Genre: Actie / Thriller
Speelduur: 119 minuten
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Luc Besson
Met onder meer: Sasha Luss, Luke Evans en Cillian Murphy
IMDb beoordeling: 6,6 (93.053)
Gesproken taal: Engels, Duits, Russisch, Frans, Spaans, Italiaans en Nederlands
Releasedatum: 12 september 2019
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Anna
"Never make the weapon the target"
De Russische Anna is werkzaam als verkoopster. Tot ze internationaal doorbreekt en het helemaal maakt als mode-icoon. Achter haar mooie uiterlijk zit evenwel een duister geheim als ze een dubbelleven leidt als huurmoordenaar.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,6 / 93053)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Anna (MusicMeter)
- iTunes: € 6,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Anna
Olga
Alex Tchenkov
Lenny Miller
Maude
Piotr
Vlad
Nika
Jimmy
Vassiliev
Video's en trailers
Reviews & comments
thunderball
-
- 5660 berichten
- 1359 stemmen
Deze vanmiddag in Antwerpen gaan zien.
Luc Besson herhaalt zich zelf weer door -na Columbiana- wederom een variant op La Femme Nikita te maken, maar zo stijlvol en met vooral een eigen stijl, als in zijn begintijd , met films als Le Grand Blue, Léon en diezelfde Nikita, wordt het nooit meer.
De laatste twintig jaar was het vooral veel kopiëren van stijlen die op dat moment in de mode waren, van slow motion actie met bullet time van The Matrix tot hyper editing a la Bourne, we hebben het allemaal in Besson producties zien voorbij komen.
Gelukkig is hij daar met deze nieuwe Anna wat van afgestapt en probeert hij toch ook nog een spionage verhaaltje te vertellen, niet al te origineel en met veel jatwerk, maar op zich is het aardig kijkvoer en ziet hoofdrolspeelster Luss er goed uit en weet zij zich redelijk goed te redden in de meer actierijke scene's,
al is het vooral in de finale overduidelijk dat het te veel ingestudeerde gevechten zijn, waarbij tegenstanders te vaak staan te wachten tot ze aan de beurt zijn om een dreun te ontvangen.
Theron en Jolie weten dat toch fysiek net wat geloofwaardiger te brengen in gelijksoortige rollen.
In de belangrijkste bijrollen wordt zij bijgestaan door een gelouterde en meer ervaren cast, met Mirren, Evans en Murphy, die de spanning tot het einde er in weten te houden.
Verder doet de verhaalstructuur, waarbij telkens weer een paar jaar terug in de tijd wordt gegaan en dan weer terug naar het heden en we daarbij iedere keer weer een andere twist, of addertje onder het gras te verwerken krijgen, wat rommelig en gekunsteld aan, maar -eerlijk is eerlijk- het vermaakt wel, in ieder geval voor zolang het duurt.
Redelijk vermakelijk en met een niet onaardige en aantrekkelijke hoofdrolspeelster.
Een zeventje, ofwel 3,5 ster.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Luc Besson speelt hier op veilig. De man achter Nikita en Léon heeft al meer gelijkaardige films gemaakt. En ook bij Angel-A en Fifth Element was hij er in geslaagd om een sterke vrouwelijk hoofdrol te filmen. Anna is geen originele film, maar is best wel genietbaar. Sasha Luss combineert de looks met enkele boeiende scènes. Ze mist wel wat goeie mede acteurs. Helen Mirren is niet slecht, maar doet denken aan Edna Mode (Incredibles).
Besson surft mee op de hype rond John Wick en voegt er meteen wat Black Widow / Red Sparrow elementen aan toe. Geen originele blockbuster dus, maar hier kan ik wel van genieten. Heerlijke actie in een hapklare film.
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Russen, KGB, spionage, het is kennelijk weer in om daar een film over te maken.
De hoofdpersonage is een stoere vrouw die eigenlijk verstrikt raakt in haar werk en door middel van flashbacks in de tijd kom je erachter waarom ze doet wat ze doet. Door deze vertelstijl wordt je aandacht er tenminste bijgehouden. Verder had het niet veel om het lijf; heel veel actie in de vorm van vecht- en schietpartijen en achtervolgingen. Het zag er gelikt uit en voor de liefhebbers van het genre is het vast een heerlijke film. Maar mij deed het persoonlijk vrij weinig, oftewel Not my cup of Vodka.
