Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

avatar van Master Blaster
Vond hem toch een beetje saai.

2,5 *

avatar van pietpuk
Het belachelijke zogenaamd Russisch accent haalt deze, toch al matige, film helemaal onderuit.

avatar van Boneka
De film begint heel aardig en ik ging er eens goed voor zitten. De opbouw is goed, maar na zo'n uurtje wordt het allemaal wat minder, onduidelijker en vooral vager. We zien veel personages en dat maakt het vooral lastig met de taal. Spreekt hier een Rus of een Amerikaan. En waar zitten we nu? Moskou, Boedapest of Londen? Engels met een Russisch accent werkt gewoon zo niet. Het is de grootste fout in deze film. Ik zat steeds te denken aan welke kant zitten we nu. Ook waren sommige plotwendingen niet geheel duidelijk. Zo had Dominika een afspraak met haar Amerikaanse agent, maar door te spieken bij haar mede spion, besloot ze haar baas op te zoeken in een bar die ze even daarvoor zag in het kantoor. Vond dat allemaal maar raar. Ook dat ze ineens even huilt aan de deurbel. Dat blauwe oog kwam ook ineens out of the blue. Wat dat betreft nogal onsamenhangend geheel. Jennifer Lawrence kan prima acteren, alleen vind ik haar voor deze rol echt te jong. 28 is ze in deze film maar ze oogt nogal meisjesachtig. Haar Amerikaanse opponent vond ik ook al geen zwaargewicht. Vrij oppervlakkig.

Niks positiefs te melden dan? jawel hij begon goed en het rekruteren vond ik sterk gebracht. Gek genoeg waren alle andere personen een stuk interessanter. Lees een stuk volwassener. Ook het beeld en geluid is dik in orde. Vooral het camerawerk vond ik een groot pluspunt. Het eind van de film vergoed een beetje, maar overall is dit geen hoogvlieger.

Film 3.0
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra’s 3.5

avatar van GGG
GGG
Vreemde film...

drama met hier en daar wat actie en voor de fans van haar hun kunnen bekijken. ze is te zaai voor zo een film te spelen niets bizonder die hap kijken en voor de rest niets

Na drie "The Hunger Games" films, bundelden regisseur Francis Lawrence en actrice Jennifer Lawrence (die overigens geen familie van elkaar zijn) opnieuw de krachten voor deze naargeestige spionagethriller naar de roman van ex-CIA-agent Jason Matthews.

Red Sparrow is pulp verpakt als kwaliteitscinema, met een nogal hoogdravende toon, topacteurs met malle accenten en copieuze porties seks en geweld (o.a. met een huidtransplantatie schrapper). Curieus, maar vervelen is er beslist niet bij en Jennifer Lawrence maakt deze film al minimaal het aankijken waard met een aantal gewaagde pikante scènes, waarbij veel van haar te zien is. Verder is het leuk dat onze Thekla Reuten ook een rolletje heeft in deze film.

avatar van Noodless
Jennifer Lawrence fikst het toch weer in deze stijlvolle geschoten film met een zeer opvallende uitdagende rol die je niet meteen zou verwachten. Het verhaal is niks nieuws onder de zon, maar de wijze waarop de film wordt uitgewerkt, maakt dit werkje toch net iets anders dan de meeste films in dit genre. Soms vrij bruut en volledig bloot wordt niet gemeden. 140 minuten lijkt wel wat lang uitgesponnen, maar ik heb niet naar de klok gekeken. Het had misschien wel wat korter gekund. De clou is ook niet zomaar te voorspellen en het slot is zonder meer degelijk. 7/10

avatar van umbra
Damn die Jennifer Lawrence toch, doet het hier weer magnifiek en trekt deze film zeker naar een hoger level. Onze Matthias, mja was ik in deze film net iets minder fan van. Film op zich is een aangenaam wegkijkende thriller waarbij de iets langere speeltijd geen nadeel is, omdat ie je toch redelijk weet vast te houden en blijft boeien. 7/10, mijn standaard score voor de meer degelijke film.

