Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

avatar van Dreamcast
In Film > Nieuws > Red Sparrow (2018):

Spionnenthriller Red Sparrow met hoofdrolspelers Jennifer Lawrence & Joel Edgerton.

Regie: Francis Lawrence (The Hunger Games trilogie).

Red Sparrow (2017) - IMDb

kappeuter (moderator)
Vanaf 1 maart 2018 in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros.)

Trailer geplaatst!

avatar van Shinobi
Ik krijg hier een 'Atomic Blonde' vibe bij.

avatar van Matt81
Check. En Lawrence in n stoere rol. Kijken of het haa nu wel lukt. Heeft toch altijd iets onzekers over zich

avatar van tattoobob
Nice ik ben benieuwd!!!

avatar van Kondoro0614
Laat maar komen!

avatar van schram101
Ziet er heel cool uit inderdaad! Ja, deze stijgt met stip naar 1 als most anticipated.

avatar van missl
Leuk dat Jennifer Lawrence steeds hele andere rollen speelt, haar keuzes van films is best interessant al vind ik ze niet altijd even goed. Deze trailer ziet er wel leuk uit.

avatar van Psygothic
De trailer ziet er veelbelovend uit. Alleen jammer van die gemaakte Amerikaans-Russische accenten.

avatar van DiDa
145 minuten.......wow

avatar van john mcclane 2
Ben erg benieuwd

Ziet er goed uit. Met Thekla Reuten , Jeremy Irons én Charlotte Rampling.

(verwijderd)
Ik dacht ook eindelijk een goede film te hebben voor in de bios voor m'n stage-verblijf in Brussel hier, maar iemand de heel tegenvallende scores op IMDb al gezien? Voor zover ik weet is een score na 500 ratings nooit hoger na 50.000 ratings...

avatar van alvinvdv
Vanaf vandaag in België te bekijken.

avatar van Zwolle84
(verwijderd) schreef:

De JLaw-fans en JLaw-haters gaan los op elkaar met enen en tienen zonder de film te hebben gezien. Bij films met Miley Cyrus gaat dat ook altijd zo.

avatar van Thorak
Zwolle84 schreef:

Als je naar de stemverdeling kijkt zijn er meer tienen dan enen gegeven, dus het echte gemiddelde ligt lager. Als je kijkt naar het gewogen gemiddelde van de top1000 stemmers blijft er zelfs maar een 4,7 over.
Ik vrees dus gewoon dat het echt een matige tot slechte film is.
Aangezien ik totaal geen fan van Jennifer Lawrence ben zal het voor mij sowieso geen bioscoop vertoning worden.

avatar van Zwolle84
Thorak schreef:

Ik vrees dus gewoon dat het echt een matige tot slechte film is.

Meer tienen: daar kunnen ook nog eens ingekochte tienen bij zitten. Het zegt allemaal zo weinig tegenwoordig. Sowieso zegt een IMDB-score bijzonder weinig over de kwaliteit van een film.

(verwijderd)
Maar toch zijn IMDb en MovieMeter stemmen vaak gelijkwaardig en voor mij toch een fijne indicator. Al is de Metascore van IMDb nog beter, en die bedoelde ik helaas ook met mijn opmerking.

Naja, ik denk dat ik hem sowieso deze week ga zien in de bios dus dan kan ik zelf oordelen.

Dikkertje Dap

Moet zeggen dat wanneer het serieuze films betreft ik het hier nagenoeg altijd eens ben met de lagere waarderingen en wanneer het komedies betreft ik het nagenoeg altijd eens ben met de hogere waarderingen.

Vond Jennifer in haar vorige film erg goed (ben even de titel kwijt), sommigen vonden dat ze te verbaasd acteerde maar dat was juist goed want ze viel van de ene in de andere verbazing (shit hoe heet die film ook alweer, met Javier Bardem, nou goed)

ps
Wist niet dat er tegenwoordig lovers en haters zijn van bepaalde artiesten die op voorhand tienen of enen geven. We leven in vreemde tijden, misschien moet ik zeggen dat ik daardoor gekwetst ben want daarmee schijn je tegenwoordig hoge ogen te kunnen gooien

"Take off your dress."

De trailer doet vermoeden dat je een soortgelijke titel als 'Atomic Blonde' voorgeschoteld krijgt, maar dit pakt toch anders uit.

Een prima ballerina die door een ongeluk gerekruteerd wordt als koelbloedige spionne lijkt te belachelijk voor woorden, maar men is tomeloos bezig om je als kijker te overtuigen dat het allemaal mogelijk is. De protagoniste deinst niet terug voor alle dreigingen waaraan haar lichaam blootgesteld wordt. Met een meer behapbare speelduur zou hier nog iets leuks uit het vuur gesleept kunnen worden, maar het is allemaal tevergeefs.

