Anna (2019)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Luc Besson
met Sasha Luss, Luke Evans en Cillian Murphy

De Russische Anna is werkzaam als verkoopster. Tot ze internationaal doorbreekt en het helemaal maakt als mode-icoon. Achter haar mooie uiterlijk huist evenwel een duister geheim als ze een dubbelleven leidt als huurmoordenaar.

• Vanaf 12 september in de bioscoop

avatar van Kondoro0614
Best leuke trailer. Ik ben benieuwd.

Vanaf 12 september in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Shinobi
Op 19 augustus te zien tijdens de volgende Pathé Unlimited Night.

avatar van DreamTech
Ja goeie film !! Een mooi schaakspel tussen KGB ----> Cia Anna Cia ---> KGB Anna !! Niet al te veel actie in de bijna 2 uur maar als er actie is Anna zeg maar John Wick ( ik ga niets verklappen lekker kijken !!

avatar van Philippe01
Vanaf woensdag 10 juli 2019 in de Belgische bioscopen te zien.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag in Antwerpen gaan zien.

Luc Besson herhaalt zich zelf weer door -na Columbiana- wederom een variant op La Femme Nikita te maken, maar zo stijlvol en met vooral een eigen stijl, als in zijn begintijd , met films als Le Grand Blue, Léon en diezelfde Nikita, wordt het nooit meer.

De laatste twintig jaar was het vooral veel kopiëren van stijlen die op dat moment in de mode waren, van slow motion actie met bullet time van The Matrix tot hyper editing a la Bourne, we hebben het allemaal in Besson producties zien voorbij komen.

Gelukkig is hij daar met deze nieuwe Anna wat van afgestapt en probeert hij toch ook nog een spionage verhaaltje te vertellen, niet al te origineel en met veel jatwerk, maar op zich is het aardig kijkvoer en ziet hoofdrolspeelster Luss er goed uit en weet zij zich redelijk goed te redden in de meer actierijke scene's,

al is het vooral in de finale overduidelijk dat het te veel ingestudeerde gevechten zijn, waarbij tegenstanders te vaak staan te wachten tot ze aan de beurt zijn om een dreun te ontvangen.
Theron en Jolie weten dat toch fysiek net wat geloofwaardiger te brengen in gelijksoortige rollen.

In de belangrijkste bijrollen wordt zij bijgestaan door een gelouterde en meer ervaren cast, met Mirren, Evans en Murphy, die de spanning tot het einde er in weten te houden.

Verder doet de verhaalstructuur, waarbij telkens weer een paar jaar terug in de tijd wordt gegaan en dan weer terug naar het heden en we daarbij iedere keer weer een andere twist, of addertje onder het gras te verwerken krijgen, wat rommelig en gekunsteld aan, maar -eerlijk is eerlijk- het vermaakt wel, in ieder geval voor zolang het duurt.

Redelijk vermakelijk en met een niet onaardige en aantrekkelijke hoofdrolspeelster.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Luc Besson speelt hier op veilig. De man achter Nikita en Léon heeft al meer gelijkaardige films gemaakt. En ook bij Angel-A en Fifth Element was hij er in geslaagd om een sterke vrouwelijk hoofdrol te filmen. Anna is geen originele film, maar is best wel genietbaar. Sasha Luss combineert de looks met enkele boeiende scènes. Ze mist wel wat goeie mede acteurs. Helen Mirren is niet slecht, maar doet denken aan Edna Mode (Incredibles).

Besson surft mee op de hype rond John Wick en voegt er meteen wat Black Widow / Red Sparrow elementen aan toe. Geen originele blockbuster dus, maar hier kan ik wel van genieten. Heerlijke actie in een hapklare film.

avatar van hendrikjanjansen
DreamTech schreef:
maar als er actie is Anna zeg maar John Wick.

Als er actie is, is het juist NIET John Wick, maar een slechte copy daarvan. Waar de actie in JW uitblinkt door de goed ingestudeerde en uitgebreid geoefende actie die met mooie longshots in beeld wordt gebracht zodat je de actie daadwerkelijk ziet, krijg je in Anna de shaky cam en snelle editstyle om te verdoezelen dat ze er eigenlijk niks van bakken met de actie.

Vond het een enorme tegenvaller. Met name door het slechte, rommelige script. Dat heen en weer in de tijd is echt een brevet van onvermogen waaruit blijkt dat ze het verhaal niet duidelijk kunnen vertellen.

Maar ook het acteerwerk was vlak. Mevrouw Mirren zette een leuk karakter neer, maar kan ook veel beter en deed niet ECHT haar best, naar mijn mening.

