Genre: Mystery / Drama
Speelduur: 159 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack
IMDb beoordeling: 7,5 (372.901)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 september 1999
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Eyes Wide Shut
"Cruise. Kidman. Kubrick."
Nadat zijn vrouw toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man, raakt een dokter geobsedeerd door de gedachte seks te hebben met een ander. Dit leidt tot enkele weinig bevredigende ontmoetingen met onder andere een prostituee. Als hij een nachtclub bezoekt komt hij achter het bestaan van een geheime seksclub.
Externe links
Acteurs en actrices
Dr. William Harford
Alice Harford
Victor Ziegler
Marion Nathanson
Milich
Nick Nightingale
Domino
Desk Clerk
Sandor Szavost
Sally
Video's en trailers
Reviews & comments
Don Homer
-
- 437 berichten
- 1297 stemmen
Daar zal hij zijn redenen voor gehad hebben. Ik zie toch wel dat veel regisseurs hun beste werk niet in hun latere dagen maken. Maar dat ze hun beste films zelf niet perse het meest interessant vinden, zoals Verhoeven eigenlijk geen sci fi fan is.
Persoonlijk zie ik een opgaande lijn bij Kubrick (zijn films werden steeds beter). Hoewel ik het moeilijk kiezen vind tussen 2001, eyes wide shut en alles wat daar tussen zit.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Kubrick, de oude snoeper.
Deze film laat zich niet makkelijk in één zin samenvatten. Ik hou het maar op een bizarre nachtmerrie-achtige ervaring. Iets tussen kunst en kitsch.
Kubrick drijft de spanning stukje bij beetje op tot aan het beruchte “hoogtepunt” in de mansion. Een tafereel dat de geschiedenisboeken ingaat als de laatste iconische scène van de regisseur. Dat betekent toch wel wat. De film zelf is helaas net iets minder iconisch, want na het verkleedfeestje daalt de spanning aanzienlijk. Begrijp me niet verkeerd, het blijft degelijke cinema, maar Kubrick slaagt er simpelweg niet in om het drie uur lang te laten knetteren.
Voorts is Tom Cruise, zelf lid van een sekte, de geknipte figuur voor de rol van Dr. Harford. Het zou me niet verbazen als de belevenissen in deze film onbeduidend zijn in vergelijking mat wat hij in het echte leven meemaakt.
Nog twee tips om af te ronden: begin hieraan met zo weinig mogelijk voorkennis en bekijk deze film niet met het hele gezin erbij. 3,5*
filmfan0511
-
- 957 berichten
- 997 stemmen
De laatste film van grootmeester Stanley Kubrick, en ook de laatste post-1960 film die ik nog moest zien van hem. Ondanks de relatief minder lyrische kritieken ging ik er met hoge verwachtingen in, en die werden voor mij absoluut waargemaakt. Misschien voor mij persoonlijk zelfs wel een top 4-Kubrick.
Eyes Wide Shut is op visueel vlak Kubrick op de toppen van z'n kunnen, en dat zegt natuurlijk heel wat met zo een oeuvre. Vanaf de eerste scène word je onderdompeld in een mooi warm kleurgebruik (contrasterend met het bijna altijd aanwezige koele blauw), en dat prachtige kleurgebruik en de geperfectioneerde beelden blijven 160 minuten aanwezig. Heerlijk lange en trage scènes ook. Er zit weinig forward drive in, het plot is veeleer intuïtief of gevoelsmatig, maar dat creëert net de hypnotiserende en beklijvende sfeer die mijn aandacht en fascinatie tot de aftiteling vasthield. Het eerste anderhalf uur is wel beter dan het laatste uur, en het onbetwiste hoogtepunt van de film is de lange scène in het landhuis. Surreële sfeer, geluid, beeld, opgebouwde spanning; het komt in deze scène tot een wervelend hoogtepunt. De orgie-scènes zijn nog redelijk mild en smaakvol in beeld gebracht, maar dragen wel bij aan het bijna absurdistische karakter van deze momenten. Je kijkt praktisch in hypnose tot Bill het landhuis verlaat en de dag weer aanbreekt. Dit hele stuk moet met gemak eén van de beste scènes zijn uit Kubrick's volledige carrière, op elk vlak. Het uur daarna haalt dit niveau niet meer, maar de spanning blijft er wel subtiel inzitten, voornamelijk door de erg effectieve muzieknoten. De verklaring op het einde dat de 'sekte' Bill slechts angst wilde aanjagen, en helemaal niet zo luguber is, wel, daar zou ik eigenlijk nog niet zo zeker van zijn. Er wordt in ieder geval genoeg ruimte opengelaten om dat in twijfel te trekken. Die uitleg aanvaarden zonder erover na te denken is natuurlijk wel het makkelijkste wat de kijker kan doen, net zoals dat het makkelijkste is voor Bill.
