
Red Sparrow (2018)
Verenigde Staten
Thriller
140 minuten
geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts
Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=zqdXK0co6T8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,6 / 166039)trailer (YouTube, ondertiteld)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)koop op iTunes voor € 9,99Google Play: € 14,99 / huur € 3,99Pathé Thuis: vanaf € 11,99 / huur € 2,99
en steeds maar weer die eeuwige whiskyglazen
Mooi man dat spionnenleven: lekker overdag al whisky zuipen. Ze dronken hun whisky trouwens zonder ijs maar gooiden het dan teleurstellend in een tumbler glas. Je zou denken dat ze inmiddels zulke connaisseurs zouden zijn dat ze hun whisky uit fatsoenlijk glazen (bv Glencairn) zouden drinken.

Film is verder best vermakelijk maar kon idd 40 minuten korter. Seks en geweld wordt in deze film dikwijls bijzonder effectief gecombineerd. De accenten waren stom: soms sprak Lawrence -die helemaal niet om haar lichaam is gecast maar puur om haar warme persoonlijkheid

Ik had een goede kijkervaring met Red Sparrow. Goed verhaal, rauw, bloederig en vrijwel geen humor. De (muziek)score is overigens ook niet slecht. Los van de onnozele accenten in de film zet Jennifer Lawrence toch wel een goed stukje acteerwerk neer. Al acteert haar mimiek soms beter dan haar verbale werk. Joel Edgerton is sinds Warrior (2011) ook een vast gezicht in Hollywood en ik vind het een bekwaam acteur. Verder nog bekende koppen zoals Jeremy Irons, Ciarán Hinds en Mary-Louise Parker.
En uiteraard nog even mijn vaste gezeik over de lengte van een film. Wederom weer te lang! Dit haalde een paar keer echt de vaart eruit! Een aantal overbodige scènes en ik had eigenlijk veel meer willen zien van het rekruteren! En in de trailer zit trouwens een stukje waarin Jeremy Irons tegen Jennifer Lawrence zegt: ''You have a soul'' Zit dit niet in de film of was ik gewoon in slaap gevallen?
Ze dronken hun whisky trouwens zonder ijs maar gooiden het dan teleurstellend in een tumbler glas.
Hoho, ik doe dat ook altijd


De vele overbodige seksscènes en de spaarzame actiescènes konden mij niet uit de slaap halen.
In welke zin overbodig? Het gebruiken van seks als ‘wapen’ is zo’n beetje het hele bestaansrecht van de Sparrows...
Wellicht doelt hij o.a. op de scène in de sauna waarin Dominika de nieuwe Ballerina en die vent een pak slaag geeft. En naar mijn idee heeft Dominika seks met Nate Nash omdat ze daar zin in heeft. Alle andere (seks)scènes zijn functioneel als ik mij niet vergis.

Zo gedetailleerd weet ik het niet meer. Maar sowieso vind ik termen als ‘overbodig’ in relatie tot seksscènes altijd iets preuts-ouwelulligs hebben. Niet-seksscènes worden ook niet zo op de weegschaal gelegd.

Nu snap ik het gedoe over expliciet materiaal in deze film echt to-taal niet. Is volgens mij vrij gemiddeld en komt nu constant tersprake omdat het ooit ergens gestaan heeft waarschijnlijk.
Bijvoorbeeld in de film Antichrist. Met name die eerste waar je dus alles ziet.
Terwijl in Nymphomaniac vind ik er geen 1 overbodig.
Zwolle84 Nu snap ik het gedoe over expliciet materiaal in deze film echt to-taal niet. Is volgens mij vrij gemiddeld en komt nu constant tersprake omdat het ooit ergens gestaan heeft waarschijnlijk.
Heeft wellicht ook met verwachtingen te maken. Met je eens dat het allemaal wel meevalt qua expliciet materiaal, maar ik had het allemaal wel een stukje 'minder' en braver verwacht gezien de regisseur en de grootte van deze release etc.
In welke zin overbodig? Het gebruiken van seks als ‘wapen’ is zo’n beetje het hele bestaansrecht van de Sparrows...
Dat klopt, maar dat betekent niet dat we daar keer op keer getuige van moeten zijn. De aanzet tot een gepassioneerde kus is meer dan voldoende om duidelijk te maken wat er gebeurt. Het voelde voor mij als een (vervelende) herhaling van zetten.
Ik kan mij er eigenlijk geen 1 herinneren. Dus dat ze daadwerkelijk als Red Sparrow seks heeft. De scène in het hotel telt niet, toen was ze nog geen RS. Met Nathaniel Nash wil ze graag seks en dan de scène in de sauna. Maar dat zijn twee andere mensen. Ik kan mij dus eigenlijk totaal 3 echte seksscènes herinneren.
JackBaco
Zo gedetailleerd weet ik het niet meer. Maar sowieso vind ik termen als ‘overbodig’ in relatie tot seksscènes altijd iets preuts-ouwelulligs hebben. Niet-seksscènes worden ook niet zo op de weegschaal gelegd.
Ik durf gerust toe te geven dat ik de suggestie van seks - zeker in de film noirs, maar denk ook aan Marilyn Monroe, Jane Mansfield, maar ook aan Grace Kelly en Doris Day - veel interessanter vind. Maar preuts-oubollig bestrijd ik, want er is een handjevol films met uitstekende seksscènes die wel degelijk een meerwaarde hebben en die bepaald niet preuts zijn. Ze stuwen namelijk het plot voort!
Zo uit mijn hoofd:
Van Paul Verhoeven de film Spetters (de verkrachting), De Vierde Man (alle seksscènes), Basic Instinct.
Verder nog Don't Look Now van Nicholas Roeg (volgens sommigen de beste seksscène ooit) en Mulholland Dr. van David Lynch.