Oude werk van Besson is toch echt een
stuk beter.

avatar van pierre18
Meningen verschillen maar dit vind ik toch wel een klasse beter dan John W. Met een verhaal dat goed doortimmerd in elkaar zit. Zelf heb ik een pesthekel aan long-shots met om de acteurs heendraaien, maar die bleven me verder gelukkig bespaard na de eerste 10 min. De manier van vertellen is boeiend om de film onderhoudend te maken. Je weet niet goed hoe het zich namelijk ontwikkelt met de mogelijke dubbelrollen. De sfeer is goed neergezet en een ieder komt geloofwaardig over.
Leuke avond zo gehad.

avatar van Flat Eric
Russen, KGB, spionage, het is kennelijk weer in om daar een film over te maken.
De hoofdpersonage is een stoere vrouw die eigenlijk verstrikt raakt in haar werk en door middel van flashbacks in de tijd kom je erachter waarom ze doet wat ze doet. Door deze vertelstijl wordt je aandacht er tenminste bijgehouden. Verder had het niet veel om het lijf; heel veel actie in de vorm van vecht- en schietpartijen en achtervolgingen. Het zag er gelikt uit en voor de liefhebbers van het genre is het vast een heerlijke film. Maar mij deed het persoonlijk vrij weinig, oftewel Not my cup of Vodka.
De titelheldin zette een redelijke performance neer maar de bijfiguren Mirren en Evans met dat Russische accentje deden serieus erg cartoonesk aan en zetten bij mij de lachspieren in werking.

Hoewel Anna zeker geen originele film is, vond ik de film zelf aangenaam om te bekijken. Plotwissels volgden elkaar in een snelle tijd op en ook het acteerwerk kon mij wel bekoren. Een 3.5 tot 4 is toch wel aan de orde hier.

avatar van goongumpa
Flauw koude oorlog-spionagethrillertje. Besson lijkt geen vertrouwen te hebben in zijn verhaal. Hij probeert het verrassend te maken door te spelen met structuur en chronologie, maar haalt zo wel alle spanning uit zijn film. Het is best cheesy, zeker met die slechte Russische accenten en Helen Mirren die eruit ziet als een vrouwelijke William Friedkin, maar ook niet fout genoeg om weer leuk te worden.
Tot slot - en ik zeur hier doorgaans nooit over - vond ik dat er wel ietsje meer aandacht had mogen worden besteed aan de historische correctheid. Anno 1985 in Moskou een supermarkt met overvolle rekken die uitpuilen van de sinaasappels... Lijkt me sterk. Nog gezwegen over de anachronistische technologie. 2*

Zeer gelikt filmpje, maar ook zeer ongeloofwaardig.
Ineens staat ons anorexia modelletje te strijden als John Wick...

avatar van Shinobi
"I work for the KGB, baby."

Luc Besson doet een verwoede poging om oude tijden te laten herleven, maar het mag niet baten.

In dit vehikel wordt er duidelijk leentjebuur gespeeld bij films als 'Atomic Blonde' en 'Red Sparrow'. In deze opzet wordt er gepoogd om een clichématig verhaaltje te vertellen omtrent een rekruut die undercover gaat in de modewereld, opdat ze allerlei doelwitten kan uitschakelen voor de KGB. Ondertussen speelt er nog iets met de CIA.

Het narratief is al achterhaald te noemen, maar men doet daar nog een schepje bovenop door de chronologie helemaal overhoop te halen. Op deze wijze is er nauwelijks sprake van een lekker lopend geheel. Als kijker word je namelijk steeds heen en weer geslingerd van de ene flashback naar de andere wending; hoe lui kun je zijn?!

Qua actie kom ik al helemaal van een koude kermis thuis. Deze scènes maken geen indruk en komen erg slordig over. Naast het feit dat ze slechts op één hand te tellen zijn voor een film die bijna twee uur duurt. Sasha Luss doet het hierin redelijk, maar voor een dergelijke rol komt ze gewoonweg tekort. Over de moderne apparatuur in de jaren '80 zal ik het maar niet hebben, zucht.

Al met al is 'Anna' een behoorlijk lange zit voor een paar schamele actiescènes en een achterhaald verhaaltje.