De titelheldin zette een redelijke performance neer maar de bijfiguren Mirren en Evans met dat Russische accentje deden serieus erg cartoonesk aan en zetten bij mij de lachspieren in werking.
Shinobi
-
- 4258 berichten
- 2497 stemmen
"I work for the KGB, baby."
Luc Besson doet een verwoede poging om oude tijden te laten herleven, maar het mag niet baten.
In dit vehikel wordt er duidelijk leentjebuur gespeeld bij films als 'Atomic Blonde' en 'Red Sparrow'. In deze opzet wordt er gepoogd om een clichématig verhaaltje te vertellen omtrent een rekruut die undercover gaat in de modewereld, opdat ze allerlei doelwitten kan uitschakelen voor de KGB. Ondertussen speelt er nog iets met de CIA.
Het narratief is al achterhaald te noemen, maar men doet daar nog een schepje bovenop door de chronologie helemaal overhoop te halen. Op deze wijze is er nauwelijks sprake van een lekker lopend geheel. Als kijker word je namelijk steeds heen en weer geslingerd van de ene flashback naar de andere wending; hoe lui kun je zijn?!
Qua actie kom ik al helemaal van een koude kermis thuis. Deze scènes maken geen indruk en komen erg slordig over. Naast het feit dat ze slechts op één hand te tellen zijn voor een film die bijna twee uur duurt. Sasha Luss doet het hierin redelijk, maar voor een dergelijke rol komt ze gewoonweg tekort. Over de moderne apparatuur in de jaren '80 zal ik het maar niet hebben, zucht.
Al met al is 'Anna' een behoorlijk lange zit voor een paar schamele actiescènes en een achterhaald verhaaltje.
1,0 Sterren.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Leeghoofdige film waarin Luc Besson zich (helaas) heeft gespecialiseerd is nooit vervelend, maar heeft wel extra te lijden onder de warrige chronologie. De film begint in 1985, springt dan naar '5 years later' en vervolgens vliegen tussentitels als '3 months earlier', '6 months later' je om de oren. Besson gebruikt deze structuur om je als kijker op het verkeerde been te zetten. Door een eerder vertoonde scène te voorzien van nieuwe informatie krijgen we een nieuw perspectief op de gebeurtenissen die zich zojuist hebben voltrokken. Eén keer kan dat best leuk zijn, maar Besson herhaalt deze gimmick keer op keer. Mogelijk probeert hij daarmee de aandacht van het idiote verhaal af te leiden, maar dat is helemaal niet nodig omdat je deze film alleen kunt waarderen als je je verstand op nul kunt zetten. Mij kost dat nu éénmaal erg veel moeite, maar ik betwijfel of ik daar rouwig om moet zijn.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3630 stemmen
Langdradig.
Besson is ook altijd wel duidelijk een producent. Hij lijkt hier ondanks het harde geweld niet een pure actie film van te willen maken. Waarschijnlijk hopend dat mevrouw dan ook wel mee wil. Daardoor verliest hij wel meer dan eens zijn focus en is de film vaak onnodig langdradig. Het is jammer want de hoofdrolspeelster heeft wel wat en als de spaarzame actiescenes er zijn zie je toch wel dat Besson er wat van kan. Het wordt alleen veel te vaak opgehouden door super lame double cross plotjes en haar modellen carrière.
2,5 sterren
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
Wat een rommeltje maakt Besson hier van.
Het gespring met de tijd, waardoor het toch elke keer weer net een tikkeltje anders uitpakt, meh. Flauwe boel, voor mij werkt het niet erg. Vertel een verhaal en begin bij het begin, en ga door tot het einde - moeilijker dan dat moet je het niet willen maken. En net zo overdone is het met de kloppartijen - nergens echt geloofwaardig, en net een tikkeltje te, zonder dat dat nou echt nodig geweest was. Is dit nou de man die Leon en Nikita gemaakt heeft? Toch wel lang geleden, en er is toch wel echt iets misgegaan.
Verder weinig te melden eigenlijk. Luss is een mooie meid, en een model neerzetten lukt haar makkelijk - ook als dat model wat bijbaantjes heeft. Zou leuk zijn om haar in een wat betere film te zien. Mirren doet iets wat ze al eens vaker heeft gedaan, maar met een Russisch accentje. En Murphy als de CIA spion, mhhhm. Waren er dan echt geen echte Amerikanen beschikbaar, met een cowboy hoed of zo? Of een Hawaii shirt?