Dan kun je het ook over overbodig neus snuiten, aan je oor krabben of hardlopen gaan hebben, om maar wat rare maar niet minder logische voorbeelden te geven. Of een overbodig tekort aan seks.

Dat klopt, maar dat betekent niet dat we daar keer op keer getuige van moeten zijn. De aanzet tot een gepassioneerde kus is meer dan voldoende om duidelijk te maken wat er gebeurt. Het voelde voor mij als een (vervelende) herhaling van zetten.
Zo klinkt het als iets heel vervelends. Dat gevoel heb ik er totaal niet bij.
3*
Met een speelduur van 140 minuten en recensies dat het saai was had ik hierover mijn twijfels. Toch maar het voordeel van mijn twijfels genomen en naar de bios gegaan om deze nieuwe Francis Lawrence film eens te gaan kijken.
Qua actie gebeurd er inderdaad niet veel. Lawrence heeft geen Russisch accent en haar Amerikaanse accent is heel erg goed herkenbaar hier doorheen. Irons komt ook niet goed over als een Rus. En eenmaal je dat opvalt, blijf je je er ook erg aan ergeren.
Verder is het acteerwerk ok, de oom van Lawrence lijkt trouwens verdacht veel op Putin in jongere jaren, ben vast de enige die het zegt en soms zitten er (gelukkig) een paar redelijk grove scenes in. Maar al dit wist me niet te verbazen of genoeg te amuseren.
Niet heel slecht, maar ook niet heel best
Ook speelt Jennifer Lawrence een heel "eerlijk" meisje. Maar toch vond ik haar nog wel een beetje het meisje-meisje, en dan toch heel erg goed gespeeld.
Sommige scènes waren echt heftig en echt op het randje van "walgelijk" / "dit gaat te ver".
Wat betreft het roken in de film kon dit wel minder of helemaal weggelaten worden. Persoonlijk vind ik het niet bij Jennifer passen. Ik snap dat het van die tijd is, alleen tegenwoordig is het niet meer van deze tijd.
Ik moet zeker de film nog een keer terug kijken. Het is soms diepgaand en lang van stof dat het wat moeilijk te volgen is, misschien dat ik h'm dan bij de tweede keer beter begrijp.
Al met al een zeer goede film wat ik totaal niet had verwacht.
oom van Lawrence lijkt trouwens verdacht veel op Putin in jongere jaren, ben vast de enige die het zegt
Nee, mrklm zei het ook al. En ik zag het ook, die gelijkenis. En vast wel meer die dat zien.
Ik weet het niet zo alleen met Jennifer Lawrence, ik vond haar goed in American Hustle maar verder is het niet mijn actrice, ik geef er nooit zoveel om.
Oh ja en de film duurde echt zeker 30 minuten of meer te lang.
Zesje.
Moet zeggen dat de irritatiefactor rond de aanwezigheid van Jennifer Lawrence een stuk minder was dan bij andere films met haar in de hoofdrol. Heb het persoonlijk niet zo op dat aanstelligere hese stemmetje waarmee ze ongetwijfeld alle casting directors of producenten om haar vingertje windt om zo leuke rolletjes te versieren. Maar in deze film doet ze het prima in een rol die de film draagt, veel beter nog dan Angelina Jolie in Salt om wat te noemen.
De film neemt flink de tijd in bijna 2,5 uur, wat ik in tegenstelling tot de andere recensies hier niet te lang vind. Ik vind zelfs dat het einde wat afgeraffeld wordt. Verder zit er wel hier en daar wat langdradigheid in die qua tijd beter benut had kunnen worden om andere scenes beter uit te werken. De sexscene tussen hoofdrolspelers was wat mij betreft overbodig in dit verhaal en is er ook wat tussengefrot. Maar over de hele lijn een zeer mooie film.
Overige bijrollen zijn leuk zoals Jeremy Irons, jammer dat we die niet meer zo vaak zien.
Dat klopt, maar dat betekent niet dat we daar keer op keer getuige van moeten zijn. De aanzet tot een gepassioneerde kus is meer dan voldoende om duidelijk te maken wat er gebeurt. Het voelde voor mij als een (vervelende) herhaling van zetten.
Nee, het was gewoon een hele matige film en heb daar meer argumenten voor aangevoerd. God???
Er hangt een vleug van feminisme om Lawrence en vanuit dat oogpunt is het natuurlijk pikant dat deze film erg naar exploitatie neigt. Het draait hier natuurlijk om de gedwongen inzet van de vrouwelijke seksualiteit, maar ondertussen verkoopt het wel lekker. Maar goed, wie ben ik om erover te klagen, en blijkbaar heeft Lawrence er ook weinig problemen mee getuige haar boze reactie op de mensen die het typisch vonden dat ze voor de promotie van de film in een zeer blote jurk in de vrieskou moest staan terwijl haar mannelijke medespelers dikke jassen droegen.
Verder wel een aardige rol voor Lawrence. Wel leuk om Thekla Reuten in de film aan te treffen, al moet ik bekennen dat ik haar aanvankelijk niet herkende. Misschien vanwege het blonde haar, ik ken haar voornamelijk van rollen waar ze donker haar heeft. Verder ook altijd aardig om Jeremy Irons te zien. Acteerwerk was dus over het algemeen in orde.
Wat de film betreft ben ik minder overtuigd. De hoofdpersone wordt dus naar eigen zeggen naar een hoerenschool gestuurd. Wat daar gebeurt moet kennelijk schokkend overkomen, maar als je een film als Kim Ki-duk's Bad Guy hebt gezien weet je dat het breken van de eigen wil van een meisje er heel wat harder aan toe kan gaan.
Verder steunt de film erg op een twist die ik iets teveel uit de lucht vond vallen. Er worden wat hints gegeven, wat gerommel met glazen, een paspoort en een bankaccount, maar ik heb niet het idee dat ik de film in een heel ander licht zal zien bij een herziening. Niet zoals bij Fight Club waarbij er ineens een andere consistente wijze om alles te interpreteren blijkt te zijn bij herziening. Kortom, het voelt een beetje makkelijk.
De film is verder vakkundig opgenomen en het is duidelijk dat men aan de stilering aandacht heeft geschonken, maar ook weer niet in de mate die ik had gewenst. De balletscène was denk ik het hoogtepunt wat aankleding betreft. Zo'n enkele scène is echter niet voldoende. 2*.

