Anna (2019)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Luc Besson
met Sasha Luss, Luke Evans en Cillian Murphy

De Russische Anna is werkzaam als verkoopster. Tot ze internationaal doorbreekt en het helemaal maakt als mode-icoon. Achter haar mooie uiterlijk huist evenwel een duister geheim als ze een dubbelleven leidt als huurmoordenaar.

avatar van Shadowed
Niet best.

Niet al te best opnieuw van Besson, die keurige titels op zijn naam heeft staan waar ik er ongetwijfeld nog een paar van moet bekijken. Enkele scenes zien er dan nog wel aardig uit, maar in het algemeen is er niet heel veel wat bijzonder is hier.

Het actiegenre is misschien wat misleidend. Als er actie is, is het dan wel weer goed, maar in het algemeen is dit meer een misdaadthriller. Vooral thriller dan, dan is het genre wat de film overheerst. Maar nergens is het heel spannend helaas.

Luss doet het aardig, maar is niet altijd even overtuigend. Bij een hoop mensen vallen de Russische accenten wat door de mand, het is te gemaakt. Evans en Murphy maken weinig indruk, Mirren is wel wat overtuigender maar lijkt niet veel moeite te doen.

Het minste aan de film is dat Besson de film zo "intelligent" mogelijk wil laten overkomen. Een hoop twistjes, een hoop tijdsprongen (veels te veel overigens) en een hoop gedoe dat slim hoort te zijn, maar eigenlijk gewoon knullig is.

De twisten zijn niet bepaald knap, de tijdssprongen zijn vooral vervelend en in het algemeen maakt de film niet heel veel indruk. Een aantal knap geschoten actiescènes, dat wel, het is alleen jammer dat de film nooit echt een volbloed actiefilm wordt.

Alhoewel het ergens wel vermakelijk is, voelt het te dom aan voor een film die heel slim wil zijn. Besson probeert te hard om een goede film te maken, maar faalt hier uiteindelijk in. Er moet meer denkwerk ingaan en betere scriptschrijvers misschien.

Omdat de tijdsprongen op den duur gaan vervelen en zelfs irritant begint te worden, geen voldoende. Maar heel slecht is het gelukkig allemaal ook weer niet.

avatar van Goldie63
Wat kan mij al die commentaren hierboven schelen. Ik wil méér films met Sasha Luss..............................damn!!!!

avatar van John Milton
Goldie63 schreef:
Alstu, kun je weer anderhalve minuut uit je plaat

avatar van boemboem27
geen onaardige film,een goed spelende hoofdrol van Sasha Luss.
prachtige vrouw ook.
spannende film,had alleen wat moeite met de slechte ondertitels.
maar dat heeft niks met de film op zich te maken.
gaat allemaal snel met regelmatige zgn flashbacks,maar die had je nodig om de film te begrijpen.
veel.. ja heel veel actie.
gewoon een goede spionagefilm.
aanrader

avatar van bjerik76
bij het eerste gevecht in de trailer had ik al zoiets van " Oh zo'n film"
een hoop gespring, gedraai in de lucht terwijl er fanalen geplakt en getrapt word en er geen AU geroepen word.

Tja, dan weet ik al hoe deze realistische gevechten/ film waarschijnlijk af zal gaan lopen.
Ik sla m over

avatar van Goldie63
John Milton schreef:
Alstu, kun je weer anderhalve minuut uit je plaat

Dank je wel , ik ben je zeer erkentelijk voor dit prachtig stukje kunst!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een film die mij erg aan Red Sparrow deed denken, de films hebben aardig wat gelijkenissen. Wat vooral opviel was het degelijke acteerniveau, vooral van Cillian Murphy die wat mij betreft best meer screentijd mocht krijgen. Helaas gaat het verhaaltje een beetje van de hak op de tak en geeft dit naarmate de film vordert een rommelig gevoel.

