

Fahrenheit 451 (1966)
Genre: Sciencefiction
Speelduur: 112 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: François Truffaut
Met onder meer: Julie Christie, Oskar Werner en Cyril Cusack
IMDb beoordeling:
7,2 (43.952)
Oorspronkelijke taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Fahrenheit 451
"What if you had no right to read?"
Verfilming van het gelijknamige boek van Ray Bradbury. In de toekomst zijn boeken verboden, omdat ze mensen ongelukkig maken. Het is taak van brandweermannen als Guy Montag om in beslag genomen boeken te verbranden. Montag gaat echter twijfelen aan de bedoelingen van de overheid, en besluit op een dag om de te verbranden boeken eerst te lezen.
Externe links
Acteurs en actrices
Clarisse / Linda Montag
Guy Montag
Captain Beatty
Fabian / Headmistress
Man with the Apple
Book Woman
Book Person: 'The Life of Henry Brulard'
Judoka Woman (onvermeld)
Book Person: Machiavelli's 'The Prince' (onvermeld)
Doris (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Mooie en goeie film, die zoals veel dystopie-verhalen meer vertelt over de tijd waarin hij gemaakt werd (al is het allemaal nog steeds relevant) dan over de toekomst die beschreven wordt. Het is een vreemde film, met een raar tempo, onwerkelijke personages, dialogen en sets, een soundtrack die het midden houdt tussen een hysterische opera en repetitieve avant garde,... De hele film lijkt eerder een droom dan een realistisch beeld van de toekomst - althans tot Montag aan het einde weet te ontsnappen uit zijn vorige leven. Naar mijn mening een heel geslaagde manier om dit verhaal te vertellen, en tegelijk amusant en ongemakkelijk bevreemdend. Een beetje zoals in Playtime wordt een maatschappij getoond waar elke spontaniteit en vreugde lijkt te zijn verdwenen. De straten zijn hier echter nog leger, er zijn geen winkels, en hoewel de film veel meer kleur bevat, is het design haast even koel en onwerkelijk.
Het verhaal is een mooie symbolische vertelling, maar weet niet (meer) altijd te overtuigen - dat maakt de film echter niet minder goed. Ik was uiteindelijk zelfs meer onder de indruk van het hele pillengebeuren (en de vergeetachtigheid die dat opleverde) dan van de afwezigheid van boeken.
Zeker interessant om eens gezien te hebben, en als je er het geduld voor opbrengt en je niet laat afleiden door het camp-gehalte van sommige elementen, zeker een knappe film.

