Red Sparrow (2018)

Thriller

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Joel Edgerton en Matthias Schoenaerts

Dominika Egorova probeert te overleven in de bittere bureaucratische realiteit waaruit de hedendaagse Russische geheime diensten bestaan. Ze wordt tegen haar wil gerekruteerd om informatie over de Amerikaanse inlichtingendiensten in te winnen. Hiervoor zijn alle middelen toegestaan. Ze moet de CIA-agent Nathaniel Nash verleiden en de twee staan al snel lijnrecht tegenover elkaar. Haar opdracht wordt bemoeilijkt wanneer ze binnen de CIA gerekruteerd wordt om een verrader in Washington te vinden.

avatar van JacoBaco
helleh schreef:

Vind je Irreversible dan bijv wel een 'gedurfde' arthouse film? Of gaat het nog verder?

Ja in principe wel. Een verkrachting-scène van 10 min zoiets. Geen zichtbare penetratie, maar wel de erectie van de verkrachter. Een verkrachting is al walgelijk en dan kan je er hier ook nog 10 min naar kijken als je dat wilt. Plus, de brandblusser scène is ook wel erg heftig vind ik. En de film Antichrist is er ook zo'n eentje!

En voor mij is Red Sparrow wat dat betreft ook al erg genoeg hoor.

avatar van Smugmarty
mrklm schreef:

Dat klopt, maar dat betekent niet dat we daar keer op keer getuige van moeten zijn. De aanzet tot een gepassioneerde kus is meer dan voldoende om duidelijk te maken wat er gebeurt. Het voelde voor mij als een (vervelende) herhaling van zetten.

Ja soms is 1x per jaar voldoende voor een zwangerschap maar toch is dat wat magertjes ...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vooral een overtuigende eerste helft, Jennifer Lawrence is betoverend en houd zonder moeite de aandacht vast. De scenes die zich afspelen in het leergebouw waren voor mij duidelijk het hoogtepunt, Charlotte Rampling was ook perfect gecast voor deze rol.

Helaas krijgt de film in het midden wel een beetje last van een sleur, de film lijkt met momenten niet meer helemaal te weten welke kant het nou eigenlijk op wilt gaan en het sterke begin gaat over in scenes waar ik soms maar moeilijk mijn aandacht bij kon houden.
Gelukkig maakt de film wel weer indruk in het laatste half uur en maakt deze film als geheel toch wel de moeite waard.

Een film die beter was geweest met een half uurtje minder.

Ik vond het geen topper. Ik was op een moment teveel afgeleid door de oom. Naast dat hij erg op Putin lijkt zag ik er ook Art Rooijakkers in. Toen hij vervolgens over een mol begon te praten was de afleiding compleet, haha. De rode draad van de film dus gemist en ik kon het van begin tot eind eigenlijk niet volgen. Ook liepen er 6 mensen weg in de bioscoop, dat heb ik pas bij 1 andere film (The Last Witch Hunter) eigenlijk meegemaakt.

Fantastische film met een heerlijke suspense en een mooie naaktte jenifer lawrence neit voor tedere zieltjeszal ik u alvast al zeggen

avatar van XanderJ
Beetje Verwarrende film. De plotwisselingen gaan zo snel dat je niet weet waar je aan toe bent. Ook aan het eind van de film. Als je dat kunt laten gaan, is het toch een vette film die wel tot het eind verrasd.

avatar van clockwork72
HorrorFan007 schreef:

Je hebt me overtuigd met deze recensie. Nu ga ik hem zeker kijken.

clockwork72 schreef:

Je hebt me overtuigd met deze recensie. Nu ga ik hem zeker kijken.

Graag gedaan is de bedoeling

Dikkertje Dap
Met deze film zijn de vragen beantwoord of de tieten van Jennifer mooi en echt zijn, ik heb verder dan ook geen vragen

Iets wat langdradig in het midden. Het einde is wel OK. Prima film voor een regenachtige zondag middag maar je moet er zeken niet te veel van verwachten.