Puike prent met een fabelachtig goede en mooie Jennifer Lawrence.
Prima verhaal, dat ruimschoots de 2 uur overstijgt, maar wat zeker geen probleem is, want de film verveelt geen seconde.
Niet alleen Lawrence trouwens is goed in haar rol, ook onze Belgische Matthias Schoenaerts laat zich weer van zijn beste kant zien.
Kortom: een film die ik warm kan aanbevelen

avatar van JoeCabot
Heeft Matthias Schoenaerts een Russisch gezicht of zo?

In 2018 werd hij tweemaal gecast als forse Rus. In “Kursk” haalde Schoenaerts de dappere zeebonk in zich naar boven. Met matig succes. Nee, dan zie ik hem toch liever in een louche rol, zoals in deze “Red Sparrow”, waarin hij in de huid kruipt van een manipulatieve schoft. Al speelt hij natuurlijk wel in de schaduw van Jennifer Lawrence, de echte ster van deze film. Regisseur Francis Lawrence (geen familie, gelukkig maar) liet haar eerder al flink afzien in The Hunger Games, en nu maakt hij het nog bonter. Ditmaal mag Jennifer Lawrence zich bewijzen als spionne. En waar leer je dit vak beter dan op een Russische “whore school”? Met veel flair ontpopt Lawrence zich in no time tot femme fatale. Sterke rol!

“Red Sparrow” laat weinig aan de verbeelding over. Ik dacht eigenlijk dat deze film een redelijk realistisch beeld zou schetsen van de spionagewereld, maar dat heb ik dus verkeerd begreep. In plaats daarvan creëert Francis Lawrence een 1984-achtig universum waarbij iedereen ten dienste staat van “de president” (hmmm, wie zouden hij daarmee bedoelen?).

Het verhaal hakt er behoorlijk in. Al was ik eigenlijk nog meer onder de indruk van de majestueuze decors. Maar echt verbluffende cinema? Nee, dat dat zou iets te veel lof zijn. Daarvoor mist te film vooral authenticiteit. Gemene “Russen” die doodleuk Engels met elkaar praten: dat doet me net iets teveel denken aan een belegen James Bond-film. Voorts heb je een telraam nodig om het aantal plotwendingen bij te houden. Het voelt wat geforceerd aan en op den duur doe je geen moeite meer om je in te leven in het verhaal en zit je gewoon te wachten op de volgende gekke twist.

Geen perfecte film dus, maar wel eentje met veel lef. 3.5*

avatar van Left4Dead
"There are no accidents, we create our own faith."

Francis Lawrence, ik roem hem voor zijn Constantine (2005 en I Am Legend (2007). Voor de rest heb ik niet veel met de gast. Maar duidelijk is dat de man capaciteiten heeft.

Deze prent lag lang op de plank te wachten en stof te vangen. Veel films die weer de koude oorlog behandelen, logisch met het klimaat waarin we leven met gekken aan de macht over de gehele wereld. Narcisme kent hoogtij dagen op het moment. Maar ik ben wel een beetje klaar met de verhalen over spionage tussen de Russen en Amerikanen. Het is allemaal al zo vaak gedaan dat de originaliteit ver te zoeken is onder dit soort films van de laatste tijd. Vroeger daarentegen was ik er verzot op, dus for good old sakes deze er toch maar eens ingedrukt.

Eén van de redenen, naast bovengenoemde, waarom deze zo lang moest wachten op een kijkbeurt is de cast. Op Irons en Ciarán Hinds na heb ik niet veel met de cast. Moet wel toegeven dat Edgerton erg goed bezig was dit keer. Geluidstechnisch ben je vanaf minuut één in de audiohemel, man wat staat de geluidsspoor er heerlijk op. Ook beeldtechnisch is het mooi te noemen, de regie en cameracrew zetten het mooi neer. Maar ik was benieuwd of me dit verhaal weer oude tijden kon doen herleven, eerder was Atomic Blonde me aardig tegengevallen en was bang dat RS hetzelfde resultaat zou leveren.

