Anna (2019)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Luc Besson
met Sasha Luss, Luke Evans en Cillian Murphy

De Russische Anna is werkzaam als verkoopster. Tot ze internationaal doorbreekt en het helemaal maakt als mode-icoon. Achter haar mooie uiterlijk zit evenwel een duister geheim als ze een dubbelleven leidt als huurmoordenaar.

avatar van DjFrankie
Goeie plotwendingen. Snelle film volop actie, en vooral erg vermakeliik. Heb hier met zeer veel plezier naar gekeken.

mariobustamente2 schreef:
Wat is er leuk aan deze film : Sasha Luss
Wat is er spannend aan deze film : de naaktscenes met Sasha Luss
Wat was er NIET leuk aan deze film :alle scenes waar Sasha Luss niet in te zien was
Wat was irritant in deze film : een kettingrokende Helen Mirren met russisch accent

Ik word nu toch wel heeeeeeeel benieuwd naar die Sasha Luss

avatar van pablo7727
Best aardige film. Strakke actrice en aardig script. Einde was wel wat ongeloofwaardig.

Deze vermakelijke Actie / Thriller film heeft eigenlijk drie sterke punten, namelijk het jaren 80 openingsnummer "Anna" van de West-Duitse muziekgroep "Trio" , de fraaie Russische hoofdrolspeelster Sasha Luss als de sexy maar emotieloze superspionne Anna (die o.a. in lingerie liquideert) en Helen Mirren als KGB-kreng Olga, die als een schoorsteen rookt.

In dit verhaal draait het dus om de Russische Anna, die werkzaam is als verkoopster op de markt van Matroesjka poppen, tot ze internationaal doorbreekt en het helemaal maakt als model bij een prestigieus Frans modellenbureau. Achter haar mooie uiterlijk huist evenwel een duister geheim, want ze leidt een uiterst geheim dubbelleven als kille en keiharde huurmoordenaar. Meerdere organisaties en mannen hebben hun oog op haar laten vallen.

Qua verhaal, dat zich afspeelt in de jaren 80 en 90 en vol zit met Koude Oorlog-clichés, is deze film vergelijkbaar met gelijksoortige films als "Red Sparrow (2018)" en "Atomic Blonde (2017)". De film bevat twee degelijke actiescènes (in een restaurant en tijdens een tijdens een ontsnappingspoging) met sterke vechtchoreografieën, die behoorlijk wat indruk maken en waarbij Anna o.a. tegenstanders liquideert in lingerie en met borden en een vork.

Buiten de bloedmooie Sasha Luss (die één keer kort topless te zien is) in de rol van Anna, wiens wereld bestaat uit grauwe kazernes uit het Sovjettijdperk en kleurrijke fotoshoots in Parijs en Milaan, is het verder heerlijk om Helen Mirren (met grote bril) te zien als de meedogenloze Olga, die de opdrachten regelt voor Anna. Verder zijn er leuke rollen voor de bekende acteurs Luke Evans (als KGB-instructeur Alex Tchenkov) en Cillian Murphy (als CIA-agent Lenny Miller), waarmee Anna beiden iets heeft, en de laatste merkt haar op tijdens een undercoverklus als model in Parijs en dwingt haar om als dubbelspion voor de Amerikanen de allerhoogste KGB-baas, te weten Vassiliev (Eric Godon), om te leggen, maar dan wel met vrijheid als beloning. Ook nog noemenswaardig is de onbekende maar best mooie Lera Abova (met zeer korte haren) in de rol van model Maude, want met haar heeft Anna een lesbische relatie (althans dat veinst ze).

Het grote minpunt is echter de overdreven veel plotwendingen en tijdsprongen, die de film een beetje tot een rommeltje maken. Zo spring je binnen de eerste 30 minuten "vijf jaar later" naar "drie jaar eerder" naar "drie jaar later" en naar "zes maanden eerder" ! En daar blijft het niet bij. Deze overkill haalt alle tempo uit het verhaal en werkt eerder op de lachspieren dan dat het imponeert.

Dat op de lachspieren werken geldt overigens ook voor de vele "cheesy" oneliners zoals:

Dat etentje gaat nooit plaatsvinden, dus laten we neuken

Aangezien het daarbij gaat om Anna die het aanbiedt, is het natuurlijk wel een goede ruil. Ook neukt Anna een keer haar KGB-instructeur Alex Tchenkov in een bezemkast (overigens met een doel, maar dat zie je naderhand pas), waar ze dan na afloop zegt “Daar was ik aan toe” en waarop hij dan antwoordt “Me too Dat laatste is natuurlijk vanwege de #MeToo beweging wat misplaatst en die beweging is regisseur Luc Besson waarschijnlijk helemaal ontgaan gezien de verfilming in deze vorm.

Wat ook best fout is, is dat het verhaal zich afspeelt in de jaren 80 en begin jaren 90, maar dat men wel al gebruik maakt van moderne laptops met internet en ook gebruikt men USB sticks om data te stelen De muziek komt overigens wel uit de jaren 80 en 90, want buiten het eerder genoemde nummer "Anna" (wat overigens niet te horen is ) van "Trio", hoor je verder Pump Up The Jam van "Technotronic" en "Need You Tonight" van "INXS". Dat laatste vond ik best leuk, want een paar dagen eerder zag ik nog de Documentaire / Biografie film "Mystify: Michael Hutchence (2019)". Verder speekt de KGB gewoon Engels (aangedikt met een dramatisch Russisch-Engels accent), terwijl het Russische volk (waaronder een crimineel vriendje van Anna) juist Russisch spreekt ?