avatar van mcdaktari
Leuk filmpje voor als ik niet slapen kan. Red Sparrow kijkt lekker weg, vanaf het begin. En Jennifer Lawrence blijft een genot om naar te kijken, wat een lekker lijf heeft ze

avatar van Ajax&Litmanen1
Waarom moeten dit soort films zo afschuwelijk lang zijn? 140 minuten, doe toch eens normaal zeg. Ik heb me eigenlijk regelmatig stierlijk zitten vervelen, op een paar aardige scènes na. Maak hier nou gewoon eens 90 minuten van, dan was dit veel beter kijkbaar. Daarnaast was het inhoudelijk ook weinig bijzonders, we hebben alles al wel eens gezien in andere spionagefilms. En Jennifer Lawrence, tsja. Heb er toch een beetje moeite mee om haar serieus te nemen als gevierd actrice, daarvoor heeft ze me de afgelopen jaren maar weinig weten te overtuigen. Ze komt niet heel erg naturel in haar rollen over. Wel een bijzonder mooie meid gelukkig.

avatar van filmkul
Redelijke thriller. Het verhaal is best aardig en wordt vakkundig uitgewerkt door Lawrence. De opbouw is erg goed. De film neemt rustig de tijd om alles gedetailleerd uit te werken, maar is zeker niet saai of langdradig. De spanning en emoties worden goed overgebracht. Buiten dat is de film verder niet bijzonder. Er zitten wat harde scenes is, maar verwacht verder geen spektakel of veel actie. Lawrence zet een sterke rol en tilt de film net iets verder op niveau. 3.5/4.0

avatar van Siorgi
Positief verrast door deze. Ondanks de lange speelduur gebeurt er genoeg om je aandacht vast te houden.

Ijzersterke rol ook van Jennifer Lawrence.

avatar van John Milton
Zo, dat was een tegenvaller.

Blij dat we hem niet in de bioscoop hebben hoeven ondergaan. Behoorlijk saai, Francis Lawrence maakt er een veel te lange film van voor wat het materiaal toestaat, en het springt teveel van de hak op de tak. 140 minuten ongeïnvesteerd zitten kijken wat Jennifer Lawrence en Joel Edgerton overkomt, waarbij er voor mij weinig te halen viel. Meestal kan ik nog wel wat halen uit het acteerwerk, camerawerk of desnoods de score, maar de meeste Engelstalige acteurs (en ze hebben een berg goede) spelen hier Russen die Engels praten met accent. De cinematografie is niet bijzonder en de score van James Newton Howard totaal vergetelijk.

Wat mij betreft zo saai, dat ik het zelfs de gender en male gaze discussie die erover woedt niet waard vind.

Overslaan, er is meer te doen met je tijd, wat mij betreft .

John Milton schreef:

Overslaan, er is meer te doen met je tijd.

Zoals een review posten hier?

Dan juíst!

En naast dat ik een stukje pennen leuk vind, werkt het louterend na 140 van deze minuten.

Helaas te laat om jou te redden van dat zesje, al kom je daar waarschijnlijk ook wel overheen. Maar het is uiteraard geen gebod, scorsese, meer een welgemeend advies waar vermoedelijk weinig mensen zich toch iets aantrekken.

avatar van Zwolle84
Jammer dat ie niet beviel. Bij mij bleef het puntje van de stoel niet onberoerd, maar ik kan me voorstellen dat 140 minuten lang voelt als dat wel zo is.

avatar van John Milton
Ik was er een beetje op voorbereid, maar hoopte toch op een verrassing. Volgende keer beter!

Eindelijk een film zonder overdreven vechtscenes en explosies.
Zeer de moeite waard en dat kwam door het verhaal en Jennifer Lawrence.

avatar van Yugnav
Ongelofelijk saai. Viel bijna in slaap in de bios.

Goede film! Duurt geen seconde te lang en boeiend tot het eind!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Red Sparrow zweeft tussen de blockbuster en de arthouse en wil gewoon een mooi gemaakte thriller maken. Anno 2018 is er weinig ruimte voor dit soort films. Je moet echt uitpakken of net alternatiever uit de hoek komen. Neemt niet weg dat de film toch wat mankementen kent. De grote troef is natuurlijk het acteerwerk dat met Jennifer Lawrence en Matthias Schoenaerts zeker goed zit. Edgerton is wat miscast helaas.

Het geheel is wel te lang en daardoor dreigen de mooie shots en scenes wat in de vergeethoek te geraken. Nochtans is het af en toe best genieten. Maar dat niveau kan niet overal behouden worden. Een genietbare thriller dus, maar zeker geen klassieker.