Een ballerina wordt opzettelijk mank gemaakt om daarna als spionne te rekruteren. Het fragiele danspopje die de harde wereld van spionage moet gaan betreden lijkt ver gezocht, echter blijkt dat ze op karakter eigenschappen uitgezocht is door haar oom die haar door en door kent naar het schijnt. Ze blijkt een harde tante te zijn die geschikt is voor haar eerste vuile klus. Later zal ze een gedegen opleiding ondergaan op de "whoreschool" om een Red Sparrow te worden.

Al heel snel heb je door dat de film het kalmpjes aandoet, samen met de stijl in beeld en de setting doet het saai en koud aan. Maar dat zal te maken hebben met de tijdstip en plaats waar alles zich afspeelt, je moet er wel van houden. Maar wat geprobeerd wordt lukt niet in het geheel, nee vooral de gekke accenten doen lachwekkend aan. De Russen worden als smerige vuilakken neergezet, de Amerikanen als goed natuurlijk. Maar duik maar eens in de documentaires over wat de Amerikanen tijdens die periode uitspookten. Maar zoals altijd worden die gebeurtenissen stil gezwegen in de Amerikaanse films over de koude oorlog. Bloody annoying als je het mijn vraagt.

Echt in de film komen lukte me niet, had zelf moeite om me te concentreren in het verhaal wat erg traag uit de doeken wordt gedaan. Het wilde maar niet boeiend worden omdat de karakters, vooral die van Dominika, me maar weinig deden. Lawrence mag uit de kleren, bak geld gekregen neem ik aan, en dat is zeker prima. Alleen heb ik het niet zo met haar acteren. Oké ze moet kil zijn voor de rol maar vind haar niet geheel geslaagd hiervoor, iets te licht als je het mij vraagt. Ze zou op les kunnen bij Lena Headey.

Het verhaal, mijn god wat een partij trage partij beelden bij elkaar. 140 minuten neemt de regisseur ervoor, je kunt beslist zeggen dat hij alles wel flink uitwerkt. Maar echte spanning heeft het niet opgebracht deze prent. Men heeft geprobeerd en de muziek wil daarin helpen echter wil het allemaal gewoon maar niet sterk zijn, niet pakkend. Soms kwam het zelfs wat stuntelig over, sommige wendingen echt zwak.

Tja.... een verhaal waar een betere prent uitgehaald kon worden.
Slaapverwekkend, weinig tot geen actie of spanning en veel te uitgebreid. 2,5**
Toch wel een beetje mislukt, 60 minuten te lang.

avatar van Fisico
Red Sparrow is een degelijke spionagethriller zoals er wel meerdere zijn. Onderhoudend, dat zeker, maar nergens echt vernieuwend of momenten waarbij je achteraf nog eens stilstaan. We hebben het spionagegedoe of Koude Oorloggebeuren allemaal al veelvuldig mogen aanschouwen dat we er niet meer van opkijken. Of het zou Jennifer Lawrence zelf moeten zijn die uitstekend uit de verf komt als de bloedmooie femme fatale van dienst. Een mooi psychologisch schouwspel was het overigens wanneer ze in volle ornaat en 'en plein public' het machtsspelletje won van die aanrander. Macht versus zwakte, en dat laatste wordt meedogenloos afgestraft op de opleidingsschool van de SVR.
Schoenaerts daarentegen vond ik niet zo bijzonder overigens. Technisch sowieso een prima film met de uitstekende montage, belichting en sfeerschepping.

Jammer dat de (niet-)Russen als Russen er weer vrij stereotiep van afkomen en hun Engels accent helpt ook al helemaal niet om je echt in de film te begeven. Het verhaal is wat rommelig en deed op den duur ook de moeite niet meer om aandachtig te blijven volgen. De vreemde plotwisselingen ten spijt - je weet sowieso dat die eraan komen - maakten we weinig uit en zo kabbelde de film rustig naar zijn einde. En ook dat gevoel heb ik na het bekijken van de film: niet slecht, niet super, gewoon gewoontjes.

avatar van martijn011
Eindelijk een film waarin Jennifer Lawrence me weet te overtuigen dat ze wel degelijk kan acteren. Haar eerdere samenwerking met regisseur Francis Lawrence in de vorm van 'The Hunger Games' reeks kon me maar niet bekoren. In deze film heeft ze het zowel fysiek als psychisch niet eenvoudig en dat weet ze uitstekend over te brengen.

