Into the White (2012)

Noorwegen / Zweden / Frankrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door Petter Næss
met Florian Lukas, Rupert Grint en David Kross

Hoog boven de barre Noorse wildernis schieten Duitse en Engelse piloten elkaar neer tijdens een toevallige gewelddadige ontmoeting. Geïsoleerd in de Noorse wildernis moeten ze de strenge winter zien te overleven. Hoewel de oorlog hen tot vijanden heeft gemaakt, is het moeilijk om deze vijandschap te handhaven naarmate de dagen vorderen. Vanwege wederzijdse behoeften ontstaat er een ongeëvenaarde vriendschap en worden ze zelfs kameraden.

Had eigenlijk meer actie verwacht in deze film, maar vond het verhaal toch ook wel interessant.
Waar gebeurd en dat maakt het over het algemeen wel beter.
De vertolkingen zijn goed en het is eens leuk om Rupert Grint in een volwassen rol te zien, na zijn Harry Potter-avontuur.

avatar van Rednas 2
Weinig spectaculair of erg diepgaand. Hier en daar zelfs een sprankje humor. Voor wat betreft het survivallen: ik kreeg nergens in de film het gevoel dat ze het nu echt moeilijk hebben gehad, zelfs niet met elkaar. Al met al een aardige film over een waargebeurd verhaal. 3 sterren.

avatar van the new guy
Wat een verrassing! Absolute aanrader voor mensen die ff klaar zijn met schieten en vechten. Maar ook voor mensen die willen lachen; de grappen zijn goed getimed en Ron kan daar natuurlijk als geen ander mee werken.

avatar van b00ts
B-film. Mooie natuur, uiteraard veel wit. Zwakke acteerprestaties. Ik begrijp de hoge waardering hier ook niet zo. Vooral de scene waarin de Engelsman en de Duitser samen het plafond omhoog houden is tenenkrommend. Aan het eind nog die stoere taal van de Engelsman tegen de Noorse officier...... getver.

avatar van Onslaught
Niet een uitblinker, maar zeker geen saaie film die terugvalt in clichés. Doet wat het moet doen en weet te vermaken. Hou wel rekening met het feit dat je niet veel prikkels meekrijgt in deze film. Het zit hem vooral in de kleine dingen die je te zien of te horen krijgt.

avatar van the new guy
b00ts schreef:

Gemiddelden zijn bij IMDB meestal wel hoger, maar een gemiddelde 7 voor deze film is toch een indicatie dat we redelijk goed zitten hier.

avatar van b00ts
the new guy schreef:

Dat mag, maar ik ben het helaas (?) met de meerderheid niet eens. Ik hoop toch wel dat je in mijn kritiek die ik hiervoor heb weergegeven kunt vinden. Dat zijn toch ook waardeloze scènes?

avatar van Zeriel
In film als deze moet het hebben van onderhuidse spanning en geloofwaardige karakters. Deze film ontbeert beide. Er is geen moment dat ik geloof dat we in 1940 zijn, of dat ze het daadwerkelijk moeilijk hebben en niet gewoon in de studio zitten, laat staan dat deze mensen echt zouden kunnen zijn.

Het lijkt aardig te beginnen, maar zodra die "duitser" gewoon engels gaat spreken, vallen alle acteurs door de mand. Op waarheid geinspireerd of niet, deze film is volstrekt ongeloofwaardig.

avatar van Barry83
De setting en beelden in het begin was veelbelovend. Helaas was het daarna niet veel soeps. Saai verhaal waarin weinig gebeurd.

Aardige film waarin een paar Duitse en Engelse piloten op elkaar aangewezen zijn als ze neerstorten in de Noorse wildernis. Een waargebeurd verhaal dat zich grotendeels op één locatie afspeelt. Mooi om te zien hoe de onderlinge verhoudingen tussen deze vijanden gaandeweg veranderen. Naar het einde toe wordt het wel wat langdradig. Een goeie 3.0 sterren.

avatar van oemoemenoe
Ietwat gewoon en saai verhaal maar uitstekend in beeld gebracht en geeft de opzet van deze film erg goed weer....
Voor de mooie beelden in de bergen van Noorwegen alleen al het uitzien waard.

avatar van Marvinleeaday
Goeie film waarin we zien hoe vijanden, door toeval en in barre omstandigheden, langzaamaan vrienden worden.

avatar van Geno
Het is een bijzonder aardig thema; overleven door vriendschap te sluiten met je vijand.

Maar het is nogal een opgave om aan de hand van dit waargebeurde verhaal een film boeiend te krijgen omdat je niet zomaar dingen aan toe kunt voegen. Temeer er het verhaal zelf al flinterdun is, laat staan een verhaallijn heeft.

De kracht van de film moet dan liggen in de personages en de psychologische processen.

En juist daarin gaat de film een beetje mank. Hoe moeizaam en hoe reëel de toenaderingsgesprekken ook zijn neergezet; filmisch is dat niet interessant, althans niet voldoende.

Daarbij had ik ook een 'nova zembla' gevoel. Het moest koud zijn, maar soms voelde ik de kou helemaal niet.

Misschien lag het aan de regisseur, misschien aan de matigheid van de acteurs,... ik vond de film bijzonder matig.

Mooi verhaal zo en zo. Verder beetje saai, maar verhaal maakt veel goed.

avatar van james_cameron
Sympathieke maar wel wat simplistisch uitgewerkte oorlogsfilm, over de noodgedwongen samenwerking tussen een aantal in de wildernis van Noorwegen gecrashte engelse en duitse piloten. Leuke rollen van alle betrokkenen en onderhoudend genoeg, maar de beperkte setting en de oppervlakkige aanpak van het weinig diepgravende script staan een echt goede beoordeling in de weg.

avatar van Decec
Een goede oorlog/drama film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Rupert Grint (Harry Potter) en Florian Lukas (Nordwand)....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van mcdaktari
Ik had deze film een paar jaar geleden al gezien maar kwam hem vandaag weer tegen en opnieuw gekeken. Mooi verhaal over 2 Engelse en 3 Duitse soldaten die met elkaar in één hut moeten overleven, wat in het begin niet vanzelf gaat. Goed geacteerd.

avatar van Darbie
Bevatte mij (te vaak en te veel) te kinderachtige humor.

avatar van Dogie_Hogan
Eergisteravond en gistermorgen-vroeg op de zender ONS.

Ongeloofwaardig verhaal: mede gezien het schaarse voedsel, hadden de Duitsers de Britten meteen gedood. En waar zijn de pistolen van de Britse piloten gebleven?! En Duitse piloten hadden een handzame Walther of Mauser HS pistool, maar geen parabellum.
Verder draagt captain Davenport een USAAF B-3 jacket i.p.v. een RAF Irvin jacket, zeer onwaarschijnlijk.
Daarnaast moet het Duitse toestel op 1 motor geland zijn, echter bij de crash-landing is geen der propellers omgebogen bij aanraking van de grond.

avatar van 93.9
Uitstekende film! Je voelde de kou in je huiskamer, mooie rollen!