Al met al kon deze Actie / Thriller film beter, maar vermakelijk is het zeker.

avatar van schumacher
Dit was nog eens een topfilmpke.

Er zat van alles in: schoon vrouwen, goeie aktie, goed verhaal, goeie acteurs.
Keek heel goed weg.

Ik heb vd 1ste tot de laatste minuut genoten.

Goeie film waarin een vrouw door de KGB wordt gerekruteerd om als huurmoordenaar voor hun te werken. Niet het meest originele premisse, maar deze aktie-film verveelt geen moment. Een aantal prima plotwendingen dmv de manier waarop het verhaal gemonteerd is. Een paar aardige aktie-scenes en de Sasha Luss is geen Jennifer Lawrence in het vergelijkbare Red Sparrow, maar doet het zeker niet onverdienstelijk.

avatar van handelaar
Dacht even die Orlando Bloom is in de loop der jaren een stevig baasje geworden maar het bleek Luke Evans te zijn. Wat lijken die gasten toch op elkaar.
Overigens een uitstekende film van Luc Besson, die naar mijn mening tot de betere van zijn werk behoort

avatar van wimaroca
Verrassende mooie film,goed verhaal,en vooral de back flashes was goed verzonnen,é'n van de beste film die ik de laatste 2 jaar heb gezien

avatar van woeler82
Dhr Theunissen heeft het goed gezien , de enigste fout die je in de film aantreft, is dat ze moderne laptops en USB sticks gebruiken , terwijl de film in de jaren 80 en 90 eigenlijk wordt gespeeld.
In die tijd kwam pas de pc eerst op gang en er waren geen USB sticks

Maar daarvan afgezien is de film best aardig , mooie vechtscenes en een mooie Anna
Vind dit best een film die het kijken waard is en later nog een keer kijken

avatar van umbra
Hier heb ik me goed mee vermaakt en zeker ook met spetter Anna (Sasha Luss), damn hoe lekker kunt ge zijn Film boeide me van begin tot eind, lekkere spanning, paar leuke twists en hou van de Russen (zelfs gespeeld) in dergelijke films. Dikke topper!

avatar van Rodger
Goeie actie film, goed verhaal, en snelle wendingen...
Niks verwacht, toch veel gekregen..
3.5***

avatar van Daan258
Tof!
Zeer leuke film.

In het begin lijkt het allemaal wat moeilijk te volgen door al de sprongen in de tijd van het heden naar verleden, vice versa.
Maar als je een klein beetje je aandacht erbij houd word het allemaal richting het eind allemaal duidelijk met heel wat leuke twists (die heel goed in elkaar zaen) wist het verhaal dan ook alleen maar beter weten te maken.
Daarnaast heb je ook nog wat actie scenes die er erg gelikt uitzagen en tof was om naar te kijken en daarbij ook een sterke cast.

Een erg goede film met een gaaf verhaal, vol twists en actie

Is het trouwens iemand anders ook opgevallen bij het begin van de film wanneer Anna naar haar kamer begeleid wordt Nederlands gesproken word?
Als je goed luistert hoor je iemand zeggen: Vieze trutten!

Matig.

avatar van FlorisV
Redelijk. Het eerste half uur is het zwakst, er zit dan veel te weinig schot in. Maar daarna is het zeker onderhoudend. Vooral door de plottwists aan het einde wordt er wat meer uit het nogal afgezaagde Nikita-achtige (Besson in de herhaling) verhaaltje gehaald. De actiescenes zijn goed gechoreografeerd maar te schaars en teveel als een computerspel. Om dit te compenseren worden een aantal seksscenes erin gegooid en wordt er met de chronologie ook nogal gegoocheld. Er had best een minuutje of 20 afgekund door het verhaal efficienter te vertellen. Het gegeven van iemand die uit de KGB wil ontsnappen had ook best wat meer spanning mee kunnen krijgen. Murphy en Mirren trekken het nivo nog wat omhoog en zijn geknipt voor hun rollen.

avatar van FlorisV
Daan258 schreef:

Als je goed luistert hoor je iemand zeggen: Vieze trutten!

Inderdaad, vrij duidelijk zelfs. "Pissed off" Inge (Lauren de Graaf) zegt dit op 7:36.

avatar van Gustav von swaffelstein.
wederom een lekkere van Besson...

avatar van mixmaster
Leuke actie film met een vlot tempo en leuke plotwendingen.
Acteerwerk is aardig en soms is het wel wat warrig allemaal, maar de film is zeker vermakelijk!!!

Prima actiefilm met een goed scenario.
Puike vertolkingen ook, zowel door de hoofdrolspeelster als de anderen, maar wie het weer voortreffelijk doet is Helen Mirren, soms is ze hilarisch als KGB agente.
Kortom: weer een geslaagde Besson film met alle ingrediënten die we van hem gewend zijn.

avatar van Banjo
Begint leuk tot het weer helemaal over de top gaat...
Daar zat ik helemaal niet op te wachten op een super vrouw.

Leuke film, mooie vrouwen, goeie actie.
Prima mee vermaakt!

Beetje afgekeken van eerdere werkjes zoals"Nikita" maar dat mag de pret niet drukken. Lekker veel brute actie en de film zet je met regelmaat op het verkeerde been door plotwendelingen en flashbacks. 3.5*