Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

avatar van Lovelyboy
Magnetron maaltijd niet in te nemen met al teveel serieusheid. Ondanks alle vooroordelen en middelmatige reacties dit tussendoortje toch maar eens geprobeerd.

Oudbollig beeld van zogenaamde 'sexspionage' wordt gebracht. Iets dat totaal niet lijkt te passen in deze tijd maar eerder in het James Bond tijdperk past. Sowieso bijzonder dat Dominika zomaar gerekruteerd wordt op basis waarvan? Ja, dat Moedertje Rusland kennelijk iedereen kan gebruiken...nou ja het zal. Overigens sterk hoe ze met een stok loopt maar vervolgens wel op dat been staat en draait tijdens die afstraffing in de douche, net als dat ze thuis komt en haar moeder vind. Ze rent door de gang en hurkt bijzonder vlot neer.

Na een vrij bijzondere opleiding, waarin men wel erg ver gaat, wordt ze op een wel erg belangrijke klus gezet. Alsof ze geen andere betrouwbare agenten hebben met ervaring. De film mond daarna uit in een redelijk maar niet minder voorspelbaar verhaal van dubbelspionage, verraad en het zoeken naar een mol met een niet minder voorspelbare ontknoping waar ze een en ander recht zet.

Wat daarnaast verder vooral opvalt zijn van die kleine dingetjes, zoals haar been die in het midden breekt en niet bij de veel kwetsbaardere knie doorknikt met schade aan knie banden kapsel en meniscus, niet te vergeten het herstel, dan is er de ongeloofwaardige Hitman die zijn motorhelm ophoudt, iets dat ik ronduit belachelijk vind. Verder zijn de acteurs redelijk te noemen, Lawrence vooral prettig voor het oog maar voegt Irons als enige echt iets toe.

Red Sparrow oogt als heel wat en lijkt graag indruk te willen maken, maar een matige verhaal en cliché matige gebeurtenissen staan een echt goede score in de weg. Dan is er nog het wel erg aanwezige beeld van de heldhaftige westerse inlichtingendiensten tegenover de Russische Dienst waar je collega's en baas grotere gevaren zijn dan de vijand. Een wel erg Pro-Westen tegen Anti-Rusland wordt je opgedrongen. De film is wat mij betreft dan ook minder dan middelmaat en één keer kijken meer dan voldoende. Nee, ik vind dit niet zo best...

vreemde goede film met goede muziek

avatar van Don Homer
Leuk om Thekla Reuter en Mathias Schoenaerts eens in een film te zien. Ze doen het goed. Ook Jennifer Lawrence speelt best aardig. Ik heb vooral moeite met het warrige, ongeloofwaardige script en bepaalde aspecten die Lovelyboy al omschrijft hieronder. Van de martelmethodes werd ik ook niet vrolijk.

avatar van ILDIB
Lawrence draagt de film, vooral fysiek. Kwaliteit genoeg maar het is niet altijd even boeiend en geloofwaardig. Te Simpel is t soms ook lijkt me.

avatar van eRCee
Als je 140 minuten naar etnische stereotyperingen van Russen wilt kijken, dan is dit je film. Tegenover de Russische inlichtendiensten staat de CIA die zich niet aflatend inspant voor het goede en voor allerlei pure, Amerikaanse idealen, zoals vrijheid. De CIA-medewerkers zullen hun vrienden nooit laten vallen, reken maar! Het speelt zich schijnbaar af in de vroege Poetin-jaren, maar dat verhindert niet dat er allerlei tamelijk ongeloofwaardige scenes over Russische spion-seksopleidingen worden voorgeschoteld. Verder een nogal lege film, waarin de personages maar niet tot leven willen komen. Echt slecht is Red sparrow ook weer niet dus ik maak er twee sterretjes van.