Eyes Wide Shut (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack

Nadat zijn vrouw toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man, raakt een dokter geobsedeerd door de gedachte seks te hebben met een ander. Dit leidt tot enkele weinig bevredigende ontmoetingen met onder andere een prostituee. Als hij een nachtclub bezoekt komt hij achter het bestaan van een geheime seksclub.

avatar van Don Homer
FlorisV schreef:

Daar zal hij zijn redenen voor gehad hebben. Ik zie toch wel dat veel regisseurs hun beste werk niet in hun latere dagen maken. Maar dat ze hun beste films zelf niet perse het meest interessant vinden, zoals Verhoeven eigenlijk geen sci fi fan is.

Persoonlijk zie ik een opgaande lijn bij Kubrick (zijn films werden steeds beter). Hoewel ik het moeilijk kiezen vind tussen 2001, eyes wide shut en alles wat daar tussen zit.

avatar van JoeCabot
Kubrick, de oude snoeper.

Deze film laat zich niet makkelijk in één zin samenvatten. Ik hou het maar op een bizarre nachtmerrie-achtige ervaring. Iets tussen kunst en kitsch.

Kubrick drijft de spanning stukje bij beetje op tot aan het beruchte “hoogtepunt” in de mansion. Een tafereel dat de geschiedenisboeken ingaat als de laatste iconische scène van de regisseur. Dat betekent toch wel wat. De film zelf is helaas net iets minder iconisch, want na het verkleedfeestje daalt de spanning aanzienlijk. Begrijp me niet verkeerd, het blijft degelijke cinema, maar Kubrick slaagt er simpelweg niet in om het drie uur lang te laten knetteren.

Voorts is Tom Cruise, zelf lid van een sekte, de geknipte figuur voor de rol van Dr. Harford. Het zou me niet verbazen als de belevenissen in deze film onbeduidend zijn in vergelijking mat wat hij in het echte leven meemaakt.

Nog twee tips om af te ronden: begin hieraan met zo weinig mogelijk voorkennis en bekijk deze film niet met het hele gezin erbij. 3,5*

avatar van filmfan0511
De laatste film van grootmeester Stanley Kubrick, en ook de laatste post-1960 film die ik nog moest zien van hem. Ondanks de relatief minder lyrische kritieken ging ik er met hoge verwachtingen in, en die werden voor mij absoluut waargemaakt. Misschien voor mij persoonlijk zelfs wel een top 4-Kubrick.

Eyes Wide Shut is op visueel vlak Kubrick op de toppen van z'n kunnen, en dat zegt natuurlijk heel wat met zo een oeuvre. Vanaf de eerste scène word je onderdompeld in een mooi warm kleurgebruik (contrasterend met het bijna altijd aanwezige koele blauw), en dat prachtige kleurgebruik en de geperfectioneerde beelden blijven 160 minuten aanwezig. Heerlijk lange en trage scènes ook. Er zit weinig forward drive in, het plot is veeleer intuïtief of gevoelsmatig, maar dat creëert net de hypnotiserende en beklijvende sfeer die mijn aandacht en fascinatie tot de aftiteling vasthield. Het eerste anderhalf uur is wel beter dan het laatste uur, en het onbetwiste hoogtepunt van de film is de lange scène in het landhuis. Surreële sfeer, geluid, beeld, opgebouwde spanning; het komt in deze scène tot een wervelend hoogtepunt. De orgie-scènes zijn nog redelijk mild en smaakvol in beeld gebracht, maar dragen wel bij aan het bijna absurdistische karakter van deze momenten. Je kijkt praktisch in hypnose tot Bill het landhuis verlaat en de dag weer aanbreekt. Dit hele stuk moet met gemak eén van de beste scènes zijn uit Kubrick's volledige carrière, op elk vlak. Het uur daarna haalt dit niveau niet meer, maar de spanning blijft er wel subtiel inzitten, voornamelijk door de erg effectieve muzieknoten. De verklaring op het einde dat de 'sekte' Bill slechts angst wilde aanjagen, en helemaal niet zo luguber is, wel, daar zou ik eigenlijk nog niet zo zeker van zijn. Er wordt in ieder geval genoeg ruimte opengelaten om dat in twijfel te trekken. Die uitleg aanvaarden zonder erover na te denken is natuurlijk wel het makkelijkste wat de kijker kan doen, net zoals dat het makkelijkste is voor Bill.

