Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

Matige film.

Het verhaal is naar mijn mening niet echt vernieuwend en de "eindtwist" voelde ik al vroeg aankomen.
Over het slecht Russische accent moet je jezelf heen kunnen zetten, na een minuut of 10 lukt dit wel.

Al bij al geen slecht film al mocht hij gerust een half uur korter zijn.

avatar van Metalfist
Red Sparrow is Black Widow?

Ik had op voorhand altijd een gemengd gevoel bij deze Red Sparrow. Geen idee hoe het boek van Jason Matthews, waar de film op is gebaseerd, juist gaat maar bij het zien van de trailer kreeg ik vooral een Black Widow gevoel. Het personage uit de Marvel stal, in de films gespeeld door Scarlett Johansson, ondergaat namelijk eenzelfde soort van training en is bovendien zelfs een tijd undercover als ballerina. Klinkt bekend? Het is inderdaad dezelfde richting als dat Red Sparrow lijkt uit te gaan en er is maar één manier om dat effectief na te gaan. Gisteren première, gisteren gaan zien.

Het eindresultaat ligt inderdaad redelijk dicht bij elkaar, maar gelukkig slagen Francis Lawrence en Jennifer Lawrence (geen familie van elkaar trouwens, al is het na de drie laatste Hunger Games films al wel de vierde keer dat ze met elkaar samenwerken) er toch in om hiervan een film met zijn eigen smoel te geven. In het begin had ik nog het meeste schrik voor het feit dat een cast bestaande uit acteurs uit Amerika, Groot-Brittannië, België, Nederland, Duitsland en Oekraïne Engels met een dik Russisch accent moesten gaan spreken, maar iedereen komt er verbazingwekkend genoeg goed mee weg. Hier en daar eens een slippertje (Lawrence roept op een bepaald moment een moddervette Amerikaanse 'Fuck you' naar iemand) maar algemeen gezien dus aangenaam verrast. Ook door het plot trouwens, want met een speelduur van bijna 2.5 uur is dit een lange zit te noemen. De film blijft echter over de gehele lijn boeien en in combinatie met een sterke soundtrack zitten hier een aantal memorabele scènes in. Sowieso ook wel een stuk gewelddadiger dan ik in eerste instantie had verwacht.

Dit is dan ook het soort film dat Marvel nooit zou maken en in dat opzicht is dit wel een interessante film, want er wordt nergens uitgegaan van het romantische leven van een spion. Neen, Red Sparrow is brutaal en schuwt ook het (zowel vrouwelijk alsook mannelijk) naakt niet. Het is bovendien ook een ietwat atypische rol voor Lawrence en ze oogt hier heel wat kwetsbaarder dan bijvoorbeeld haar rol van Katniss in The Hunger Games saga. Degelijke rol ook voor Matthias Schoenaerts die als oom Vanya verantwoordelijk is voor de neerwaartse spiraal waar Dominika in terecht komt en verder zijn er nog geslaagde bijrollen van onder andere Charlotte Rampling en Jeremy Irons. Het betekent wel niet dat Red Sparrow zonder fouten is. Zo is er de vraag in wat voor tijdsperiode dit zich in hemelsnaam moet afspelen? Wel sociale media vermelden en ondertussen belangrijke data verspreidden op diskettes? Dat valt toch moeilijk te rijmen met elkaar..

