Fahrenheit 451 (1966)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction

geregisseerd door François Truffaut
met Julie Christie, Oskar Werner en Cyril Cusack

Verfilming van het gelijknamige boek van Ray Bradbury. In de toekomst zijn boeken verboden, omdat ze mensen ongelukkig maken. Het is taak van brandweermannen als Guy Montag om in beslag genomen boeken te verbranden. Montag gaat echter twijfelen aan de bedoelingen van de overheid, en besluit op een dag om de te verbranden boeken eerst te lezen.

Hoorde jaren geleden al iets over een remake.

avatar van Zavo
Die 'brandweermannen' zagen er een beetje belachelijk uit, maar voor een film uit 1966 toch heel mooi gemaakt. Ik ergerde me een beetje aan de hoofdrolspeler en z'n accent, maar verder een hele goede film.

Wouter schreef:

Hoorde jaren geleden al iets over een remake.

<a href="http://movies.yahoo.com/shop?d=hp&cf=prev&id=1808403955">hier is ie dan</a>

Ik neem toch aan dat Equilibrium ook op deze film gebaseerd is. Ik heb deze film overgens nog niet gezien, maar het verhaal hier lijkt toch verdacht veel op dat van Equilibrium (dit met dus andersom zijn ).

gotti schreef:

Ik neem toch aan dat Equilibrium ook op deze film gebaseerd is.

Op het beroemde boek dan vooral, lijkt me.

avatar van Redlop
Waarom ze deze film gaan remaken is mij een raadsel. De hele thematiek van de film straalt zo duidelijk de tijdsgeest van de jaren '60 uit...

ze willen niet dat we boeken lezen, vuile fascisten!!!!

Alleen leuk (mijns inziens dus) juist vanwege het feit dat de film zo gedateerd is. Voor die tijd wel origineel experiment. Volgens sommigen *klik* heeft Spielberg elementen gejat voor Minority Report. Zit wel wat in. Al met al erg overgewaardeerde film. 3*

avatar van JayLunar
Past wat mij betreft in het rijtje van bv. Logan's Run en Zardoz, twee andere gedateerde en curieuze SF's uit de jaren 60/70: matige films met een nogal onzinnig verhaal, en gewoon sooo gay. 2,5*

Begint nogal traag, maar wordt met name naar het einde toe beter.

avatar van 93.9
JayLunar schreef:

Wist dat sommige ' gays' van Abba,luv' enzo hielden, maar dat dat ook voor campfilms geldt........

avatar van Macmanus
Ben het eens met Jaylunar, ontiegelijk gedateerd zooitje met als grootste dieptepunt de vliegende politieagenten.

avatar van mdj
mdj
Vooral erg grappig om te zien. Zeker in deze tijd waarin het niet voor de hand ligt aan boeken een veel slechtere invloed toe te schrijven dan aan de tv. Boeken maken mensen ongelukkig en doen ze in zaken geloven die onbereikbaar zijn etc. Minder grimmig dan 1984 van Orwell. De hoofdpersoon is wel erg snel 'om', hij lijkt nergens te twijfelen. Het einde met die mensen in dat bos vond ik een leuke vondst. Vermakelijk.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Truffaut vertilt zich enigszins aan deze film. Als een serieuzere Truffaut werkt dit zeker niet. Er zitten een hoop haken en ogen aan. Het idee blijft interessant, maar het verhaal wordt nergens geloofwaardig en blijft erg oppervlakkig, soms bijna kinderlijk. De acteurs spelen nogal als houten klazen, de karakters zijn van karton en de dialogen lopen ook al niet echt lekker.

De film werkt beter als vermakelijke onzin. Als een halve genreparodie. En Truffaut heeft dat meer gedaan (Tirez sur la Pianiste bijvoorbeeld). Dat doet me twijfelen of hij het ook niet zo bedoeld heeft. Op zijn minst een beetje. Ik vond de film vaak nogal lollig eigenlijk. En heb me toch heel aardig vermaakt. Verder is het genieten van de toekomst van gisteren. Altijd leuk om te zien hoe futurisme in de jaren '60 eruit zag.

De film wordt meestal niet tot de grootste films van Truffaut gerekend en dat is niet onbegrijpelijk. Desondanks vond ik de film dus best leuk en vooral het einde was bijna aandoenlijk.

