The Extraordinary Journey of the Fakir (2018)

Alternatieve titel: l'Extraordinaire Voyage du Fakir

Frankrijk / Verenigde Staten / België / Singapore / India

geregisseerd door Ken Scott
met Erin Moriarty, Barkhad Abdi en Bérénice Bejo

In een buurt van New Delhi verblijft een kolonie magiërs, poppenspelers, vuurspuwers en andere kunstenaars. Onder hen ook Aja, die als kind al blijk gaf van een uitzonderlijk talent. Hij is een 'fakir', die kan zweven, sabels inslikken en hij is voorzien van een reeks van trucs, die hij tot in de puntjes beheerst. Ook verricht hij wonderbaarlijke genezingen. Maar als zijn moeder hem een vliegticket naar Parijs geeft en hem opdraagt om er een geheimzinnige opdracht te vervullen, is hij helemaal van streek. Hij heeft zijn wijk namelijk nooit eerder verlaten.

Niet bepaald een drama, op de passages na die het hebben over het droevige lot van vluchtelingen zonder papieren. maar eerder een grappig verhaal over de avontuurlijke belevenissen van een jonge Indiër op zoek naar rijkdom en geluk.
Geen strikte constructie in deze film, die de romantische toer opgaat en besluiten maakt over innerlijk geluk, maar heel losjes en met een mooie soundtrack.
Sympathiek en charmant. Zeer degelijk acteerwerk.

Vanaf 13 december in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

avatar van Zeriel
Gewoon een leuke en originele comedy. Merkwaardig dat hier drama staat idd., misschien omdat er we wat migranten tegenkomen onderweg? Beetje Bollywood op bezoek in Europa.

Dat Italianen onderling (beroerd) Engels spreken is wel wat sneu. Vooral omdat we wel gewoon Hindi mogen horen met ondertiteling.

Goedgevoel film.

avatar van mrklm
Magisch-realistisch komisch drama waarin Aja [Dhanush] drie jonge delinquenten zijn levensverhaal vertelt in de hoop ze te behoeden voor een lange gevangenisstraf. Aja groeit op in een armoedige wijk maar droomt van meer. Wanneer hij de truc ontdekt van een straatartiest die als fakir zijn geldt verdient, steelt hij de truc en met een paar vrienden verdient hij jarenlang geld als straatartiest, waarbij hij tevens leert zakken te rollen. Wanneer hij genoeg geld heeft verdiend reist hij af naar Parijs, waar hij hoopt zijn biologische vader te vinden met behulp van een poëtische liefdesbrief die de man aan Aja's moeder schreef.
Een moderne variant op 'Around The World In 80 Days', want - zoals de titel al doet vermoeden - reist Aja nogal wat af en een deel van die reis gaat ook per luchtballon! Het scenario springt wat van de hak op te tak, met verschillende ondersteunende karakters die verschijnen, verdwijnen en later opeens weer opduiken, maar dat toeval past helemaal in het sprookjesachtige karakter van deze film die regelmatig weet te verrassen. Een douane-agent begint te zingen, Aja doet een Indiaanse dans met een beroemde actrice en voert ongebruikelijke gesprekken in een enorme meubelzaak. Het charisma van Dhanush en het enthousiasme van de prima cast zorgen ervoor dat je na afloop van de film met een glimlach weer naar huis gaat. Origineel en zeer onderhoudend.

avatar van wibro
Heerlijke feel-good movie. Een drama kan ik dit echt niet noemen. Deze film deed mij een beetje denken aan soortgelijke films uit de jaren vijftig en zestig waarbij ook de wereld rondgereisd werd en ook altijd Parijs aangedaan werd. Zoals bij voorbeeld in Around the World in Eighty Days (1956). Opvallend ook dat in de film een zeer positief beeld gegeven wordt van migranten die allemaal naar Europa willen en dit vanwege oorlogsomstandigheden in hun thuisland. De werkelijkheid mag dan wel anders zijn maar ik heb in deze film er geen enkel probleem mee dat begrippen zoals economische vluchtelingen en gelukzoekers niet worden genoemd. In dit soort fantasierijke films dient men dit soort gevoelige politieke onderwerpen zoveel mogelijk te vermijden.
Best wel een aantrekkelijke dame trouwens die Marie. Daar zou ik net als de hoofdpersoon Aja ook voor vallen. Na afloop hield ik van deze film in ieder geval een zeer goed gevoel over dat zich voortzette in een plaatselijke horecagelegenheid waarbij ik werd omringd door zeer vriendelijke aantrekkelijke jongedames. Aja zou zeggen: "Karma", een woord trouwens dat nogal eens in deze film werd gebruikt.

avatar van boemboem27
mrklm schreef:

helemaal me eens "MRKLM"
heel goed omschreven vond het ook een leuk verhaal maar vindt het ook niet echt een drama omdat deze wel ingedeeld is in dit genre.
meer een leuke familiefilm en een feelgoodmovie.
dacht eerst dit wordt een zgn Bollywoodfilm omdat de oorsprong begint in India.
maar niet van dit alles...echte aanrader voor een echt leuke film