In Time (2011)

2085 stemmen

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Andrew Niccol
met Amanda Seyfried, Justin Timberlake en Cillian Murphy

Welkom in een wereld waar tijd het ultieme betaalmiddel is geworden. Het verouderingsproces stopt op de leeftijd van 25 jaar, maar er zit een addertje onder het gras: je bent genetisch gemanipuleerd om nog één jaar te leven, tenzij je je nakende dood kan afkopen. De rijken “verdienen” tientallen jaren per keer (en blijven 25 jaar), waardoor ze nagenoeg onsterfelijk worden, terwijl de rest genoeg uren bij elkaar smeekt, leent of steelt om de dag door te komen. Wanneer een jonge man (Timberlake) in het bezit komt van een fortuin aan tijd, wordt hij valselijk beschuldigd van moord. Hij wordt gedwongen op de vlucht te slaan met een mooie gijzelaar (Seyfried). De liefde van het duo, dat van minuut tot minuut leeft, wordt een sterk wapen in hun oorlog tegen het systeem.

avatar van Timothyvdmeer
Geniale muzikant en een prima acteur. Leuke film met een goede casting. Verveeld geen moment.

een hele leuke film.heb me zeker vermaakt.en vind dat justin timberlake het zeker goed heeft gespeelt. en de rest van de cast ook.

avatar van IH88
“Don't waste my time.”

Interessante film. In Time heeft een intrigerend verhaal over een toekomst waarin mensen in levensjaren moeten betalen en betaald krijgen. Als het op is stort je dood neer. Er zitten wat haken en ogen aan het plot, en de logica is soms ver te zoeken. Sommige (op het eerste gezicht) interessante subplots worden ook te kort aangestipt en het blijft bij wat oppervlakkige observaties.

Het verschil tussen rijk en arm, wat is een leven waard? Waarom is er nu pas een opstand? En zal het plan (gelijkheid voor iedereen) van Will (Timberlake) uiteindelijk wel werken? Het zijn vragen die in In Time in de lucht blijven hangen. Zeker in het tweede gedeelte verandert de film in een standaard actie/heist film. Daar is op zich niets mis mee, want vermakelijk is het allemaal wel. Timberlake is een degelijke hoofdrolspeler, maar Seyfried is een stuk minder en heeft ook een matig uitgewerkte rol. Murphy en Kartheiser zijn dan wel weer goed op dreef. Al met al blijft het gevoel hangen dat Niccol hier meer uit had kunnen halen.

Geweldige film! Goed gespeeld door Justin Timberlake met een orgineel verhaal. Top!

avatar van mcdaktari
Ik heb "In Time" ook maar weer eens gekeken, en het is inderdaad best een goed verhaal. Waar het in het echte leven om geld draait, draait het in de film om tijd, wat in principe op hetzelfde neerkomt. Ik vond het destijds al een prima film en dat is het nog steeds. Timberlake zie ik graag acteren. Ik zal toch eens wat meer films van hem gaan kijken.

avatar van DjFrankie
Prima en originele film. Met veel plezier bekeken vanavond.

avatar van ILDIB
stompzinnig simpelheid troef en een partij plot en tijdsgaten waar je dol van wordt. Maar wel mooi gemaakt en dat blijft boeien. Los van een waardeloze cgi.

Deze is heel goed. gisteren weer gekeken voor de 4de keer. sommige films kan je blijven kijken als er weer een jaar tussen zit.

avatar van =EL!ZE=
Lol...hij geeft zijn beste vriend 12 jaar en spendeert 59 jaar aan een mooie bolide.

Verder een leuke film, moeite van het bekijken waart. En het kost maar 109 minuten

avatar van Shadowed
Hm.

In het begin voelde de film erg aan als een episode van Black Mirror. Dat is nu juist mijn favoriete serie, dus dat werkt dan in zijn voordeel. Alleen valt deze film na ongeveer 20 minuten terug in meer standaardgebeuren dat de film niet echt ten goede kwam.

Timberlake is ook een wat aparte keuze voor een lead hier. Als acteur vond ik hem nooit heel bijzonder maar uiteindelijk valt er niet te veel te klagen. Seyfried zag er echt ronduit belachelijk uit, qua acteren was het ok, maar ik kon het totaal niet serieus nemen.

De gehele wereld miste echter wel het detail. De poster hier op MovieMeter beloofd een soort high-tech wereld maar het zag er nogal gewoon uit. Inclusief New Greenwich. Het detail ontbreekt gewoon terwijl de technologie er duidelijk wel is dus.

De actie is ook niet al te best. Zeker de CGI laat het hier en daar afweten maar de actie zelf weet ook niet snel te boeien. Het is nogal brave actie eigenlijk en dus weet het niet erg op te vallen helaas. En qua sciencefiction mist het dus wat detail die nodig was.

Maar het concept zelf is wel erg leuk bedacht en daar weet de film het meeste kracht uit te halen. Eenmaal de film in meer standaardmateriaal terugvalt valt het minder op, maar uiteindelijk weet de film genoeg leuke ideeën ermee te brengen dat het altijd wel in een bepaalde manier boeiend blijft.

Een goed concept is dan ook de redding van de film. Het acteerwerk is ook degelijk en de eerste 20 minuten zijn sterk, daarna is het niet heel bijzonder meer helaas.

De schitterende looptechniek van Amanda Seyfried is bijna even adembenemend als die van Allyson Felix, maar daar moet wel aan worden toegevoegd dat Amanda het op hoge hakken moest doen. Verder kan ik uren verdwalen in de prachtige ogen van Seyfried, ze kan nog fenomenaal acteren bovendien, en dus wil ik al haar gangen op het witte doek met eigen ogen gezien hebben.

Dan In Time, een film die ik meerdere keren gezien heb, niet alleen vanwege bovengenoemde redenen, maar vooral doordat het verhaal een fascinerend en super simpel uitgangspunt hanteert en dat consequent doorvoert: tijd = geld = leven, waardoor filosofische gedachten vanuit het verhaal als vanzelfsprekend naar boven borrelen.

De strijd van en in het leven van dag tot dag, de eindjes aan elkaar weten te knopen, rennen voor je leven, zorgen dat iedere seconde telt, de dood die altijd en overal op de loer ligt (als je bijna geen geld, uhh, tijd hebt), etc. En juist door het besef van de eindigheid van het bestaan krijgt het leven betekenis.

De heersende klasse, zij die over zeeën van tijd beschikt, heeft een $Y$T€€M uitgedokterd om het volk in het gareel te laten lopen; zones. Maar één uitverkorene, gefortuneerde weet binnen te dringen tot de heersende klasse, met alle gevolgen van dien. Is het een tijdsmarxist?

In vele opzichten is In Time een verhaal over Liefde, Hoop en de strijd van het individu tegen een corrupt regime, en daarmee in zekere zin niet zo heel ver verwijderd van Gattaca. Ook niet onaardig is de terugkeer van de oude stijl auto's met elektromotor.

Verder haalt In Time bij lange na niet het niveau van het meesterwerk Gattaca, maar is en blijft het een heel aangename kijkbeleving.

avatar van Banjo
Justin Timberlake ontpopt zich even snel in een vechtmachine zo uit het niet's.
Schakelt zo even een heel leger uit... als het nu een superhelden film was dan ja maar hij heeft totaal geen achtergrond als een vechter's baas althans dat werd niet verteld het komt nu lullig en gemaakt over. En de sfeer beviel me ook niet het was te klef en benauwend nee het is niet mijn soort film.

* *