Er zaten ook een aantal aardige bewuste knipogen in. In het huis van die oudere dame verbrandde een nummer van Cahiers du Cinema , het blad waar de hel Nouvelle Vague mee begon en Truffaut zijn statements in maakte. Opvallend genoeg was de film destijds geen succes trouwens.

avatar van titan
Hmmm, ik vind het juist een zeer interessante film. Niet alleen omdat het een mooie schets is van een enge samenleving, maar vooral vanwege het prachtige kleurgebruik, de grappige brandweermannen die zo lijken te zijn weggelopen uit een videoclip van Kraftwerk, de mooie score en de diverse kwinkslagen en knipogen (vooral naar Hitchcock) die Truffaut in zijn film heeft gestopt. Door dit laatste moet je de film denk ik ook niet als serieuze science-fiction zien. 4* is net iets te veel voor deze film, maar een dikke 3,5* is hij wat mij betreft toch wel waard.

avatar van Mescalino
Een goede film met een goed verhaal alleen had dat deel over dat boeken slecht zijn voor de mens iets dieper uitgewerkt gemogen.
Verder een leuke film zeker voor '66 begrippen.

4 sterren.

Helemaal eens met titan .

Geweldig einde ook. Al die mensen die door het besneeuwde bos lopend de grote klassiekers reciteren en uit hun hoofd leren

avatar van brucecampbell
Zéér leuke film, de kitsch straalt er vanaf!

avatar van Bombong
Het was echt minimaal 20 jaar geleden dat ik deze film voor het laatst had gezien. Ik herinner me wel dat het de eerste SF-film was die me aansprak. Ik las destijds veel SF (uiteraard ook de boeken van Ray Bradbury) maar qua films kwam de SF meestal niet verder dan space opera als Star Wars en dat interesseerde me totaal niet. Fahrenheit 451 was een positieve uitzondering. Sindsdien natuurlijk nog wel een aantal geweldige SF-films gezien (maar eigenlijk niet zo veel), zoals A Clockwork Orange, 2001 A space odyssey, Barbarella en Westworld, maar Fahrenheit kon me ook nu nog steeds erg bekoren. Gek genoeg stond van de hele film het huis waar Montag woonde me nog het best voor de geest.

avatar van Mochizuki Rokuro
Bombong schreef:
maar qua films kwam de SF meestal niet verder dan space opera als Star Wars en dat interesseerde me totaal niet. Fahrenheit 451 was een positieve uitzondering. Sindsdien natuurlijk nog wel een aantal geweldige SF-films gezien (maar eigenlijk niet zo veel), zoals A Clockwork Orange, 2001 A space odyssey, Barbarella en Westworld, .
Als dat het type SF films is waarvan je houdt kan ik je THX 11 38 ook van harte aanraden. Nu op DVD te vinden voor weinig.

avatar van Drs. DAJA
Geweldige film. Wat mij betreft het hoogtepunt uit Truffaut's oeuvre en ik durf zelfs te zeggen de beste nouvelle vague. Er wordt een enorm rijke wereld geschetst en Oskar Werner speelt op zeer overtuigende wijze een man die in een wereld waar lezen verboden is een passie krijgt voor boeken.Kippenvel bij de scene waarin hij het hoofd van z'n departement in brand steekt. Ook erg leuk om te zien hoe televisie een rol inneemt in de levens van de personages. Fahrenheit 451 is een ontzettend sterke en scherpe film over een totalitaire staat en de liefde voor boeken.

avatar van Querelle
Wie van degenen die het boek heeft gelezen weet toevallig welk boek de hoofdpersoon uit zijn hoofd moet leren? In de film is het de bijbel toch? In het boek was het een verhaal van Edgar Allen Poe dacht ik, maar ik weet niet meer welke.

avatar van Drs. DAJA
In de film is het een boek van Edgar Allen Poe.

avatar van Querelle
oh.. Welk boek?

avatar van Drs. DAJA
Zal het morgen even checken op de DVD.

Tales of Mystery and Imagination geloof ik.