Het simpele narratief van 'Red Sparrow' wordt namelijk volledig om zeep geholpen door de enorme langdradigheid, met daarbovenop nog eens de noodzaak om het geheel onnodig complex te maken. De verwarring die hieruit ontstaat, gaat gepaard met een stuk ongemak; de brute martelingen en het vele naakt geven een dubbele intentie. Het is alsof de makers zelf ook niet meer weten welke richting ze moeten inslaan met dit vehikel.

Jennifer Lawrence steelt absoluut de show, echter oogt haar rol als een goedkoop excuus om haar lichaam - te pas en te onpas - te kunnen etaleren. Tijdens deze weinig verhullende scènes steken al gauw gedachtes op die sterk hinten op de #MeToo discussie. Naast het feit dat de overige personages nauwelijks de ruimte krijgen. Als je al deze onzin zou vervangen door een vlotte pacing en meer actie, dan zou de film tenminste nog ergens op lijken. Nu is het vlees noch vis.

Al met al een ongeïnspireerde thriller die te ingewikkeld is voor zijn eigen doen. Deze lange zit kun je jezelf besparen.

2,5 Sterren.

(verwijderd)
Shinobi Hoe is de soundtrack?

avatar van Shinobi
De score van James Newton Howard is best aardig, maar niet opzienbarend Teejey. De klassieke stukken van onder andere Mozart en Tsjaikovski die af en toe langskomen vind ik beter passen.

Prachtig. Een geweldige film die doet wat het moet doen!

Na de verschrikking genaamd ‘De wilde stad’ te hebben gezien, viel me allereerst op dat het camera werk bij zo’n film als deze gewoon heerlijk is. Daar begon het al.

De film neemt je als kijker serieus. Nergens worden dingen voorgekauwd zoals je soms bij films ziet (waarin er een idioot meespeelt die de obvious vragen stelt om je niet te hoeven laten nadenken). Daarnaast is de film rauw. Naakt en geweld worden niet geschuwd en daardoor krijgt het indoctrinatieproces een veel zwaardere en realistischere lading.

Het acteerwerk is van alle acteurs van goed niveau en ik werd dan ook de film ingezogen. Nergens wordt het een saai verhaal, ondanks de lange speelduur. De film is intelligent in elkaar gezet en tot het eind van de film ben je benieuwd hoe het ni verder gaat. Dat is knap, want er zijn genoeg films waar je momenten hebt van “jaja, schiet nou maar op.”

Nergens wordt de film te ongemakkelijk om te kijken (qua geweld) maar het is allemaal aanwezig genoeg (ook het naakt) om je mee te slepen in het verhaal. Het geweld is niet het doel,
Maar wel het middel. Of je denkt “ja, pak hem!!” Of je denkt “Nee nee!”. Ik vind het knap: het niet ongemakkelijk maken door te excessief te zijn, maar juist te balanceren op de grens.

Ik vond de film qua stijl en verhaal heel erg lijken op de film ‘Munich’, al is laatstgenoemde een tikkeltje beter. Ook kwamen voor mij facetten van ‘Taken’ terug (aangaande de bevredigende werking van het geweld).

Waar zo’n film het voor mij van moet hebben, is het einde. Deze was erg goed! Geen feel good, maar ook geen “feel-bad”. Het einde deed de film eer aan.

Dan nog één opmerking: die allerlaatste paar seconden, waarbij de telefoon wordt opgenomen. Prachtig, zo subtiel en zo passend bij de film en de paranoia die je hele leven je gaat achtervolgen.

Het doet niks nieuws, maar het doet het allemaal zo ontzettend goed. Verdomd goed zelfs. Gaat het zien!

avatar van soom
Nee, niet Jennifers beste rol. Ik vond haar in Passengers en Silver Linings Playbook zoveel beter overkomen.
Wat wel goed was, waren de bijrollen.
Ik heb dat wel vaker. Dat ik de anderen zoveel interessanter vond dan de hoofdrol. Ik keek naar de oh zo interessante muur toen Nate onderworpen werd aan martelingen. Mijn hemel. Dat vond ik helemaal niet goed..
Het gegeven is interessant, maar wat is het irritant om te weten dat iedereen niet Russisch is en toch probeert te doen alsof diegenen dat wel zijn. Okeee, het is natuurlijk acteren.
Maar neem dan mensen uit Rusland en laat die Russisch spreken. Dit klonk echt voor geen meter.

Al met al is Red Sparrow best leuk hoor. Het doet wat het moet.

avatar van MartMovie
Een John Le Carré verhaal maar dan niet zo goed. Karakters hebben weinig diepgang. Geen humor, geen mooie dialogen, geen spanning en zeker geen actie. Eigenlijk van alles net niks. En elke minuut meer ging ik mij ergeren aan de nep Russisch accent.

avatar van Rvdz
Denk je dat je naar een fijn IMAX actiefilmpje gaat, krijg je gewoon meerdere verkrachtingsscenes en martelscenes waar, S Craig Zahler bijna rode oortjes van zou krijgen op je donder. Ik zat af en toe met open mond te kijken naar waar Lawrence en Lawrence allemaal mee weg komen. Heerlijk.