Ik ben benieuwd of dit ergens invloed gaat hebben op de plannen die Marvel voor een standalone Black Widow film hadden. Marvel kennende willen ze toch weer een origine uit de doeken doen, maar daar is Red Sparrow hun dus voor een groot stuk voor geweest. In ieder geval een staalharde spionnenfilm die niet te vergelijken valt met een James Bond of Jason Bourne. Of iedereen hier klaar voor is? Ik vrees ervoor, maar ik heb er van genoten.

avatar van toscana99
heerlijke spionage film met verrassende wendingen en met rauwe actie. goed acteerwerk, heb mij prima vermaakt. score 4.
ps:kan iemand mij vertellen waarom er film scores gegeven kunnen worden op dit forum terwijl de betreffende film nog niet in de bioscoop draait? zie ook bij deze film, scores gegeven in januari terwijl film pas in maart in de bios draait?

avatar van dvdfreak123
Heerlijke film toch wel deze red sparrow. Een zeer goede spionagethriller.Film komt traagjes op gang en wie een film met redelijk wat actie zoals atomic blond verwacht komt bedrogen uit. Maar toch is dit een zeer sterke film omdank de traagheid. Film tovert een paar geweldige plottwists uit de mouw en een paar echt geweldige bikkelharde martelscenes . Cast speelt ook zeer sterk Lawrence deed het goed in een rol als deze. Film zal niet voor iedereen weggelegd zijn maar voor mij was hij zalig. Alleen wel een film waar je je hoofd moet bijhouden zeker naar het einde toe. 8,5/10

avatar van dvdfreak123
Shinobi schreef:
Ik krijg hier een 'Atomic Blonde' vibe bij.
. Totaal niet in de stijl van atomic blonde. Was de film ook gaan zien met die gedachte een beetje

avatar van Metalfist
toscana99 schreef:
Persvoorstellingen, releases in andere landen die vroeger zijn, ... Zijn wel een aantal redenen voor

avatar van toscana99
Metalfist schreef:

dat zijn inderdaad goede redenen echter ik zie op dit forum ook scores wanneer men alleen maar de trailers heeft gezien...

avatar van Dennissssss
Ongelooflijk saaie film! Geen aanrader.

avatar van joeychim_
Dennissssss schreef:
Ongelooflijk saaie film! Geen aanrader.

Maar je geeft toch een 3,0...

avatar van YouDrunkGoHome
Ik vond er niks mis mee, traag is de film zeker maar het bleef mij wel de gehele speelduur boeien. Aangenaam verrast!

(verwijderd)
Na de twijfels heeft Red Sparrow me verrast.

Het verhaal is niets nieuws nee. Spionnen, Rusland, ambassades, we kennen het wel. De uitvoering mag er echter zeker zijn. Geen groots tempo en toch constant weten te boeien, dat vind ik knap. Komt ook zeker door de verschillende twists die erg natuurlijk overkomen in plaats van die geforceerde spannende trucjes. Zelf snapte ik niet helemaal het gedoe rondom die vrouw in het hotel waar ik de naam kwijt van ben maar dat is gelukkig slechts een paar procent van de film.

Jennifer Lawrence is briljant, al is haar verschijning daar misschien al genoeg voor. Please laat haar eens jaarlijks een fijne film uitkiezen. Na The Hunger Games was ik de grootste fan, maar na dat 2012 is er letterlijk geen één film geweest waarin ze speelde die me aantrekt. Edgerton heeft me nooit teleurgesteld, cliché maar waar. Verder was het acteerwerk ook prima.

Visueel zoals ik had verwacht, maar vond de soundtrack toch wel erg gaaf hoor. Lekker die strijkers. Deed me een beetje denken aan Nocturnal Animals.

Die accenten zijn inderdaad het enige dat objectief slecht te benoemen is, maar kon me er nauwelijks aan storen.

De bios ervaring laat me al snel neigen naar een 4.5 maar ik denk dat 4.0 beter op zijn plaats is. In ieder geval ruim 2 uur genoten!

avatar van Zwolle84
Het kan dus toch nog, verrast worden na doodgegooid te worden met trailers. Zo rauw en expliciet had ik dit nooit verwacht. Fijn ook dat JLaw tegenwoordig de interessantere rollen uitkiest.

(verwijderd)
Zwolle84 50 Cent, 2Pac, JLaw... Wat een bijnaam zeg.