Wataru
-
- 279 berichten
- 535 stemmen
De kapitein: “You see, it's... it's no good, Montag. We've all got to be alike. The only way to be happy is for everyone to be made equal.”
De kapitein: ”The books have nothing to say.”
Met Fahrenheit 451, een film gebaseerd op Ray Bradbury's gelijknamige boek, waagde François Truffaut zich aan zijn eerste film in kleur en enige film in de Engelse taal. Het was een dusdanig moeilijk en langdurig proces waarin Truffaut zich niet alleen het voor hem onbekende terrein van de SF betrad maar ook zijn tot dan toe goede relatie met Oscar Werner (die Guy Montag speelt) voorgoed beschadigde.
In Fahrenheit 451 (451 staat voor de temperatuur in fahrenheit waarop papier gaat branden) volgen we de belevenissen van Guy Montag die van beroep een ‘Fireman’ is, iemand die tot taak heeft boeken op te sporen en te verbranden. Boeken worden verbrandt omdat ze volgens de officiële doctrine mensen ongelukkig en anti-sociaal maken. Hij doet dit met verve en staat zelfs op het punt om promotie te maken totdat hij zijn buurvrouw Clarisse (een dubbelrol van Julie Christie) ontmoet waardoor hij aan het twijfelen slaat en de ernstige keerzijde van zijn beroep en de leegheid van het leven dat hij met zijn echtgenote (ook een rol van Julie Christie) leidt, begint in te zien. Montags twijfelen, verandering en opstand worden in enkele cruciale scene’s door Truffaut uitstekend naar voren gebracht, vooral de voorleesscene is hiervan het beste voorbeeld en naar mijn mening tevens de beste en tegelijkertijd ontroerende scene uit de film.
In Fahrenheit 451 toont Truffaut ons een maatschappij waarin de angst voor oncontroleerbare volwassen menselijke gevoelens zo groot is dat alle creativiteit en de boeken die daar de bron van zijn moeten worden onderdrukt. Niet alleen leidt dit tot regelrechte repressie van mensen die wel boeken lezen, maar tevens tot het tot kinderen reduceren van volwassenen zoals duidelijk te zien is in de wijze waarop Cousin Claudette de kijkers toespreekt. Het overheersende rood in de film spreekt boekdelen over de eenvormig- en eentonigheid van deze maatschappij.
Fahrenheit 451 is een film die gemaakt werd in een periode waarin de Tweede Wereldoorlog nog vers in het geheugen lag (de uniformen van de firemen zijn duidelijk gebaseerd op die van de SS en het verbranden van boeken is eveneens een verwijzing naar Nazi-Duitsland plus het feit dat Montag door iemand met een Duits accent wordt gespeeld) en heeft dus ook duidelijk een sterk anti-autoritaire inslag, iets wat veel films uit deze periode hebben.
De muziek is een prachtprestatie van Bernard Hermann en varieert van lichtromantisch (bij de scenes tussen Clarisse en Montag) tot zwaarder en drukkender bij de spannende scenes. Dat Bernard Hermann aan deze film heeft meegewerkt mag geen verbazing wekken aangezien Truffaut een volgeling was Alfred Hitchcock waarmee Hermann lang mee heeft samengewerkt.
Ga deze film niet kijken met de verwachting een sf-film te zien met veel special effects en vlotte actie. Sommige van de special effects zijn sterk verouderd (én ronduit slecht in één scene) en een aantal zaken is het gevolg van het conflict tussen Truffaut en Werner, maar als u hier de nadruk op legt mist u dat wat Truffaut werkelijk wilde zeggen. Ook als u het boek van Ray Bradbury reeds hebt gelezen zult u merken dat enkele elementen daaruit zijn weggelaten, maar daarvoor in de plaats krijgt u de prachtige visie van François Truffaut over een wereld die het resultaat is van het onderdrukken van menselijke gevoelens en het vergeten van herinneringen gecombineerd met de prachtige muziek van Bernard Hermann.
Deze film is een aanrader voor iedereen die van sciencefiction films houdt die bij de kijker tot het stellen van serieuze vragen over de maatschappij, de politiek of menselijke relaties leiden.
Dit was mijn allereerste recentie op deze interessante website. Ik hoop dat u deze recentie interessant en lezenswaardig vond.

Leland Palmer
-
- 23603 berichten
- 4531 stemmen
Truffaut herpakt zich met deze prent na het wat mindere 'Julet et Jim'. Daarvoor was het fantastisch wat ik van de man zag, met als grote uitschieter 'Les Quatre Cents Coups'. Klein meesterwerk is dat.
Grote namen die verder aan de film meewerkten. Hermann met de score en Roeg die achter de camera stond. Leuke openingscredits. Heb me prima vermaakt met deze film. Fantastisch is het niet, maar de aparte personages, de vreemde settings en het bijzondere verhaaltje zorgen toch voor een leuk resultaat.
De vreselijk lelijke effecten (de vliegende politieagenten op het einde) neem ik dan voor lief. Sowieso een film om niet té serieus te nemen. En een machtige scene wanneer Montag z'n baas in de hens zet.