Klopt.

avatar van wibro
Deze film sinds lange tijd weer eens herzien. Tja, moeilijk te beoordelen. Wel origineel maar de tijdgeest van de jaren zestig is zeer duidelijk aanwezig. De vliegende politiemannen deden mij nogal veel aan de Bondfilms van die tijd denken. Eigenlijk is deze behoorlijk gedateerde film anno 2009 niet meer dan grappig amusement. Vermeldenswaard is overigens de uitstekende score van Bernard Herrmann, voor mij nog steeds een van de belangrijkste componisten van filmmuziek.

avatar van aSMoDeuS
Té gedateerd, helaas.

avatar van SnakeDoc
Ik kwam er maar niet door heen. Denk dat ik hem in zes delen heb geprobeerd te kijken.

Vond hem ook echt enorm gedateerd, traag, en het acteren vond ik ook niet erg overtuigend.

Op zich wel een aardig concept met grappige Sci-Fi probeersels, maar over het algemeen allemaal net iets te knullig.

Inderdaad behoorlijk gedateerd qua look en effecten, maar absoluut niet qua verhaal. Het is een erg vermakelijke satire, met enkele prima en soms erg geestige scènes. Op andere momenten is Fahrenheit 451 minder boeiend, maar een positief gevoel overheerst. Wel de minste Truffaut tot nu toe, maar ach ik zag er pas 4.

avatar van Vinokourov
Prettige dystopia-film hoor . Fahrenheit 451 gaat over Montag, een brandweerman, die geen branden blust, maar boeken verbrandt. Boeken zijn namelijk een gevaar voor de samenleving, beter kijkt iedereen naar de TV waar de overheid direct haar gedachten kan infiltreren bij de burgers. Dit gaat bij Montag knagen en stiekem gaat ie boeken lezen. De rest van het plot laat zich enigzins raden, al heeft het wel een mooi gevonden slot, dat je niet direct ziet aankomen.

Wat naast het okeeje verhaal de film ook tof maakt, is dat er niet zo gedwongen allerlei SF-elementen erin gegooid worden. Geen overload aan quasi-hippe gadgets dus. Die zouden anno 2014 er nogal belachelijk aandoen natuurlijk. Maar af en toe zit er toch wel een leuk detail tussen zoals automatisch openschuivende deuren of een supermodern aandoende monorail. Truffaut had het geluk dat er paar jaar eerder een testtrack gebouwd was in Frankrijk, die kort daarna afgebroken werd.

avatar van Freud
Mooie en goeie film, die zoals veel dystopie-verhalen meer vertelt over de tijd waarin hij gemaakt werd (al is het allemaal nog steeds relevant) dan over de toekomst die beschreven wordt. Het is een vreemde film, met een raar tempo, onwerkelijke personages, dialogen en sets, een soundtrack die het midden houdt tussen een hysterische opera en repetitieve avant garde,... De hele film lijkt eerder een droom dan een realistisch beeld van de toekomst - althans tot Montag aan het einde weet te ontsnappen uit zijn vorige leven. Naar mijn mening een heel geslaagde manier om dit verhaal te vertellen, en tegelijk amusant en ongemakkelijk bevreemdend. Een beetje zoals in Playtime wordt een maatschappij getoond waar elke spontaniteit en vreugde lijkt te zijn verdwenen. De straten zijn hier echter nog leger, er zijn geen winkels, en hoewel de film veel meer kleur bevat, is het design haast even koel en onwerkelijk.

Het verhaal is een mooie symbolische vertelling, maar weet niet (meer) altijd te overtuigen - dat maakt de film echter niet minder goed. Ik was uiteindelijk zelfs meer onder de indruk van het hele pillengebeuren (en de vergeetachtigheid die dat opleverde) dan van de afwezigheid van boeken.

Zeker interessant om eens gezien te hebben, en als je er het geduld voor opbrengt en je niet laat afleiden door het camp-gehalte van sommige elementen, zeker een knappe film.

avatar van Wataru
De kapitein: “You see, it's... it's no good, Montag. We've all got to be alike. The only way to be happy is for everyone to be made equal.”

De kapitein: ”The books have nothing to say.”

Met Fahrenheit 451, een film gebaseerd op Ray Bradbury's gelijknamige boek, waagde François Truffaut zich aan zijn eerste film in kleur en enige film in de Engelse taal. Het was een dusdanig moeilijk en langdurig proces waarin Truffaut zich niet alleen het voor hem onbekende terrein van de SF betrad maar ook zijn tot dan toe goede relatie met Oscar Werner (die Guy Montag speelt) voorgoed beschadigde.