De film begon wel heel erg hoopvol, maar helaas zakt het in het midden redelijk in en is het einde ook niet om over naar huis te schrijven. De film is daarentegen absoluut niet saai te noemen, er gebeurt heel veel en wanneer het in dreigt te kakken verschijnt er wel weer een expliciete naakt- of geweldsscène.
Visueel is het erg aantrekkelijk met de kleur rood vaak in het oog springend. De cast is prima verzorgd, met Lawrence en Schoenaerts als uitblinkers, Joel Edgerton had daarentegen niet zo heel veel screentime om uit te blinken.

Naar mijn mening had hier, zeker na het hoopvolle begin, meer uitgehaald kunnen worden.
Ruim voldoende.

avatar van barcam
Verstand op nul voor deze spionagethriller.
Jennifer Lawrence speelt de pannen van het dak.
Stereotiepe schurken en Engels met een Russisch accent is altijd leuk.

avatar van JacoBaco
barcam schreef:
Verstand op nul.
Want?... De film is te ongeloofwaardig en zit vol met plot holes?

avatar van boemboem27
je moet goed je koppie erbij houden,anders weet je niet meer hoe het verhaaltje in elkaar steekt.
het einde vond ik abrubt en toch nog wel wat vraagtekens.
zaten wel wat leuke momentjes in.
je wilt hem toch uitkijken om te achterhalen hoe het in elkaar steekt.
had wel een half uurtje korter mogen zijn
,en wat meer aandacht kunne besteden aan de "opleiding"

avatar van Duke Nukem
Een sterke thriller over een Russische ballerina die door de Russische geheime dienst gebruikt wordt, maar zelf haar lichaam en intelligentie gebruikt om haar eigen doel te bereiken. Ook de CIA wil haar diensten gebruiken, maar aan wiens zijde staat ze? Aan die van zichzelf eigenlijk. Ze wil namelijk haar zieke moeder verzorgen. Sterke acteerprestaties, hoewel Joel Edgerton niet echt schittert in zijn rol is Jennifer Lawrence wel goed! En ze heeft een prachtig lijf, dat ze dan ook regelmatig laat bewonderen. Deze spionagefilm zit niet boordevol actie en is niet altijd even spannend, maar er zijn wel een aantal redelijk harde scènes en het verhaal wordt verteld zonder al teveel Hollywoodiaanse franjes. Ik heb er mij geen moment mee verveeld.

Russen die Engels spreken.
Maar dan wel met een Russisch accent voor extra realisme.
Bah,

avatar van Number23
Apart dat er niet staat vermeldt dat deze film morgen voor het eerst op tv wordt uitgezonden

avatar van Leonvanbergen
Nee snap ik ook niks van!

avatar van Donnie Vallermee
Vond het een heel vage film...
Het enige leuke eraan was dat we Jennifer Lawrence in d’r blote KUT zien

avatar van dalma
Vond de film goed, en naar het einde toe stegen ook de sterren. Voor mij stoorde het niet dat de russen engels spraken. Liever zo dan de hele film met ondertitels.

avatar van The Brain
'Red Sparrows' zijn volgens het verhaal russiche spionnen die door middel van seks infiltreren en manipuleren en daarvoor speciaal zijn opgeleid. Leuk onderwerp voor een film, Mata Hari was haar tijd ver vooruit zo blijkt. Jennifer Lawrence wordt in haar rol als Dominika naar deze hoerenschool gestuurd. Ze speelt een zeer pikante niets onthullende rol en dat doet ze absoluut met verve. Helaas is dat ook gelijk de grootste atractie van deze film, de rest is minder boeiend. Een gemiddelde aflevering van een serie als Homeland is spannender dan deze film. Er zijn enkele zeer goede en spannende scenes maar het geheel is onsamenhangend en veel zaken gaan irriteren. Het Engels spreken met een russisch accent is er daar één van.

avatar van panax
spannende film ,verassende wendingen in het verhaal!!
prima cast !!

