So Weit die Füße Tragen (2001)

Alternatieve titel: As Far as My Feet Will Carry Me

Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Hardy Martins
met Bernhard Bettermann, Michael Mendl en Irina Pantaeva

Luitenant-kolonel Clemens Forell wordt in 1946 samen met 3000 Duitse soldaten naar een strafkamp in Siberië gedeporteerd. Enkel zijn vastberadenheid om te vluchten houdt hem op de been. Dankzij de hulp van de kamparts, die zelf kanker heeft gekregen, kan Forell ontsnappen. Zijn odyssee door Azië duurt drie jaar. Na 14.000 km belandt Forell in Teheran, waar hij door een familielid geïdentificeerd wordt en hij eindelijk naar huis kan.

avatar van Leo1954
@ Brix, is die DvD uit 1959 makkelijk te verkrijgen? Zou ik best willen zien, bedankt voor de tip.

avatar van Brix
Zeker Leo, gewoon in de Duitse zaken waar DVD's te koop zijn.
Maar ook wel op Ebay (D) en Amazon (D) te vinden denk ik.
Het is een Jubileum editie-box (50 jaar) met 4 DVD's.
Let op met de prijzen, want die verschillen nogal.
Ik kocht mijn exemplaar voor € 30,-, maar zag dezelfde box bij bijv. Media Markt (D) voor bijna € 50,- ! staan.
Een beetje zoeken kan je geld besparen.

(Denkelijk niet in Nederland verkrijgbaar)
Succes gewenst in ieder geval.

Tnx!

avatar van wimaroca
Ik vind het geen topfilm.het had er wel een kunnen zijn,(een beetje overdreven dat ze 'm nog zoeken ná een paar jaar!!!,)
Het acteren kon ook beter,daar hadden ze nu Kevin Costner voor moeten nemen,een 50 miljoen meer uit moeten geven,en ze hadden een superfilm gehad!!!
niet dat Costner dit alleen kost,maar nog enkele meer goede acteurs

avatar van Brix
Kevin Costner in de rol van een Duitse soldaat.
Ik zie het helemaal voor me

avatar van Leo1954
Hè ja, Kevin Costner, het recept om na 10 minuten in slaap te vallen. Geen slecht idee bij deze film.

avatar van b00ts
Aardig verhaal. Drama/oorlog gaat echter snel over in een Walt Disney verhaal. eind goed al goed zal ik maar zeggen

avatar van Brix
Het verschil is dat het bij Disney doorgaans om fictie gaat, en het hier een waargebeurd verhaal betreft (inclusief het einde)

b00ts schreef:

Tja stel je eens voor dat hij 13999 km had gelopen en tijdens de laatste km een hartaanval zou krijgen. Dan had je waarschijnlijk de film beter gevonden.

avatar van b00ts
Theunissen schreef:

Dat heeft er toch niets mee te maken. Het gaat om de beleving van de film en met name hoe die zich ontwikkelt. Maar goed, ieder zijn mening.

een van de beste films die ik gezien heb.

Hele mooie film en spannend! in een zucht uitgekeken

avatar van Petina
vivalavah schreef:
een van de beste films die ik gezien heb.

Dan heb je waarschijnlijk niet veel films gezien...

Aardige film die wel erg lang duurt. In ieder geval vind ik deze beter dan The Way Back.

avatar van AGE-411
Leo1954 schreef:
Nee, ik heb geen Duitsland complex, maar die oorlog waarin 6 miljoen joden werden vergast en mijn geboortestad werd plat gebombardeerd, Rusland op een gruwelijke manier werd behandeld, zou mijn inziens zeker door de Duitsers anders belicht kunnen worden. Daar bij is de film zo gruwelijk onwaarschijnlijk, met nogmaals die slechte Russen, dat mijn tenen ervan kromden. Echt elke Duitser was goed (een slachtoffer) en elke Rus was slecht. Ik zou mij diep schamen als ik een Duitser was die zo'n film zou maken.

Een Duitse oorlogsfilm die een lage score krijgt van Leo1954. Dan ben ik er van overtuigt dat dit een goede film is. Vliegt op mijn 'to see'-lijstje.

Ik heb dezelfde discussie proberen te voeren bij Stalingrad.
Ik wil alleen zeggen dat ik jouw houding nogal respectloos vind tegenover een groot deel van de slachtoffers in WO2. Het zijn meningen zoals de jouwe ("die groep is slecht") die de zaden in zich dragen voor nieuwe conflicten (Zie maar naar de Joegoeslavische Oorlogen in de jaren 90, waar wraakgevoelens uit WO2 een grote factor in waren).

De jongens (15-jarigen) in de Wehrmacht waren dienstplichtig. Op desertie stond de doodstraf. Er waren dus 3 mogelijkheden: 1) Desertie 2) In dienst treden en sneuvelen 3) Ze nemen dienst en vlogen een paar jaar in een Russische kamp.
Puntje 2 is al uitgewerkt in films als Stalingrad, Die Brucke en Das Boot. Ik vind het wel interessant dat deze film het 3de puntje eens belicht.

