Schneider vs. Bax (2015)

Nederland
Komedie / Thriller

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Tom Dewispelaere, Alex van Warmerdam en Maria Kraakman

Schneider (Tom Dewispelaere), een huurmoordenaar, krijgt een telefoontje van Mertens op de ochtend van zijn verjaardag. Hij heeft een haastklus voor Schneider, die de klus weigert omdat het zijn verjaardag is en zijn vrouw Lucy had beloofd te helpen met de voorbereidingen van het feestmaal. Mertens houdt vol dat het een belangrijke zaak is. Wanneer ze in Mertens kantoor afspreken, hoort Schneider dat het doelwit Ramon Bax (Alex van Warmerdam) is, een schrijver. Bax woont op zichzelf op een afgezonderde plaats. Omdat het een gemakkelijke klus lijkt neemt Schneider alsnog de opdracht aan. Deze eenvoudige job blijkt echter moeilijker dan verwacht.

avatar van 93.9
Flauw, tijd voor iets vernieuwends, van Warmerdam

Goeie film waarin een huurmoordenaar op zijn verjaardag een klusje krijgt waar hij geen zin in heeft.
Een typische film van Alex van Warmerdam zowel qua aankleding alsmede de droge humor. Een vermakelijk verhaal waarbij de onverwachte wendingen zich blijven opstapelen. Alleen valt de finale een beetje tegen.

Ik vind Alex van Warmerdam ook echt niet goed acteren. Het is net of hij de tekst voorleest. Annet Malherbe is wel erg goed

Ik heb alle Warmerdams gezien. En dit is zijn meest recente. Ook weer in de herkenbare stijl en met vele bekende gezichten. Weer een boeiend verhaal, al had het wel beter uitgewerkt mogen worden en meer overdacht (Hoe was Mertens ineens in de kofferbak terecht gekomen? Waarom moest de hoer uit Culemborg mee? ), en leuke herkenbare dialogen. Ook weer niet zijn leukste of beste film, maar gewoon goed. Gedegen vakwerk in een herkenbare stijl.

Overigens had deze film ook wel wat weg van een klucht. Die ook vast goed als toneelstuk te herschrijven is.

avatar van Collins
Een dag uit het leven van een huurmoordenaar.
"Schneider vs. Bax" is een goed toegankelijke film die vol zit met de typische Warmerdamse humoristische droogheid in de conversaties en in de handelingen. Een komische film waarin het thrillerelement volledig in dienst staat van de absurde acties van de personages, van de maffe plotwendingen en van de verknipte dialogen.
De film oogt rustig en heeft een bepaalde traagheid over zich. De desolate locatie midden in water en moeras in samenspel met het geluid van ruischend riet is daar zeker debet aan. Hoewel traag geschoten, gebeurt er veel. Als tegenwicht voor de traagheid is de film behoorlijk volgepropt met snelle verhaaltechnische wendingen en subplotjes. In bijna elke scene ontvouwen zich nieuwe inzichten, introducties en gebeurtenissen. Een geslaagde combinatie, wat mij betreft.
Het uitspreken van de tekst gebeurt (opzettelijk) houterig. Typisch voor de films van Van Warmerdam. Zal een soort running gag zijn, denk ik. Storend is het derhalve niet. Eerder herkenbaar en vertrouwd. Evenals de herkenbare cinematografie en de vertrouwde acteurs is het houterige acteren onderdeel van de eigenzinnige signatuur van de regisseur. En die signatuur werkt in deze film wederom krachtig en humorvol.
De verhaallijn is simpel en goed te volgen. Veel beweegredenen van de personages blijven onduidelijk. Prima, vind ik. Niet alles hoeft tot in de detail worden uitgesponnen. Soms handelen personages gewoon, omdat ze zo handelen. Ik heb er vrede mee.
Ik heb vooral gelachen en genoten! Heerlijke film.

avatar van notsub
De absurditeit blijft een goede reden om naar deze films te blijven kijken. Op zijn tijd is dat gewoon erg verfrissend. De plotwendingen vliegen je om de oren, zonder dat het onoverzichtelijk wordt en de dialogen zijn soms op op zich zelf al geweldig. Dat niet alles even logisch is nemen we maar op de koop toe en dat je met één pilletje van een depressieve dochter in een slagvaardige vrouw verandert doet ook niet veel af aan de kracht van de film. Die brengt vooral vermaak met geweldige humor.

avatar van david bohm
FIjne, absurdistische personages, situaties en en dialogen in een film die niet de kracht heeft van Borgman maar die wel bijzonder onderhoudend en humoristisch is.