In Fahrenheit 451 (451 staat voor de temperatuur in fahrenheit waarop papier gaat branden) volgen we de belevenissen van Guy Montag die van beroep een ‘Fireman’ is, iemand die tot taak heeft boeken op te sporen en te verbranden. Boeken worden verbrandt omdat ze volgens de officiële doctrine mensen ongelukkig en anti-sociaal maken. Hij doet dit met verve en staat zelfs op het punt om promotie te maken totdat hij zijn buurvrouw Clarisse (een dubbelrol van Julie Christie) ontmoet waardoor hij aan het twijfelen slaat en de ernstige keerzijde van zijn beroep en de leegheid van het leven dat hij met zijn echtgenote (ook een rol van Julie Christie) leidt, begint in te zien. Montags twijfelen, verandering en opstand worden in enkele cruciale scene’s door Truffaut uitstekend naar voren gebracht, vooral de voorleesscene is hiervan het beste voorbeeld en naar mijn mening tevens de beste en tegelijkertijd ontroerende scene uit de film.

In Fahrenheit 451 toont Truffaut ons een maatschappij waarin de angst voor oncontroleerbare volwassen menselijke gevoelens zo groot is dat alle creativiteit en de boeken die daar de bron van zijn moeten worden onderdrukt. Niet alleen leidt dit tot regelrechte repressie van mensen die wel boeken lezen, maar tevens tot het tot kinderen reduceren van volwassenen zoals duidelijk te zien is in de wijze waarop Cousin Claudette de kijkers toespreekt. Het overheersende rood in de film spreekt boekdelen over de eenvormig- en eentonigheid van deze maatschappij.

Fahrenheit 451 is een film die gemaakt werd in een periode waarin de Tweede Wereldoorlog nog vers in het geheugen lag (de uniformen van de firemen zijn duidelijk gebaseerd op die van de SS en het verbranden van boeken is eveneens een verwijzing naar Nazi-Duitsland plus het feit dat Montag door iemand met een Duits accent wordt gespeeld) en heeft dus ook duidelijk een sterk anti-autoritaire inslag, iets wat veel films uit deze periode hebben.

De muziek is een prachtprestatie van Bernard Hermann en varieert van lichtromantisch (bij de scenes tussen Clarisse en Montag) tot zwaarder en drukkender bij de spannende scenes. Dat Bernard Hermann aan deze film heeft meegewerkt mag geen verbazing wekken aangezien Truffaut een volgeling was Alfred Hitchcock waarmee Hermann lang mee heeft samengewerkt.

Ga deze film niet kijken met de verwachting een sf-film te zien met veel special effects en vlotte actie. Sommige van de special effects zijn sterk verouderd (én ronduit slecht in één scene) en een aantal zaken is het gevolg van het conflict tussen Truffaut en Werner, maar als u hier de nadruk op legt mist u dat wat Truffaut werkelijk wilde zeggen. Ook als u het boek van Ray Bradbury reeds hebt gelezen zult u merken dat enkele elementen daaruit zijn weggelaten, maar daarvoor in de plaats krijgt u de prachtige visie van François Truffaut over een wereld die het resultaat is van het onderdrukken van menselijke gevoelens en het vergeten van herinneringen gecombineerd met de prachtige muziek van Bernard Hermann.

Deze film is een aanrader voor iedereen die van sciencefiction films houdt die bij de kijker tot het stellen van serieuze vragen over de maatschappij, de politiek of menselijke relaties leiden.

Dit was mijn allereerste recentie op deze interessante website. Ik hoop dat u deze recentie interessant en lezenswaardig vond.

avatar van HarmJanStegenga
Truffaut herpakt zich met deze prent na het wat mindere 'Julet et Jim'. Daarvoor was het fantastisch wat ik van de man zag, met als grote uitschieter 'Les Quatre Cents Coups'. Klein meesterwerk is dat.

Grote namen die verder aan de film meewerkten. Hermann met de score en Roeg die achter de camera stond. Leuke openingscredits. Heb me prima vermaakt met deze film. Fantastisch is het niet, maar de aparte personages, de vreemde settings en het bijzondere verhaaltje zorgen toch voor een leuk resultaat.

De vreselijk lelijke effecten (de vliegende politieagenten op het einde) neem ik dan voor lief. Sowieso een film om niet té serieus te nemen. En een machtige scene wanneer Montag z'n baas in de hens zet.