The King (2019)

Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Australië
Biografie / Drama

geregisseerd door David Michôd
met Timothée Chalamet, Joel Edgerton en Robert Pattinson

Begin van de 15e eeuw. Hal, een eigenzinnige prins, bestijgt na zijn vaders dood de Engelse troon. Dat gebeurt terwijl het land zich voorbereidt op een oorlog met Frankrijk. Met begeleiding van zijn vriend, Falstaff, moet Hal zich staande zien te houden te midden van paleisintriges, oorlog en chaos.

Een uitgebreide verzameling blik dat ligt te ravotten in de modder. Deze “authentiek ogende” weergave van de historische slag bij Azincourt is zo’n beetje exemplarisch voor deze langdradige film over koning Henry V, die mij amper wist te bekoren. Ik vond er weinig aan.

avatar van RaoulDuke
Degelijke en interessante film over de opkomst van Henry V en de dilemma's waar hij voor stond aan het begin van zijn loopbaan als koning.
Voor wie houd van historisch Shakespeareaans drama.
Veel aandacht voor detail en cinematografie, sterke karakters, fraaie beelden, dialogen die hout snijden, en als slagroom op de taart 'n indrukwekkende veldslag.

avatar van filmfan0511
Uiterst degelijk. Ik vind dat de makers van de film meerdere bewonderenswaardige keuzes hebben gemaakt. Ten eerste zou het makkelijk zijn geweest om voor een meer gekende tijdsperiode te kiezen, zoals de heerschappij van de Tudors bijvoorbeeld. Henry V, hier neergezet door Timothée Chalamet, is daarentegen onderbelicht in filmografische sferen, waardoor ik het een interessante tweeënhalf uur vond. Ten tweede is het tempo heel erg voortkabbelend en krijgt het verhaal ruimte om te ademen. Iets zegt me dat de film in deze vorm nooit zou zijn goedgekeurd in het meer traditionele systeem van cinema's en winstbejag. Dus op die manier bieden streamingdiensten als Netflix wel mooie opties, waar lange speelduur geen struikelpunt is. Een gevoel dat ik recent ook al bij the Irishman had.
Visueel was alles heel mooi in orde. Sets, aankleding, landschapsbeelden en uiteindelijk de veldslag; niets op aan te merken. Wel is het allemaal wat grijs en kleurloos. Dat past bij een middeleeuws Engelse setting natuurlijk, maar hoeft niet per se zo te zijn. Qua stijl en kleurgebruik hadden er interessantere keuzes gemaakt kunnen worden. 1 shot lijkt ook echt werkelijk gekopieerd uit Game of Thrones, redelijk belachelijk. De acteerprestaties waren voornamelijk goed, alleen Pattinson's rol kwam echt niet uit de verf. Dat vreselijke accent, pfoeh. Maar bon, niet echt Pattinson's fout natuurlijk, dat personage was gewoon slecht in het verhaal geschreven.

Over het algemeen zéker positief, en ik hoop dat er terug wat meer van dit soort historische epossen gemaakt gaan worden. Dat genre zit momenteel helaas in een kwantitatief dieptepunt.

avatar van Sergio Leone
Aardig.

Geen hoogvlieger, deze The King, wel een onderhoudende blik op de beginjaren van Henry de zoveelste. Timothée Chalamet is oké als de jonge koning, zonder meer. De acteurs rondom hem hebben iets kleurrijkere personages, of zouden dat toch kunnen hebben, door het politieke geneuzel dat zich rond de koning afspeelt. Dat is een aspect dat zeker aan het einde van de film een rol speelt, maar dat had m.i. wat sneller en prominenter in beeld mogen komen. Nu is het wat behelpen met o.m. een intrieste vertolking van Robert Pattinson met één van de slechtst geacteerde Franse accenten dat ik ooit gehoord heb.

Visueel is The King wel sterk. Het vuile van de Middeleeuwen komt aardig uit de verf, qua sfeersetting is de belegering van dat eerste kasteel ook goed in elkaar gestoken. En de veldslag heeft goed gekeken naar Battle of the Bastards uit Game of Thrones en het gevecht uit Outlaw King; modderige chaos met de daarbij horende claustrofobie schijnt terug in te zijn.
Rest mij enkel nog het optreden van Lily-Rose Depp te vermelden: zij zorgt op het nippertje voor de sterkste vertolking uit gans de film, een aangename verrassing nadat ik haar onlangs nog zag (wellicht voor het eerst) als huppeltrutje in Yoga Hosers. Qua contrast kan dat tellen.