Trouwens, wat bedoel je precies met rauw en expliciet? In een bijna volle bioscoopzaal had ik wat ongemakkelijke momenten verwacht wanneer het aankwam op het martelen en naakt na m'n voorkennis. Die waren er echter niet tot nauwelijks eigenlijk.

aru
Na het bekijken van de trailer keek ik echt uit naar deze film. Helaas viel deze film mij behoorlijk tegen. Kwam erg traag op gang. Omdat wij een late voorstelling hadden hebben wij toen maar besloten om drie kwartier voor het einde de zaal te verlaten. Waarschijnlijk te vroeg, maar de film kon mij niet echt boeien.

avatar van Zwolle84
(verwijderd) schreef:
[user=146607]Trouwens, wat bedoel je precies met rauw en expliciet? In een bijna volle bioscoopzaal had ik wat ongemakkelijke momenten verwacht wanneer het aankwam op het martelen en naakt na m'n voorkennis.

Ongemakkelijke momenten wanneer het aankwam op het martelen en naakt in een volle bioscoopzaal.

avatar van pierre18
Treffende film. Behoorlijke harde scenes die je niet onberoerd laten. Het verhaal is soms best wel lastig te volgen omdat je niet zo goed weet welke kant het op kan gang door de onderlinge verhoudingen die bijna nooit goed of betrouwbaar zijn. Het spel van allen is zeer goed net zoals de bijpassende muziek, maar de film blinkt uit in sfeer. Geen overdreven acties a la Marvel maar een gedegen politieke spionage film. Heerlijk.
Trouwens, hulde voor Lawrence om die moelijke scenes te spelen.

avatar van Hans Gruber
Wist van tevoren niet precies wat ik moest verwachten want met de trailer kon je nog alle kanten op. Maar ik ben positief verrast. Spannende thriller in een geweldige sfeer met de juiste muziek. Een rustige opbouw naar een climax met een twist die ik niet zag aankomen. Enig minpuntje vind ik dat er net even iets meer actie in had mogen zitten. De gewelddadige scenes waren van een hoog niveau en Lawrence speelde haar rol overtuigend. Mooi extraatje was dat we haar ook nog (gedeeltelijk) naakt hebben kunne zien. Jammer dat Irons zijn rol wat magertjes was. Hij had met zijn karakteristieke uiterlijk en stem een meer prominente rol mogen krijgen. Al met al een spannende thriller die 4 steren waard is.

Zwolle84 schreef:

In dat geval zijn Belgen een kil volk en ging ik er in mee, haha.

avatar van Phantasm
De trailer zag er veelbelovend uit, maar de film viel me gewoon tegen, hoop gepraat en veel te langdraderig.

avatar van Psycho-M
Goede spionagefilm die eens niet bolstaat van achtervolgingen, explosies en overdreven actie.
Sfeer, soundtrack en het rustige tempo konden mij wel bekoren.
De speelduur is met 140 minuten best lang, maar het voelde niet zo lang omdat de film bleef boeien.
De expliciete scenes stonden geheel in het teken van het verhaal en voelden niet als een gimmick om de film iets extra schokkends te geven.
De zwaar aangezette accenten en enkele eigenaardigheden in het verhaal zorgen ervoor dat de film net geen 4 sterren van me krijgt.