joolstein
-
- 8025 berichten
- 6865 stemmen
“The only way to be happy is for everyone to be made equal.”
In de toekomst zijn, voor een autoritaire macht, boeken staatsgevaarlijk: lezen leidt tot onrust en twijfel - onwelkom voor een regime dat streeft naar gelijkgeschakelde onderdanen. Vandaar dat de paramilitaire brandweer de laatste subversieve lezers opspoort en hun bezit verbrandt (451 graden Fahrenheit is de temperatuur waarop papier vlam vat) De gedreven brandweerman Guy Montag (Werner) kwijt zich van zijn taak, maar als hij een fervente lezeres (een dubbelrol van de blonde Julie Christie, ze speelt ook zijn vrouw) ontmoet die liever de doodstraf trotseert dan het lezen op te geven, begint hij te twijfelen.
Voor deze beetje rare film hebben regisseur Truffaut en Jean-Louis Richard zich gebaseerd op een dystopisch sciencefictionboek van Ray Bradbury uit 1951 met dezelfde naam. Het boek handelt over censuur en onderdrukking van gedachten en ideeën (McCarthyisme), het verbranden van boeken in nazi-Duitsland en soortgelijke vernietiging van boeken in communistisch Rusland en angst voor de populariteit van televisie die non-stop hersenloze programma's vertonen. De onderwerpen zijn natuurlijk universeel en met enige veranderingen sluit het ook aan bij generatie van de jaren '60 of van nu. Bv. te horen in dit liedje uit 1992 television the drug of the nation of de remake van deze film Fahrenheit 451 (2018).
De film is gemaakt met klein budget (al schijnt het groter geweest te zijn dan de Franse films van de regisseur) want de meer futuristische beelden wisselen zich vaak af met beelden die domweg uit het straatbeeld van de jaren '60 of nog ouder afkomstig zijn. Hiermee is de film tamelijk ongelijk. Alsof je kijk naar Science fiction film zonder dat deze futuristisch wil zijn? Nu was dit ook de eerste kleurenfilm van de regisseur, en dat is dan ook goed te zien aan het zeer bewuste gebruik van de kleur rood voor alle uitingen van de totalitaire staat.Dit verbeelde juist goed de toekomst. Omdat het verhaal over verboden boeken gaat, is in de film letterlijk geen letter te zien: de aftiteling is gesproken en alle dossiers, kentekens of titels zijn gecodeerd in cijfers, logo’s of klanken. Het maakt van de film-beleving een vreemde curiositeit. Het utopische einde is bedacht door de filmmakers en laat aan de interpretatie van de kijker over of het een happy einde was!

wihu61
-
- 747 berichten
- 359 stemmen
Lang geleden (begin jaren 70 schat ik) eens gezien en toen beviel hij me wel. Nu viel hij me wat tegen: ik vond het een vrij afstandelijke en vlakke vertoning (ook qua acteren).
Ik verwacht bij een centrale figuur als Montag ook een ontwikkeling van trouwe wetsdienaar naar "verrader" te zien, ook om je sterker met hem te kunnen identificeren. Hier begint hij gewoon van de ene op de andere dag een boek te lezen (hij had het blijkbaar nog geleerd) en maakt er binnen de eigen kring vreemd genoeg niet echt een geheim van.
Gelukkig geen "over the top" SF-elementen: de (gretig gebruikte) monorail, de brandweerauto en de flatscreen waren voldoende. Aardige film, maar om nou te zeggen "tjongejonge wat een eh... dystopische toestanden".... nee.

Onderhond
-
- 86827 berichten
- 11302 stemmen
Dit was het niet echt.
Grootste probleem is dat eigenlijk op geen enkele moment kon achterhalen wat Truffaut nu net bedoelde met deze film. Het boekverbranden is een nogal geladen thema, een hoop conversaties lijken dan ook eerder serieus te zijn. Maar de film zelf is dat alles behalve.
Vreselijk acteerwerk, een ridicule toekomstvisie, een soundtrack zo weggelopen uit een comedy en een plotje dat te belachelijk voor woorden is. Het voelt bij momenten zelfs erg kinderachtig aan, komt misschien omdat alles ook zo fake en toneelmatig oogt.
Het hielp ook niet dat ik me af en toe meer kon aansluiten bij de slechterikken (het monoloogje over de filosofieboeken bijvoorbeeld, iets wat mij ook niet helemaal de bedoeling leek. Soit, lange film die belachelijk overkomt en zowel als comedy én als serieuze film compleet faalt..
1.0*