De film begint meteen al met een ongeloofwaardige scene, waardoor een ballerina min of meer gedwongen wordt om in een ander milieu van nut te zijn. Trouwens, voor een ballerina had Jennifer toch wel iets te veel massa. Wat dat betreft deed Natalie Portman het in Black Swan veel beter.
Maar goed, een warrig kat-en-muis-spel begint, waarbij de poes zo uit de etalage van de plastic Barbie-poppen had kunnen komen. Dan kijk ik veel liever naar de erotische fantasie van Sally Hawkins in The Shape of Water, maar dat is een kwestie van smaak. Over erotische fantasieën gesproken: Maggie Gyllenhaal in Secretary. Dat is pas gedurfd !
Hoe dan ook, Red Sparrow wordt nergens origineel, beklijft voor geen meter, en verdwijnt linea recta in de diepe kast van niemendalletjes.

avatar van joeygamer2
Saai,

Ik hou niet zo van Russische spionage-achtige films, maar toch even met de familie gekeken. Jennifer Lawrence wel altijd leuk om te zien en dat brengt het cijfer wel wat meer omhoog.

De hele film was saai op een aantal stukjes na, maar dan ook echt op een klein aantal stukjes na. De lange speelduur van 140 minuten had echt wel wat korter gemogen. Naar het einde toe dacht ik wel van wanneer is de film voorbij.

Ook aantal vage stukjes en Lawrence slaat een paar mensen neer waar ik ook van dacht: oké nu is het wel weer genoeg. Acteerwerk vond ik dan zeker niet verkeerd en de manier van filmen was ook niet verkeerd.

Nét geen 1,5* dus voor nu een matige 2,0* als het verhaal je niet aanspreekt of je twijfelt of je deze film wel zou kijken, dan zou ik hem overslaan.

Ik heb me wel vermaakt met deze 'rode spreeuw'. Het verhaal was gelukkig niet zo ingewikkeld dat ik het niet meer volgen kon. Al is het de vraag of het echt logisch en geloofwaardig in elkaar steekt. Van de synopsis hier klopt overigens niet veel. Maar ik ga niet zeuren. Jennifer Lawrence is leuk om naar te kijken en doet ook niet moeilijk over een beetje bloot. Opvallend 'zware' cast met Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts, Jeremy Irons, Charlotte Rampling en onze 'eigen' Thekla Reuten. Ze had toch weer een aardig rolletje in de wacht gesleept. Hoewel, de manier waarop ze eindigt in die badkuip is ook niet iets om naar uit te kijken... De opnamen zijn voornamelijk gemaakt in Boedapest en Bratislava en dat levert mooi plaatjes op. Zo ben je toch lekker dik twee uur onder de pannen en ik heb me geen minuut verveeld.

avatar van fun in acapulco
Rode mus natuurlijk, niet rode spreeuw. Maar een fransman mag zich vergissen . Ik heb het moeten opzoeken, maar een spreeuw is starling in het Engels.
De film wist mij en mijn vrouw wel te boeien. Een niet te simpel verhaal, waardoor ik ook niet weet of het klopt of niet, en redelijk wat erotiek. Ook een verrassend eind. Eind goed, al goed.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Red Sparrow heeft op zich best potentieel. Het spionage-achtige grauwe sfeertje van Oost-Europese steden vormt een geweldig decor voor een thriller. Het sexy sausje dat erover gegoten wordt is een verdienstelijke poging om de film an sich aantrekkelijker te maken, maar de combo is m.i. niet altijd even gelukkig. Zo voelt de film op bepaalde vlakken toch te afgeborsteld, terwijl net de grauwere stukken mij konden bekoren.