Leuke onderhoudende film met een aantal plotwendingen. niet alles even netjes uitgewerkt maar voor mij toch wel 3*

avatar van frolunda
Bizarre komedie die zeker zijn momenten kent maar je in zijn totaliteit toch wat teleurgesteld achterlaat.Dit komt mede door de matige uitwerking (Hoe dook die Mertens inééns in de kofferbak op),waarvan het zwakke einde een uitstekend voorbeeld is.Ook was de logica vaak ver te zoeken.Dat hoeft op zich bij dit soort films niet altijd een probleem te zijn maar in het geval van Schneider vs. Bax vond ik het af en toe best storend.
Lichtpuntjes waren de scherpe en vaak grappige dialogen en het personage van Maria Kraakman,zij was eigenlijk de enige die echt indruk maakte in haar rol.
Helaas was dat allemaal net niet genoeg voor een voldoende.

avatar van HarmJanStegenga
Ik wordt depressief van muesli - muesli is voor geiten.

Echt waar, er is ook maar één man die op bepaalde droge scenes kan komen dan dit soort bovenstaande hilariteit; Alex van Warmerdam. Ik ben toch wel een fan van de man hoor. Net als bijv. een Wes Anderson trekt ook van Warmerdam me altijd weer zijn sfeertje / zijn wereldje in met die typische humor.

'Schneider vs Bax' kent een perfecte speelduur en speelt zich af op een heerlijke plaats. Dat huisje daar in de moerassen is geweldig. Alles wat er gebeurt gaat van gek naar gekker. Die handtastelijke opa, de scene met de duim, een depressieve dochter aan de speed, het einde, etc. Heb me uitstekend vermaakt.

avatar van Onceuponanytime
Bijzonder zwakke film, amai... Het acteerwerk is beneden alle peil en de film sloopt met trage tred naar zijn einde. Een punt voor de moeite die ik deed om uit te kijken, de dvd ligt trouwens al in de vuilbak

avatar van bjerik76
vanwege het eind een puntje eraf, maar ruim een voldoende.

De teksten ( simpele woordkeuzes/zinnetjes) waren erg goed, en paste juist prima bij deze film.
Grappige woordkeuzes/dialogen.
Ook acteert en zet iedereen zijn/haar typetje erg goed neer.
De lokatie/landschappen zijn simpel gehouden, maar zetten daardoor juist een heel mooi plaatje neer.

Het had zo een toneelstuk / klucht kunnen zijn met alle onverwachte gasten, situaties en waar je die dan moet laten of wat je ermee moet doen.

Ik vond het einde wat zwak, had nog wel een twist verwacht of toch nog iets, maar werd de aftiteling ingezet.

Al dan bleef ik wel heel de film kijken hoe alles verder zou gaan uitpakken met deze goede cast.

Een Van Warmerdam uit het boekje. Misschien wel een van zijn beste films. Heb op het puntje van mijn stoel gezeten, zo spannend is dit verhaal in elkaar gezet: wie gaat er winnen, Schneider of Bax? Een thriller die in niets voor andere onderdoet. Vol met verrassende gebeurtenissen en onverwachte plotwendingen.

En tegelijkertijd weet je dat je naar een volstrekt absurde werkelijkheid zit te kijken, vermomd in alledaagse gebeurtenissen. Alles wat je ziet is normaal. Lijkt normaal. Alleen de samenhang is volstrekt absurd. Dat zegt iets over onze eigen werkelijkheid en hoe we die ervaren. Kortom, het handelsmerk van Alex van Warmerdam. Daarom beschouw ik hem als een van Nederlands belangrijkste filmers.