Daarbuiten om biedt Eyes Wide Shut ook nog veel ander interessant denkvoer; over het onbewuste en de droom en het effect daarvan op het verhaal zou ik nog wel een paragraafje kunnen vullen, evenals over het interessante thema van seksuele frustratie en jaloezie. Cruise en Kidman (die in feite een verrassend kleine, maar wel effectieve, rol heeft) doen het beide ook erg goed, maar het sterkste punt ligt echt wel bij het visuele aspect en de hypnotiserende sfeer die daar door wordt opgewekt. Op dat vlak heeft Kubrick zichzelf voor een laatste keer toch nog overtroffen.
4.5*
Piem
-
- 58 berichten
- 59 stemmen
Wat een ge-wel-di-ge film is dit.
Een van de betere van Cruise met zijn ex. Heerlijke sfeer ook. Top!
9/10
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
De film zat bij de Kubrick Box die ik had gewonnen, en dus heb ik hem nu opnieuw bekeken, 3 jaar na de eerste maal.
En nog steeds ben ik ten zeerste opgetogen over deze prent. Zo opgetogen dat ik de waardering met een halve ster verhoog.
Opnieuw bekeken, nu 10 jaar na de tweede maal.
En nu wel weer iets minder tevreden, dus wederom een halve ster minder
Lovelyboy
-
- 3082 berichten
- 2256 stemmen
Kubricks erfenis die zich niet gemakkelijk laat vangen, ik hou wel van een wazige dubbelzinnige film, ook zeker van Kubrick in die zin, toch blijft Eyes Wide Shut een fenomeen die ten onder lijkt te gaan aan ongrijpbaarheid en verwachtingen.
Onder het motto: iedereen knijpt de kat in het donker, doet Alice een voor Bill nogal schokkende biecht. Samen met een soort dubbelzinnigheid ontstaat meteen de vraag, is Bill nu zo naïef of is Alice anders dan ze zich voordoet. Een roerige nacht ontstaat daarna, waar Bill met grootse plannen verschillende obscure plekken aandoet geplaagd door het beeld van zijn vrouw met een ander. Echter, in plaats van 'bevrediging' komt Bill in een erg mysterieuze wereld waar niets lijkt wat het is en achter de meeste schijn en spanning bittere teleurstelling en nuchterheid schuilt.
Waar gaat Eyes Wide Shut nu eigenlijk om? Iets dat niet heel duidelijk wordt. Is het de ontdekkingstocht van Bill, aangewakkerd door het verhaal van zijn vrouw, zelf toch opeens een zucht naar overspel en spanning krijgt? Een psychologische reis langs duistere kiertjes en hoekjes van de menselijke geest waar dierlijke begeerte en duistere fantasieën zorgvuldig zijn verstopt? Een reis die hem niet bepaald in de koude kleren gaat zitten. Of is het de tweespalt tussen fantasie en realiteit? Die avond in het donker alles spannend en mooi, de volgende dag juist een grauw soort ontnuchtering en de conclusie dat onder dat beetje glans een treurige dofheid zit. De tweespalt kan ook terug gevonden worden in het spreekwoordelijke dragen van een masker. Bill dacht zijn vrouw te kennen maar had geen idee wat er onderhuids speelde. Iets wat ook geïnterpreteerd kan worden als een vals gezicht. Het gezicht dat we richting de buitenwereld presenteren en de ware innerlijke gedachten, wensen en lusten. Een tweedeling die ook te vinden is in enerzijds de ontboezeming van Claire, maar van de andere kant weer de schaamte vanwege de droom, of juist de onwetendheid en daarna zoektocht van Bill. Wat wel duidelijk is dat beide ondanks de wens en lust gebukt gaan onder wroeging en geweten. Het verstand wint van het dierlijke...en uiteindelijk blijken Claire en Bill slechts een doorsnee stel die een hobbel overwinnen.