Slap, lui en halfhartig, verder kom ik er niet mee. Jammer.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Er zijn de nodige mankementen, maar al met al toch niet onaardig. Sasha Luss doet het erg leuk, en ik heb me met deze Besson zeker niet verveeld; het is tevens de eerste van zijn films die ik een voldoende geef sinds eind jaren ‘90 (al zag ik ze niet allemaal, Angel-A maakt misschien ook kans). Lucy en Valerian waren voor mij niet erg genietbaar, op zijn zachtst gezegd. Dan beviel deze Anna toch een stuk beter.
Natuurlijk is het het plot slechts een kapstok bij films als deze, maar de chronologische sprongetjes van het script gingen mij op een gegeven moment vervelen. Tevens ben ik normaal niet een kniesoor die ‘goofs’ in films heel erg opvallen, maar de historische incorrectheden van Anna (Czech Republic, de getoonde technologie) vielen me wel erg op, en het is op zijn minst zonde dat daar niet meer aandacht aan is besteed, maar je zou het ook nalatigheid of desinteresse kunnen noemen. Of ze hadden geen historical advisor, of Besson heeft zijn adviezen iets te vaak genegeerd. ‘People wont care, man’, of iets van die strekking. Hmm, ik toch wel een beetje. De meeste karakters zijn weinig meer dan plotdevices, wat een actiefilm vergeven kan worden, maar zo’n KGB baas als die van Mirren (een fijn actrice) is mij toch net even te cartoonesk voor een film als deze.
De vergelijkingen met La Femme Nikita, John Wick en Atomic Blonde zijn wat mij betreft allemaal wel terecht. De film speelt hier en daar leentjebuur, en dat is op zich prima. En toevallig had ik op alledrie die titels ook wel wat aan te merken. Het is misschien toeval dat Anna naar beneden is afgerond met een zesje (ik heb JW er bijvoorbeeld laatst bij herziening een volle ster bijgegeven), maar voor nu haalde hij het toch net niet bij die andere titels. De actie is niet onverdienstelijk, en ik heb me verkneukeld met de restaurant- en tunnelscene, maar een David Leitch en een Chad Stahelski doen het toch net nog even beter.
Ik denk dat de waardering van de kijker voor een groot deel af gaat hangen van zijn mate van vergevingsgezindheid, en waar hij op let. Ik snap beide kampen, en zat er wat tussenin. Maar ik ben het eens met de grunt dat we een nieuwe Leon niet direct meer hoeven te verwachten, voor zover zulks mogelijk is.
3,2*
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Niet best.
Niet al te best opnieuw van Besson, die keurige titels op zijn naam heeft staan waar ik er ongetwijfeld nog een paar van moet bekijken. Enkele scenes zien er dan nog wel aardig uit, maar in het algemeen is er niet heel veel wat bijzonder is hier.
Het actiegenre is misschien wat misleidend. Als er actie is, is het dan wel weer goed, maar in het algemeen is dit meer een misdaadthriller. Vooral thriller dan, dan is het genre wat de film overheerst. Maar nergens is het heel spannend helaas.
Luss doet het aardig, maar is niet altijd even overtuigend. Bij een hoop mensen vallen de Russische accenten wat door de mand, het is te gemaakt. Evans en Murphy maken weinig indruk, Mirren is wel wat overtuigender maar lijkt niet veel moeite te doen.
Het minste aan de film is dat Besson de film zo "intelligent" mogelijk wil laten overkomen. Een hoop twistjes, een hoop tijdsprongen (veels te veel overigens) en een hoop gedoe dat slim hoort te zijn, maar eigenlijk gewoon knullig is.
De twisten zijn niet bepaald knap, de tijdssprongen zijn vooral vervelend en in het algemeen maakt de film niet heel veel indruk. Een aantal knap geschoten actiescènes, dat wel, het is alleen jammer dat de film nooit echt een volbloed actiefilm wordt.
Alhoewel het ergens wel vermakelijk is, voelt het te dom aan voor een film die heel slim wil zijn. Besson probeert te hard om een goede film te maken, maar faalt hier uiteindelijk in. Er moet meer denkwerk ingaan en betere scriptschrijvers misschien.
Omdat de tijdsprongen op den duur gaan vervelen en zelfs irritant begint te worden, geen voldoende. Maar heel slecht is het gelukkig allemaal ook weer niet.
