Eyes Wide Shut (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack

Nadat zijn vrouw toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man, raakt een dokter geobsedeerd door de gedachte seks te hebben met een ander. Dit leidt tot enkele weinig bevredigende ontmoetingen met onder andere een prostituee. Als hij een nachtclub bezoekt komt hij achter het bestaan van een geheime seksclub.

avatar van Cikx
FlorisV schreef:

Hoe kan dit te hoog gegrepen zijn? Het is een poepsimpele film om te volgen! En de soundtrack is af en toe ronduit van kleuter nivo. Dat doet zelfs John Carpenter in bepaalde Halloween scenes nog beter (ik bedoel hij is heel goed als componist maar in die film zitten wat te simpele muziekstukjes ook).

"Film bagage" werkt niet zodanig dat films die je slecht vond opeens goed worden. Eerder omgekeerd.

Als ik al die jubelrecensies hier lees moet ik denken aan de scene in Interstate 60 waarin "kenners" hun oordeel uitspreken over namaakproducties van klassieke schilderijen (die stiekum de echte zijn). Hun bevooroordeeldheid staat ze in de weg, ze kraken alles af omdat ze denken dat het namaak is. Dat werkt hier op de omgekeerde manier. Omdat het een Kubrick is, krijgt ie van velen een 5, terwijl anders een 4 al heel royaal was geweest. Verder doet het denken aan Art School Confidential, wanneer de kleutertekening van de auto bejubeld wordt door de kunstklas. En aan hoe de Nederlandse filmcritici de Vierde Man bejubelden door alle symboliek terwijl Verhoeven eigenlijk wilde aantonen wat voor onbenullen de critici waren...het relativeert allemaal wel de waarde van recensies, ook door "experts".

En w.b. mooie beelden...vergelijk dit met Barry Lyndon! Toch vrij gewoontjes afgezien van die fraaie verzameling maskers halverwege.

Ik heb 2001: A Space Odyssey 2,5* gegeven en The Shining en Full Metal Jacket 3,5*. Dus denk niet dat ik erg bevooroordeeld ben. Misschien is het wel gewoon een film die veel mensen erg goed vinden of is dat nou echt zo gek?

AC1 schreef:

Bekijk 'm nog eens. Concentreer je iets minder op het 'wat' en meer op het 'hoe'.

"Als een kleuter" gaat toch echt over het "hoe". Ik heb geen behoefte hem nog een keer te kijken. Bij de eerste keer heb ik vanwege het simpele plot al behoorlijk gelet op het hoe ipv het wat en toen ging dat pianospel vreselijk irriteren alsmede een zeker gebrek aan efficiency. Het is juist het "hoe" wat ik meer bekritiseer in mijn recensie dan het verhaal zelf (hoewel ook daar meer in zat), hoe het gefilmd is vond ik visueel met uitzondering van die club met maskers helemaal niet interessant. Daar scoren Space Odyssey, Shining en Barry Lyndon stukken hoger voor mij.

Cikx schreef:

Dat hoop ik dan, dat er geen Kubrick-bonus wordt gegeven. Toch werkt het bij veel films wel zo: reputatie beinvloedt en mensen zijn nu eenmaal groepsdieren. Zo zullen velen Showgirls of Godzilla (1998) volledig afkraken terwijl die niet superslecht zijn m.i.. Nu zie ik op Moviemeter dat er gelukkig ook wel relativerende reacties zijn.

Er zijn wel meer films die heel veel mensen geweldig vinden zoals Untouchables maar EWS is toch iets meer arthouse dus verwacht ik het daarbij minder, ik was toch ietwat verbaasd over al die superlatieven en scores van 4+.

avatar van AC1
AC1
FlorisV schreef:

De unieke score heeft je geërgerd maar dat zegt helemaal niks over hoe je hebt gekeken. Een simpel plot (het geraamte van het verhaal) is niet gelijk aan een simpele film (zie 2001: ASO). Je had het over critici en hoe blind ze wel niet zijn als het over Kubrick gaat maar heel typisch voor een Kubrick film is dat vele critici, net zoals jij, eerst eerder een vijandige houding aannemen om dan pas later, na meerdere kijkbeurten, hun mening volledig te veranderen. Daarom, kijk 'm nog eens, vergeet het plot, en laat je vervoeren door de meesterlijke, hypnotizerende vertelstijl van Kubrick. Je zal zien dat 2001: ASO en Eyes Wide Shut meer aan elkaar zijn verwant dan je denkt.

AC1 schreef:
Interessant. Ik kan me wel herinneren dat de critici destijds vrij lauw waren. Hooggespannen verwachtingen doen daarbij ook weer hun werk, dus het is niet altijd eenvoudig kritieken te relativeren.

avatar van Fisico
Eyes wide shut is een uitstekende mysterieuze thriller van de hand van Stanley Kubrick. Zijn laatste zo bleek want hij overleed datzelfde jaar in zijn slaap. Normale en eenvoudige films staan niet in zijn woordenboek, of het zou Spartacus moeten zijn. Eyes wide shut is een bizarre film die zweeft tussen realiteit en de droomwereld. Het is ook die patsstelling die Kubrick doortrekt naar ónze reëele wereld waar Cruise en Kidman een echt koppel vormden. De subtiele openingsscène met Kidman in de badkamer maakt het dan ook surreëel. Wat is droom en wat is werkelijkheid? Kubrick trekt dit de hele film door zoals hij dit ook al suggereert in de filmtitel.

