Les Grands Esprits (2017)

Alternatieve titel: The Teacher

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Ayache-Vidal
met Denis Podalydès, Léa Drucker en Zineb Triki

François Foucault is een gewaardeerde leraar van rond de veertig. Hij geeft les aan het Henri IV-lyceum, een van de meest prestigieuze middelbare scholen van Frankrijk. Hij heeft zich genesteld in de intellectuele aristocratie van Parijs. Maar op een dag wordt hij door omstandigheden tot een mutatie gedwongen. Hij moet zijn comfortabele leventje opgeven voor een baan in de ruige buitenwijken van de stad. Voor het eerst begint hij zijn eigen zekerheden en waarden in vraag te stellen. Hij vreest het ergste… en terecht.

avatar van K. V.
Deze onbekende film eens geprobeerd en vond hem niet mis. Hij is wel wat minder hard dan gelijksoortige films, maar toch is hij de moeite om gezien te hebben. De cast deed het prima en verder was de speelduur ook goed, niet te lang en niet te kort.
Niet mis.

De zoveelste film over hoe een totaal ongeïnteresseerde, brutale klas leerlingen mogelijks toch in de goede richting kan worden geduwd.
Nieuw element is wel het verschil hoe het er in een eliteschool aan toe gaat en in ééntje met leerlingen uit een lagerer sociale klasse gerecruteerd.
Spilfiguur is een leraar, vreemd aan dit laatste soort onderwijs, die zich voor ongekende problemen ziet geplaatst maar na een harde strijd er toch zijn eigen conclusies uittrekt en zich een ervaring rijker voelt.
Académie-française-acteur Denis Podalydès neemt met veel verve deze rol waar en de filmt steunt wel op de klasse van de man.
Daarnaast veel onbekend volk in de cast en zoals gezegd, veel gekende en te verwachten toestanden. Straalt wel een zekere sympathie uit.

avatar van Fisico
Gelukkig niet zo lauw of “komisch” als Sister act, maar Les grands espritsIs best luchtig te noemen. Nergens wordt het extreem en in dat opzicht is het vrij onrealisitsch dat de harde jongens eigenlijk nog vrij braaf waren. Misschien spreek ik vanuit vooroordelen, maar kan me niet inbeelden dat het proces zo makkelijk verloopt.

Op zich wel een leuk personage die monsieur Foucault met schijnlijk oubollig imago, doch hij kwam erg gevat en vooral oprecht over. In Henri IV vond ik hem verwaand wanneer hij elke leerling publiekelijk te kijk zette.

Erg vlotte film, amusant en vermakelijk. Sympathieke film waarbij de film inderdaad staat met Dennis Polarydès. Goede moraal ook, weliswaar wat clichématig, waarbij het geloof in elk kind centraal staat.

avatar van balrog
Er komen een aantal clichés in voor die ook in andere soortgelijke films terug te vinden zijn. En het is wat braafjes, in realiteit zal het zo vlotjes niet lopen.

Maar neemt niet weg dat het een erg leuke film is. Goede vertolkingen, af en toe grappige situaties, en de anagram scene stemt tot nadenken.

Zoals al gemeld gaat het vooral over het geloof in het kunnen van de leerlingen, maar ook de leraar maakt een evolutie door.

Leuk filmpje!

avatar van ILDIB
Aangename film maar wil tikkie stereotiep. Weinig verrassing maar wel mooie boodschap. Acteren was prima.