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
Een film die mij erg aan Red Sparrow deed denken, de films hebben aardig wat gelijkenissen. Wat vooral opviel was het degelijke acteerniveau, vooral van Cillian Murphy die wat mij betreft best meer screentijd mocht krijgen. Helaas gaat het verhaaltje een beetje van de hak op de tak en geeft dit naarmate de film vordert een rommelig gevoel.
Een film waar zeker meer in had gezeten, de acteurs doen het prima en het verhaal is op zich interessant genoeg, maar de uitwerking is helaas maar mager.
2,5*
james_cameron
-
- 5969 berichten
- 9108 stemmen
Een onderhoudend rommeltje, deze vlotte herhalingsoefening van regisseur Luc Besson, die zijn eerdere aktiefilm La Femme Nikita hier in een modern jasje steekt. Het script zit slim in elkaar en er zijn een paar eersteklas aktiescenes, maar de film is net iets te vergezocht en overdreven qua toon om echt indruk te maken. Hoofdrolspeelster Sasha Luss weet ook niet overal te overtuigen. Een echte europudding derhalve.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Besson recyclet zichzelf.
Hij maakt gewoon een nieuwe Nikita. Nu was die film ook al geen meesterwerk, 30 jaar later is het dat nog steeds niet. Het is een spionage thriller die uiteindelijk te weinig toevoegt aan het genre en te braaf alle vinkjes afgaat.
Hier en daar wel een aardige actiescene om het wat leuker te maken, maar die zijn er eigenlijk opvallend weinig. Besson lijkt zich meer bezig te houden met de structuur van de film, maar die is jammer genoeg vooral erg doorzichtig en gekunsteld, waardoor het plotje eerder tegen begint te werken.
Visueel netjes maar weinig speciaals, film duurt ook net wat te lang en het acteerwerk is ook enkel het hoogstnodige. Een degelijk filmpje is het nog steeds, maar van Besson verwacht ik toch nog altijd net wat meer. Dat zat er hier jammer genoeg nooit in, maar wie zit te hunkeren naar een remake van de oude Nikita zal hier best z'n gading vinden.
3.0*
Alathir
-
- 2067 berichten
- 1589 stemmen
De nieuwe Besson is wel eentje die ik kon smaken. De vorige 2 Lucy en Valerian vond ik helemaal niks. Beiden zo slecht dat ik ze niet eens uitgekeken heb. Maar langs de andere kant hoop je weer zo'n topper als Léon te gaan zien. Dat is Anna nu niet helemaal maar het is wel een fijne spionagethriller. Een beetje zoals Atomic Blonde qua verhaal maar in mijn opinie is deze beter.
Natuurlijk propt Besson wel vrij veel in zijn film. Maar hij neemt er wel genoeg tijd voor om het verhaal te vertellen. Dit is een film voor mensen die houden van neo noir want het is toch wel een beetje een femme fatale en de vele plottwisten. Echter is het niet zo donker gefilmd. Gezien ik een fan ben van dat soort films is het ook vrij logisch dat ik hogere punten geef dan de meeste andere mensen hier. Je moet je hoofd er wel wat bij houden en ik zou dit niet teveel beschouwen als een pure popcornflick.
davey400
-
- 153 berichten
- 125 stemmen
Ik heb Luc Besson best hoog zitten; dat kan ook niet anders met pareltjes als The Fifth Element, Leon en zelfs (ondanks van een totaal andere orde) Taxi.
Dit vehikel doet zijn naam geen eer aan. Het was rommelig; de tijdsprongen waren wat mij betreft van nauwelijks toegevoegde waarde en de gebruikte technieken (USB sticks, laptops, flatscreens, serverracks) slaan helemaal nergens op in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, en in het geval van het inschrijfformulier dat ze invult is het zelfs compleet stompzinnig.
Hoezo moet dat (voor zover ze in deze vorm al bestaan zouden hebben) op een laptop? Gezien de rest van de setting ook volledig misplaatst.
Wel uitgekeken, en/want het ziet er vaak wel mooi uit en kennelijk toch vermakelijk genoeg.
Toch maar 2 sterren, omdat ik 1,5 te weinig vond.