Interessante thematiek en filosofie, toch slaat de film nergens helemaal aan, iets dat deels komt door Cruise die nergens echt in de rol lijkt te zitten. Daarnaast is er wel wat een onderhuids spanning van het keurslijf en de drang te ontsnappen, vooral vlak na de biecht, toch kakt die vreselijk in, en vooral in The Mansion waar het zou moeten zinderen van de spanning, verzakt de film in een soort karikatuur met de nodige soft porno beelden die eerder puberaal aanvoelen dan spannend of erotisch.
Eyes Wide Shut lijkt vooral daarmee een nalatenschap van Kubrick dit in nevelen gehuld blijft en vooral ongrijpbaar. Alles heeft twee gezichten, zo wellicht ook dat het meer moet voorstellen dan het werkelijk is. Van de baas zelf zullen veel helaas geen uitleg meer krijgen.
merijn82
-
- 1874 berichten
- 413 stemmen
Fantastische film voor Kerstavond!
Goede idee!
Boneka
-
- 2372 berichten
- 1261 stemmen
Tijdje niet meer gezien ook al omdat de blu ray transfer niet een van de beste is. Een beetje zoals Home Alone was, maar die heeft een fantastische 4K transfer gekregen. Zodoende is Eyes Wide Shut nog steeds in een matige transfer. Weinig ruis en geen oneffenheden van strepen of stipjes dat wel, maar de kleuren zijn veelal verzadigd en bleek. Vooral binnen en met name het eerste uur. De kerstbomen zien er niet uit! Buiten is de film nog vrij mooi te noemen. Geluid is goed maar niet uitzonderlijk.
Afijn het was het laatste werkje van Stanley Kubrick die tijdens de film helaas overleed. Zodoende is er nog al wat geknutseld aan de film die veel te lang duurt. Vooral het eerste uur is tergend traag! Daar had een half uur vanaf gemogen. Om in de sfeertermen te komen. Het voorspel was lang en saai, het hoogtepunt was boeiend en redelijk onderhoudend en het naspel ging langzaam uit waarin alles min of meer duidelijk werd. In zekere zin zit er ook een vorm van humor in. Neem nu die maffe vent in die kostuumwinkel, maar ook shockerend. Een ding van de film was mij niet geheel duidelijk. De droom van Nicole Kidman dat ze vele mannen aan het neuken was. Wist zij iets wat hij niet wist? Dat kwam er bij mij niet helemaal uit. Voor de rest was alles duidelijk en blijft het toch een hele aparte film. Nu nog op een mooie 4K transfer zetten!!!
Film 3.5
Beeld 3.0
Geluid 3.5
Extra's 5.0
De wind
-
- 186 berichten
- 195 stemmen
Deze film kan je, wat mij betreft, waarderen met een cijfer tussen de 1 en de 5. Kidman speelt af en toe zo tragisch slecht, dat houd je niet voor mogelijk.
Hoewel het verhaal vooral symbolisch lijkt te zijn, blijft het nmi wat te vaag.
De sfeer daarentegen vind ik goed, soms krijg ik zelfs lichte David Lynch vibes.
De duur daarentegen is wel heel erg lang, alles verloopt zó ontzettend traag. De film heeft desondanks tóch wel een indruk achter gelaten. Ik denk er nog even over. Slowburner? Wie weet!
Tommy De Vito
-
- 556 berichten
- 1301 stemmen
U
Deze film kan je, wat mij betreft, waarderen met een cijfer tussen de 1 en de 5. Kidman speelt af en toe zo tragisch slecht
Kidman vond ik voortreffelijk spelen in deze film. Als Kubrick er genoegen mee neemt, dan weet je wel voldoende. Want als er één regisseur is die kritisch en perfectionistisch was, waarbij sommige scènes zelfs 50 tot 100 keer opnieuw gespeeld moesten worden, dan is het Kubrick wel. Ja, hij was niet meer de oude tijdens de opnames en overleed ook tijdens de opnames, maar hij had nog een behoorlijke vinger in de pap voor zijn laatste film.
Sergio Leone
-
- 4017 berichten
- 2700 stemmen
Onderhoudend.
