Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

avatar van Master Blaster
Vond hem toch een beetje saai.

2,5 *

avatar van pietpuk
Het belachelijke zogenaamd Russisch accent haalt deze, toch al matige, film helemaal onderuit.

avatar van Boneka
De film begint heel aardig en ik ging er eens goed voor zitten. De opbouw is goed, maar na zo'n uurtje wordt het allemaal wat minder, onduidelijker en vooral vager. We zien veel personages en dat maakt het vooral lastig met de taal. Spreekt hier een Rus of een Amerikaan. En waar zitten we nu? Moskou, Boedapest of Londen? Engels met een Russisch accent werkt gewoon zo niet. Het is de grootste fout in deze film. Ik zat steeds te denken aan welke kant zitten we nu. Ook waren sommige plotwendingen niet geheel duidelijk. Zo had Dominika een afspraak met haar Amerikaanse agent, maar door te spieken bij haar mede spion, besloot ze haar baas op te zoeken in een bar die ze even daarvoor zag in het kantoor. Vond dat allemaal maar raar. Ook dat ze ineens even huilt aan de deurbel. Dat blauwe oog kwam ook ineens out of the blue. Wat dat betreft nogal onsamenhangend geheel. Jennifer Lawrence kan prima acteren, alleen vind ik haar voor deze rol echt te jong. 28 is ze in deze film maar ze oogt nogal meisjesachtig. Haar Amerikaanse opponent vond ik ook al geen zwaargewicht. Vrij oppervlakkig.

Niks positiefs te melden dan? jawel hij begon goed en het rekruteren vond ik sterk gebracht. Gek genoeg waren alle andere personen een stuk interessanter. Lees een stuk volwassener. Ook het beeld en geluid is dik in orde. Vooral het camerawerk vond ik een groot pluspunt. Het eind van de film vergoed een beetje, maar overall is dit geen hoogvlieger.

Film 3.0
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra’s 3.5

avatar van GGG
GGG
Vreemde film...

drama met hier en daar wat actie en voor de fans van haar hun kunnen bekijken. ze is te zaai voor zo een film te spelen niets bizonder die hap kijken en voor de rest niets

Na drie "The Hunger Games" films, bundelden regisseur Francis Lawrence en actrice Jennifer Lawrence (die overigens geen familie van elkaar zijn) opnieuw de krachten voor deze naargeestige spionagethriller naar de roman van ex-CIA-agent Jason Matthews.

Red Sparrow is pulp verpakt als kwaliteitscinema, met een nogal hoogdravende toon, topacteurs met malle accenten en copieuze porties seks en geweld (o.a. met een huidtransplantatie schrapper). Curieus, maar vervelen is er beslist niet bij en Jennifer Lawrence maakt deze film al minimaal het aankijken waard met een aantal gewaagde pikante scènes, waarbij veel van haar te zien is. Verder is het leuk dat onze Thekla Reuten ook een rolletje heeft in deze film.

avatar van Noodless
Jennifer Lawrence fikst het toch weer in deze stijlvolle geschoten film met een zeer opvallende uitdagende rol die je niet meteen zou verwachten. Het verhaal is niks nieuws onder de zon, maar de wijze waarop de film wordt uitgewerkt, maakt dit werkje toch net iets anders dan de meeste films in dit genre. Soms vrij bruut en volledig bloot wordt niet gemeden. 140 minuten lijkt wel wat lang uitgesponnen, maar ik heb niet naar de klok gekeken. Het had misschien wel wat korter gekund. De clou is ook niet zomaar te voorspellen en het slot is zonder meer degelijk. 7/10

avatar van umbra
Damn die Jennifer Lawrence toch, doet het hier weer magnifiek en trekt deze film zeker naar een hoger level. Onze Matthias, mja was ik in deze film net iets minder fan van. Film op zich is een aangenaam wegkijkende thriller waarbij de iets langere speeltijd geen nadeel is, omdat ie je toch redelijk weet vast te houden en blijft boeien. 7/10, mijn standaard score voor de meer degelijke film.

Puike prent met een fabelachtig goede en mooie Jennifer Lawrence.
Prima verhaal, dat ruimschoots de 2 uur overstijgt, maar wat zeker geen probleem is, want de film verveelt geen seconde.
Niet alleen Lawrence trouwens is goed in haar rol, ook onze Belgische Matthias Schoenaerts laat zich weer van zijn beste kant zien.
Kortom: een film die ik warm kan aanbevelen

avatar van JoeCabot
Heeft Matthias Schoenaerts een Russisch gezicht of zo?