1,0 Sterren.

avatar van perceived
goongumpa schreef:

Wat de sinaasappels betreft is het vast correct. Die hadden ze destijds zeker wel en kwamen uit Cuba.

avatar van goongumpa
Echt? Ik las onlangs in een boek ('het einde van de Rode Mens') dat de doorsnee Sovjetmens 1x per jaar sinaasappelen kon eten - met nieuwjaar. Al herinner ik me het jaartal niet. Je kan gelijk hebben hoor.

avatar van Thiver
goongumpa schreef:

Ik begon op een zeker moment zelfs te twijfelen of de film nou echt in 1990 speelde, doordat iedereen mobiele telefoons begon te gebruiken die volgens mij pas jaren later op de markt kwamen.

avatar van de grunt
Wat een gedrochten van films maakt die Besson toch ook. En dan toch Léon op je naam hebben, het blijft bijzonder!

avatar van Walter S.
Door alle negatieve praat hier met niet al te hoge verwachtingen naar deze film gegaan. Maar zoals wel vaker blijkt kun je je beter niet te veel aantrekken van wat je hier leest. Vergelijking met John Wick ging (godzijdank, dat die JW bagger dan weer niet, zoals ontzettend veel andere films op MM, volledig afgekraakt wordt blijft me verbazen) niet op, behoudens twee scenes.

Mooie onderhoudende actiefilm, genoeg spanning, prima verhaal, mooie vrouw, wat verrassingen, goed gebruik gemaakt van de flashback/forward structuur, al met al een prima film.

avatar van perceived
goongumpa: Denk dat beide mogelijk is. Dat er destijds sinaasappels verkrijgbaar waren in de supermarkt wil natuurlijk niet zeggen dat een "gewone" Sovjet-burger ze zich ook kon veroorloven. Net zoals vele van onze grootouders en zelfs ouders vroeger maar één keer per week vlees aten. Het product was wel beschikbaar, maar slechts een beperkte groep kon het zich (dagelijks) veroorloven.

avatar van goongumpa
OK. Heb zelf ook nog wat opgezocht. Sinaasappelen waren zeldzaam in Sovjet-Rusland, net als ongeveer al de rest van de voedingswaren. Er waren volop tekorten, de volle winkelrekken in deze film lijken me dus nog steeds vrij onwaarschijnlijk .

1000 keer gezien maar op zich prima vermaak

avatar van mrklm
Leeghoofdige film waarin Luc Besson zich (helaas) heeft gespecialiseerd is nooit vervelend, maar heeft wel extra te lijden onder de warrige chronologie. De film begint in 1985, springt dan naar '5 years later' en vervolgens vliegen tussentitels als '3 months earlier', '6 months later' je om de oren. Besson gebruikt deze structuur om je als kijker op het verkeerde been te zetten. Door een eerder vertoonde scène te voorzien van nieuwe informatie krijgen we een nieuw perspectief op de gebeurtenissen die zich zojuist hebben voltrokken. Eén keer kan dat best leuk zijn, maar Besson herhaalt deze gimmick keer op keer. Mogelijk probeert hij daarmee de aandacht van het idiote verhaal af te leiden, maar dat is helemaal niet nodig omdat je deze film alleen kunt waarderen als je je verstand op nul kunt zetten. Mij kost dat nu éénmaal erg veel moeite, maar ik betwijfel of ik daar rouwig om moet zijn.

avatar van de grunt
mrklm schreef:
Leeghoofdige film

avatar van Macmanus
Langdradig.

Besson is ook altijd wel duidelijk een producent. Hij lijkt hier ondanks het harde geweld niet een pure actie film van te willen maken. Waarschijnlijk hopend dat mevrouw dan ook wel mee wil. Daardoor verliest hij wel meer dan eens zijn focus en is de film vaak onnodig langdradig. Het is jammer want de hoofdrolspeelster heeft wel wat en als de spaarzame actiescenes er zijn zie je toch wel dat Besson er wat van kan. Het wordt alleen veel te vaak opgehouden door super lame double cross plotjes en haar modellen carrière.

2,5 sterren

avatar van DDT
DDT
Als ik sommige commentaren hier lees, ze denken het al zelf beter te kunnen ;ze moeten al zelf eens een film maken , Er is zelfs iemand die gegoogeld heeft wow alsof alles op internet juist is,ga zelf eens naar een russisch land dan zie je direct hoeveel fruit en groenten er al jaren zijn ipv commentaar te geven op basis van iets te googelen en veronderstellen het juist is,

DDT schreef:
In 'Russische landen' (?) ben ik al meer dan eens geweest. Ook heb ik het vak geschiedenis van Rusland gevolgd op de universiteit. Ik ben dus geen totale leek. Zoals iedere Rus je kan vertellen, is hun maatschappij sinds 1985 (het jaartal waarin de scène zich afspeelt) behoorlijk veranderd. Wat er vandaag in de winkel ligt, zegt weinig over wat er in de Sovjettijd lag.
Ik linkte naar officiële data van de volksgezondheid van de Sovjetunie. Als die aangeven dat Rusland in 1988 kampte met tekorten aan ongeveer alle voedingsmiddelen, lijkt er me weinig reden om dat in twijfel te trekken. In het Youtubefilmpje waarnaar ik linkte, zegt een ooggetuige dat er een tekort aan sinaasappelen was en dat mensen het op de bon moesten kopen. Het is misschien niet 100% wetenschappelijk onderbouwd, maar lijkt me toch voldoende bewijs dat de winkelrekken in het Moskou van '85 niet zouden uitpuilen van de vruchten, zoals in deze film het geval was. Overigens waren er wel meer historische foutjes, zoals iemand die over de 'Czech Republic' bezig was, die toen nog niet bestond. Ik kan er nog wel een paar noemen, mocht je dat wensen. Of het relevante kritiek is, is een ander verhaal. Persoonlijk vind ik: als je je film een specifieke setting geeft in tijd en ruimte, doe je het best correct.
Als je wil zien wat ik er zelf van bak als filmmaker, stuur me een PM, ik stuur je graag een link op.