Jynxter
-
- 373 berichten
- 318 stemmen
Deze actieprent speelt zich niet alleen af in de jaren 80 en 90, maar het niveau van de film is ook gelijk aan dat van een middenmoter uit dezelfde periode. Afgezaagde dialogen, een slap en doorzichtig scenario, schaamteloos stereotype karakters en, met name wat betreft de bijrollen, ondermaats acteerwerk dat tegen het irritante aanhangt. Al moet ik zeggen dat Luss het voor een "model turned actress" niet zo heel verkeer doet. Ze hadden haar alleen wel even mogen leren een pistool daadwerkelijk te richten. Want de actiescènes, waar een film als deze het natuurlijk grotendeels van moet hebben, zagen er mede daardoor bij vlagen stompzinnig uit. Dat terwijl sommige andere actionshots juist heel tof gedaan waren. Ik bemerkte daar echt een enorme wisselvalligheid in.
Enfin, voor een avondje makkelijk vermaak met een zak chips hangend in de bank, is dit best te pruimen. Maar ik zou er geen bioscoopkaartje voor kopen.
filmkul
-
- 1870 berichten
- 1872 stemmen
Vermakelijke actiefilm, maar ook niet meer dan dat. Het verhaal hebben we al vaker uitgewerkt gezien. Besson weet er echter geen verrassing van te maken. Het werken met flashbacks werkt in het begin vrij storend maar weet richting het einde voor leuke twists te zorgen. Verder kent de film een wat taaie start, maar de tweede helft voelt wat prettiger aan. De actiescenes zijn niet heel bijzonder. Luss doet het aardig, maar zal geen actieheldin voor de toekomst worden. Visueel ziet de film er verder goed uit. Prima tussendoortje. 3.0
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“Trouble never sends a warning.”
Lekker actiespektakel. Luc Besson grijpt terug naar de ingrediënten die van zijn film Nikita zo’n succes maakte, met deze keer Anna als huurmoordenaar die terecht komt tussen de strijd tussen de CIA en KGB. Sasha Luss is een lust voor het oog, en ook in de actiescènes staat ze haar mannetje.
Evans, Murphy en Mirren hebben niet meer dan bijrollen, maar vooral Mirren heeft zichtbaar plezier in het spelen van een oude KGB agente. Anna heeft wel iets te veel twists, en jammer genoeg zijn ze soms ook best voorspelbaar. De speelduur had ook wat korter gekund. Maar voor de rest is dit een vermakelijke actiefilm met gave actiescènes (hadden er wel wat meer mogen zijn), sterk acteerwerk en veel vrouwelijk schoon. Soms moet je je zegeningen tellen.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Deze vermakelijke Actie / Thriller film heeft eigenlijk drie sterke punten, namelijk het jaren 80 openingsnummer "Anna" van de West-Duitse muziekgroep "Trio" , de fraaie Russische hoofdrolspeelster Sasha Luss als de sexy maar emotieloze superspionne Anna (die o.a. in lingerie liquideert) en Helen Mirren als KGB-kreng Olga, die als een schoorsteen rookt.
In dit verhaal draait het dus om de Russische Anna, die werkzaam is als verkoopster op de markt van Matroesjka poppen, tot ze internationaal doorbreekt en het helemaal maakt als model bij een prestigieus Frans modellenbureau. Achter haar mooie uiterlijk huist evenwel een duister geheim, want ze leidt een uiterst geheim dubbelleven als kille en keiharde huurmoordenaar. Meerdere organisaties en mannen hebben hun oog op haar laten vallen.
Qua verhaal, dat zich afspeelt in de jaren 80 en 90 en vol zit met Koude Oorlog-clichés, is deze film vergelijkbaar met gelijksoortige films als "Red Sparrow (2018)" en "Atomic Blonde (2017)". De film bevat twee degelijke actiescènes (in een restaurant en tijdens een tijdens een ontsnappingspoging) met sterke vechtchoreografieën, die behoorlijk wat indruk maken en waarbij Anna o.a. tegenstanders liquideert in lingerie en met borden en een vork.
Buiten de bloedmooie Sasha Luss (die één keer kort topless te zien is) in de rol van Anna, wiens wereld bestaat uit grauwe kazernes uit het Sovjettijdperk en kleurrijke fotoshoots in Parijs en Milaan, is het verder heerlijk om Helen Mirren (met grote bril) te zien als de meedogenloze Olga, die de opdrachten regelt voor Anna. Verder zijn er leuke rollen voor de bekende acteurs Luke Evans (als KGB-instructeur Alex Tchenkov) en Cillian Murphy (als CIA-agent Lenny Miller), waarmee Anna beiden iets heeft, en de laatste merkt haar op tijdens een undercoverklus als model in Parijs en dwingt haar om als dubbelspion voor de Amerikanen de allerhoogste KGB-baas, te weten Vassiliev (Eric Godon), om te leggen, maar dan wel met vrijheid als beloning. Ook nog noemenswaardig is de onbekende maar best mooie Lera Abova (met zeer korte haren) in de rol van model Maude, want met haar heeft Anna een lesbische relatie (althans dat veinst ze).
