Marvin ou la Belle Éducation (2017)

Alternatieve titel: Reinventing Marvin

Frankrijk

geregisseerd door Anne Fontaine
met Finnegan Oldfield, Isabelle Huppert en Charles Berling

Marvin is een jongeman die niet houdt van zijn dorpje in de Vogezen. Hij vlucht voor zijn familie, de tirannie van zijn vader, de berusting van zijn moeder, de onverdraagzaamheid, de afwijzing en de pesterijen. Tegenover dit alles heeft hij toch twee bondgenoten gevonden. Allereerst Madeleine Clement, het hoofd van de hogeschool, die ervoor zorgt dat hij het theater ontdekt en wier naam hij zal lenen als symbool van zijn verlossing. En vervolgens Abel Pinto, het welwillend model dat hem zal aanmoedigen om het hele verhaal op het podium te vertellen. Marvin wordt Martin Clément en zal alle risico's nemen om een acteur te worden en zijn transformatie te voltooien.

Vanaf 5 juli in de bioscoop (Arti Film)

avatar van mrklm
Jules Porier en Finnegan Oldfield zijn allebei fantastisch en volstrekt geloofwaardig als respectievelijk Marvin als kind en Martin als jong volwassen man. Het verhaal betreft een jongen die op school vaak wordt uitgemaakt wordt voor homo en wrede pesterijen ondergaat. Maar omdat zijn vader Dany [Grégory Gadebois, eveneens voortreffelijk] hem als kind leert dat een homo een geestelijke stoornis heeft, kan Marvin zich daar niet mee identificeren: hij is niet gestoord, dus is hij geen homo, zo is zijn logische redenering. Hij groeit op als een stille, teruggetrokken jongen maar hij durft uit zijn schulp te krijgen wanneer zijn nieuwe schoolhoofd [Madeleine Clement] hem aanspoort om mee te doen aan improvisatielessen.
Porier heeft nauwelijks dialoog: Marvin als kind is duidelijk iemand die observeert, alles wat hij meemaakt tot in detail opslaat zonder op dat moment nog te weten wat hij ermee aan moet. Oldfield laat op subtiele wijze zien hoe Marvin uit zijn schulp kruipt en contacten en relaties met nieuwe mensen aan durft te gaan. Isabelle Huppert verschijnt pas halverwege de film en speelt zichzelf en er zijn een paar goed geënsceneerde toneelvoorstellingen, maar deze film onderscheidt zich - afgezien van een voorbeeldige spel - vooral door een gebrek aan prekerigheid.

Mooi coming-of-age drama waarin de jonge, schuchtere en (met name emotioneel) verwaarloosde Marvin zich met hulp van zijn omgeving weet te ontpoppen tot een zelfbewuste adolescent. Er zijn natuurlijk veel meer van dit soort films, maar niet zo heel veel waarin de jonge hoofdpersoon worstelt met zijn (homoseksuele) geaardheid. De rol van Marvin wordt door twee verschillende acteurs vertolkt. Hoewel zij beiden een puike rol neerzetten, heb ik toch vooral een zwak voor Jules Porier, die de jonge Marvin speelt. Naturel, dromerig en kwetsbaar zijn begrippen die hij bij mij oproept. Een jongen die alles van een (veilige) afstand bekijkt en in zich opslaat en die hunkert naar (positieve) aandacht. Het (plattelands)gezin waarin Marvin opgroeit kan hem die niet bieden en de onmacht van de gezinsleden om onderlinge verbondenheid te voelen wordt soms pijnlijk zichtbaar. Grégory Gadebois zet daarbij als vader van Marvin ook een sterke rol neer. De Volkskrant schreef dat het armoedige, gewelddadige milieu nog net niet als karikatuur wordt opgediend. Daar kan ik mij deels in vinden, maar uit eigen ervaring weet ik dat er veel gezinnen zijn waarin het er aan toe gaat zoals in Marvin ou la belle éducation, alleen dan ook met spaarzame lichtpuntjes. Die hadden wellicht ook getoond mogen worden in deze film.