Anon (2018)

Duitsland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Andrew Niccol
met Clive Owen, Amanda Seyfried en Sonya Walger

In de nabije toekomst kent onze wereld geen privacy, onwetendheid en anonimiteit. De levens die men leidt zijn doorzichtig, traceerbaar en uitgestippeld door de autoriteiten. Vooralsnog lijkt er een eind gekomen te zijn aan de criminaliteit. Sal Frieland ontdekt dat een jonge vrouw geen digitale voetafdruk heeft en compleet onzichtbaar is voor de politie. Hij realiseert zich dat dit net het begin van criminaliteit kan betekenen, niet het eind zoals men veronderstelde.

broncode schreef:

Precies, is voor mij ook een raadsel. Gewoon een enorme plothole..

Het lijkt inderdaad een plothole. Je ziet Owen naar die toren kijken en visueel een lijn trekken naar het appartement. Als ze haar hacken zie je op het einde nog net het uitzicht uit haar raam. Wel raar dat de rest van de politiemannen hebben zitten suffen en Owen het ook niet benoemt dan.

Na 1 uur 19 zegt ze wel dat iedereen naar haar zat te kijken (als ze in haar blote tieten staat?) maar dat er iets was in de reflectie. Als ik die scene terugkijk (1 uur 15) zie ik echter geen toren in de verte of wat dan ook.

avatar van Rodger
Redelijke film,.. gewoon 1x keer zien,.. en dan is het prima...
niet dat het een vervelende film is,.. maar ook niet echt bijzonder..
2.5 **

avatar van Noodless
Leuk gefilmd, interessant mysterieus verhaal en een degelijke cast waaronder Amanda Seyfried die met haar uitstraling en grote ogen je aandacht weet te trekken. Uiteindelijk is de plot gezien de technische hoogstandjes en ingewikkelde mediamaterie ( voor een leek ) best simpel, maar wel aanvaardbaar. Dat er plotholes aanwezig zijn zal zeker waar zijn, maar deze zijn mij gezien de hoogstandjes dan toch voorbij gegaan.
Vermakelijke techno-thriller. 7/10

IH88 schreef:
Seyfried (wel een verschrikkelijke pruik)

Totaal mee oneens! Net als in Malin Akerman in Watchmen vind ik haar met zwart haar gewoon veel lekkerder. Komt denk ik door het contrast met de blekere huid die blondines hebben.

Verder duidelijk de muze van Niccol, getuige In Time (2011). Een beetje de nieuwe Uma Thurman voor hem?

FlorisV schreef:

Op 0:44:07 zie je links een toren uit het raam. Ze is dan ook naakt en kijkt in de spiegel.

Geen plothole maar vaag waarom Owen het later opmerkt. Grootste plothole blijft het undercover gaan van Owen terwijl Seyfried al weet hoe hij eruit ziet.

avatar van feyenoord126
FlorisV schreef:

Gozer, denk even aan je spoilers...

avatar van feyenoord126
FlorisV schreef:

Zelfde geldt voor deze.... onbegrijpelijk man. Je kan net zo goed even de hele film bespreken hier.

Mysterieus verhaal in deze film die me deed denken aan de serie 'Persons Of Interest'.
Het verhaal zit wel goed in elkaar, en de vertolkingen zijn goed, maar het is vooral in het begin van de film nogal traag.
Pas in de tweede helft komt er wat vaart in.
Maar vooral de beide hoofdrolspelers kwijten zich goed van hun taak, en zeg nu zelf, alleen al voor Amanda Seyfried kijk je deze film uit, toch ??

feyenoord126 schreef:

Valt wel mee denk ik, gezien de essentie van het plot, maar die "spoiler"gedeelten zijn nu als zodanig aangemerkt en onleesbaar voor iemand die er niet op klikt (tenzij deze gestemd heeft op de film en hem dus afgekeken heeft).

avatar van john mcclane 2
Laat het lage gemiddelde je hier niet op het verkeerde been zetten .
Dit is een zeer sterke cyber sciencefiction film, die het vooral moet hebben om het uitstekend verwerkde concept dat alles wat we zien ( in deze toekomst wereld ) word opgeslagen in een blijkbaar oneindigende data opslag ( is volgens mij niet mogelijk om Zoveel op te slaan , maar wie weet ? ) .
De vormgeving , middels de kille , cyber big brother omgeving , slaan de plank niet mis .
Alhoewel dit niet zou misstaan in een betere afl van black mirror .
Het plot is niet heel diep , maar weet je wel bij de les te houden , wellicht juist daar door .
Goede voldoende .
3,5 *

Rustige scifi thriller, nergens te spannend, wel iets mysterieus en doet je wel wat nadenken over concept Big Brother is watching you. Enigste wat mij soms wat stoorde was het grafische weergeven van hoe ze de wereld en de inside bestanden zien. Alsof je door een overdreven overklokte googlebril kijkt. Verhaal op zich zit wel goed in elkaar en verveelde me niet. Geen super grafische scifi, wel eerder eentje met een verhaal. Ok voor tijdens de week. Toch wel 3* voor het concept.

FlorisV schreef:

Zwart haar is sensueler dan blond haar...of je wilt of niet...haha.Je kan zien dat het een pruik is, past niet bij haar huidskleur. Te volumineus ook naar mijn mening. Maar leuk koppie.

broncode schreef:

Precies, is voor mij ook een raadsel. Gewoon een enorme plothole..

Mijn idee , een grote, storende" slordigheid. Ze "'is" niet en toch haar appartement vinden.

Ooit deze film begonnen en na een half uur afgezet..Toch verder gekeken..Tja wat moet je ermee??/ Het is niet spannend, zeker niet boeiend..Waarom blijf je kijken??/Om de geweldige , bedrukkende grafische vormgeving, de beklemmende sfeer met een vreemd jaren 60 achtergrond en ict uit 3000.. Big Brother.. De acteurs maken dit vreemde verhaal de moeite waard...Owen en Seyfried zetten personages neer die boeien. dat is het enige. "'You aint see nothing yet", maar iedereen kan blijkbaar zien wat een ander ziet..En Anon hackt geheugens, beelden, en wist ze,[ zo ook heeft ze zichzelf gewist, in een wereld waarin iedereen geregistreerd is en misdaad uit moet sluiten] Als je de film niet ziet, mis je niks. Je moet niet proberen te begrijpen waar het allemaal over gaat. 80% begrijpen is al genoeg.