Het grote minpunt is echter de overdreven veel plotwendingen en tijdsprongen, die de film een beetje tot een rommeltje maken. Zo spring je binnen de eerste 30 minuten "vijf jaar later" naar "drie jaar eerder" naar "drie jaar later" en naar "zes maanden eerder" ! En daar blijft het niet bij. Deze overkill haalt alle tempo uit het verhaal en werkt eerder op de lachspieren dan dat het imponeert.
Dat op de lachspieren werken geldt overigens ook voor de vele "cheesy" oneliners zoals:
“Dat etentje gaat nooit plaatsvinden, dus laten we neuken”
Aangezien het daarbij gaat om Anna die het aanbiedt, is het natuurlijk wel een goede ruil. Ook neukt Anna een keer haar KGB-instructeur Alex Tchenkov in een bezemkast (overigens met een doel, maar dat zie je naderhand pas), waar ze dan na afloop zegt “Daar was ik aan toe” en waarop hij dan antwoordt “Me too” Dat laatste is natuurlijk vanwege de #MeToo beweging wat misplaatst en die beweging is regisseur Luc Besson waarschijnlijk helemaal ontgaan gezien de verfilming in deze vorm.
Wat ook best fout is, is dat het verhaal zich afspeelt in de jaren 80 en begin jaren 90, maar dat men wel al gebruik maakt van moderne laptops met internet en ook gebruikt men USB sticks om data te stelen De muziek komt overigens wel uit de jaren 80 en 90, want buiten het eerder genoemde nummer "Anna" (wat overigens niet te horen is ) van "Trio", hoor je verder Pump Up The Jam van "Technotronic" en "Need You Tonight" van "INXS". Dat laatste vond ik best leuk, want een paar dagen eerder zag ik nog de Documentaire / Biografie film "Mystify: Michael Hutchence (2019)". Verder speekt de KGB gewoon Engels (aangedikt met een dramatisch Russisch-Engels accent), terwijl het Russische volk (waaronder een crimineel vriendje van Anna) juist Russisch spreekt ?
Al met al kon deze Actie / Thriller film beter, maar vermakelijk is het zeker.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film waarin een vrouw door de KGB wordt gerekruteerd om als huurmoordenaar voor hun te werken. Niet het meest originele premisse, maar deze aktie-film verveelt geen moment. Een aantal prima plotwendingen dmv de manier waarop het verhaal gemonteerd is. Een paar aardige aktie-scenes en de Sasha Luss is geen Jennifer Lawrence in het vergelijkbare Red Sparrow, maar doet het zeker niet onverdienstelijk.
FlorisV
-
- 1690 berichten
- 701 stemmen
Redelijk. Het eerste half uur is het zwakst, er zit dan veel te weinig schot in. Maar daarna is het zeker onderhoudend. Vooral door de plottwists aan het einde wordt er wat meer uit het nogal afgezaagde Nikita-achtige (Besson in de herhaling) verhaaltje gehaald. De actiescenes zijn goed gechoreografeerd maar te schaars en teveel als een computerspel. Om dit te compenseren worden een aantal seksscenes erin gegooid en wordt er met de chronologie ook nogal gegoocheld. Er had best een minuutje of 20 afgekund door het verhaal efficienter te vertellen. Het gegeven van iemand die uit de KGB wil ontsnappen had ook best wat meer spanning mee kunnen krijgen. Murphy en Mirren trekken het nivo nog wat omhoog en zijn geknipt voor hun rollen.
Aapje81
-
- 2121 berichten
- 4945 stemmen
Anna is een typische Luc Besson film. Dat wil zeggen, hoog tempo, mooi verzorgde actiescenes en altijd een belangrijke rol voor een vrouw. Deze keer heeft hij gekozen voor Sasha Luss als heldin. Ik had nog nooit van haar gehoord maar zij past prima in de traditie van Besson.
Qua inhoud lijkt het allemaal verdacht veel op Atomic Blonde (2017) en
Red Sparrow (2018) met als groot verschil dat hier wat meer relativering voelbaar is. Bij Besson draait het allemaal meer om tempo en stijl dan om inhoud. Het verhaal is hier en daar nogal stompzinnig verteld maar eerlijk gezegd is dat ook niet zo relevant.