Het ouderwetse spionageverhaal deed me wat denken aan een James Bond scenario, maar dan van de andere kant bekeken. Het lijkt ook in oudere tijd af te spelen vanwege de diskettes met informatie . En net als in oude Bond films spreken de Russen niet Russisch, maar Engels met een Russisch accent.
Het verhaal begint goed met Lawrence die overtuigend acteert, en een prachtige dansscene in het theater. De overgang van ballerina naar sparrow verloopt ondanks alle fysieke en mentale marteling op de school verdacht snel, en dan kan het spionageverhaal echt beginnen. En vanaf toen raakte ik de draad af en toe wat kwijt, zoals ik wel vaker heb bij spionagefilms: wie is ook alweer wie en waarom moest hij/zij ook alweer dood?
Dat soort vragen had ik regelmatig bij deze film, en die zorgen ervoor dat ik het laatste half uur van de film niet zo boeiend meer vond. Het kwam mij wat te overdreven gecompliceerd over. Sommige personages werden uitgeschakeld, op basis van een foto die één keer te zien is geweest. Je moet het maar net meekrijgen. Een moment van onoplettendheid en je vraagt je af waarom sommige personages ook alweer dood moesten.
Al dat gespioneer en gemoord lijkt ook meer bijzaak voor het andere veel interessantere verhaal, waarin Lawrence onder de macht van haar griezelige oom probeert uit te komen. Dat verhaal geeft een mooi beeld van hoe een systeem mensen in haar macht houdt, net zoals te zien was in The Teacher (Ucitelka) (2016) Die scenes zijn ijzersterk, en doen je meeleven met de hoofdpersoon.
Fijn dat de film wat rauwer oogt dan de gemiddelde Hollywoodproductie. Het geweld en de seksueel getinte beelden worden onverhuld in beeld gebracht, wat de film een realistischer karakter geeft. Sowieso zit deze productie goed in elkaar. De muziek, de decors, de kostuum... Het ziet er allemaal fantastisch uit.
Kortom, een aardige film. Mooi gemaakt, goed geacteerd ook. Maar ook wat onsamenhangend en wat aan de lange kant.
Mooie mix van begin van rekruteren tot het uiteindelijke veldwerk. Actiescènes in de juiste verhouding. Muziek keuzes zijn goed.
Al ben ik geen fan van Lawrence en was ze in deze film ook niet echt top; ze heeft haar rol voldoende vertolkt. Voor Edgerton hadden ze naar mijn mening wel een andere mogen casten.
Schoenaerts, 'the Putin look-a-like', zette zijn rol perfect neer in deze Russische spionagefilm.
Een welverdiende 3,5 sterren.
Ik hoop dat deze film een beetje aanslaat bij de hypocriete preutse mensen in de VS, want het is een grote release welke toch wel een risicootje durft te nemen. Natuurlijk lachen onze Arthouse vrienden hier alsnog om wat betreft het gedurfde.
Ja vind je? Weet niet wat voor arthouse films jij kijkt maar vond het toch aardig grof en luguber allemaal hoor. Vind je Irreversible dan bijv wel een 'gedurfde' arthouse film? Of gaat het nog verder?
