Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

Tegenvallende spionagethriller die liefhebbers van het genre mogelijk wel kunnen waarderen, maar ik werd er niet warm of koud van. De film heeft vooral in het begin en tegen het einde zo zijn momenten, maar zakt in het nogal gezapige middengedeelte regelmatig weg naar een bedenkelijk niveau. Met zo’n topcast had ik toch een veel betere film met meer spanning en intrige verwacht.

Goede spionagethriller met een prachtige Jennifer Lawrence. Ze draagt de film volledig en haar bloot-scene is indrukwekkend. Niet hoogstaand maar zeer onderhoudend en enigszins verrassend.

avatar van mixmaster
Mescaline schreef:
Vooral een overtuigende eerste helft, Jennifer Lawrence is betoverend en houd zonder moeite de aandacht vast. De scenes die zich afspelen in het leergebouw waren voor mij duidelijk het hoogtepunt, Charlotte Rampling was ook perfect gecast voor deze rol.

Helaas krijgt de film in het midden wel een beetje last van een sleur, de film lijkt met momenten niet meer helemaal te weten welke kant het nou eigenlijk op wilt gaan en het sterke begin gaat over in scenes waar ik soms maar moeilijk mijn aandacht bij kon houden.
Gelukkig maakt de film wel weer indruk in het laatste half uur en maakt deze film als geheel toch wel de moeite waard.

Een film die beter was geweest met een half uurtje minder.

Helemaal mee eens !!!

avatar van parcivalis
Degelijke en sfeervolle spionagetriller (Wanneer een film geen actiefilm is, betekent dat nog niet dat hij saai is) Jennifer Lawrence is een lust voor het oog en draagt de film met verve. Waar veel van dit soort films ten onder gaan aan contra contra contra spionage, blijft het verhaal in Red Sparrow prima te volgen. Indrukwekkende soundtrack. Must see voor de liefhebber!

avatar van 2dehans
Ik weet niet goed hoelang een beginnduurt maar overtuigend vond ik hem niet. Tuurlijk een prachtige hoofdrol speelster. Maar voor mooie dames zijn er andere films . Het Engels met een Russische accent gaf me kippenvel. Kies dan voor het een of het ander. Dit voelt als een goedkope film.
Overall vond ik het eennmatige film maar dat zagen jullie al aankomen denk.
Voor de liefhebbers. Veel kijk plezier

avatar van vranque
Kan aan mij liggen maar ik vond het bij vlagen niet te volgen. Wellicht waren mijn ogen iets teveel gericht op.

Blijft me verbazen hoe zoveel goede acteurs zich met zo'n belachelijk accentje 2,5 uur voor lul laten zetten in een behoorlijk middelmatig filmpje.

avatar van IH88
“Great family, I have.”

Aardige spionagethriller met een Jennifer Lawrence die weer een geheel nieuwe kant van zichzelf laat zien. Ze toont lef, en haar gewaagde filmkeuzes betekenen veel moois voor de toekomst. Red Sparrow is soms hard en expliciet, maar regisseur Francis Lawrence weet er ook gewoon een vermakelijke film van te maken. Veel twists en vreemde plotontwikkelingen, maar het werkt. Lawrence weet de spanningsboog niet de gehele speelduur vast te houden, en vooral in het middengedeelte wordt het wat saai en langdradig. Gelukkig zijn Lawrence en Edgerton uitstekende acteurs, en ook Irons, Schoenaerts, Rampling en onze eigen Thekla Reuten zijn sterk.

avatar van grandpa
vranque schreef:

Ligt niet aan jou hoor. Jij weet altijd een film goed op waarde te schatten, dat weet ik maar al te goed.
Een film vol noodgrepen om het een beetje toonbaar te houden maar daardoor soms niet te volgen.

Beslist niet meer waard dan 2*

avatar van FlorisV
Opvallend saai voor een spionagefilm en ook nogal naargeestig. Zonder Jennifer Lawrence zou geen hond hier naar kijken. En ondanks haar goddelijke lijf valt er evengoed weinig te genieten. Het exploiteert eigenlijk het misbruik van de dames in training teveel en vertelt te weinig een spannend spionageverhaal. Qua actie gebeurt er ook amper een reet, of je zou de fraaie billen van Jennifer mee moeten tellen. Ook nog te lang. Een gemiddelde aflevering van Homeland is spannender.

avatar van schumacher
Middelmaat film.

avatar van assowise
een paar gruwelijke scenes, een beetje bloot van Jennifer en vooral een lange zit. jammer

avatar van james_cameron
Onderhoudende maar amper serieus te nemen thriller, met de gebruikelijke intriges en dik aangezette russische accenten. Veel naakt en expliciet in beeld gebrachte martelpraktijken voor de liefhebber. De toch niet misselijke cast bakt er helaas niet veel van en na een redelijk intrigerend begin zakt de film steeds verder weg in een moeras van vermoeiende plotlijntjes.

avatar van max cady
Lange zit, mocht iets korter.

avatar van Hollywood-west36
Alleen al om de lekkere ballen van jennifer de moeite...

avatar van aspers
Jennifer naakt, beetje martelen, jennifer in sexy badpak, jennifer naakt, beetje martelen en verder vooral traag, veel te lang en saai. Yep, dat was het wel zo’n beetje.