Tot mijn eigen schaamte nog maar weinig gezien van Stanley Kubrick (een 5-tal films?). De reputatie heeft hij alleszins mee, dus ik zou voor zijn oeuvre toch eens een tandje mogen bijsteken. In ieder geval had ik Eyes Wide Shut allang opgenomen staan, excuses waren er dus niet.
En het moet gezegd dat de mooifilmerij van Kubrick de grootste troef is. Heel de speelduur lang is er visueel wel iets te beleven: contrasterende kleuren, warme kleuren ook, van die beheerste tracking shots - zo zie ik het graag.
Het verhaal blijft daarin ondergeschikt, en maar goed ook, want dat stelt niet veel voor. Tom Cruise en Nicole Kidman zijn ook niet de beste acteurs. Zeker Kidman bakt er niet veel van - ergens halverwege is zij ook al op de achtergrond beland. Om Cruise heb ik nog af en toe kunnen lachen als die zijn manische grijns opzet.
De meest besproken scène is wat mij betreft terecht ook de meest besproken scène. Audiovisueel klopt daar alles aan. Het is ook het moment waarop er de meeste spanning en mysterie heerst. De gekke maskers maken het een beetje abstracter. Als dat typisch Kubrick is, moet ik zijn klassiekers uit de jaren 1960 en 1970 dringend zien.
3
GothamCity
-
- 84 berichten
- 155 stemmen
Kubricks beste.
De gehele sfeer is ontzettend goed en doordacht bedacht.
BBarbie
-
- 12758 berichten
- 7618 stemmen
Veel filmliefhebbers zijn helemaal idolaat van Stanley Kubrick. Ik ben dat niet. Natuurlijk is hij een begenadigd filmmaker, maar geen van zijn films hebben mij tot nu toe uitzonderlijk kunnen bekoren. Dat geldt na herziening ook voor zijn zwanenzang met als thema decadentie.
Kubrick stopt de film weliswaar vol met fraaie, soms provocerende beelden, maar zoals in meer van zijn films wil het met het verhaal niet erg vlotten. Ik heb geen idee waarom een welgestelde, succesrijke dokter die getrouwd is met een mooie jonge vrouw zich lichtzinnig zou overgeven aan avontuurtjes met jonge hoertjes of nieuwsgierig zou zijn naar wat er gebeurt in een geheimzinnig seksgenootschap. Zoals gezegd, de cinematografie is fraai; het verhaal een stuk minder.
Graaf Machine
-
- 7920 berichten
- 1037 stemmen
Bijzonder slotakkoord van Kubrick. Vond het eigenlijk helemaal geen Kubrick-film, meer een Polanski-film.
Shadowed
-
- 8321 berichten
- 5238 stemmen
Valt niet tegen.
Kubrick weet me altijd wel te charmeren. Is toch wel één van de weinige klassieke regisseurs waarvan ik denk dat deze de status echt verdient. Er zullen altijd films tussen zitten die niet helemaal in mijn straatje liggen, maar volgens mij heb ik hem nog geen enkele onvoldoende gegeven. Ook deze film mag zich met een goed cijfer aansluiten.
Wat als eerste opvalt is vooral de stilering. Uiteraard ziet het er niet erg modern uit, maar enkele shots vond ik perfect getimed. Zeker de tracking shots van Cruise door bijvoorbeeld zijn appartement zien er opvallend strak uit. Mag ook wel als je er blijkbaar zo lang over doet om de film te maken. In ieder geval erg mooi onder de controle gehouden, maar ook zeker de nachtelijke beelden door de stad heen maken indruk.
Kubrick slaagt er vaak in om de sfeer van een scene erg goed naar voren te brengen. De spanning of toonzetting van elke scene wordt in principe gevoeld, hoe vreemd deze dan ook weleens mag zijn. Het hoogtepunt is wellicht de iconische scene op de cult. Het zijn van die scenes die deze productie doen laten ontstijgen. Maar de film kent ook zijn minpunten.
Zeker het acteerwerk vond ik vies tegenvallen. Kidman bijvoorbeeld hoort totaal niet in deze rol thuis. Elke conversatie tussen de twee spelers voelt aan alsof ze in een ander universum plaatsvinden. Cruise vond ik dan nog wel aardig naturel, maar dan kan van Kidman totaal niet gezegd worden. Erg fijn dus dat ze uiteindelijk vooral buiten de camera wordt geplaatst.