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
To learn how to find, one must first learn how to hide
De combinatie van François Truffaut en science-fiction schrijver Ray Bradbury leek me in eerste instantie een erg vreemde zet te zijn. Truffaut is weliswaar één van mijn favoriete regisseurs, maar in die 12 films die tot nu toe had gezien, zag ik geen enkele reden waarom hij een science-fiction verhaal wou gaan verfilmen. Ik had echter Fahrenheit 451 van Bradbury niet gelezen - ik heb enkel de verhalenbundel The Golden Apples of the Sun gelezen in de kast staan - dus buiten dit argwanend gevoel redelijk blind aan de film begonnen.
Het argwaan verdween als sneeuw voor zon, want eigenlijk is dit gewoon een kolfje naar de hand van Truffaut. Wie een volbloed science-fiction film verwacht komt bedrogen uit (de sporadische momentjes zoals die vliegende politieagenten zien er bovendien dan ook nog eens erg amateuristisch uit) maar de Franse cineast levert in zijn enige Engelstalige film gewoon een heerlijk pleidooi voor literatuur af. Het grauwe toekomstbeeld komt mooi tot zijn recht en dat is vooral dankzij de aankleding eigenlijk. Alles oogt enorm afgelijnd, strak en fel qua kleur en voelt daardoor geforceerd vrolijk aan. Zeker in contrast met de bij vlagen kapotgelezen boeken die her en der worden gevonden en hoewel sommige toekomstideeën wat knullig ogen (die telefoons bijvoorbeeld, was het anno 1966 nog zo ondenkbaar dat die dingen ooit draadloos gingen worden?), zijn er genoeg voorbeelden te ontdekken waarin het boek ondertussen door de werkelijkheid is ingehaald. Ook genoeg knipogen met onder andere het verbranden van een issue uit Cahiers du Cinema (waar Truffaut ooit zelf nog voor schreef) en zowaar een Spaans kruiswoordpuzzelboekje.
De film had de nodige castingproblemen waardoor de hoofdrol van Montag uiteindelijk bij Oskar Werner is terecht gekomen. Geen onbekende voor Truffaut aangezien hij hem reeds in het onvolprezen Jules et Jim regisseerde, maar de twee zouden na het filmen (en ook al tijdens het filmen) geen vrienden meer zijn. Montag saboteerde bewust de continuïteit door opeens zijn haar te laten knippen naar het einde van de film, Truffaut besloot dan weer om in de scène waar Werner voor de vliegende agenten schuilt de meest door nicotine vergeelde hand die hij kon vinden als double te gebruiken en ga zo nog maar eventjes door. Sowieso is het een vreemde keuze om Werner te kiezen vanwege dat vette accent en toch.. het werkt op een manier wel. Ook de keuze om Julie Christie zowel de rol van Clarisse alsook die van Linda te geven is een goede zet gebleken. Wat dan wel weer erg vreemd was, was om Anton Diffring (brandweerman Fabian) ook nog even te zien inspringen als (vrouwelijke!) leerkracht tijdens het bezoek van Montag en Clarisse aan de school.
Het lijkt wel alsof Truffaut daar eventjes de sfeer wou verlichten en dat mislukt eerlijk gezegd toch. Fahrenheit 451 zal niet mijn favoriete film van de regisseur worden en toch zit hier veel interessants in. Het is iets compleet anders dan ik van hem gewend ben en ik vraag me af wat een herziening zou brengen, het is alleszins een film die al een tijdje door mijn hoofd speelt. Ik zou graag is wat meer jaren '70 spul van Truffaut zien, maar dat is precies niet zo makkelijk te vinden.
Nipte 4*