Nee, sorry... absoluut niet mijn ding.

avatar van M!tch
Een iets wat trage film, maar zeer zeker de moeite waard voor liefhebbers van het genre. Fantastisch acteerwerk van Lawrence.

Weer zo'n film waarvan de makers denken dat als er Engels gesproken wordt met een zwaar aangezet accent dat het dan net echt een andere taal is. In dit geval Russisch.

avatar van Corcicus
Zeer teleurstetellend. Er gebeurt werkelijk veel te weinig om te kunnen boeien. Doodsaai is het juiste woord. Dertien-in-een-dozijn is het genre.

Degelijk.

Qua plot en opzet een erg doorsnee spionagethrillertje. Rusland vs de US wordt weer bovengehaald, heeft vast en zeker absoluut niks te maken met de huidige politieke situatie. Hoop alleen niet dat ze die oude koeien ook in filmland weer gaan beginnen oprakelen, daar zit ik niet echt op te wachten.

Voor het verhaal moet je deze absoluut niet kijken. Hier en daar wat verplichte nummertjes en wat surprise twists naar het einde toe. Zo'n film waarvan je vooraf eigenlijk al weet dat je toch opgelicht wordt, maar dat het einde ook wel gewoon braafjes uitlegt hoe de vork nu juist in de steel zit. Weinig reden op goed op te letten dus.

Gelukkig is de stilering wel van een iets hoger niveau. Niets wereldschokkends, maar het ziet er toch best strak en secuur uit. Camerawerk is netjes, kleurgebruik is precies en af en toe zijn er toch scenes die op het netvlies blijven hangen. Aardig acteerwerk van Lawrence en Schoenaerts verder, al moet je je toch ook wel afvragen waarom er zo'n enorm gebrek aan Russische acteurs is, da's toch niet meer echt van deze tijd.

Beetje lang ook, gelukkig blijft het ook visueel wel interessant, zodat het voor een keertje best te doen is.

avatar van Filmkriebel
Sterke spionagefilm met een prachtige Lawrence aan het werk. Eén van haar meer memorabele rollen. Schoenaerts krijgt een belangrijke rol toebedeeld en mag haar van repliek dienen. Toch wel knap van onze nationale filmster om in zo'n film te mogen meespelen. Verder ook nog Jeremy Irons en Charlotte Rampling in de cast . Na het reeds heel goede maar meer comic-achtige Atomic Blonde weeral een vrouw als spionne in een film die iets klassieker is van opzet (mol zoeken, niemand is te vertrouwen), maar bloed en bloot niet schuwt. De folterscène op het einde met Edgerton vond ik best heftig. Ik hou van spionagefilms, en er zijn er amper die ik minder dan een 4* gegeven heb de voorbije tien jaar; ook deze is heel degelijk, zeker verplichte kost voor liefhebbers van het genre.

avatar van missl
Eerste uur veel seks, vervolgens weet je niet meer welke kant het op gaat. Einde is wel weer leuk, sfeer en cast zijn goed maar over het algemeen geen topcijfer voor deze film, ik heb betere spionagefilms gezien.

avatar van Rodger
Prima thriller, alleen moet je er goed bij blijven, anders raak je een beetje het verhaal kwijt.
3.5 ***

avatar van mnrk
Didn't I do well, Uncle?

Een prima thriller van Francis Lawrence...

Het verhaal is boeiend en je moet er bij blijven, mede hierdoor blijft het lekker om naar te kijken. Ook de locatie's zorgen voor een lekker sfeertje wat helemaal bij deze film past...

Jennifer Lawrence is niet alleen een zeer aangename verschijning maar acteert ook nog eens goed in deze film, de overige cast vult het ook allemaal zeer goed in en leuk om "good old" Jeremy Irons weer te zien...

