Eyes Wide Shut (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack

Nadat zijn vrouw toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een andere man, raakt een dokter geobsedeerd door de gedachte seks te hebben met een ander. Dit leidt tot enkele weinig bevredigende ontmoetingen met onder andere een prostituee. Als hij een nachtclub bezoekt komt hij achter het bestaan van een geheime seksclub.

Kubrick heeft namelijk een unieke stijl, die je altijd in zijn films terugziet.

Grappig dat je dit zegt.
Want als er iets is dat Kubrick onderscheidt van andere briljante cineasten, dan is het wel zijn vermogen om zich bij elk project bijna obsessief vast te bijten in het neerzetten van een stijl die hij nog niet eerder heeft gehanteerd.

Lolita, 2001 en Dr. Strangelove zijn mijn favoriete Kubrick-films. A Clockwork Orange en deze Eyes Wide Shut spreken me qua verhaal en acteerwerk wat minder aan, maar ook bij deze film kan ik volop genieten van de stylistische hoogstandjes die de films hoog boven de middelmaat uittillen.

Eyes Wide Shut kan ik dan ook met de beste wil van de wereld geen slechte film noemen. Kidman vind ik ronduit indrukwekkend. Cruise is mij de laatste tijd te vaak en te graag op jacht naar erkenning als serieus acteur en schiet daarmee zijn doel voorbij. Ook in deze film.
De sfeertekening is erg goed en ik kan me alleen vinden in de kritiek dat het verhaal wat traag overkomt. De opnamen hebben een jaar in beslag genomen en dat is ook merkbaar in het resultaat van de montage.

Kijk opnieuw, zou ik zeggen.

Kijk opnieuw, zou ik zeggen.

Lees er eens wat biografiën en naslagwerken over, zou ik zeggen

Lees er eens wat biografiën en naslagwerken over, zou ik zeggen

Deed ik. Maar kijk en oordeel zelf. Wie geen stilistische overeenkomsten ziet tussen ondermeer The Shining, A Clockwork Orange, Full Metal Jacket en 2001 is behoorlijk blind, vind ik.

avatar van Ramon K
Jos stelt het wat cru, maar hij heeft ZEKER een point.

lindastuurman
Ten eerste vond ik de film veel te lang!
Ten tweede zagen sommige stukjes er vervelend uit (te groots).

Het einde vond ik dan weer wel erg mooi/leuk.
Ik weet niet precies hoe het ging maar dat laaste gesprek tussen Cruise en Kidman vond ik mooi

fuck

Vind je het raar dat je niet precies weet hoe het einde ging. Je hebt toen met ons zitten chatten.

lindastuurman
Dat zie je verkeerd MD. De laatste (en eerste 60) 30 minuten ofzo heb ik echt gekeken, omdat ik van het internet afgegooid werd.

En wat ik me niet kan herinneren is wat Kidman PRECIES zei voordat ze datgene zei wat ik net quote. Zoiets van
There's one thing we really need to do

avatar van petey
fuck

Maar nu effe niet.

avatar van narva77
Van drie sterren naar vier gegaan Yak?

avatar van Yak
Yak
Precies, Sherlock Narva
De eerste keer dat ik 'm zag (in de bios, drie jaar geleden) viel hij me een beetje tegen, maar gisteren zijn er wat meer stukjes van de puzzel op hun plaats gevallen.

neo (crew)
ik had precies hetzelfde yak. de 1e keer vond ik kubrick's laatste film maar saai (het was ook de allereerste kubrick film die ik had gezien). maar toen ik em een jaar later had gekocht en nog eens keek ging ik steeds meer in de film zien.

gimli f
Ik ken niet zoveel werk van Kubrick, maar dit kan zijn beste werk niet zijn...
Voor het eerst gezien donderdag, wel genoten hoor, maar echt iets bijzonders was de film niet. De film was erg mooi gefilms (in Engeland), en ik vond vooral de muziek in die geheime club (erg exotisch, beetje Latijns volgens mij) prachtig. Van die echte exotische/ erotische muziek dus...

Maar er mist iets aan de film, en ik wete niet precies wat. De tegenstrijdige gedachten, de "spanning", in het hoofd van Cruise, wellicht: het wel of niet vreemd gaan... het was mij niet spannend genoeg. Ik vond het niet, ja, beklemmend genoeg, ofzo.

Dus: mooi gefilmd, maar de uitwerking had spannender, aangrijpender gekund- gemoeten zelfs!

Deze film moet het misschien meer hebben van het sfeer dan van het eigenlijke verhaal, maar blijft daardoor juist tijdens de wat tragere stukken ook boeiend. Het geheel is mooi in beeld gebracht, met zeer effectief gebruik van muziek, maar de film mist helaas een echte climax, wat ik toch een groot gemis vind. Als geheel toch nog 4 *.

Geweldige film.