clubsport
-
- 2765 berichten
- 6306 stemmen
Deze schets over een totalitaire staat waarin iedereen gelijk moet zijn en waar geestelijke ontwikkeling dmv boeken verboden is weet niet op alle fronten te overtuigen .
Het argument waarom is enigsins duidelijk maar er word volledig gefocused op literatuur terwijl er ook nog zoiets bestaat als informatieve boeken zoals wetenschap , geschiedenis etc .
De transformatie van Montag is ook nogal abrupt en er lijkt ook geen duidelijke aanleiding te zijn waarom hij opeens van mening veranderd .
Naar mijn mening heeft zo'n systeem om te kunnen werken ook een boeman nodig ( iets om angst mee aan te jagen ) of het nu de joden zijn , welke vijand van buitenaf dan ook , of zoals nu global warming en een (killervirus het lijkt nu toch ook weer te werken ) anders zullen mensen het simpelweg niet massaal steunen .
Een leuke poging deze maar de verfilming van het boek 1984 is toch een stuk overtuigender .

Petina
-
- 271 berichten
- 2059 stemmen
Na deze film te hebben gekeken moest ik denken aan onze situatie.
Je weet wel, dat griepgedoe.
Daar lijkt het het wel een beetje op.

Flavio (moderator films)
-
- 4063 berichten
- 4285 stemmen
Curieuze film over een toekomst waarin boeken lezen verboden is. Niet dat lezers heel erg hun best doen hun hobby te verbloemen. Zo gaat de brandweerman uit nieuwsgierigheid lezen, maar doet geen enkele moeite niet betrapt te worden door zijn vrouw en haar vrienden.
Op zich wel een aantal rake observaties: zo zit men de hele dag aan de pijnstillers en in plaats van te lezen kijkt men naar een gigantische, sort of interactieve TV, die duivelse machine die lange tijd als dé vijand van het lezen werd gezien. Truffaut zou nu eens moeten rondlopen om mensen naar hun telefoon te zien staren. De sfeer van de film is bijzonder, een beetje een mix tussen de hier al genoemde Tati, gekunsteld, heel gestileerd, en Monty Python- al speelt bij die laatste associatie wellicht mee dat het rond dezelfde tijd is gefilmd.
Fahrenheit 451 is qua toon een mix tussen ernstig en lollig, maar eindigt dan wel vrij serieus. Ik vroeg me onwillekeurig af hoe vaak je een boek wel niet moet lezen voordat je het volledig kunt reciteren. Je komt dan ook niet meer toe aan het lezen van andere boeken, anders ga je ze door elkaar halen. En je zal maar de werken van Proust of Joyce toebedeeld krijgen, ben je wel even mee zoet. Verstoppen lijkt me toch een betere optie, al was de voortijdige uitvinding van de e-reader natuurlijk een echte reddingsboei geweest.

Het laatste nieuws

De tien best beoordeelde films van de jarige Rosamund Pike (44)

Willem Dafoe en regisseur Robert Eggers werken weer samen voor vampierenfilm 'Nosferatu'

Shazam vecht met supersterke Helen Mirren in trailer voor nieuwe film 'Shazam: Fury of the Gods'

Waargebeurde misdaadfilm 'Black Mass' van Scott Cooper vanavond op televisie
Bekijk ook

Le Vieux Fusil
Drama / Oorlog, 1975
69 reacties

Inherit the Wind
Drama, 1960
99 reacties

Les Quatre Cents Coups
Drama, 1959
109 reacties

Days of Wine and Roses
Drama / Romantiek, 1962
23 reacties

Il Deserto Rosso
Drama, 1964
61 reacties

Qing Shao Nian Nuo Zha
Drama, 1992
20 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekman vrouw relatietotalitarian regimedystopiebook burning co-workers relationshipnouvelle vaguefirefighterpolitical repressionbookworm
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.