Dit allemaal voorzien van een heerlijke score...
James Newton Howard - Red Sparrow (2018) - MusicMeter.nl

Redelijk film,

Kon toch een zekere irritatie niet onderdrukken rondom hoe Rusland en hoe USA neergezet werd. In Rusland was alles vies oud en kill en alle beelden van USA waren spik en span. En waarom praten alle Russen Engels met een Russisch accent. Mij dus iets te veel gemaakt voor de Amerikaanse markt. Volgens mij is dat tegenwoordig niet meer nodig. Maak het gewoon realistisch.

avatar van macrobody
Geen film voor de tere zieltjes met een spanningsboog van 10 seconden. Dus als je deze film niks vind dan behoor je dus tot die groep
Er is namelijk tijd nodig om het verhaal te vertellen. Het is ook gebaseerd op een boek (je weet wel, zo'n ding van papier met een hoop lettertjes) en een boek lees je over het algemeen ook niet uit in 2 uur. Wat ik wel graag zou willen zien zijn Russische acteurs die de Russen spelen, de Hongaarse acteurs de Hongaren enzovoorts of anders Amerikaanse acteurs die Russisch spreken, maar goed, dat soort films kan je niet slijten aan het merendeel van het imbeciele Amerikaanse volk. Dus ik vrees dat dit het beste is wat we uit Hollywood kunnen krijgen.

avatar van K. V.
Deze op goed geluk eens geprobeerd en het was niet mis. Ondanks de lange speelduur was de film nog goed te doen. Dit kwam grotendeels door de cast die het wel prima deed.
Ik kende het bestaan er niet echt van, maar vond het wel een interessant om gezien te hebben.

avatar van Grindhouse62
mnrk schreef:
Didn't I do well, Uncle?

Een prima thriller van Francis Lawrence...

Dit allemaal voorzien van een heerlijke score...
James Newton Howard - Red Sparrow (2018) - MusicMeter.nl
Mee eens, tevens perfecte regie en camerawerk. De ondervraging scenes gingen gepaard met enkele doeltreffende martelingen, waar je de rillingen van over de rug lopen. Prima spionagethriller. Heb mij er vanmiddag zeer mee vermaakt. Van mij 3.5. Top.

Ondanks de lange speelduur blijven het verhaal en de karakters veel te oppervlakkig. Het drama rondom Dominika laat de kijker veelal koud.
Aan de cast ligt het verder niet en aan de verzorgde regie evenmin. Ook de setting is heel aardig en mooi in beeld gebracht. Het verhaal dat meeslepend zou moeten zijn is dat helaas niet, overigens help het ook bepaald niet mee dat iedereen Engels spreekt (met wisselende accenten), wat de film goedkoop doet overkomen.

avatar van david bohm
Sterke cast, het ziet er allemaal goed uit, de film is best onderhoudend ondanks dat er op de keper beschouwd niet heel veel gebeurt. Na afloop had ik wel zoiets van waar heb ik nou eigenlijk ruim twee uur naar zitten kijken.? Ben het met Leno eens dat het allemaal te oppervlakkig is.
Enfin, redelijk maar deze Sparrow is zeker geen hoogvlieger.

avatar van Master Blaster
Vond hem toch een beetje saai.

2,5 *

avatar van pietpuk
Het belachelijke zogenaamd Russisch accent haalt deze, toch al matige, film helemaal onderuit.

avatar van Boneka
De film begint heel aardig en ik ging er eens goed voor zitten. De opbouw is goed, maar na zo'n uurtje wordt het allemaal wat minder, onduidelijker en vooral vager. We zien veel personages en dat maakt het vooral lastig met de taal. Spreekt hier een Rus of een Amerikaan. En waar zitten we nu? Moskou, Boedapest of Londen? Engels met een Russisch accent werkt gewoon zo niet. Het is de grootste fout in deze film. Ik zat steeds te denken aan welke kant zitten we nu. Ook waren sommige plotwendingen niet geheel duidelijk. Zo had Dominika een afspraak met haar Amerikaanse agent, maar door te spieken bij haar mede spion, besloot ze haar baas op te zoeken in een bar die ze even daarvoor zag in het kantoor. Vond dat allemaal maar raar. Ook dat ze ineens even huilt aan de deurbel. Dat blauwe oog kwam ook ineens out of the blue. Wat dat betreft nogal onsamenhangend geheel. Jennifer Lawrence kan prima acteren, alleen vind ik haar voor deze rol echt te jong. 28 is ze in deze film maar ze oogt nogal meisjesachtig. Haar Amerikaanse opponent vond ik ook al geen zwaargewicht. Vrij oppervlakkig.

Niks positiefs te melden dan? jawel hij begon goed en het rekruteren vond ik sterk gebracht. Gek genoeg waren alle andere personen een stuk interessanter. Lees een stuk volwassener. Ook het beeld en geluid is dik in orde. Vooral het camerawerk vond ik een groot pluspunt. Het eind van de film vergoed een beetje, maar overall is dit geen hoogvlieger.

Film 3.0
Beeld 4.5