Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

avatar van Master Blaster
Vond hem toch een beetje saai.

2,5 *

avatar van pietpuk
Het belachelijke zogenaamd Russisch accent haalt deze, toch al matige, film helemaal onderuit.

avatar van Boneka
De film begint heel aardig en ik ging er eens goed voor zitten. De opbouw is goed, maar na zo'n uurtje wordt het allemaal wat minder, onduidelijker en vooral vager. We zien veel personages en dat maakt het vooral lastig met de taal. Spreekt hier een Rus of een Amerikaan. En waar zitten we nu? Moskou, Boedapest of Londen? Engels met een Russisch accent werkt gewoon zo niet. Het is de grootste fout in deze film. Ik zat steeds te denken aan welke kant zitten we nu. Ook waren sommige plotwendingen niet geheel duidelijk. Zo had Dominika een afspraak met haar Amerikaanse agent, maar door te spieken bij haar mede spion, besloot ze haar baas op te zoeken in een bar die ze even daarvoor zag in het kantoor. Vond dat allemaal maar raar. Ook dat ze ineens even huilt aan de deurbel. Dat blauwe oog kwam ook ineens out of the blue. Wat dat betreft nogal onsamenhangend geheel. Jennifer Lawrence kan prima acteren, alleen vind ik haar voor deze rol echt te jong. 28 is ze in deze film maar ze oogt nogal meisjesachtig. Haar Amerikaanse opponent vond ik ook al geen zwaargewicht. Vrij oppervlakkig.

Niks positiefs te melden dan? jawel hij begon goed en het rekruteren vond ik sterk gebracht. Gek genoeg waren alle andere personen een stuk interessanter. Lees een stuk volwassener. Ook het beeld en geluid is dik in orde. Vooral het camerawerk vond ik een groot pluspunt. Het eind van de film vergoed een beetje, maar overall is dit geen hoogvlieger.

Film 3.0
Beeld 4.5