Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

avatar van Master Blaster
Vond hem toch een beetje saai.

2,5 *

avatar van pietpuk
Het belachelijke zogenaamd Russisch accent haalt deze, toch al matige, film helemaal onderuit.

avatar van Boneka
De film begint heel aardig en ik ging er eens goed voor zitten. De opbouw is goed, maar na zo'n uurtje wordt het allemaal wat minder, onduidelijker en vooral vager. We zien veel personages en dat maakt het vooral lastig met de taal. Spreekt hier een Rus of een Amerikaan. En waar zitten we nu? Moskou, Boedapest of Londen? Engels met een Russisch accent werkt gewoon zo niet. Het is de grootste fout in deze film. Ik zat steeds te denken aan welke kant zitten we nu. Ook waren sommige plotwendingen niet geheel duidelijk. Zo had Dominika een afspraak met haar Amerikaanse agent, maar door te spieken bij haar mede spion, besloot ze haar baas op te zoeken in een bar die ze even daarvoor zag in het kantoor. Vond dat allemaal maar raar. Ook dat ze ineens even huilt aan de deurbel. Dat blauwe oog kwam ook ineens out of the blue. Wat dat betreft nogal onsamenhangend geheel. Jennifer Lawrence kan prima acteren, alleen vind ik haar voor deze rol echt te jong. 28 is ze in deze film maar ze oogt nogal meisjesachtig. Haar Amerikaanse opponent vond ik ook al geen zwaargewicht. Vrij oppervlakkig.

Niks positiefs te melden dan? jawel hij begon goed en het rekruteren vond ik sterk gebracht. Gek genoeg waren alle andere personen een stuk interessanter. Lees een stuk volwassener. Ook het beeld en geluid is dik in orde. Vooral het camerawerk vond ik een groot pluspunt. Het eind van de film vergoed een beetje, maar overall is dit geen hoogvlieger.

Film 3.0
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra’s 3.5

avatar van GGG
GGG
Vreemde film...

drama met hier en daar wat actie en voor de fans van haar hun kunnen bekijken. ze is te zaai voor zo een film te spelen niets bizonder die hap kijken en voor de rest niets

Na drie "The Hunger Games" films, bundelden regisseur Francis Lawrence en actrice Jennifer Lawrence (die overigens geen familie van elkaar zijn) opnieuw de krachten voor deze naargeestige spionagethriller naar de roman van ex-CIA-agent Jason Matthews.

Red Sparrow is pulp verpakt als kwaliteitscinema, met een nogal hoogdravende toon, topacteurs met malle accenten en copieuze porties seks en geweld (o.a. met een huidtransplantatie schrapper). Curieus, maar vervelen is er beslist niet bij en Jennifer Lawrence maakt deze film al minimaal het aankijken waard met een aantal gewaagde pikante scènes, waarbij veel van haar te zien is. Verder is het leuk dat onze Thekla Reuten ook een rolletje heeft in deze film.

avatar van Noodless
Jennifer Lawrence fikst het toch weer in deze stijlvolle geschoten film met een zeer opvallende uitdagende rol die je niet meteen zou verwachten. Het verhaal is niks nieuws onder de zon, maar de wijze waarop de film wordt uitgewerkt, maakt dit werkje toch net iets anders dan de meeste films in dit genre. Soms vrij bruut en volledig bloot wordt niet gemeden. 140 minuten lijkt wel wat lang uitgesponnen, maar ik heb niet naar de klok gekeken. Het had misschien wel wat korter gekund. De clou is ook niet zomaar te voorspellen en het slot is zonder meer degelijk. 7/10

avatar van umbra
Damn die Jennifer Lawrence toch, doet het hier weer magnifiek en trekt deze film zeker naar een hoger level. Onze Matthias, mja was ik in deze film net iets minder fan van. Film op zich is een aangenaam wegkijkende thriller waarbij de iets langere speeltijd geen nadeel is, omdat ie je toch redelijk weet vast te houden en blijft boeien. 7/10, mijn standaard score voor de meer degelijke film.

Puike prent met een fabelachtig goede en mooie Jennifer Lawrence.
Prima verhaal, dat ruimschoots de 2 uur overstijgt, maar wat zeker geen probleem is, want de film verveelt geen seconde.
Niet alleen Lawrence trouwens is goed in haar rol, ook onze Belgische Matthias Schoenaerts laat zich weer van zijn beste kant zien.
Kortom: een film die ik warm kan aanbevelen

avatar van JoeCabot
Heeft Matthias Schoenaerts een Russisch gezicht of zo?

In 2018 werd hij tweemaal gecast als forse Rus. In “Kursk” haalde Schoenaerts de dappere zeebonk in zich naar boven. Met matig succes. Nee, dan zie ik hem toch liever in een louche rol, zoals in deze “Red Sparrow”, waarin hij in de huid kruipt van een manipulatieve schoft. Al speelt hij natuurlijk wel in de schaduw van Jennifer Lawrence, de echte ster van deze film. Regisseur Francis Lawrence (geen familie, gelukkig maar) liet haar eerder al flink afzien in The Hunger Games, en nu maakt hij het nog bonter. Ditmaal mag Jennifer Lawrence zich bewijzen als spionne. En waar leer je dit vak beter dan op een Russische “whore school”? Met veel flair ontpopt Lawrence zich in no time tot femme fatale. Sterke rol!

“Red Sparrow” laat weinig aan de verbeelding over. Ik dacht eigenlijk dat deze film een redelijk realistisch beeld zou schetsen van de spionagewereld, maar dat heb ik dus verkeerd begreep. In plaats daarvan creëert Francis Lawrence een 1984-achtig universum waarbij iedereen ten dienste staat van “de president” (hmmm, wie zouden hij daarmee bedoelen?).

Het verhaal hakt er behoorlijk in. Al was ik eigenlijk nog meer onder de indruk van de majestueuze decors. Maar echt verbluffende cinema? Nee, dat dat zou iets te veel lof zijn. Daarvoor mist te film vooral authenticiteit. Gemene “Russen” die doodleuk Engels met elkaar praten: dat doet me net iets teveel denken aan een belegen James Bond-film. Voorts heb je een telraam nodig om het aantal plotwendingen bij te houden. Het voelt wat geforceerd aan en op den duur doe je geen moeite meer om je in te leven in het verhaal en zit je gewoon te wachten op de volgende gekke twist.

Geen perfecte film dus, maar wel eentje met veel lef. 3.5*