Schneider vs. Bax (2015)

Nederland
Komedie / Thriller

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Tom Dewispelaere, Alex van Warmerdam en Maria Kraakman

Schneider (Tom Dewispelaere), een huurmoordenaar, krijgt een telefoontje van Mertens op de ochtend van zijn verjaardag. Hij heeft een haastklus voor Schneider, die de klus weigert omdat het zijn verjaardag is en zijn vrouw Lucy had beloofd te helpen met de voorbereidingen van het feestmaal. Mertens houdt vol dat het een belangrijke zaak is. Wanneer ze in Mertens kantoor afspreken, hoort Schneider dat het doelwit Ramon Bax (Alex van Warmerdam) is, een schrijver. Bax woont op zichzelf op een afgezonderde plaats. Omdat het een gemakkelijke klus lijkt neemt Schneider alsnog de opdracht aan. Deze eenvoudige job blijkt echter moeilijker dan verwacht.

avatar van Basto
Shadowed schreef:
Betere NL.

Eerste van Warmerdam ervaring, en ik zie nu dat hij het vak best wel aankan. Grappig dat hij zelf ook meespeelt, hij speelt ook de andere acteurs eruit. Hij speelt menselijker en geloofwaardiger. Dat kan ik niet echt van Maria Kraakman zeggen.

Qua kleurengebruik is het vrij saai, maar er gebeurd continue genoeg om je geboeid te houden. Kraakman speelt vervelend, maar van Warmerdam en Dewispelaere spelen gelukkig een stuk beter. Als je een actiefilm wil zien, dan kan je beter een andere film zien.

Ik vond het weinig bijzonder op visueel niveau, vrij boeiend gefilmd en prima acteerwerk. Hiermee kan je je wel vermaken, een typisch voorbeeld van een NL film die wel geloofwaardig is en niet zulk ongelooflijk overdreven acteerwerk bevat. (GTST).

Als GTST je referentie is voor de Nederlandse film, heb je nog een hoop moois te ontdekken. Naast de rest van het werk van Van Warmerdam kan ik je ook het werk van Terstall aanraden.

avatar van Shadowed
Basto schreef:

GTST is niet mijn referentie naar de Nederlandse film. Echter een referentie van een Nederlandse film over hoe het dus niet moet. Dank trouwens voor de aanbevelingen, die ga ik nog eens onderzoeken.

avatar van maxcomthrilla
Fijn!

Zoals altijd bij Van Warmerdam. Een vreselijk absurd verhaal, een ware klucht. En toch uitermate charmant hoe een huurmoordenaar zijn dag niet heeft en in werkelijk alles wordt tegengewerkt. Slechts het einde had wat beter gekund. De vele gastpersonages sieren deze film met als hoogtepunt, de overspannen dochter, het bezoek van opa of de hoer uit Culemborg. Onibaba is ook nooit ver weg met de geslaagde locatiekeuze. Benieuwd naar de volgende Van Warmerdam! 4*

avatar van Donkerwoud
Alex van Warmerdam is de Hitchcock van de ritselende rietvelden. Misschien is het de toneelachtergrond van de cineast, maar het blijft elke keer weer genieten geblazen welke surreële setting hij nu weer bedacht heeft. Hier is de voornaamste plaats van handeling een vlothuisje op een meertje, terwijl op loopafstand een onafgebouwd huis wegzakt in het moeras. Het is op deze plek dat twee huurmoordenaars elkaars noodlot zijn en de opdracht krijgen om de ander te vermoorden. Achter het sluipschuttersvizier van Schneider (Tom Dewispelaere) steekt een gezagsgetrouwe familieman, die nauwgezet en grondig te werk gaat. Achter het sluipschuttersvizier van Bax (Alex van Warmerdam) steekt een man van middelbare leeftijd, die de prijs betaalt van een leven drinken, snuiven, vrijen en anderszins verantwoordelijkheden vermijden. Allebei hebben ze hun eigen werkwijze en filosofie, maar zullen ze die vertrouwde handelswijze moeten aanpassen omdat 'de anderen' in de weg lopen en nieuwe complicaties met zich meebrengen. Het aardige aan 'Schneider vs. Bax' (2015) is dat sympathie voor een personage ongemerkt overgaat in antipathie (of omgekeerd) naar gelang de omstandigheden waarin de personages terechtkomen. Iedereen speelt maar zijn of haar maatschappelijk bepaalde rol om het vege lijf te redden.