Overige scenes gaan soms te lang door en dat de camera weleens te zwaar lijkt te zijn voor de cameraman is ook hinderlijk, maar verder weet de film best aardig te pakken en laat zien dat Kubrick de status die hij heeft gekregen meer dan waardig is. Ondanks dat mijn cijfer uiteraard niet uitzonderlijk hoog is. Niet de beste van Kubrick, maar niettemin een bovengemiddelde productie.
mikey
-
- 28295 berichten
- 4903 stemmen
af en toe moet je deze eens herzien, elke 10 jr ongeveer, supervage ero thriller/drama over seksuele frustraties en gespannen relaties, wat sex-fantasietjes over sm en lolita's etc etc. Het gaat over de verloren ziel Cruise die wat over de straten van Manhattan ronddoolt om zijn hysterische (aldus freud) vrouw te ontvluchten en in een complot-fantasie loopt Telkens wanneer hij weer ergens terechtkomt; wordt de kijker getrakteerd op een geniaal shot met daarin telkens diezelfde afgrijslijke kerstlampjes, van die gekleurde rood, groen, blauw en gele gloeilampen die zo zo (lullig) zijn opgehangen, alsof je in een slecht decor loopt, maar het is toch echt Manhattan, of is het toch studiowerk??? anyway.. Geniaal gedaan.
McKoenski
-
- 62 berichten
- 149 stemmen
Afgelopen week deze nog eens bekeken, heeft naar mijn mening de tand des tijds niet geheel doorstaan.
Met name de pseudo-verbazing en traagheid in de dialogen waarbij Cruise z'n typische Cruise-face opzet komt op mij als gemaakt en gedateerd over. Zo zijn er mijns inziens meer open deur truukjes die 't geheel niet ten goede komen, zeker niet Kubrick's sterkste.
De filosoof
-
- 2016 berichten
- 1401 stemmen
De film is niet perse een erotische thriller maar de grote kracht is dat hij evengoed – gelijk erotische spanning – aldoor broeierig intens en spannend is en dus boeiend. De film gaat wel over seks, meer in het bijzonder over seksuele verlangens, fantasiën en dromen die in zekere zin net zo echt en dus waar blijken als het ‘echte’ leven omdat zij evenzeer of misschien nog wel meer onze geest en ons gedrag bepalen (met de gekozen tijd van Kerstmis als de kinderlijke variant van verlangens en door elkaar lopen van werkelijkheid en fantasie): een keurig getrouwd stel bekent tegen elkaar onder invloed van cannabis dat ze in hun fantasie ontrouw zijn waarna de fantasie c.q. verlangen van de man op hol slaat en hij op jacht gaat naar een seksueel avontuur dat echter verkeerd loopt. De film laat niet alleen de waarheid over de geheime seksclub in het midden maar ook werkelijkheid en droom parallel lopen en stilistisch vervloeien door middel van een surrealistische sfeer die zo bijdraagt aan de intensiteit van de dialogen. Deze laatste film van Kubrick is niet z’n bekendste of hoogst gewaardeerde maar ik vond het een zeer aangename verrassing.
Vidi well
-
- 481 berichten
- 611 stemmen
Lang geleden begon ik met mijn toenmalige vriendin aan deze film. Net als Cruise en Kidman blowden we wat, en gedurende de film zag ik paralellen met onze turbulente relatie. Halverwege de film hing ik boven de wc, want de wiet kikte veel te hard. De paranoia die in de film heerst bleef me bij, en achtervolgde me nog een paar dagen. De film keken we nooit af.
Eyes Wide Shut raakte toen een gevoelige snaar, en 20 jaar later was ik benieuwd of dit nog steeds het geval zou zijn. Daarnaast was ik benieuwd naar het einde. Kortom, de verwachtingen waren hoog.
De film is lang niet zo erotisch als vaak gedacht wordt. Sommige momenten kennen een zekere spanning, maar die wordt vaak teniet gedaan door inbrekende omstandigheden. Keer op keer lijkt er toegewerkt te worden naar een hoogtepunt, en keer op keer wordt dit afgebroken.