avatar van blurp194
Wat een rommeltje maakt Besson hier van.

Het gespring met de tijd, waardoor het toch elke keer weer net een tikkeltje anders uitpakt, meh. Flauwe boel, voor mij werkt het niet erg. Vertel een verhaal en begin bij het begin, en ga door tot het einde - moeilijker dan dat moet je het niet willen maken. En net zo overdone is het met de kloppartijen - nergens echt geloofwaardig, en net een tikkeltje te, zonder dat dat nou echt nodig geweest was. Is dit nou de man die Leon en Nikita gemaakt heeft? Toch wel lang geleden, en er is toch wel echt iets misgegaan.

Verder weinig te melden eigenlijk. Luss is een mooie meid, en een model neerzetten lukt haar makkelijk - ook als dat model wat bijbaantjes heeft. Zou leuk zijn om haar in een wat betere film te zien. Mirren doet iets wat ze al eens vaker heeft gedaan, maar met een Russisch accentje. En Murphy als de CIA spion, mhhhm. Waren er dan echt geen echte Amerikanen beschikbaar, met een cowboy hoed of zo? Of een Hawaii shirt?

Slap, lui en halfhartig, verder kom ik er niet mee. Jammer.

Rare film, en beetje vreemd dat ie in nederland laat uitkomt ... het ziet er allemaal goed uit, maar dat is het niet. Het voelt onrealistisch aan (wat me meestal niet stoort, maar in deze film wel). Rare regisseur ook ...

avatar van John Milton
Er zijn de nodige mankementen, maar al met al toch niet onaardig. Sasha Luss doet het erg leuk, en ik heb me met deze Besson zeker niet verveeld; het is tevens de eerste van zijn films die ik een voldoende geef sinds eind jaren ‘90 (al zag ik ze niet allemaal, Angel-A maakt misschien ook kans). Lucy en Valerian waren voor mij niet erg genietbaar, op zijn zachtst gezegd. Dan beviel deze Anna toch een stuk beter.

Natuurlijk is het het plot slechts een kapstok bij films als deze, maar de chronologische sprongetjes van het script gingen mij op een gegeven moment vervelen. Tevens ben ik normaal niet een kniesoor die ‘goofs’ in films heel erg opvallen, maar de historische incorrectheden van Anna (Czech Republic, de getoonde technologie) vielen me wel erg op, en het is op zijn minst zonde dat daar niet meer aandacht aan is besteed, maar je zou het ook nalatigheid of desinteresse kunnen noemen. Of ze hadden geen historical advisor, of Besson heeft zijn adviezen iets te vaak genegeerd. ‘People wont care, man’, of iets van die strekking. Hmm, ik toch wel een beetje. De meeste karakters zijn weinig meer dan plotdevices, wat een actiefilm vergeven kan worden, maar zo’n KGB baas als die van Mirren (een fijn actrice) is mij toch net even te cartoonesk voor een film als deze.

De vergelijkingen met La Femme Nikita, John Wick en Atomic Blonde zijn wat mij betreft allemaal wel terecht. De film speelt hier en daar leentjebuur, en dat is op zich prima. En toevallig had ik op alledrie die titels ook wel wat aan te merken. Het is misschien toeval dat Anna naar beneden is afgerond met een zesje (ik heb JW er bijvoorbeeld laatst bij herziening een volle ster bijgegeven), maar voor nu haalde hij het toch net niet bij die andere titels. De actie is niet onverdienstelijk, en ik heb me verkneukeld met de restaurant- en tunnelscene, maar een David Leitch en een Chad Stahelski doen het toch net nog even beter.

Ik denk dat de waardering van de kijker voor een groot deel af gaat hangen van zijn mate van vergevingsgezindheid, en waar hij op let. Ik snap beide kampen, en zat er wat tussenin. Maar ik ben het eens met de grunt dat we een nieuwe Leon niet direct meer hoeven te verwachten, voor zover zulks mogelijk is.