avatar van mrklm
Een overgecompliceerd plot, emotieloze vertolkingen en een overdaad aan seks en extreem geweld maken dit tot een slaapverwekkend spionagegevalletje. Jennifer Lawrence stelt opnieuw teleur als Deminika Egorova, de prima ballerina aan wiens carrière een bruut einde komt wanneer haar danspartner haar opzettelijk (en tijdens een optreden!) verwondt in de enige goede scène in deze film. Mede vanwege haar aan MS lijdende moeder [Joely Richardson] heeft ze snel geld nodig en ze krijgt haar kans wanneer haar oom Vanya Egorov (Matthias Schoenaerts als dubbelganger van Putin toen die nog haar had) haar de kans biedt om een rigoureuze training te ondergaan als topspion. Vanaf dat moment is er nauwelijks nog een touw vast te knopen aan het plot. Iets met floppydiscs (!), een mol en dubbelspionage of zo. Het doet er ook niet toe, want ondanks de effectieve score van James Newton Howard is er geen enkele spanningsopbouw, laat staan spanning). De vele overbodige seksscènes en de spaarzame actiescènes konden mij niet uit de slaap halen. Je moet wel bewondering hebben voor Rampling als de vrouw dit Deminika opleidt, want ze slaagt erin haar onzinnige monoloog met een stalen gezicht uit te spreken. Edgerton en Irons doen voor spek en bonen mee. Dit zou haast lachwekkend zijn, als het niet zo saai was geweest.

Y&T
hopeloos saai, en steeds maar weer die eeuwige whiskyglazen..het lijkt Dallas wel van vroeger.
Wel weer stoer dat er volop gerookt wordt.....
Geen zinnig verhaal te volgen, springt van de hak op de tak, dan weer voor oom, dan weer tegen oom, dan voor Russia, dan weer voor de US, terug door naar weer voor US en volgens mij als laatste weer terug voor het land van Poetin. Ze hadden voor wat mij betreft wel wat mogen bedekken van Jennifer, manman..die kont doet geen goed aan het algemeen plaatje. De zwaar overdreven rampzalige muziek , vooral op het eind....wie verzint zoiets?
anderhalve ster voor de moeite...maar zeker geen 12 en n halve joet waard.....

Y&T schreef:

Dan heb je er helemaal niks van begrepen. Dominika's doel is steeds heel duidelijk tegen Rusland, maar kan dit natuurlijk niet zomaar tentoon gaan stellen. Dat ze uiteindelijk terugkeert naar Rusland is een buitenkansje als 'hoge piet' waardoor ze een rustig en rijk leventje kan leiden en haar moeder zo kan verzorgen met Nash als opoffering.

(verwijderd) schreef:

Nash als opoffering? Eerder haar oom als 'opoffering' toch? Uiteindelijk zijn er nu twee mollen bij de SVR in plaats van één, iets waar kamp Nash bij gebaat is. Of heb ik het nu ook niet goed begrepen?

Y&T
(verwijderd) schreef:

het zal allemaal wel, in ieder geval geen film om lang of kort over na te praten.....
in ieder geval bedankt voor je verhelderende (not..) uiteenzetting....

merijn82 schreef:

Nee dat heb ik inderdaad ook begrepen. Ik bedoel natuurlijk dat ze het contact met Nash op offert.

Y&T schreef:

in ieder geval bedankt voor je verhelderende (not..) uiteenzetting....

Het is ook onbegrijpelijk hoge wiskunde he... not

(verwijderd) schreef:

Ah oké. Ja op korte termijn offert ze dat op ja, want op het eind rinkelt het telefoontje alweer..

merijn82 schreef:

Ja mooi einde he. Maar het leek me niet echt de start van nieuw contact aangezien dat onmogelijk lijkt. Meer een teken van 'ik denk aan je', maar dat zullen we nooit te weten komen hahah.

avatar van vindorent
Ik heb een beetje gemengde gevoelens met deze film. Er waren een aantal dingen waar ik mij best wel aan stoorde. Allereerst, de Russische accenten waren echt verschrikkelijk, vooral die van Lawrence, zij kon absoluut haar accent niet aanhouden, je hoorde de hele tijd haar Kentucky-accent er doorheen. Ook duurt de film ongeveer 40 minuten te lang; er was een gedeelte in de film waar er gewoon echt niks gebeurde.

Maar er waren ook dingen die ik dan wel weer tof vond. De actiescenes waren goed en grof in beeld gebracht, wat ik eigenlijk niet van te voren had verwacht. Ook het verhaal was best wel goed, alleen had het veel beter kunnen zijn als de film dus wat minder lang was.