Daarbuiten om biedt Eyes Wide Shut ook nog veel ander interessant denkvoer; over het onbewuste en de droom en het effect daarvan op het verhaal zou ik nog wel een paragraafje kunnen vullen, evenals over het interessante thema van seksuele frustratie en jaloezie. Cruise en Kidman (die in feite een verrassend kleine, maar wel effectieve, rol heeft) doen het beide ook erg goed, maar het sterkste punt ligt echt wel bij het visuele aspect en de hypnotiserende sfeer die daar door wordt opgewekt. Op dat vlak heeft Kubrick zichzelf voor een laatste keer toch nog overtroffen.

Wat een ge-wel-di-ge film is dit.
Een van de betere van Cruise met zijn ex. Heerlijke sfeer ook. Top!
9/10

Tarkus schreef:

De film zat bij de Kubrick Box die ik had gewonnen, en dus heb ik hem nu opnieuw bekeken, 3 jaar na de eerste maal.
En nog steeds ben ik ten zeerste opgetogen over deze prent. Zo opgetogen dat ik de waardering met een halve ster verhoog.

Opnieuw bekeken, nu 10 jaar na de tweede maal.
En nu wel weer iets minder tevreden, dus wederom een halve ster minder

avatar van Lovelyboy
Kubricks erfenis die zich niet gemakkelijk laat vangen, ik hou wel van een wazige dubbelzinnige film, ook zeker van Kubrick in die zin, toch blijft Eyes Wide Shut een fenomeen die ten onder lijkt te gaan aan ongrijpbaarheid en verwachtingen.

Onder het motto: iedereen knijpt de kat in het donker, doet Alice een voor Bill nogal schokkende biecht. Samen met een soort dubbelzinnigheid ontstaat meteen de vraag, is Bill nu zo naïef of is Alice anders dan ze zich voordoet. Een roerige nacht ontstaat daarna, waar Bill met grootse plannen verschillende obscure plekken aandoet geplaagd door het beeld van zijn vrouw met een ander. Echter, in plaats van 'bevrediging' komt Bill in een erg mysterieuze wereld waar niets lijkt wat het is en achter de meeste schijn en spanning bittere teleurstelling en nuchterheid schuilt.

Waar gaat Eyes Wide Shut nu eigenlijk om? Iets dat niet heel duidelijk wordt. Is het de ontdekkingstocht van Bill, aangewakkerd door het verhaal van zijn vrouw, zelf toch opeens een zucht naar overspel en spanning krijgt? Een psychologische reis langs duistere kiertjes en hoekjes van de menselijke geest waar dierlijke begeerte en duistere fantasieën zorgvuldig zijn verstopt? Een reis die hem niet bepaald in de koude kleren gaat zitten. Of is het de tweespalt tussen fantasie en realiteit? Die avond in het donker alles spannend en mooi, de volgende dag juist een grauw soort ontnuchtering en de conclusie dat onder dat beetje glans een treurige dofheid zit. De tweespalt kan ook terug gevonden worden in het spreekwoordelijke dragen van een masker. Bill dacht zijn vrouw te kennen maar had geen idee wat er onderhuids speelde. Iets wat ook geïnterpreteerd kan worden als een vals gezicht. Het gezicht dat we richting de buitenwereld presenteren en de ware innerlijke gedachten, wensen en lusten. Een tweedeling die ook te vinden is in enerzijds de ontboezeming van Claire, maar van de andere kant weer de schaamte vanwege de droom, of juist de onwetendheid en daarna zoektocht van Bill. Wat wel duidelijk is dat beide ondanks de wens en lust gebukt gaan onder wroeging en geweten. Het verstand wint van het dierlijke...en uiteindelijk blijken Claire en Bill slechts een doorsnee stel die een hobbel overwinnen.

Interessante thematiek en filosofie, toch slaat de film nergens helemaal aan, iets dat deels komt door Cruise die nergens echt in de rol lijkt te zitten. Daarnaast is er wel wat een onderhuids spanning van het keurslijf en de drang te ontsnappen, vooral vlak na de biecht, toch kakt die vreselijk in, en vooral in The Mansion waar het zou moeten zinderen van de spanning, verzakt de film in een soort karikatuur met de nodige soft porno beelden die eerder puberaal aanvoelen dan spannend of erotisch.

Eyes Wide Shut lijkt vooral daarmee een nalatenschap van Kubrick dit in nevelen gehuld blijft en vooral ongrijpbaar. Alles heeft twee gezichten, zo wellicht ook dat het meer moet voorstellen dan het werkelijk is. Van de baas zelf zullen veel helaas geen uitleg meer krijgen.