Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Eyes Wide Shut (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack

Nadat zijn vrouw toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man, raakt een dokter geobsedeerd door de gedachte seks te hebben met een ander. Dit leidt tot enkele weinig bevredigende ontmoetingen met onder andere een prostituee. Als hij een nachtclub bezoekt komt hij achter het bestaan van een geheime seksclub.

avatar van Jordy
Toen ik deze film zag kende ik nog niets van Kubrick, en dat is het enige waarom deze film interessant zou kunnen zijn: voor Kubrick fans. Ik heb inmiddels veel van hem gezien, en ben toch wel benieuwd of deze laatste film van hem nou echt zo slecht is. Toen vond ik het een zeer saaie film, met erg stompzinnige momenten. Ik vond de momenten tussen meneer en mevrouw Cruise (destijds) ook weinig opwindend. Ben geloof ik nog drie kwartier weggeweest tijdens het kijken, en toen ik terugkwam was er volgens vrienden nog steeds weinig boeiends gebeurd. Ik hou het op 2 sterren, tot ik 'm weer zie, en dan helemaal.

Het was inderdaad niet erg spectaculair en de scenes waren (naar Nederlandse maatstaven) ook niet eens zo schokkend, maar toch was er een bepaald sfeertje dat het allemaal net iets omhoog trok.

wat een KUTFILM . zacht uitgedrukt. jammer, Stanley Kubrick kon beter, het verhaal is nog nooit zo ONBOEIEND geweest.

1,5 STARS

Het kan natuurlijk ook mijn excessieve druggebruik zijn geweest dat het allemaal omhoog trok, maar ach

=] hahaha, niet van het dakkie springen he?
volgens mij heeft het karaoke nummer bij het zeilen "Kom van dat dak af" een iets te diepe inpressie gemaakt op herman.. hij kende avance toch?

avatar van Goodfella
Blindfold slaat de spijker op z'n kop. D'r gebeurd inderdaad heel weinig in deze film, maar toch word ik er op de een of andere manier door gegrepen zoals eigenlijk alleen Kubrick dat kan. De film bevat wel geweldige, stijlvolle opnames en ook het acteerwerk mag er wezen.

Menni
Hoe begin je over een film te schrijven die met alle mogelijke woorden die te verzinnen zijn, tekort zal worden gedaan? Waarbij je snuivend om de tranen binnen te houden het liefst nog uren in de lege zaal zou willen blijven zitten? Zo'n ervaring waardoor je eindelijk weer eens praktisch alles helder ziet, zowel de negatieve als positieve polen, hoe vat je dat samen? Niet dus.. (toch maar wel gedaan, op mijn eigen site)

Geweldige film!
Deze film heeft zo'n vreemd mysterieus en soms bedreigend sfeertje dat mij wel bevalt.
En Cruise doet 't weer opperbest.

avatar van Ramon K
Kubrick gaat uit met een bang!!!!Die orgiescene begeleid door een onheilspellende piano is ware kunst. Heeft ie wel ooit een slechte film gemaakt???? 5 sterren

vic
please, eyes wide shut is geen goeie film. Het komt meer in de buurt van slechte SBS6 softerotische duitse films dan van een goeie film. De enige film van kubrick die bij mij echt een indruk heeft achtergelaten is "A clockwork orange". Eyes wide shut is zijn laatste maar ook zijn slechtste. Je moet niet alleen maar omdat hij hem heeft gemaakt er kunst in zien

Nou ik vind 'm ook erg goed. Die vergelijking die je maakt vind ik nergens op slaan.

vic
goh das een goede kritiek op mijn mening. NOT!!
geef eens wat goede redenen kabouter

avatar van Ramon K
Vic je hebt standaardmovies enerzijds en je hebt kunst......en jij...bent geen kunstliefhebber....

goh das een goede kritiek op mijn mening. NOT!!

geef eens wat goede redenen kabouter

Jij gaat kort door de bocht, dus doe ik dat ook

Maar goed, ik vind dat er in de film een perfect mysterieus sfeertje hangt. Dat Tom Cruise goed gecast is en de scenes op het kasteel (of was het een landhuis) bijzonder in beeld gebracht zijn.

avatar van Macmanus
Hier zijn veel mensen beïnvloedt zijn door de naam Kubrick.
Ik las dat Ramon K de orgiescene heel goed vind is dat het enige in deze film wat je goed vind? Als dat zo is en dan 5 sterren geven beetje overdreven.
ALS DEZE FILM precies het zelfde zou zijn gemaakt door Vondie Curtis-Hall dan zou je hem echt nooit 5 sterren geven.