Hoewel er ongetwijfeld een aantal mensen rondlopen die alles wat Kubrick doet heilig verklaren puur vanwege Kubrick zelf, valt dat daarmee nog niet alle mensen die een of meerdere van zijn films goed vinden te verwijten.

avatar van Ramon K
Ik vind dit zelfs 1 van Kubrick's beste.....

Skreener
Heb genoten van deze film. De sfeer was erg meeslepend. Het kubrick scenario was heerlijk om naar de kijken. Deze film krijgt alleen al om het kleur-gebruik een hele ster.
De acteerprestatie's van Cruise en Kidman vond ik eigenlijk bijna wel hun beste ooit. Vind deze film een hoogwaardige afsluiting van zijn leven. 4*

sydney
Kubrick's beste wil ik dit zeker niet noemen. De allerbeste is natuurlijk 2001 en daarna Dr. Strangelove en a clockwork orange en daarna nog heel veel andere films van hem. Ik vond deze film matig. Het had geen overtuiging. En dan die klote second waltz er tussendoor. Heel vervelend. Deed me de hele tijd denken aan Andre Rieu. Toch geef ik 3.5 ster. Niet vanwege Tom Cruise, want die man kan me niet boeien sinds Top Gun. Nicole Kidman, speelde wel heel goed. In ieder geval een film die mij fascineerde. Niet meer dan dat!

avatar van Goodfella
sydney schreef:

En dan die klote second waltz er tussendoor. Heel vervelend.

Nee joh, die muziek is juist prachtig! Past perfect bij de film. Verder ben ik het wel me je eens, moet deze film trouwens hoognodig eens herzien.

avatar van Jordy
sydney schreef:

ik heb een andere volgorde, maar vind dat ook de beste 3 Kubricks

Bovenaan The Shining.

avatar van The Eye
Mijn favoriete Kubrick film tot nu toe. Ik heb z'n oude werk nog niet gezien. Eyes Wide Shut is vind ik het best te omschrijven als een bewegend schilderij over de hedendaagse liefde-ellendes en dat in een dromerig jasje. 1 van de weinige films, waarin Cruise de sterren van de hemel speelt, zal wel door Kubrick komen...

Linda
The Eye schreef:

1 van de weinige films, waarin Cruise de sterren van de hemel speelt

eh..... Born on the fourth of july , interview with the vampire , far and away , jerry maguire , a few good man en in magnolia en rain man schijnt hij ook erg goed te zijn maar die heb ik zelf (nog) niet gezien.

neo (crew)
en natuurlijk the color of money.

avatar van Redlop
Griezelig en fantastisch. De mens die letterlijk en figuurlijk wordt ontmaskerd als amoreel, pervers en decadent. De film deed me bij vlagen aan Rosemary's Baby denken en dan vooral de occulte sekte die nadrukkelijk op de achtergond bezig is.
Lees ook eens http://us.imdb.com/title/tt0120663/board/nest/82776

Zouden Cruise en Kidman zelf begrepen hebben wat Kubrick wilde zeggen? Beiden zijn (of waren) lid van de Scientology beweging en daar wordt nadrukkelijk in de film naar verwezen. Een interpretatie is dat de leden gehersenspoeld zijn tot sexuele slaven maar zelf niet weten of ze dat dromen of reëel beleven.

Hoe dan ook...ik was op zoek naar degene die uiteindelijk de touwtjes in handen had achter de schijnbaar toevallige gebeurtenissen en dat zou in mijn ogen Kidman geweest kunnen zijn. Zij 'droomt' hetgeen wat er tijdens de orgie is gebeurd, zij behoort ook tot de sekte en daarom ligt het masker op het kussen naast haar. Op het eind legt ze ook uit dat het niet uitmaakt of het een droom was of werkelijkheid, want je droomt je diepste verlangens. Ziegler zegt op een gegeven moment: 'het was nep wat je zag'. Dat zou je kunnen interpreteren als 'in scene gezet' maar ook als het fenomeen sekte, dat nep is en zijn leden hersenspoelt om sexuele driften en geld van diens leden te bemachtigen.

Hoe dan ook een moeilijk toegankelijk meesterwerk over een wereld zonder emoties, passie en liefde maar alleen sex en geweld.
Een 'sleeper' die nog wel eens Kubrick's knapste film kon blijken te zijn.

Fascinerende film die erg lanzaam begint. Moet telkens weer wennen aan de stijl van Kubrick. Zet je aan het denken. 4 sterren.

Best mooi, langzaam, mooie settings. Maar wordt nergens echt spannend of intrigerend, zoals in ander werk van hem.
****

Machtige film, met een ijzersterke sfeer en een prima rolbezetting.

avatar van blabla
mr.Frielink schreef:
Waarom verontschuldigt Cruise zich, terwijl hij helemaal niets heeft gedaan. Ja, hoogstens een hoertje betaald voor de seks die hij niet had. :S

Om z'n eigen schuldgevoel te sussen.