V.

Zoals gezegd speelt Chalamet een glansrol in een film die er verrassend goed uit ziet. De settings zijn goed verzorgd, evenals het acteerwerk. Zo zien we Joel Edgerton en Robert Pattinson in verrassende rollen, zeker laatstgenoemde heeft een aparte rol die wat mij betreft niet helemaal uit de verf komt.
De film duurt vrij lang, neemt overal goed de tijd voor zodat je als kijker ook een beetje weet in welke tijd het allemaal afspeelt. Echt langdradig wordt het nooit, al is dit geen film die later als klassieker beschouwd gaat worden, daarvoor is het allemaal net niet vernieuwend en goed genoeg.

Toch heb ik me prima weten te vermaken, ruim voldoende!

avatar van aSMoDeuS
notoirefilmhater schreef:

Zucht. Dit was Shakespeare, geen historisch correct epos.

Daarbij waren de vechtscenes behoorlijk realistisch.

avatar van andrizzle
Deze film keek heerlijk weg. Eindelijk een keer een film met lompe zwaardgevechten in plaats van zorgvuldig ingestudeerde dansjes.

avatar van Arri
Lekker acteerwerk zeg.

avatar van Jens van Eijk
Ik vond het een super vermakelijk film, zeker een aanrader als je weer doelloos door Netflix loopt te scrollen. Het is geen action packed film het is vooral veel dialogen maar wel ontzettend interessant. Ik vond persoonlijk het acteerwerk ook ijzer sterk, en dan toch met name Robert Pattinson die vaak onnodig veel kritiek krijgt vanwege The Twilight saga. Zijn Frans accent is misschien a bit off, maar zijn charisma maakt dat wel goed. Al met al voor mij een 4 wat ik eigenlijk niet had verwacht!

avatar van Filmkriebel
Er valt weinig verkeerd te zeggen over The King, een adaptatie van Shakespeare. Ziet er goed uit maar het is ook een beetje een duffe film omdat geen enkel risico genomen wordt en platgetreden paden nooit worden verlaten. Het is gewoon wat je kan verwachten van een historisch epos: verraad, oorlogsscènes en een jonge koning die zich moet bewijzen. Chalamet zet Henry V wel goed neer naar mijn mening; hij kan de onzekerheid van de beginnende vorst goed vormgeven en zijn steun in Falstaff (Edgerton) houdt daar zeker mee verband. Er wordt langzaam opgebouwd naar de climax van de film, de slag van Azincourt, waar de Fransen in de pan gehakt werden. Het is nog steeds historisch onduidelijk waarom Henry na zo'n verpletterende overwinning terugkeerde naar Engeland in plaats van verder op te rukken. Al heeft de film wel een eigen antwoord klaar

avatar van james_cameron
Best oké, deze goed gespeelde en fraai in beeld gebracht Shakespeare-adaptatie, maar één en ander is net niet boeiend en spectaculair genoeg om de volle lengte te blijven boeien. De beslissing om het taalgebruik hedendaags te houden pakt evenwel heel goed uit; hierdoor is de film in ieder geval niet hoogdravend of abstract.

Verassend goede film. Mooie beelden en goed acteerwerk. Vooral de vechtscenes waren erg goed in elkaar gestoken.

avatar van Duke Nukem
Mooie film die heel down to earth aanvoelt, geen bombastisch Hollywood vehikel. Vooral de gevechten in harnassen komen heel realistisch over. Met een interessant thema over de zinloosheid van oorlogvoeren of de illusie van vrede. Meer gebaseerd op de toneelstukken van William Shakespeare dan historisch correct, wat wel een beetje jammer is maar toch goede cinema maakt! De sobere muziek ondersteunt het verhaal perfect. Knappe acteerprestaties van o.a. Timothée Chalamet, Joel Edgerton en Robert Pattinson. Voor mij een van de betere films van het jaar!