Een een matige film 2.0 sterren uit 5 sterren.

avatar van Ramon K
Macmanus, natuurlijk ben ik beinvloed( jaja, zonder 't', ik heb lagere school gehad) door Kubrick, hij gaf me een andere kijk op film!! Ik zie altijd dat kunstige, dat magistrale in zijn films terug. Ik heb 3 van zijn films 5 sterren gegeven, te weten 2001, A Clockwork Orange en dit meesterwerkje. Veel van zijn films heb ik nog nooit gezien en oa Lolita en Barry Lyndon heb ik een veel lager cijfer gegeven. Kubrick geeft altijd een prachtige kijk op de wereld en ja daar ben ik gek op. Ik kijk een film niet alleen om het verhaaltje wat erachter zit, ik neem alles in beschouwing. Jij hebt waarschijnlijk dit relatiedrama niet gesnapt, of jij hecht nu eenmaal geen waarde aan een film over een menselijke relatie. Maar afgezien van het verhaal, zijn ook de andere aspekten meesterlijk, het acteren, camerawerk, emotie, muziek. Wanneer een andere regisseur de film had gemaakt, was de film heel anders geworden, niet slechter, maar anders. Kubrick heeft namelijk een unieke stijl, die je altijd in zijn films terugziet. En die stijl waardeer ik heel erg. Eyes Wide Shut wordt door velen gezien als een mindere film, terwijl ik het een meesterwerkje vind. En kijk jij nu maar een film om het verhaal wat verteld wordt, ik zie film nu eenmaal als een kunstig medium met vele aspekten. En nu geef je ook nog eens 2 sterren. Ik beargumenteer mijn beoordelingen tenminste, jij niet. Dus kun je me even uitleggen waarom deze film dan wel zo matig is, want ik word hardstikke gek van mensen die mijn beargumenteerde mening veroordelen zonder zelf maar 1 argument te hebben voor hun oordeel. Ik zal maar niet beginnen te schelden........

avatar van narva77
"ALS DEZE FILM precies het zelfde zou zijn gemaakt door Vondie Curtis-Hall dan zou je hem echt nooit 5 sterren geven"

Klinkt gek mischien, maar de film blijft dan toch precies hetzelfde?

avatar van Macmanus
Je zegt dat je 3 films van Stanley Kubrick 5 sterren hebt gegeven, dat is niet waar. Want ik zie toch duidelijk dat je The Shining 5 sterren gegeven hebt. ( ja ik kijk tenminste goed wat voor cijfers men geeft)
En je zegt ook steeds dat je weet wat ik denk wanneer ik nog niet eens heb gezegd wat ik slecht vind van deze film.

Nu waarom ik de film erg matig vind.
Het verhaal boeit mij niet net zoals het jij bij Final Destination hebt.
En Kidman was erg goed maar Cruise was hier niet echt sterk.
De muziek vond ik ook niet sterk maar dat kan aan onze muziek smaak liggen dus daar lullen we niet over.
Waarom ik hem dan toch 2 sterren geef is omdat Kidman was goed +1 en het camera werk was en dat is het enige waar ik wij het mee eens zijn volgens mij goed +1 dat is 2. Ja dat heb ik ook nog op de basisschool geleerd.

avatar van Ramon K
Klopt, The Shining was ik nog vergeten, 1 van de beste horrorfilms ooit!!

MMMMMMMMMMMM . 0*

avatar van Ramon K
O ja Macmanus, ik beoordeel Final Destination niet laag omdat het verhaal niet boeit, maar juist omdat het verhaal complete nonsense is!!!!!!

avatar van tijmengozer
das bij de meeste films zo

Mza
Ik had deze film best anders verwacht en het pakte positief uit. Ik had eigenlijk veel meer Kidman Cruise samenspel verwacht en ik verwachte dan ook met 2 1/2 half uur een beetje overkill. De muziek en beelden waren erg mooi, vooral in dat landhuis en de film had continu een intrigerend sfeertje waardoor de film nooit saai werd.

Heb gehoord dat het stel of tijdelijk bij hem in huis is gegaan voor deze film of scenes op die locatie zijn gefilmd om te weten hoe zo'n stel nu is en om een bepaalde intimiteit te krijgen met elkaar. Hij heeft ook bewust voor een stel gekozen voor deze film. Had hem een paar jaar geleden gekocht. Toen vond ik er niet zoveel aan. Ik had nog geen andere films van hem gezien en hield toen ook nog niet zo van de apartere film. Toch creeert hij een bepaalde sfeer in EWS die ik wel heel mooi vind. Al vond ik het verhaal wel matig. 3 sterren

Wat een gedoe over die landhuis scenes. Mooi gefilmd etc.. Klopt inderdaad, maar wat moet je ermee. Vond dat echt het gedeelte dat de rest van de film omlaag haalde.

Yeah right!!!!!!!

Tja, ik zeg niet dat er altijd iets realistisch of tastbaars if you will in een scene moet zitten. Ik kan ook wel genieten van mooie scenes waar het beeld en de muziek meer zeggen dan het gesproken woord. Maar in het betreffende gedeelte van deze film komt dat gewoon totaal niet uit de verf. Oke de muziek is mooi, zoals in de hele film, maar het nutteloze, decadente gebeuren wat de makers er schijnbaar in uit willen drukken, komt op mij vooral onbedoeld lachwekkend over. Ik heb constant het idee dat Kubrick zich kapot lacht als hij hoort dat mensen dit geweldig diepgaand etc. vinden.

avatar van Ramon K
Het is ook niet diepgaand, het is alleen wonderschoon kos.

gimli f
Ahh, volgende week op tv...eindelijk!
Voor het eerst kijken dan maar!

avatar van Yak
Yak
Benieuwd wat ik er in de herkansing van vind. In de bios vond ik 'm nogal tegenvallen.