Het naar de buitenwereld ogende perfecte koppel Alice en Bill flirten er op het societyfeestje duchtig op los. Het vertrouwen van Bill krijgt een knak wanneer zijn vrouw haar ontrouw opbiecht. Ook daar krijgen we een flue wazig beeld te zien van daden die gesluierd blijven in een waas van mysterie. Het is een sein voor dokter Bill om rond te dwalen in het nachtelijke met Kerstmis opgevrolijkte New York waar mensen anders lijken als hoe ze zich voordoen (het begint al in de societyclub waarbij hij zijn vriend uit de nood moest helpen). Het summum is uiteraard de ruime scene op het landgoed. Maskers die symbool staan voor anonimiteit. Maar wat als de maskers wegvallen? Ook het paswoord "fidelio" is hier niet toevallig gekozen.

De film kent een laag tempo, een aaneenschakeling van diverse contacten van Bill en vaak vreemde figuren. De film is bij momenten langdradig, maar Kubrick weet de spanning en het mysterie hoog te houden. Tom Cruise in wellicht voor mij zijn beste rol ooit (mét Magnolia?). Dat Kidman een klassemadam is, wist ik al langer. Ook de ondersteunende pianomuziek had iets onheilsspellends en versterkte de film alleen maar. Lang niet alles dringt tot mij door, maar ik heb ervan genoten en ben getriggerd om hem zeker (ooit) nog eens terug te zien.

avatar van tbouwh
Doodeng om bij de tweede keer kijken pas te zien dat de twee mannen die Helena (dochter van Tom & Nicole) volgt in de winkel aan het eind dezelfde twee mannen zijn die aan het begin van de film op het feest ook aanwezig zijn. In combi met de dochter van de Rainbow shop-eigenaar lijkt het me heel duidelijk wat hier speelt. En dat is dan nog maar een tipje van de sluier.

avatar van baspls
Een vrouw bekend aan haar man - die arts is - dat ze heeft gefantaseerd over vreemdgaan. Vastbesloten om wraak te nemen gaat de arts het nachtelijke New York in. Uiteindelijk komt hij via een oude kennis achter een geheime locatie waar een mysterieus gezelschap zal samenkomen...

Gebaseerd op Traumnovelle van de Oostenrijkse schrijver Arthur Schnitzler. De soundtrack brengt ons ook in Weense sferen met de Jazz suite van Shostakovich (in Nederland onlosmakelijk verbonden met Andre Rieu die enkele jaren voor de film met zijn uitvoering hiervan was doorgebroken). In contrast met de wals staat het onheilspellende Musica Ricercata, II van György Ligeti en Dominic Harlan. Diezelfde tegenstelling past perfect bij de dromerigheid en het nachtmerrie-achtige van Eyes Wide Shut.

Tom Cruise en Nicole Kidman stonden destijds vooral bekend om hun rollen in blockbusters. Typisch Kubrick om juist hun in een film als deze te casten. Tom Cruise deed het sterk in de hoofdrol en ook Kidman speelde een sterke rol. Wel heb ik me gruwelijk zitten ergeren aan Kidman's extreem trage manier van spreken aan het begin van de film. Grappig hoe de film eerst om Kidman lijkt te draaien maar uiteindelijk overgaat op het verhaal van Cruise.

De duistere dromerigheid en erotiek deden mij een beetje denken aan films van Polanski zoals Bitter Moon. Ook heeft Kubrick schijnbaar Basic Instinct en Showgirls van Paul Verhoeven bestudeerd om te zien hoeveel naakt acceptabel was voor een R-rating. Een heel erg expliciete film is het eigenlijk niet eens.

De laatste film van een groots regisseur en dat is altijd jammer. We zullen nooit weten hoe Kubrick's epos over Napoleon met Jack Nicholson of zijn oorlogsfilm The Aryan Papers met Johanna ter Steege geweest zullen zijn.

Eyes Wide Shut is een mysterieuze, dromerige film waarin je je moet laten meenemen.

avatar van Confusie
De film wordt regelmatig omschreven als zijnde ‘gebaseerd’ op de novelle van Schnitzler.

Alsof het losjes een soort van interpretatie betreft.

In navolging van de film echter heb ik het verhaal aangeschaft en gelezen en zou het eerder een één op één verfilming noemen, elk klein dingetje komt erin terug.

Enkel het tijdsbeeld is aangepast.

Misschien een leuk weetje.

Voor diegene die de novelle nog niet heeft gelezen:

Doen.

avatar van Stanvijf2001
Ik heb deze film pas geleden gezien en ondanks dat er niet veel gebeurd in deze film heb ik toch 2,5 uur geboeid zitten kijken. Het camerawerk, acteerwerk, de decors en de muziek zijn geniaal en zorgen voor een heerlijke mysterieuze en griezelige sfeer. Het is misschien niet kubrick's beste film maar ik heb me heel goed vermaakt en Stanley Kubrick heeft mij eigenlijk nog nooit verveeld.
4,5 sterren

avatar van Majestics
Die 'ene scene' heeft toendertijd echt ontzettend veel indruk op mij gemaakt. Ik twijfel of we zoiets nog gaan zien vandaag de dag.

avatar van cucciolo
Majestics schreef:
Vrijwel alle scenes zijn memorabel!
Maar ik vermoed dat je die in de slaapkamer bedoelt..?

avatar van Majestics
cucciolo schreef:
Vrijwel alle scenes zijn memorabel!
Maar ik vermoed dat je die in de slaapkamer bedoelt..?

Ik heb het over die orgie in het landhuis.

avatar van cucciolo
Majestics schreef:

Ik heb het over die orgie in het landhuis.
Ah ok! Zo zie je maar hoe persoonlijk het is, aangezien de scene in de slaapkamer op mij weer de meeste indruk maakt