Verleidingen zijn overal aanwezig. Iedereen lijkt erop uit te zijn om seksueel te verleiden, maar niet altijd om lust of liefde. Vaak lijkt er een element van macht en geld mee te spelen (de arme straathoer, de winkeleigenaar die zijn dochter prostitueert, de chique orgie waar enkel selectieve genodigden welkom zijn, en Kidman’s fantasieën over een officier). Ook Hanks gebruikt zijn status als arts opvallend vaak om binnen te komen of om informatie te krijgen, en mensen lijken telkens onder de indruk van zijn positie.
Kubrick’s films kennen vaak een wat kille, gestileerde sfeer. In deze film past dat heel goed. De vervreemding die een lange relatie voort kan brengen en het koele verleidingsspel dat steeds weer gespeeld wordt worden er extra intens van. Vooral Cruise speelt fantastisch, zijn angsten en frustraties voelen geloofwaardig. Kidman heeft veel goede momenten, maar haar overdreven stonede scene met de neppe lachkick en de slotscène waren helaas niet al te geloofwaardig.
De nachtelijke tocht die Cruise maakt voelt onwerkelijk, op een manier zoals zaken in het donker anders aanvoelen dan overdag. Als een fantasie. Of zoals een droom overkomt ‘s nachts, terwijl het bij daglicht weer anders kan lijken.
Persoonlijk denk ik dat alles echt is. Op dat moment weliswaar. Want bij daglicht blijkt elke situatie, ontdaan van alle nachtelijke erotiek, teleurstellend ontnuchterend.
De film gaat vooral over verwachtingen die partners van elkaar hebben en hoe dat een relatie kan beïnvloeden. Cruise’s personage vertrouwt op zijn status van arts voor zijn aantrekkelijkheid en hanteert gedateerde ideeën over vrouwen. Hij is erg vol van zichzelf en geeft zijn vrouw weinig oprechte aandacht.
Daarom komt het niet in hem op dat zij er wellicht fantasieën op nahoudt die hij niet begrijpt.
Ook omdat hij oneerlijk is tegen haar en tegen zichzelf over zijn eigen seksuele verlangens. De hele film is hij duidelijk onder de indruk van alle verleidingen en gaat er tot zekere hoogte in mee. De twee modellen op het gala zijn het eerste voorbeeld, maar naar zijn vrouw ontkent hij zich aangetrokken te voelen tot hen.
Zijn rationele benadering van liefde en huwelijk werkt niet langer en de nachtelijke tocht is noodzakelijk voor hem om weer in contact te komen met zijn eigen seksualiteit, die compleet ontregeld is na Kidman’s bekentenis. Niet voor niets wordt hij door de groep studenten uitgemaakt voor homoseksueel, hij twijfelt aan zijn masculiniteit.
De film speelt rond de kerstdagen en overal zien we slingers, lampjes en cadeaus. Een groot spannend feest met veel voorpret, een heldere metafoor.
Daarnaast is kerstmis ook hét familiefeest bij uitstek en de film laat steeds weer momenten zien waarin het stel liefdevol zorg draagt voor hun dochter. Beide nemen hun rol als ouder serieus, ook al is er frictie tussen hen en hun verlangens.
Stilistisch imponeert Kubrick altijd. En de film is fantastisch in sets, belichting en muziek. Van de chique locaties tot de vervallen appartementen, alles ziet er authentiek uit. Daarnaast zijn de heftige kleuren in de film een lust voor het oog. Vooral het oranje-blauw palet komt veelvuldig voor en wordt sterk ingezet. De maskers werken hypnotiserend en wanneer Cruise het masker naast zijn vrouw aantreft is dit een enorm sterk en beangstigend beeld. De angst voor ontmaskering is treffend en subliem.
De eindscene in de speelgoedwinkel is een goede afsluiter. We zien het enthousiasme van hun dochter bij alle speelgoed, evenals de teleurstelling als ze merkt dat haar ouders het minder leuk hebben dan zij. Kinderen krijgen alles mee.
Ze komen er wel uit met elkaar en Kidman’s laatste monoloog vat hun angsten goed samen. Helaas spreekt ze een ongeloofwaardige schrijftaal in deze scene, waardoor ze meer een orakel lijkt dan een vrouw van vlees en bloed.