Ook in deze film weer geweldige locaties. Hoe vindt hij die toch? Annet Malherbe is prachtig ('Mag ik naar huis'). Ik vind dat Van Warmerdam zelf een prima rol neerzet als Bax. Minpunten zijn er ook. Na een uur zakt de film even in. En de verstaanbaarheid, mede door het accent van de Vlaamse acteurs is niet optimaal. Maar daar staat dan weer als bonus tegenover het kontje en de kleine borstjes van Eva van de Wijdeven. 'Hoe schoon wil je worden', als ze te lang onder de douche staat. Mmmmm.

avatar van des1
Niet onaardig. Beter elk geval dan Borgman. Leuke stijloefening, een Western temidden van het Lage Landen riet. Warmerdam zou er goed aan doen eens een scenarist in te huren.

avatar van de grunt
Zou van Warmerdam inspiratie hebben uit Onibaba zou het hem weleens willen vragen

Bij Borgman had ik na een keer kijken het gevoel dat ik er al iets van begrepen had, maar bij deze Schneider vs. Bax bak ik er helemaal niets van. Desalniettemin een heerlijk absurd verhaal, waarbij mijn grootste vraagteken blijft steken bij het dakloze huis met de poedelnaakte dochter; en vooral, waarom schiet ie niet? .

Hafijn, dit smaakt naar kijken, herkijken en nog eens kijken, want je ziet het pas als je het doorhebt, niet dan?

avatar van adso
103.000 schamele kijkertjes op NPO3

avatar van ILDIB
Bijzonder mooi geschoten met filters. Gewoon weer een absurde film. Soms wel wat de aandacht verloren maar algemeen prima kwaliteit.

avatar van TheDiningDead
Hoe maak je van vrijwel niets iets? Narratief is het schijnbaar ontzettend eenvoudig: twee huurmoordenaars hebben het - in opdracht van een derde, zo gaat dat immers met professionals - op elkaar voorzien. Een en ander gaat mis. Schneider vs. Bax in twee zinnen gevat. Het is aan de zeldzame gave van Van Warmerdam te danken dat dit schamele uitgangspunt een uiterst vermakelijke, geestige en verteerbaar-wrange film oplevert.

Wellicht is er ook net iets meer aan de hand dan die tweezinnige plotsynopsis en de esthetische vaaltinten van de cinematografie doen vermoeden. Het is niet enkel de film van twee doorgewinterde assassins - iemand hierboven refereert zeer terecht aan het westerngenre en deze film is ongetwijfeld een vingeroefening in het rekbaar maken van genregrenzen en het kantelen van bijbehorende conventies; het is ook de film van twee vaders.

Vaders, waarvan een nog aan het begin van zijn opvoedkundige taken staat. Gezinnetje intact. Thuis een en al empathische hartelijkheid. De ander aan het eind van z'n Latijn, of in ieder geval ruimschoots door het leeuwendeel van z'n voorraad Latijn heen. Dochters zijn volwassen en één ervan getroebleerd. Moeder is buiten beeld. En waar het gezinsleven van vader 1 (Schneider) in z'n lieflijke harmonie nogal dissoneert met z'n beroepsuitoefening en z'n professionele persona - de voortdurende irritatie in het contact met z'n opdrachtgever en de telefoontjes van z'n vrouw zijn juist door die dissonantie uiterst geestig/ bovendien wordt er nogal de nadruk gelegd op het feit dat hij zich vermomd voor z'n werk, een rol aanneemt - is vader 2 (Bax) de façade min of meer voorbij. Vader en huurmoordenaar vallen meer en meer samen. En beide, vader en huurmoordenaar, zijn behoorlijk aan het zwabberen geslagen: een graai in een kneuterig pillendoosje moet zorgen voor enige geestelijk evenwicht - of liever: een biochemische balans - maar sorteert vaker wel dan niet in het compleet tegenovergestelde, in onbalans, indommelen en zinsbegoocheling.