Een film waar zeker meer in had gezeten, de acteurs doen het prima en het verhaal is op zich interessant genoeg, maar de uitwerking is helaas maar mager.

avatar van james_cameron
Een onderhoudend rommeltje, deze vlotte herhalingsoefening van regisseur Luc Besson, die zijn eerdere aktiefilm La Femme Nikita hier in een modern jasje steekt. Het script zit slim in elkaar en er zijn een paar eersteklas aktiescenes, maar de film is net iets te vergezocht en overdreven qua toon om echt indruk te maken. Hoofdrolspeelster Sasha Luss weet ook niet overal te overtuigen. Een echte europudding derhalve.

avatar van Lennert
Bij het zien van deze trailer dacht ik vooral de hele tijd 'Atomic Blonde zag er beduidend toffer uit'. Ik kan natuurlijk compleet ernaast zitten, maar heb nog niet echt een reden gevonden om hier naartoe te gaan.

avatar van mariobustamente2
Wat is er leuk aan deze film : Sasha Luss
Wat is er spannend aan deze film : de naaktscenes met Sasha Luss
Wat was er NIET leuk aan deze film :alle scenes waar Sasha Luss niet in te zien was
Wat was irritant in deze film : een kettingrokende Helen Mirren met russisch accent

avatar van macrobody
Waar John Wick het over de top actie goed kan hebben werd het hier op een gegeven moment te veel van het goede. In de Russische ambassade bleven de poppetjes maar komen en vallen als rijpe appels van de bomen. Ik ben fan van de serie Nikita maar deze film heeft daar heel weinig mee in overeenkomst.
Ik vraag me af of de tijdslijnen wel helemaal klopten. In ieder geval waren er een paar zaken die niet klopten of te ver gezocht waren. En wat zeker afbreuk deed aan de film was het casten van Amerikanen voor de Russische rollen. Gelukkig zat er wel een Franse lesbienne in en was het Rusland hard en grauw. Stel je voor dat er eens een goede kant werd laten zien van Rusland.
Laat ik het maar niet hebben over het heen en weer gespring in de tijd, dat is extra goed opletten.
Niet saai en genoeg twists tot het einde in ieder geval.

avatar van AniSter
Earlier, later, earlier, later... vooral met je verstand erbij blijven om de weg niet kwijt te raken. Wel leuk dat ze iedere keer achteraf laten zien wat er vooraf is gebeurd. Prima weg kijkertje, die twee uur waren snel voorbij. Van de andere kant, een typische Luc Besson film.

Besson recyclet zichzelf.

Hij maakt gewoon een nieuwe Nikita. Nu was die film ook al geen meesterwerk, 30 jaar later is het dat nog steeds niet. Het is een spionage thriller die uiteindelijk te weinig toevoegt aan het genre en te braaf alle vinkjes afgaat.

Hier en daar wel een aardige actiescene om het wat leuker te maken, maar die zijn er eigenlijk opvallend weinig. Besson lijkt zich meer bezig te houden met de structuur van de film, maar die is jammer genoeg vooral erg doorzichtig en gekunsteld, waardoor het plotje eerder tegen begint te werken.

Visueel netjes maar weinig speciaals, film duurt ook net wat te lang en het acteerwerk is ook enkel het hoogstnodige. Een degelijk filmpje is het nog steeds, maar van Besson verwacht ik toch nog altijd net wat meer. Dat zat er hier jammer genoeg nooit in, maar wie zit te hunkeren naar een remake van de oude Nikita zal hier best z'n gading vinden.

avatar van Alathir
De nieuwe Besson is wel eentje die ik kon smaken. De vorige 2 Lucy en Valerian vond ik helemaal niks. Beiden zo slecht dat ik ze niet eens uitgekeken heb. Maar langs de andere kant hoop je weer zo'n topper als Léon te gaan zien. Dat is Anna nu niet helemaal maar het is wel een fijne spionagethriller. Een beetje zoals Atomic Blonde qua verhaal maar in mijn opinie is deze beter.

Natuurlijk propt Besson wel vrij veel in zijn film. Maar hij neemt er wel genoeg tijd voor om het verhaal te vertellen. Dit is een film voor mensen die houden van neo noir want het is toch wel een beetje een femme fatale en de vele plottwisten. Echter is het niet zo donker gefilmd. Gezien ik een fan ben van dat soort films is het ook vrij logisch dat ik hogere punten geef dan de meeste andere mensen hier. Je moet je hoofd er wel wat bij houden en ik zou dit niet teveel beschouwen als een pure popcornflick.