In 2018 werd hij tweemaal gecast als forse Rus. In “Kursk” haalde Schoenaerts de dappere zeebonk in zich naar boven. Met matig succes. Nee, dan zie ik hem toch liever in een louche rol, zoals in deze “Red Sparrow”, waarin hij in de huid kruipt van een manipulatieve schoft. Al speelt hij natuurlijk wel in de schaduw van Jennifer Lawrence, de echte ster van deze film. Regisseur Francis Lawrence (geen familie, gelukkig maar) liet haar eerder al flink afzien in The Hunger Games, en nu maakt hij het nog bonter. Ditmaal mag Jennifer Lawrence zich bewijzen als spionne. En waar leer je dit vak beter dan op een Russische “whore school”? Met veel flair ontpopt Lawrence zich in no time tot femme fatale. Sterke rol!

“Red Sparrow” laat weinig aan de verbeelding over. Ik dacht eigenlijk dat deze film een redelijk realistisch beeld zou schetsen van de spionagewereld, maar dat heb ik dus verkeerd begreep. In plaats daarvan creëert Francis Lawrence een 1984-achtig universum waarbij iedereen ten dienste staat van “de president” (hmmm, wie zouden hij daarmee bedoelen?).

Het verhaal hakt er behoorlijk in. Al was ik eigenlijk nog meer onder de indruk van de majestueuze decors. Maar echt verbluffende cinema? Nee, dat dat zou iets te veel lof zijn. Daarvoor mist te film vooral authenticiteit. Gemene “Russen” die doodleuk Engels met elkaar praten: dat doet me net iets teveel denken aan een belegen James Bond-film. Voorts heb je een telraam nodig om het aantal plotwendingen bij te houden. Het voelt wat geforceerd aan en op den duur doe je geen moeite meer om je in te leven in het verhaal en zit je gewoon te wachten op de volgende gekke twist.

Geen perfecte film dus, maar wel eentje met veel lef. 3.5*

avatar van Left4Dead
"There are no accidents, we create our own faith."

Francis Lawrence, ik roem hem voor zijn Constantine (2005 en I Am Legend (2007). Voor de rest heb ik niet veel met de gast. Maar duidelijk is dat de man capaciteiten heeft.

Deze prent lag lang op de plank te wachten en stof te vangen. Veel films die weer de koude oorlog behandelen, logisch met het klimaat waarin we leven met gekken aan de macht over de gehele wereld. Narcisme kent hoogtij dagen op het moment. Maar ik ben wel een beetje klaar met de verhalen over spionage tussen de Russen en Amerikanen. Het is allemaal al zo vaak gedaan dat de originaliteit ver te zoeken is onder dit soort films van de laatste tijd. Vroeger daarentegen was ik er verzot op, dus for good old sakes deze er toch maar eens ingedrukt.

Eén van de redenen, naast bovengenoemde, waarom deze zo lang moest wachten op een kijkbeurt is de cast. Op Irons en Ciarán Hinds na heb ik niet veel met de cast. Moet wel toegeven dat Edgerton erg goed bezig was dit keer. Geluidstechnisch ben je vanaf minuut één in de audiohemel, man wat staat de geluidsspoor er heerlijk op. Ook beeldtechnisch is het mooi te noemen, de regie en cameracrew zetten het mooi neer. Maar ik was benieuwd of me dit verhaal weer oude tijden kon doen herleven, eerder was Atomic Blonde me aardig tegengevallen en was bang dat RS hetzelfde resultaat zou leveren.

Een ballerina wordt opzettelijk mank gemaakt om daarna als spionne te rekruteren. Het fragiele danspopje die de harde wereld van spionage moet gaan betreden lijkt ver gezocht, echter blijkt dat ze op karakter eigenschappen uitgezocht is door haar oom die haar door en door kent naar het schijnt. Ze blijkt een harde tante te zijn die geschikt is voor haar eerste vuile klus. Later zal ze een gedegen opleiding ondergaan op de "whoreschool" om een Red Sparrow te worden.

Al heel snel heb je door dat de film het kalmpjes aandoet, samen met de stijl in beeld en de setting doet het saai en koud aan. Maar dat zal te maken hebben met de tijdstip en plaats waar alles zich afspeelt, je moet er wel van houden. Maar wat geprobeerd wordt lukt niet in het geheel, nee vooral de gekke accenten doen lachwekkend aan. De Russen worden als smerige vuilakken neergezet, de Amerikanen als goed natuurlijk. Maar duik maar eens in de documentaires over wat de Amerikanen tijdens die periode uitspookten. Maar zoals altijd worden die gebeurtenissen stil gezwegen in de Amerikaanse films over de koude oorlog. Bloody annoying als je het mijn vraagt.

Echt in de film komen lukte me niet, had zelf moeite om me te concentreren in het verhaal wat erg traag uit de doeken wordt gedaan. Het wilde maar niet boeiend worden omdat de karakters, vooral die van Dominika, me maar weinig deden. Lawrence mag uit de kleren, bak geld gekregen neem ik aan, en dat is zeker prima. Alleen heb ik het niet zo met haar acteren. Oké ze moet kil zijn voor de rol maar vind haar niet geheel geslaagd hiervoor, iets te licht als je het mij vraagt. Ze zou op les kunnen bij Lena Headey.