Bax is als het ware het voorland van Schneider indien die de noodzakelijke schizofrenie van zijn bestaan niet meer in stand kan houden. Als de moeder niet langer de etalage van het geslaagde burgermansbestaan optuigt en dochters een jaar lang uit het oog verloren worden. Als de kater van de wijn van gisteren bestreden moet worden met de speed van vandaag.

De eindscene is veelzeggend. Schneider maakt vanaf het eerste moment bezwaar tegen de aanwezigheid van de dochter. Probeert haar op verschillende manieren uit de vergelijking te halen. Als dat niet lukt moet hij uit hoofde van zijn professionaliteit een andere, meer terminale oplossing voor het dochterprobleem verzinnen. De dochter heeft zich eerder al schuilgehouden in het dakloze huis in een bossig moeraslandschapje - ik zou hier even kunnen dooremmeren over baarmoederlijke symboliek. Ten einde raad geeft zij zich letterlijk volledig bloot. Ze belichaamt in dat eindgevecht een fragiele vrouwelijkheid die klaarblijkelijk in alle breekbaarheid ontwapenend werkt. De missie wordt geaborteerd, de dochter niet.

Fraaie film.

Heerlijk cynisme. Absurd, en bevolkt met een pak onhebbelijke personages, om ter best vertolkt.
Ik zie dat er heel wat Gouden Kalf-nominaties voor deze film waren. Daarvan mochten er wat mij betreft toch enkele worden verzilverd.
Het intrige is knap en boeiend verhaald , de dialogen goed en het camerawerk super en bovendien is er de droge humor waarbij de figuren van de "opdrachtgever", auteur van een grandiose mediablunder, (vertolkt door de steegoede, onverslijtbare Gene Bervoets) en die van de brave, in het avontuur meegesleurde prostitee, bijna ongemerkt dankbare onderwerpen zijn. Maar het cynisme, gelukkig met de nodige luchtigheid, primeert, alhoewel... : "Opa is dood. Goed. Opa was een klootzak".

avatar van panax
maffe film
mooie camerabeelden
zwarte humor

avatar van BlueJudaskiss
Nee, toch maar niet. Ik heb het geprobeerd, ik heb een poging gedaan - ook omdat ik nog steeds warme herinneringen heb aan Emma Blank en ik Abel en De Noorderlingen prachtig vond - maar dit boeide me totaal niet. Ja, Annet Malhebre is even leuk als altijd, dat wel.

De 1,0* is niet helemaal terecht dat weet ik, maar ik werd hier echt chagrijnig van.

avatar van Quentin
"Ik laat me niet verraden door een hoer uit Culemborg."

Vier sterren dus.

avatar van de grunt
Jammer dat deze niet op blu ray is verschenen

avatar van Decec
Een goede komedie/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van nijkerkbert
Aardige Van Warmerdam. Wat ik niet begreep is wat die scène met de kabouter er in deed.

avatar van Kondoro0614
Schneider vs. Bax

Een vage Nederlandse komedie film is opstand gekomen maar, echt saai was hij niet. We waren gisteren zoals gewoonlijk weer eens opzoek naar een leuk filmpje en dit keer ben ik eens in de Film 1 on Demand gekomen van Film 1. Dit keer geen Netflix, want Film 1 heeft ook nog wel leuke films te bieden (zoals deze) en het is zonde om deze ook over te slaan. Uiteraard kent Film 1 ook wat grotere titels.

Schneider vs. Bax is een vage film, maar ook zeker geen saaie film. Alex van Warmerdam weet er zeker zijn draai aan te maken maar, hij laat me wel met een aantal (groot aantal) vraagtekens zitten waarvan ik toch denk “waarom is dit ooit in de film geplaatst”. Zo genoemd opeens het blinde kindje in de badkamer van Bax in komt, is het dan toch echt een kindermoordenaar? Wat deed dat kindje daar? Waarom werden de twee tegen elkaar opgezet? Zijn het dan toch beiden kindermoordenaars of hoe moet ik dit zien? en zo gaat de film nog wel eventjes door met zijn vraagtekens.