Kubrick verleidt ons met mooie beelden, mooie lichamen en een dromerige sfeer met een gevaarlijk randje. Tegelijkertijd stelt de film goede vragen over verwachtingen in een relatie, de houdbaarheid van monogamie, de gevaren van kapitalisme met betrekking tot sex en liefde, oprechte communicatie in een relatie, en de rollenpatronen van man en vrouw, en hoe deze verkeerde verwachtingen kan scheppen.
4,5*
Vidi well
-
- 481 berichten
- 611 stemmen
Toch iets te veel dan. Hanks zit niet in deze film
Oeps… aangepast
AC1
-
- 5760 berichten
- 898 stemmen
Bijzonder slotakkoord van Kubrick. Vond het eigenlijk helemaal geen Kubrick-film, meer een Polanski-film.
Polanski? Niet wat beeldtaal betreft, dat kon niet nog meer Kubrick zijn.
Graaf Machine
-
- 7920 berichten
- 1037 stemmen
Dat zal zeer zeker zo zijn, maar dat is niet waar ik op let in films. Ik analyseer een film niet, ik beoordeel een film op sfeer, en vooral op wat die sfeer met mij doet.
Deze film heeft voor mij ontegenzeggelijk een Roman Polanski-sfeer.
Van beeldtaal heb ik geen kaas gegeten, dat is voor de kenners.
AC1
-
- 5760 berichten
- 898 stemmen
Dat zal zeer zeker zo zijn, maar dat is niet waar ik op let in films. Ik analyseer een film niet, ik beoordeel een film op sfeer, en vooral op wat die sfeer met mij doet.
Deze film heeft voor mij ontegenzeggelijk een Roman Polanski-sfeer.
Van beeldtaal heb ik geen kaas gegeten, dat is voor de kenners.
Laat ik het zo zeggen dan, de stijl waarop het verhaal wordt vertelt is zo onmiskenbaar Kubrick dat ik een eventuele link naar Polanski niet kan zien.
Graaf Machine
-
- 7920 berichten
- 1037 stemmen
Laat ik het zo zeggen dan, de stijl waarop het verhaal wordt vertelt is zo onmiskenbaar Kubrick dat ik een eventuele link naar Polanski niet kan zien.
Maar dat vind ik geen probleem, en ik ga er ook geen discussie aan verspillen. Precies zo ik zeg: mij gaat het om de sfeer die ik ervaar. Meer niet. Ik ga anderen niet van mijn gevoel overtuigen, want dat is loze moeite, en dat anderen, jij in dit geval, mijn link niet kunnen volgen is toch prima?
Fervet opus
-
- 149 berichten
- 269 stemmen
Een geweldige filmervaring. Vervreemdend. Bizar. Voor mij is het centrale thema: wat is ontrouw in een (serieuze) relatie? Als Nicole Kidman's personage haar echtgenoot (Tom Cruise) vertelt erotische fantasieën te hebben over een andere man (die ze eerder gezien hebben op een feestje), ontspoort TC volledig en komt in bizarre ervaringen terecht. Als NK later ook nog vertelt over een droom, waarin ze in een orgie terecht komt en letterlijk door meer dan 100 mannen gepakt wordt, om hem te vernederen, is het einde zoek voor TC. Het einde van de film vond ik bevredigend. Had het eigenlijk niet op die manier verwacht. Maar het beste aan de film vind ik de sfeer die het oproept; had zelf soms het gevoel in een vreemde droom terecht te zijn gekomen.
cinemanukerke
-
- 1150 berichten
- 734 stemmen
Is dromen/fantaseren dat je bij een andere vrouw bent ook een vorm van overspel ? Daar kan je al een aantal sessies met de gezinstherapeut over doorbomen maar Kubrick maakt er een film over. Studie van een huwelijk, waar leidt jaloezie en sexuele fantasie naar toe ? Gaat daarom Cruise ’To the end of the rainbow” zoals hij zegt in het begin op het kerstbal ? Niet toevallig de naam van de verkleed kostuum winkel.
Het verhaal is enerzijds een mysterie (wie is die geheime sekte ? Is er een moord gebeurd ?) en anderzijds speelt Kubrick met een droom/realiteit structuur. Machtige groepen(=sekte) die seks manipuleren, Cruise als een FBI agent (toont telkens zijn badge van dokter) die probeert alles te ontrafelen. Ik heb gelezen dat dit een maatschappelijk commentaar was van Kubrick over de complottheorieën in de toenmalige Bush administratie jaren '90 maar ook nu actueel door Trump aanhangers (QAnon en consoorten) en corona periode.