Het verhaal, mijn god wat een partij trage partij beelden bij elkaar. 140 minuten neemt de regisseur ervoor, je kunt beslist zeggen dat hij alles wel flink uitwerkt. Maar echte spanning heeft het niet opgebracht deze prent. Men heeft geprobeerd en de muziek wil daarin helpen echter wil het allemaal gewoon maar niet sterk zijn, niet pakkend. Soms kwam het zelfs wat stuntelig over, sommige wendingen echt zwak.

Tja.... een verhaal waar een betere prent uitgehaald kon worden.
Slaapverwekkend, weinig tot geen actie of spanning en veel te uitgebreid. 2,5**
Toch wel een beetje mislukt, 60 minuten te lang.

avatar van Fisico
Red Sparrow is een degelijke spionagethriller zoals er wel meerdere zijn. Onderhoudend, dat zeker, maar nergens echt vernieuwend of momenten waarbij je achteraf nog eens stilstaan. We hebben het spionagegedoe of Koude Oorloggebeuren allemaal al veelvuldig mogen aanschouwen dat we er niet meer van opkijken. Of het zou Jennifer Lawrence zelf moeten zijn die uitstekend uit de verf komt als de bloedmooie femme fatale van dienst. Een mooi psychologisch schouwspel was het overigens wanneer ze in volle ornaat en 'en plein public' het machtsspelletje won van die aanrander. Macht versus zwakte, en dat laatste wordt meedogenloos afgestraft op de opleidingsschool van de SVR.
Schoenaerts daarentegen vond ik niet zo bijzonder overigens. Technisch sowieso een prima film met de uitstekende montage, belichting en sfeerschepping.

Jammer dat de (niet-)Russen als Russen er weer vrij stereotiep van afkomen en hun Engels accent helpt ook al helemaal niet om je echt in de film te begeven. Het verhaal is wat rommelig en deed op den duur ook de moeite niet meer om aandachtig te blijven volgen. De vreemde plotwisselingen ten spijt - je weet sowieso dat die eraan komen - maakten we weinig uit en zo kabbelde de film rustig naar zijn einde. En ook dat gevoel heb ik na het bekijken van de film: niet slecht, niet super, gewoon gewoontjes.

avatar van martijn011
Eindelijk een film waarin Jennifer Lawrence me weet te overtuigen dat ze wel degelijk kan acteren. Haar eerdere samenwerking met regisseur Francis Lawrence in de vorm van 'The Hunger Games' reeks kon me maar niet bekoren. In deze film heeft ze het zowel fysiek als psychisch niet eenvoudig en dat weet ze uitstekend over te brengen.

De film begon wel heel erg hoopvol, maar helaas zakt het in het midden redelijk in en is het einde ook niet om over naar huis te schrijven. De film is daarentegen absoluut niet saai te noemen, er gebeurt heel veel en wanneer het in dreigt te kakken verschijnt er wel weer een expliciete naakt- of geweldsscène.
Visueel is het erg aantrekkelijk met de kleur rood vaak in het oog springend. De cast is prima verzorgd, met Lawrence en Schoenaerts als uitblinkers, Joel Edgerton had daarentegen niet zo heel veel screentime om uit te blinken.

Naar mijn mening had hier, zeker na het hoopvolle begin, meer uitgehaald kunnen worden.
Ruim voldoende.

avatar van barcam
Verstand op nul voor deze spionagethriller.
Jennifer Lawrence speelt de pannen van het dak.
Stereotiepe schurken en Engels met een Russisch accent is altijd leuk.

avatar van JacoBaco
barcam schreef:
Verstand op nul.
Want?... De film is te ongeloofwaardig en zit vol met plot holes?

avatar van boemboem27
je moet goed je koppie erbij houden,anders weet je niet meer hoe het verhaaltje in elkaar steekt.
het einde vond ik abrubt en toch nog wel wat vraagtekens.
zaten wel wat leuke momentjes in.
je wilt hem toch uitkijken om te achterhalen hoe het in elkaar steekt.
had wel een half uurtje korter mogen zijn
,en wat meer aandacht kunne besteden aan de "opleiding"

avatar van Duke Nukem
Een sterke thriller over een Russische ballerina die door de Russische geheime dienst gebruikt wordt, maar zelf haar lichaam en intelligentie gebruikt om haar eigen doel te bereiken. Ook de CIA wil haar diensten gebruiken, maar aan wiens zijde staat ze? Aan die van zichzelf eigenlijk. Ze wil namelijk haar zieke moeder verzorgen. Sterke acteerprestaties, hoewel Joel Edgerton niet echt schittert in zijn rol is Jennifer Lawrence wel goed! En ze heeft een prachtig lijf, dat ze dan ook regelmatig laat bewonderen. Deze spionagefilm zit niet boordevol actie en is niet altijd even spannend, maar er zijn wel een aantal redelijk harde scènes en het verhaal wordt verteld zonder al teveel Hollywoodiaanse franjes. Ik heb er mij geen moment mee verveeld.