Genoten van alle 140 minuten die deze film duurt. Uitstekende acteerprestaties en een perfect afgewerkt einde van de film, tot het laatste shot aan toe! Na de vreselijke mislukking van ' Mother', eindelijk weer eens een film met Lawrence die de moeite van het kijken waard is.

avatar van nadrin
Met zo een figuur zal je in het boljoi theater niet geraken. Maar wel een pluspunt voor de film

Erg onderhoudend dat zeker, hoewel je tijdens het kijken nooit het gevoel krijgt een perfecte film te zien. Het verhaal van een jonge intelligente vrouw die gerekruteerd wordt om voor een geheime organisatie stoute dingen te doen hebben we vaker gezien, maar Red Sparrow levert de spanning waar het merendeel van de bioscoopgangers op zit te hopen, en in die zin is de film zeker geslaagd. Kritisch als altijd zijn er wat mindere punten die dit niet de film van het jaar maken. Regisseur Lawrence zoekt het bijvoorbeeld wat te vaak in goedkoop effectbejag: moordpartijen komen close up in beeld, idem geld dit voor blote lichaamsdelen die uitvoerig en weinig functioneel te zien zijn.....iets meer sfeer en stijl was beter geweest.
Tsja, en als je er dan voor kiest om al die bekende Amerikaanse en Engelse acteurs te casten voor die Russische personages, moet je ze dan allemaal met zo'n raar, mal accentje laten praten?....Sinds Valkyrie zijn we wel wat gewend, maar erg authentiek is het niet. Anderzijds is het wel zo dat de aanwezigheid van die bekende koppen onmiskenbaar zijn voordeel heeft. Is bijvoorbeeld grappig om Thekla Reuten te herkennen in een te korte bijrol en daarnaast is vooral Jennifer Lawrence erg goed in de nog niet zo makkelijke hoofdrol, een echte ras actrice die hier alles uit haar rol haalt. Heb me derhalve geen moment verveeld ondanks de lange speelduur, en dat is een compliment waard.

avatar van Walter White
Vond de eerste helft van de film beetje saai worden de laatste paar minuten vond ik het zo goed en onvoorspelbaar geacteerd dat ik daarom hoog cijfer geef.
Je weet niet welke kant op de film op gaat is ze te vertrouwen wel niet.

Echt knap gemaakt totaal geen actie gebeurd heel weinig de hele film.
Maar toch heel boeiend en interessant weet te maken en te acteren.

De stuk in de film huid weghalen door te martelen op antwoorden te krijgen te bizar voor woorden

Moet wel toegeven als ik deze film in de bios had gezien had ik cijfer 2 gegeven voor de moeite.
Deze film is echt lekker op de bank eve pauze zetten om snacks of wat te drinken te pakken

avatar van limelight73
Wat wil ik graag met haar naar bed. :/
Gewoon prima film!

avatar van Machoclown
Zeer ongeloofwaardig. Persoonlijk houd ik niet van dit soort films. Helaas kom je daar pas 3/4 van de film pas achter. Wel helemaal uitgekeken vandaar mijn recht om een laag cijfer te geven.

avatar van Alathir
Red Sparrow werd niet overal even geweldig onthaald en dat blijkt ook uit de reacties hier op MM. Desondanks heb ik de film toch gekeken vanwege Schoenaerts. Hij is ook de enige Rus in deze film die echt als Rus zou kunnen doorgaan. De rest doet veel te veel moeite met accenten. Er zijn toch wel Russen te vinden in Hollywood denk ik dan, maar toch wordt gekozen voor een rasechte Brit zoals Jeremy Irons. Why?

Wie een standaard espionagefilm verwacht is met Red Sparrow aan het verkeerde adres. Veel actie hoef je niet te verwachten, al zou je denken dat het misschien een beetje de kant op gaat van Salt met Angelina Jolie. Red Sparrow tapt duidelijk uit een ander vaatje dan actie en is tamelijk expliciet in het tonen van het lichaam van Jennifer Lawrence alsook bij het tonen van martelingen. Nu als je een film als Hostel of nog extremer gewoon bent is Red Sparrow geen zware kost. Het is ook totaal geen komedie zoals Spy en ook Atomic Blonde valt er helemaal niet mee te vergelijken. Red Sparrow staat voledig op zichzelf en daarom moet je hem zeker eens zien. Ik vond het helemaal niet langdradig en ik hou van een lekker lange film die tijd neemt. Helaas speelt hij voor mij nergens in op het gevoel of krijg ik een wauw effect van het verhaal. Het plot was wel sterk.