Ook spijtig van het Engels-met-Russisch-accent. Dat blijft toch zo potsierlijk klinken, hoe goed men ook z'n best doet. Dat gezegd zijnde kon ik toch wel genieten van Jennifer Lawrence, in eindelijk nog eens een uitdagende rol, en ook van de bekende koppen in de bijrollen. Met Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts en Jeremy Irons loopt er toch wat acteertalent rond.
Met ook een aantrekkelijk visueel jasje dus zeker de moeite waard om te kijken.

Dikke 3

avatar van rep_robert
IK heb de film op blu-ray herkeken en de film doet weinig onder voor de eerste ervaring die ik 2 jaar geleden had. Ik houd wel van dit soort lekker trage spionage thrillers waarbij niets is wat het lijkt en je langzaam naar de climax toewerkt. Het grauwe, deprimerende Sovjet/oostblok sfeertje draagt ook prima bij aan wat de film uit probeert te dragen. Vooral het eerste anderhalf uur werkt de film meer dan prima. Het plot is intrigerend en er gebeuren genoeg dingen die de interesse blijven wekken. Jennifer Lawrence is verder ook prima in haar rol, haar mystieke uitstraling past prima in deze film.
Het laatste uur verliest het plot de structuur en is het soms wel iets te lastig om bij te houden. Dit is overduidelijk geen film waarbij je de aandacht kan laten verslappen. Op zich is er niks mee om je te fucken, maar ik denk dat het in deze film best wel een tikkeltje minder had gemogen. Daarbij blijft het toch een beetje vreemd om Russen continu in de Engelse taal te zien praten.

Toch blij ik graag naar deze film kijken. Misschien werkt het ingewikkelde plot wel goed, zodat ik de volgende keer weer met een frisse blik de film kan gaan kijken.

3,0 -> 3,5*

avatar van Lovelyboy
Magnetron maaltijd niet in te nemen met al teveel serieusheid. Ondanks alle vooroordelen en middelmatige reacties dit tussendoortje toch maar eens geprobeerd.

Oudbollig beeld van zogenaamde 'sexspionage' wordt gebracht. Iets dat totaal niet lijkt te passen in deze tijd maar eerder in het James Bond tijdperk past. Sowieso bijzonder dat Dominika zomaar gerekruteerd wordt op basis waarvan? Ja, dat Moedertje Rusland kennelijk iedereen kan gebruiken...nou ja het zal. Overigens sterk hoe ze met een stok loopt maar vervolgens wel op dat been staat en draait tijdens die afstraffing in de douche, net als dat ze thuis komt en haar moeder vind. Ze rent door de gang en hurkt bijzonder vlot neer.

Na een vrij bijzondere opleiding, waarin men wel erg ver gaat, wordt ze op een wel erg belangrijke klus gezet. Alsof ze geen andere betrouwbare agenten hebben met ervaring. De film mond daarna uit in een redelijk maar niet minder voorspelbaar verhaal van dubbelspionage, verraad en het zoeken naar een mol met een niet minder voorspelbare ontknoping waar ze een en ander recht zet.

Wat daarnaast verder vooral opvalt zijn van die kleine dingetjes, zoals haar been die in het midden breekt en niet bij de veel kwetsbaardere knie doorknikt met schade aan knie banden kapsel en meniscus, niet te vergeten het herstel, dan is er de ongeloofwaardige Hitman die zijn motorhelm ophoudt, iets dat ik ronduit belachelijk vind. Verder zijn de acteurs redelijk te noemen, Lawrence vooral prettig voor het oog maar voegt Irons als enige echt iets toe.

Red Sparrow oogt als heel wat en lijkt graag indruk te willen maken, maar een matige verhaal en cliché matige gebeurtenissen staan een echt goede score in de weg. Dan is er nog het wel erg aanwezige beeld van de heldhaftige westerse inlichtingendiensten tegenover de Russische Dienst waar je collega's en baas grotere gevaren zijn dan de vijand. Een wel erg Pro-Westen tegen Anti-Rusland wordt je opgedrongen. De film is wat mij betreft dan ook minder dan middelmaat en één keer kijken meer dan voldoende. Nee, ik vind dit niet zo best...

vreemde goede film met goede muziek