Er is trouwens niets mis met de Wehrmacht. Da's het reguliere Duitse leger (zoals er in Nederland ook een leger is). Na de oorlog is de Wehrmacht vrijgesproken als organisatie en diverse personen uit de Wehrmacht hebben begin jaren 50 meegeholpen aan de oprichting van de Bundeswehr. Verschillende boten/kazernes/etc in het Duitse leger zijn vernoemd naar roemrijke soldaten uit het verleden. Da's in elk land het geval.

Weinig Duitsers hebben trouwens gekozen voor 1) Deze oorlog 2) Te Doden 3) Gedood te worden.

En ik zie al helemaal niet in waarom geschiedkundige gebeurtenissen maar langs 1 kant bekeken mogen worden. Alle oorlogen worden tussen 2 groepen uitgevochten, en aan beide kanten verliezen mensen het leven, en aan beide kanten worden er misdaden begaan, en aan beide kanten zijn er dus allerhande verhalen te vertellen.

Sommige Duitsers hebben het even zwaar gehad als sommige individuen uit andere bevolkingsgroepen in de oorlog. Leer er mee leven.

ARD (So weit die Füße tragen, donderdag 29 december, 1:25 uur)

Wanneer wordt deze prachtige film eindelijk eens op de nederlandse televisie vertoond?

Heb de film op de ARD gezien en daarna direkt de originele film besteld met Engelse ondertiteling.Aangezien mijn talenkennis niet geweldig is heb ik inmiddels de Engelse ond. vervangen door de NL. met een simpel srt.bestandje.
Ik vind het , evenals meerdere mensen,één van de betere films ooit. En : ja Petina, ik heb er al meer dan 1000 gezien.
Gebaseerd op waargebeurde feiten zijn sowieso films die me boeien. Het prachtige landschap
waarin deze film is opgenomen was op zich al de moeite waard.4 sterren van mij.
En ja; smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van doncorleone
Toch wel een afknapper om, na wat zoekwerk op internet, te lezen van een onderzoek uit 2010 dat claimt dat het verhaal pure fictie is.
De beste man schijnt al door de russen te zijn vrij gelaten voor dit verhaal start. Daarnaast schijnt er in aan de Oostkamp helemaal geen kamp geweest te zijn.

doncorleone schreef:

Ik heb dit een tijdje terug ook gelezen; wellicht was dit verhaal inderdaad te mooi om waar te zijn.
Jammer, hierdoor boet de film toch behoorlijk wat kracht in.

avatar van Brix
Ik las nu wel weer dat die tegenspraak zelf ook weer wordt tegengesproken.

U-77
Echt een aanrader.

Geen onaardige post-oorlogsfilm, die door zijn avontuurlijkheid wel enigszins door de verbeelding spreekt.
Wel even door het eerste kwartier heenbijten want toen had ik m bijna uitgezet, zo zwak van de hak op de tak geregisseerd.

Eenmaal in het kamp wordt het wat boeiender.
Verwacht hier geen hoogstaande cinematografie of acteerwerk, gewoon een degelijke plot drive film.

Wie weet waar deze film te koop is of wie heeft deze film voor mij te koop?

Alvast bedankt.

Na het lezen van het boek wil ik hem toch echt heel graag zien. Een film die gebaseerd is op ware feiten (hoe weinig wáár dan soms ook) heeft voor mij meerwaarde. Zoals hier eerder genoemd zijn er vergelijkingen te maken met "The Way Back" en die film vond ik ook super.

Weet iemand hoe de film heet.
Een man vlucht van Siberische gevangenis naar de VS.

Toch wel fraai gemaakt dit 'epische' verhaal (dat dan ook twee en een half uur duurt) en met de ontsnapte Duitse krijgsgevangen Clemens Forell maken we zijn avontuurlijke tocht mee over de Siberische toendra's, op de terugtocht naar vrouw en kinderen in Duitsland. Daarmee ben je dus wel even onder de pannen.

Bij vlagen spannend, onderhoudend en meeslepend. Bernhard Bettermann doet een decent job als de 'goede Duitser' die met uiterste overlevingsdrang en doorzettingsvermogen op de been gehouden wordt door het verlangen zijn dochter terug te zien. Mooi toch? Het nogal sentimentele slot nemen we dan maar voor lief.

Het verhaal schijnt gebaseerd te zijn op ware gebeurtenissen. Zal best. Maar na de oorlog zijn er naar schatting (voor zover ik weet) 300.000 Duitse krijgsgevangenen naar Siberië afgevoerd, waar velen zijn omgekomen. Begin jaren vijftig zijn de meesten vrijgelaten en naar Duitsland teruggekeerd. Dat een luitenant toen nog jacht maakte op één enkele ontsnapte Duitse gevangene, dwars door Siberië tot aan de Iraanse grens toe, is niet erg geloofwaardig. Maar ach, het komt het verhaal natuurlijk wel ten goede...