De film kent een leuk en mooi stuk Nederlands Natuur, al hoop ik dat het Nederlands Natuur is, waar Alex van Warmerdam nog wat werk in heeft zitten. Zo kom je mooi volle scenes tegen waarbij het natuur volop in gebruik word genomen. Wanneer de dochter van Bax gaat lopen (wat overigens wel een doodsirritant wijf is) gaat zo door het riet en moeras naar een verlaten huis. Hierbij de shots dan wel niet puur op de natuur gericht is word het wel mooi gebruikt als onder andere dekmantel. En uiteraard ook in deze film zijn de naaktbeelden voor gekomen. onder andere van Eva van de Wijdeven waarvan ik het niet erg vind dat die er ook tussen zitten, pfoe.

Schneider vs. Bax is opzich geen slechte film, ondanks dat het gewoon erg verwarrend is is de film wel leuk. Schneider word op missie gestuurd om Bax te vermoorden, het was volgens Mertens een kindermoordenaar. Wat Schneider niet weet is dat er wel een leuke plottwist in zat, is dat Mertens hem aan het verraden is en Bax snel sms’t dat Schneider er aan komt om hem te vermoorden. Mertens maakte alleen wel een catastrofale fout om Schneider te sms’en I.P.V. Bax, waardoor Schneider achter de snode plannen komt en Mertens als lokaas gebruikt, wat ik dan nog steeds niet snap is: Hoe kwam Mertens daar? Werd hij opgehaald ofzo? Wanneer Schneider vervolgens Bax weet uit te schakelen en zijn dochter naakt in het kapotte bos huis tegenkomt, naakt. Hij laat de dochter gaan en gaat gezellig terug naar huis om zijn verjaardag te vieren.

Leuke maar af en toe vage Nederlandse film die mij, mijn avondje leuk gevuld heeft, ik houd daar wel van!

de ene schiet de andere neer ja je heb zo van die films die ze bestempelen als zeer goed maar wanneer je de film dan bekijkt kom je thuis van een koude douche. neen niet mijn soort film heb beter nederlandse vlaamse films gezien wat ik erg goed vond dat was de film salamander ook de mini serie wolven heeft mij niet zo erg bevalen.

avatar van Shadowed
Betere NL.

Eerste van Warmerdam ervaring, en ik zie nu dat hij het vak best wel aankan. Grappig dat hij zelf ook meespeelt, hij speelt ook de andere acteurs eruit. Hij speelt menselijker en geloofwaardiger. Dat kan ik niet echt van Maria Kraakman zeggen.

Qua kleurengebruik is het vrij saai, maar er gebeurd continue genoeg om je geboeid te houden. Kraakman speelt vervelend, maar van Warmerdam en Dewispelaere spelen gelukkig een stuk beter. Als je een actiefilm wil zien, dan kan je beter een andere film zien.

Ik vond het weinig bijzonder op visueel niveau, vrij boeiend gefilmd en prima acteerwerk. Hiermee kan je je wel vermaken, een typisch voorbeeld van een NL film die wel geloofwaardig is en niet zulk ongelooflijk overdreven acteerwerk bevat. (GTST).

avatar van Basto
Shadowed schreef:
Betere NL.

Als GTST je referentie is voor de Nederlandse film, heb je nog een hoop moois te ontdekken. Naast de rest van het werk van Van Warmerdam kan ik je ook het werk van Terstall aanraden.

avatar van Shadowed
Basto schreef:

GTST is niet mijn referentie naar de Nederlandse film. Echter een referentie van een Nederlandse film over hoe het dus niet moet. Dank trouwens voor de aanbevelingen, die ga ik nog eens onderzoeken.

avatar van maxcomthrilla
Fijn!

Zoals altijd bij Van Warmerdam. Een vreselijk absurd verhaal, een ware klucht. En toch uitermate charmant hoe een huurmoordenaar zijn dag niet heeft en in werkelijk alles wordt tegengewerkt. Slechts het einde had wat beter gekund. De vele gastpersonages sieren deze film met als hoogtepunt, de overspannen dochter, het bezoek van opa of de hoer uit Culemborg. Onibaba is ook nooit ver weg met de geslaagde locatiekeuze. Benieuwd naar de volgende Van Warmerdam! 4*