Onder de streep werd er prima geacteerd en was het een hoogst vermakelijke actiefilm. Zeker niet Besson zijn beste film maar zoals altijd kwalitatief hoogstaande actie.
Boven gemiddeld.
Peter Pan
-
- 240 berichten
- 558 stemmen
Anna... Weer zo'n film die ter vergelijking naast Nikita gelegd zal worden...?
Na 3 soortgelijke films: Atomic Blond, Proud Mary (beide erg slecht) en Red Sparrow (matig), nu Anna.
Toch wekt deze film de interesse door Luc Besson.
De start van de film loopt niet prettig, is niet heel boeiend en geeft snel het idee "wat moet dit worden?".
De constante "5 jaar later, 3 jaar eerder, 3 jaar later, 1 maand eerder en weer terug naar nu" is warrig en wekt al snel irritatie op, maar langzamerhand begint dit concept wat vorm te krijgen en gaat het steeds beter passen, ondanks je steeds weer opnieuw naar het "nu" moet toe werken.
Anna blijkt al snel een koele moordmachine te zijn met behoorlijke skills (bekende scène uit de trailer), iets wat te, maar net aan acceptabel.
Helaas dan ook nog 1 scène, waar in rap tempo moorden worden gepleegd op muziek van Michael Hudgens (doet denken aan Atomic Blond) wat de spanning, waar je op zit te wachten, jammer genoeg niet ten goede komt.
Gelukkig wordt hierna de nadruk wat meer gelegd op de spionage actie (kills).
Ondanks de goede cast, de koude oorlog sfeer en de verrassende plot wendingen, was dit eigenlijk toch een mix van Nikita en Leon met een klein vleugje vernieuwing.
Deze film is zeker stukken beter dan de boven genoemde voorgangers, maar "super spannend" helaas niet.
7+
3,5*
Brabants
-
- 2692 berichten
- 2011 stemmen
Anna een heerlijke en vooral vlotte actiefilm binnen het genre. Prima vermaak. Makkelijk verhaal maar met de juiste ingrediënten zoals hier toegediend een prima vermaak.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
De schoonheid van Sasha Luss voorkomt dat deze film wegzakt in de grauwe middenmoot van actiefilms. De scriptschrijvers zouden toch eens wat meer werk moeten maken van de geloofwaardigheid van hun verhalen over geheime agenten en/of huurmoordenaars, want dat houdt over het algemeen niet over. Een euvel, waar ook deze film last van heeft.
Ebenezer Scrooge
-
- 1997 berichten
- 3019 stemmen
Valt me op dat Besson vaak actrices gebruikt die en/of fotomodel zijn of ooit model zijn geweest: Cara Delevingne, Milla Jovovich en ook in deze actie/thriller weer Sasha Luss (prinses Lïhio Minaa in Valerian..), een Russisch model. Net als in The Fifth Element verwijzingen naar de modewereld.
Luss zet een stoere chick neer, maar speelt in de aktiescènes toch vrij houterig vond ik.
Hellen Mirren heb ik nooit wat aan gevonden en ook hier is het allemaal heel cliché wat ze doet: een grote bril en pruik op d'r hoofd, een overdreven Russisch accent en vuil kijken steeds, that's it...
De tijdsprongen in het plot zijn wel aardig, al is het einde behoorlijk ongeloofwaardig, aan dat tafeltje in het park.
En nu eens geen muziek van The Cure of de Talking Heads of een of andere melancholische synthpop-plaat uit de jaren tachtig, maar gewoon Pump up the Jam van Technotronic
K. V.
-
- 4105 berichten
- 3594 stemmen
Deze actiefilm was op tv en eens meegepikt. Wel een vermakelijke film, met heel wat wendingen en tijdssprongen. Saai werd het zeker niet, ondanks de lange speelduur . De cast was goed op dreef en de film zag er goed uit. Vond het een prima filmpje.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Best aardig.
Luc Besson bewandelt reeds verkende paden - zelfs binnen z'n eigen oeuvre -, maar dat heeft als voordeel dat hij wel weet wat hij doet. Anna is een redelijk duidelijk actiethrillertje, met enkele bekende Besson-elementen, niet in het minst door een knap snoetje als 'sterke vrouw' in de hoofdrol.