Ook blijft het ambigue vind ik of dit nu een droom van Cruise was zijn ontdekkingstocht naar de orgie. Visueel schitterend en ook een hint naar droom (overbelichting) incluis de perfecte modellen tijdens de orgie, het theatraal ritueel. Het is een film van tegenstellingen – net zoals in de titel (die tevens terug het spel van droom (eyes shut) en realiteit (eyes wide) evoceert) ?
So far so good. Maar het laatste deel van EWS heb ik altijd wat zwak gevonden. Ik heb de film gezien destijds in de bioscoop en wegens een hoge score bij de laatste top 1000 nog eens herbekeken. Maar ik ben nog steeds niet overtuigd. Is het huwelijk gered ? Het masker dat Kidman vindt naast haar in bed kan wijzen op de ontdekking van de fantasie, van zijn virtueel bedrog en het gesprek in de speelgoedwinkel wijst niet in echt in één of andere richting. Er lijkt geen conclusie, geen gevolgen te zijn over wat we gezien hebben. Zoals bekend overleed Kubrick net voor de film gereleased zou zijn in de zalen en de studio verzekerde het publiek dat alles was zou als Kubrick wou maar toch spreken andere bronnen van 'Unfinished masterpiece' omdat oa score nog niet werd gemixt. Misschien een verklaring dat de film niet helemaal juist zit ? Maar bij Kubrick gebeurde dit wel meer dan het einde steeds flou en open was, dat zijn films enigma's zijn die door kijkers steeds nieuwe theorieën opleveren.
Zandkuiken
-
- 1693 berichten
- 1359 stemmen
Blijft een overrompelend meesterwerk. Ben heel wat van mijn favoriete films aan het herbekijken de laatste tijd, vaak na meer dan 10 jaar. En deze Eyes Wide Shut zal heel hoog in mijn top-10 blijven staan.
Op deze prent uit het gezegende filmjaar '99 zit nog geen spatje verval. Thematisch is het zo'n rijke film, Cruise speelt (in hetzelfde jaar van zijn legendarische rol in Magnolia nota bene) de pannen van het dak en zijn toenmalige eega moet niet onderdoen. De soundtrack is niks minder dan briljant en de camera laat zich op diezelfde spookachtige tonen meedrijven, wat zorgt voor een elegante beeldvoering. De wandelingen door een nachtelijk New York verworden tot een koortsachtige odyssee die je nooit zal vergeten.
Een film vol memorabele scènes waar je kan in blijven verdwalen, goed voor een groots afscheid van de meester Stanley Kubrick.
alexander038
-
- 885 berichten
- 1220 stemmen
Blijft een overrompelend meesterwerk. Ben heel wat van mijn favoriete films aan het herbekijken de laatste tijd, vaak na meer dan 10 jaar. En deze Eyes Wide Shut zal heel hoog in mijn top-10 blijven staan.
Ik zal deze een dezer dagen ook eens herbekijken, zit een flinke verhoging in denk ik.
Gerelateerd nieuws
Legendarische mysteryfilm 'Eyes Wide Shut' met Tom Cruise nu te zien op Prime Video
Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films
De vijf best beoordeelde films van de jarige Leelee Sobieski (39)
De drie beste films met een hoofdrol voor de jarige Tom Cruise (59)
Bekijk ook
American Beauty
Drama, 1999
1.905 reacties
The Shining
Horror / Mystery, 1980
2.680 reacties
Full Metal Jacket
Oorlog / Drama, 1987
1.206 reacties
A Clockwork Orange
Misdaad, 1971
2.946 reacties
Marketa Lazarová
Drama / Romantiek, 1967
35 reacties
Pink Floyd: Live at Pompeii
Documentaire / Muziek, 1972
19 reacties
Gerelateerde tags
new york citysexual obsessionprostituerengebaseerd op boekchristmas partyerotiekorgiemasked balloffersecret societycultfilmfeestjesamenzweringmarihuanaherenhuislustdrugsvermommingillegal prostitutioncultfilmsexual desirevoyeurismeerotic thrillersex partymarital crisisrelationshipscostume shophooker christmas movie alternative
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.