Ik heb Luc Besson best hoog zitten; dat kan ook niet anders met pareltjes als The Fifth Element, Leon en zelfs (ondanks van een totaal andere orde) Taxi.
Dit vehikel doet zijn naam geen eer aan. Het was rommelig; de tijdsprongen waren wat mij betreft van nauwelijks toegevoegde waarde en de gebruikte technieken (USB sticks, laptops, flatscreens, serverracks) slaan helemaal nergens op in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, en in het geval van het inschrijfformulier dat ze invult is het zelfs compleet stompzinnig.
Hoezo moet dat (voor zover ze in deze vorm al bestaan zouden hebben) op een laptop? Gezien de rest van de setting ook volledig misplaatst.
Wel uitgekeken, en/want het ziet er vaak wel mooi uit en kennelijk toch vermakelijk genoeg.
Toch maar 2 sterren, omdat ik 1,5 te weinig vond.

Deze actieprent speelt zich niet alleen af in de jaren 80 en 90, maar het niveau van de film is ook gelijk aan dat van een middenmoter uit dezelfde periode. Afgezaagde dialogen, een slap en doorzichtig scenario, schaamteloos stereotype karakters en, met name wat betreft de bijrollen, ondermaats acteerwerk dat tegen het irritante aanhangt. Al moet ik zeggen dat Luss het voor een "model turned actress" niet zo heel verkeer doet. Ze hadden haar alleen wel even mogen leren een pistool daadwerkelijk te richten. Want de actiescènes, waar een film als deze het natuurlijk grotendeels van moet hebben, zagen er mede daardoor bij vlagen stompzinnig uit. Dat terwijl sommige andere actionshots juist heel tof gedaan waren. Ik bemerkte daar echt een enorme wisselvalligheid in.
Enfin, voor een avondje makkelijk vermaak met een zak chips hangend in de bank, is dit best te pruimen. Maar ik zou er geen bioscoopkaartje voor kopen.

avatar van filmkul
Vermakelijke actiefilm, maar ook niet meer dan dat. Het verhaal hebben we al vaker uitgewerkt gezien. Besson weet er echter geen verrassing van te maken. Het werken met flashbacks werkt in het begin vrij storend maar weet richting het einde voor leuke twists te zorgen. Verder kent de film een wat taaie start, maar de tweede helft voelt wat prettiger aan. De actiescenes zijn niet heel bijzonder. Luss doet het aardig, maar zal geen actieheldin voor de toekomst worden. Visueel ziet de film er verder goed uit. Prima tussendoortje. 3.0

avatar van Pastaman
Flutfilm met goede cast

avatar van Corcicus
Hadden er geen plottwists ingezeten waarover was nagedacht, dan had ik deze flauwekul over een hoer met moordneigingen zeker geen voldoende gegeven. Daarvoor zat er echt véél te weinig actie in. De restaurantscene waarmee ze breed uitpakken in de trailer, is zowat de enige actiesequentie in wat verder een human interest drama is. Op het einde in die overheidsinstelling, gaat het nog eens los, maar het is toch vooral vechten tegen de slaap. Deze regisseur was na het abominabele Lucy al veel van zijn pluimen verloren, maar nu denk ik echt dat ik zijn volgende films maar eens lekker oversla.

avatar van Crook
Slappe hap zeg. De enige coole scene zat al ongeveer volledig in de trailer, verder is het echt inspiratieloos. Altijd genoten van Besson, maar volgens mij is zijn beste tijd wel achter de rug. Het meest idiote vond ik nog wel het eind: de KGB madam die alles in de gaten heeft, zelf de afdrukken op haar polsen van de handboeien, heeft niet in de gaten dat ze een camera in haar muts heeft terwijl ze op 50cm afstand van elkaar zitten te praten in de auto? Come on zeg, echt jammer dit. Best teleurgesteld. 2**

avatar van aSMoDeuS
Extreem voorspelbaar, suf en vol clichés.

avatar van Grindhouse62
Onder de maat 13 in een dozijn actiefilm van nota bene Luc Besson nog wel. Dit had beter gekund. Te veel heen en terug in de tijd, overbodige moord scènes en er zit geen continuïteit in het geheel. Volgende keer beter Besson. 2.0

avatar van APPEL68
Beetje jammer dat Mobieltjes en laptop in 1989 er in die vorm er nog niet waren