Ôtez-Moi d'un Doute (2017)

Alternatieve titel: Just to Be Sure

Frankrijk / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Carine Tardieu
met François Damiens, Cécile De France en Alice de Lencquesaing

Erwan, een niet aflatende Bretoense mijnopruimer, is geschokt wanneer hij verneemt dat de man die hem heeft opgevoed niet zijn echte vader is. Ondanks alle liefde die hij voor hem voelt, gaat hij discreet op onderzoek. Hij vindt zijn biologische vader, Joseph, een zeer innemende oude man voor wie hij onmiddellijk affectie koestert. En dan kruist hij het pad van de ongrijpbare Anna, wiens hart hij besluit te veroveren. Maar op een dag dat hij Joseph bezoekt beseft hij dat zij niemand minder is dan zijn halfzuster. Dat slaat bij hem in als een bom en is veel moeilijker te verteren en te verbergen voor de man die hem geadopteerd heeft.

Vanaf 11 januari 2018 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Brandt
Een Franse romcom, maar dan net even wat leuker en intelligenter dan de meuk die we de laatste jaren in Nederland over ons heen krijgen. Francois Damiens speelt met verve de innemende knuffelbeer-uit-een-stuk wiens leven op zijn kop komt te staan als zijn vader niet biologisch blijkt te zijn. Is zijn dochter ook nog zwanger van een onbekende en wordt hij verliefd op een charmante hiusarts die zijn zus zou kunnen zijn, et voila, we hebben een plot. Het knappe van deze film is dat het ondanks deze thematiek luchtig en bij vlagen zeer amusant blijft. Een feelgood movie pur sang en daar is geen woord Frans bij, of toch wel?

avatar van Baboesjka
Leuker dan verwacht. Een vermakelijk verhaal, goed acteerwerk en tevens hier en daar best komisch. Hij keek lekker weg en verveelde mij niet. Niet één van de beste films die ik in mijn leven gezien heb, maar zeker een voldoende waard. 3,5*

Ge houdt het niet voor mogelijk maar het bracht me toch vele keren aan het lachen. Bovendien slaagt de cineaste er toch in de spanning er in te houden en de titel, die ik persoonlijk best vrij zou vertalen als "Laat me toe te twijfelen", te wettigen.
Tempo zit er wel in deze komedie want om de haverklap is er een personage die zich om iets moet verbazen - en wat voor iets - en die personages worden uitstekend vertolkt : François Damiens, altijd garant voor een degelijke rolinvulling, evenals Cécile de France en good-olds Guy Marchand en André Wilms.
Dat er soms wat pijn en ook emotie insluipt is een handigheidje dat onze komedie ten goede komt.

Qua sfeer een typisch Franse tragikomedie over een man, die voor zichzelf en voor zijn ongehuwde dochter opgezadeld zit met vaderschaps- en relatieproblemen. Intrinsiek serieuze kwesties, maar regisseur Carine Tardieu houdt het allemaal heel erg lichtvoetig. Solide vertolkingen van (vooral) François Damiens en de rest van de cast.