• 8.232.359 stemmen

Nagisa no Shindobaddo (1995)

Drama / Romantiek | 129 minuten

Met onder meer: Yoshinori Okada en Ayumi Hamasaki

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 21 november 1996

Over Nagisa no Shindobaddo

Binnen de context van het strak georganiseerde en formele schoolsysteem schetst deze film een portret van een aantal middelbare scholieren in Nagasaki. De jongens doen stoer en de meisjes roddelen, maar achter die façade heeft iedereen wel iets te verbergen. De clowneske Kanbara hangt de pias uit in de buurt van het meisje van zijn dromen. Alleen zijn vriend Ito neemt hij in vertrouwen. Deze homoseksuele, verlegen jongen is verliefd op de degelijke Yoshida. Zijn seksuele gevoelens brengen Ito in conflict met zijn vader, die hem in het ziekenhuis wil laten genezen van zijn homoseksualiteit.

image

avatar van Intruder

Intruder

Ik had hier wel wat meer van verwacht. Naast een aantal sterke scènes verzandt de film in ellenlang gepraat en een overdaad aan clichématige situaties. Vooral het einde kon ik niet smaken aangezien er te veel gezocht wordt naar het gemakkelijke effect. De personages zijn best interessant en dat had het verhaal ook kunnen zijn, maar de uitwerking is flauwtjes.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

door het terughoudende spel ontstaat een bijzondere intieme sfeer; de kus tussen de twee jongens behoort voor mij tot de mooiste scenes die ik ken

gauke

Ik ben lang op zoek geweest naar deze, op het filmfestival van Rotterdam met een tijger bekroonde, typisch Japanse coming-of-age film over vriendschap, seksualiteit, het ontdekken van je identiteit en de betekenis van liefde. Een geloofwaardig, realistisch, indringend en inzichtrijk drama, serieus en invoelend van toon, subtiel gespeeld, waarin de regisseur romantische gevoelens, gewone onderlinge problematiek en de wreedheid van klasgenoten toont met een voorzichtige welwillendheid.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Mooie film uit de Japanse school, op een natuurlijke manier traag en ingetogen (niet zo overdreven als je dat ook wel eens ziet). De personages zijn interessant en de al eerder genoemde kusscene vormt inderdaad een hoogtepunt. Alleen in de laatste 20 minuten wordt het drama iets teveel aangezet. Like grains of sand is niet bijzonder genoeg voor een hogere score, maar ik kan zonder problemen nog wel honderd van dit soort films zien.