Met z'n structuur heeft hij wat liggen klooien om het allemaal wat hipper te maken, maar dat mist z'n effect. Hoe meer tijdssprongen, hoe meer het duidelijk is dat die laatste twist er toch nog gaat komen. Daar maakt hij z'n film uiteindelijk niet beter door. Hij vertelt ook geen nieuw verhaal.
Blijft vooral een vlotte actiefilm over. Besson weet wel hoe actie in beeld te brengen. Anna - ook de film - ziet er leuk uit en een speelduur die nipt onder de 2 uur blijft is ook alleen maar goed nieuws voor het tempo. Goede tussendoor dus.
3
schram101
-
- 16440 berichten
- 2017 stemmen
Sasha Luss is bloedknap, maar een echt cool personage weet ze niet neer te zetten. Het is een beetje de lightversie van Atomic Blonde. Al is die film op alle fronten beter. Muziek. Locatie. Setting. Cast. En grofheid. Maar goed, vergelijking gaat misschien ook wel mank. Anna is matig en vooral eentje die je een nachtje slaper verder weer vergeten bent.
2,5*
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Als weekendafsluiter een gemakkelijk hapje in de vorm van deze Luc Besson, en wat moet je eigenlijk over de beste man zeggen behalve dat hij zijn magnum opus al 30 jaar geleden maakte en kennelijk dat pad blijft betreden net als Guy Ritchie die eigenlijk ook altijd wel weer met het zelfde format komt. In het geval van Besson is het of bevreemdend en apart zoals Le Grand Blue, Subway en The Fifth Element, of het is een Nikita/Leon achtig concept met een onwaarschijnlijke hitman. En in principe betreft het bij het hitman concept toch allemaal een kopie van kopie en hebben we het eigenlijk allemaal al eens gezien, en dat is met Anna niet anders.
We nemen dit keer een soon to be ontdekt fotomodel, hoge hakken, nog langere benen en een instelling die stoïcijns Russisch genoemd kan worden. Diepte krijgt het geheel niet, zeg maar gerust dat ik het de eerste fase grofweg oppervlakkige pulp vind, en qua rekruteren, opleiding en eerste opdracht wordt veel geleend van Nikita. Is dat erg? Opzich niet, want de slachting in het restaurant is best aardig, maar orgineel is het uiteraard allemaal niet.
En even heb ik wel zoiets van dit is het dus, maar gaandeweg komt er toch een redelijk, maar niet minder voorspelbaar, plotje naar voren betreffende rivaliserende agentschappen en dubbelspel. Een beetje over de top is het ook regelmatig zoals de strijd en vlucht uit het kgb hoofdkwartier. Best oke is dan wel weer de rol van Helen Mirren. De rest opereert toch redelijk op automatische piloot. Dit alles maakt Anna best oke als wegkijkertje maar verder niet iets dat heel erg blijft hangen. En daarom is MovieMeter zo'n uitvinding want anders zou ik over een jaar allang weer vergeten zijn wat ik van deze film vond. Best geinig nog hoe Anna de arrogante fotograaf aftuigt, verder inwisselbaar en op de nominatie om snel te vergeten.
wilofski
-
- 196 berichten
- 568 stemmen
Ach ja, eenvoudig pulp huurmoordenaar filmpje dat niet slecht maar vooral ook niet goed is.
Vlotte montage en enkele knappe choreografieën maakten dat het vlot wegkeek.
Maar er waren wel dingen waar ik me hard aan stoorde, zoals het over en weer gespring in de tijd om een plotwending uit te leggen. Dat had eleganter verteld kunnen worden.
Soms ook heel onrealistisch, zoals een Fransman die iemand in het Engels begroet. Sorry, maar daar breekt mijn willing suspension of disbelief toch even.
Verder wel OK.
En zoals lovelyboy ook aanhaalde: moviemeter is wel handig om te onthouden wat ik van deze film vond (en dat ik hem al gezien heb want volgende week ben ik hem weeral vergeten).
Gerelateerd nieuws
'Anna' van regisseur Luc Besson wordt zeer goed bekeken op Netflix
Bekijk ook
Der Fall Collini
Drama / Misdaad, 2019
35 reacties
Robin Williams: Come inside My Mind
Biografie / Documentaire, 2018
12 reacties
Trial by Fire
Biografie / Drama, 2018
25 reacties
The Gentlemen
Misdaad / Komedie, 2019
168 reacties
Au Nom de la Terre
Drama, 2019
18 reacties
Tuntematon Sotilas
Drama / Oorlog, 2017
18 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.