In Darkness (2011)

Polen / Duitsland / Canada
Drama / Oorlog

geregisseerd door Agnieszka Holland
met Robert Wieckiewicz, Benno Fürmann en Agnieszka Grochowska

Het is 1943 wanneer de Poolse stad Lvov bezet is door de nazi's. Armoede heerst. Op een dag ontmoet de zelfzuchtige dief en inbreker Leopold Socha (Robert Wieckiewicz) een groep Joodse vluchtelingen en verbergt ze voor geld in het labyrint van de riolen van de stad. In eerste instantie is hij alleen geïnteresseerd in de lucratieve business, maar later vreet het meer en meer aan Socha's geweten. De Poolse kruimeldief komt tot inkeer en riskeert uiteindelijk zijn eigen leven voor de vluchtelingen.

Redelijke film waarin een Poolse rioolmedewerker een groep Joden verbert in het riool onder het getto. Dit waargebeurde oorlogsverhaal kent wat opstartproblemen door de magere introductie van de vele personages en het schokkerige camerawerk. Ook een wat langdradig middenstuk. Rauw in beeld gebracht en een paar aangrijpende momenten (waaronder een mooi einde).

avatar van Toontje G
Zoals ook andere mensen opmerken wat aan de langdradige kant. Had ook in 90 minuten gemaakt kunnen worden. Maar goed, als je daar doorheen prikt kom je toch uit op een aangrijpend verhaal dat goed gefilmd is. Dus even doorbijten en je hebt weer wat om over na te denken.

Soms een wat chaotische overkomende film. Kan ook door het Pools komen, daar is geen touw aan vast te knopen. Maar wel een redelijk goed oorlogsdrama over de getto van Warschauw en in het riool gevluchtte Joden.

avatar van Decec
Een goede drama/oorlog film...
Prima verhaal...
Waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Te snel camerabeweging...

Ietwat tegenvallend oorlogsdrama waarvan al meerdere films zijn gemaakt en ook betere. Het verhaal was opzicht niet onaardig maar de uitvoering vond ik wat povertjes. Zo is het verhaal eigenlijk niet echt pakkend of aangrijpend (op een paar momenten na, met name in het eerste gedeelde en het laatste gedeelte van het verhaal) en is het geheel ook sober en vooral vrij donker verfilmd. Dat laatste komt natuurlijk omdat het verhaal zich grotendeels afspeelt in het riool. Ook is het verhaal veel te langdradig (en soms ook wel saai) en het makkelijk afgedaan kunnen worden binnen 2 uren. Van de cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ze deden het niet onaardig. Het einde mocht er overigens wel wezen en was op een bepaald moment zelfs eventjes spannend. Wel tragisch om te lezen na einde wat er met Leopold Socha is gebeurt.

P.S. Goede rol overigens van Najib Amhali als Leopold Socha

avatar van Maxie Fields
Een oorlogsdrama met een aardig verhaal waarin redelijk goed wordt geacteerd, maar dat helaas veel te langdradig is en het geheel nogal rommelig oogt door het matige (onrustige) camerawerk..

avatar van arno74
Dit leek me wel een film voor mij, een oorlogsdrama met een interessant onderwerp en een redelijk pakkende titel. De film ontving ook diverse nominaties al viel het niet in de prijzen. Maar helaas pakte het niet zo uit als ik gehoopt had. Al vrij snel begon ik overtuigingskracht te missen in de film, met scènes die teveel als "gemaakt" overkwamen. stinissen vat precies samen waar het mis gaat: "binding met de kijker te afstandelijk... mist het nodige drama en emotie".

Ik kan helemaal opgaan in een film met zo'n onderwerp maar hier lukte dat niet. Ook de claustrofobische sfeer die deze film zou moeten hebben kwam in ieder geval op mij niet over. Verder kan ik wat hier vaker is gezegd over de langdradigheid beamen, op een gegeven moment zakt de film helemaal in. Regie en script schieten hier een beetje tekort voor mijn gevoel, en zonder overtuigingskracht kom ik niet verder dan 2,5*.

avatar van parcivalis
De schitterende fotografie en camerawerk maken het drama tot in je tenen voelbaar. Acteurs spelen de sterren van de hemel. De riolen worden zo weergegeven dat je af en toe snakt naar lucht en licht. Enige minpuntje is de filmisch wat slappe verwijzing naar de eerste pogrom in Lviv (http://tinyurl.com/oz662ve) helemaal aan het begin, maar daaraan zou je een aparte film kunnen wijden.

avatar van royals
Erg indrukwekkende en confronterende oorlogsfilm. Blijft spannend tot het einde. Eén van de betere films over dit onderwerp.

avatar van knusse stoel
Inderdaad een aangrijpende film waarin soms op een grove manier men te zien krijgt hoe een zogenaamd "superieur ras" meent een ander mensenras te moeten behandelen. Helaas is dat na deze oorlog niet beter geworden als je om je heen kijkt in allerlei werelddelen. Een gewone Pool, Leopold Socha, komt door omstandigheden in contact met Joodse mensen die op de vlucht geslagen zijn voor de beestachtigheden die de Duitsers met de Joden aanvingen. In eerste instantie ziet hij hen als een ideale "pinautomaat" maar zoals het vaak gaat, als je de ander beter leert kennen, komt er steeds meer begrip aan beide zijden.
Leopold is trouwens een soort van rioolinspecteur en dat komt goed van pas bij zijn hulp aan de Joden.
De film is voorzien van prima acteurs, een goed verhaal en een dito locatie.
Indrukwekkend en daarvoor een 8-.