Rescue Dawn (2006)

Oorlog / Biografie

geregisseerd door Werner Herzog
met Christian Bale, Steve Zahn en Jeremy Davies

De film is gebaseerd op de documentaire Little Dieter Needs to Fly uit 1997. De film vertelt het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse gevechtspiloot Dieter Dengler (Bale), die tijdens de Vietnamoorlog boven Laos wordt neergehaald en in een gevangenenkamp terechtkomt. Hij onderneemt vervolgens met een groep medegevangenen een gewaagde ontsnappingspoging.

avatar van Boneka
Helemaal geen verkeerde film. In het begin moest ik wel even denken aan Rambo IV. In die stijl, maar deze film wordt veel serieuzer neergezet. Prima opbouw met details waar je niet aan wil denken. Al moet ik zeggen dat onze held Dieter Needs het wel erg lekker verorberd. Het begin en eind hadden van mij wat anders gekund. Beetje klef als je het mij vraagt. Verder zit de film degelijk in elkaar. Vond de maat van Dieter overigens een prima rol spelen. Daarbij zag je duidelijk dat hij veel meer getraumatiseerd was dat Dieter die er nog maar net zat. Al met al een hele degelijke goede pre Vietnamfilm!

avatar van Antonev
Om te beginnen: het was mijns inziens een drama/oorlog i.p.v. een actie/oorlog (zoals in de omschrijving staat).

Christian Bale speelt wederom een fantastische rol. Ditmaal als getergde POW gedurende de Vietnam oorlog. Ik vind dat hij zich geweldig in een rol kan inleven en dat zie je ook erg goed terug op het scherm. Het verhaal an zich is niet bijster origineel, we have seen it before. De invulling hebben ze echter wel erg goed gedaan, want het geheel is meeslepend, overtuigend en soms zelfs een beetje ontroerend. Hier en daar misschien enigszins langdradig.

Je ziet de martelingen wel in meer Vietnam films, maar ik blijf dat toch hard vinden om te zien. Vooral dat ze de soldaten, met de handen op de rug, laten watertrappelen in die smalle put, vond ik echt verschrikkelijk. Ik zou echt compleet doordraaien.

avatar van Nixon17
De film kan een 3,5 krijgen tot het moment dat ze ontsnappen. Dan gaat de film in een wel heel erg hard tempo achteruit zeg. Het is een wonder dat de film zo hoog staat hoor wat een slecht eind zeg en met eind bedoel ik zeker de laatste 10min maar ook eigenlijk het laatste uur na de ontsnapping.

avatar van Argyle
Een zeer boeiende film om naar te kijken.
Geweldig geacteerd.

dikke 10.

avatar van john mcclane 2
ondergewaardeerd oorlogslacht offer film.
'zie je zeker meerdere keren kan kijken.,ondergewaardeerd dan bedoel ik de aandacht die de film kreeg en ik vraag me af of hij succesvol in de bioscoop heeft gedraaid.
Maar gelukkig krijgt hij hier een flinke voldoende en kan me daar natuurlijk alleen maar bij aansluiten.
De vietnamezen waren goed vals,en naast bale die weer een fantastische rol neer zet valt steve zahn erg op.
de tijdsduur was gezien het imponerende verhaal op zijn plaatst.
erg goed.

avatar van jippie2010
Prachtige film, die ondanks dat het op een waar gebeurt verhaal gebaseerd is toch soms onrealistisch oogt. Daarentegen worden naar mate de film vordert de scenes indringender. Jammer dat ze dat niet tot het slot hebben weten vast te houden. *3,5

avatar van david bohm
Vrij langdradige film met mooie beelden vanuit de jungle en een goed acterende Bale. Met name het gedeelte in gevangenschap begon me vervelen met die zeurende medegevangenen hoewel ik me realiseer dat in realiteit dit nog veel vervelender en langer zal aanvoelen.

Langdradig en onrealistisch en ook nog slecht geacteerd door Bale die zowel mijn partner als mijzelf irriteerde. Na de belachelijk slechte vliegtuigcrash werd de irritatiefactor door Bale nog even opgevoerd. Vervolgens allerlei kleine fouten (in je broek poepen maar wel schone broek houden bijvoorbeeld). Dan de ellenlange gevangenschap en de beroerde ontsnapping.... Gewoon een slechte film. De Vietnamezen waren wel goed overigens, puntje voor hen.

avatar van Rickyman
Een aardig oorlogsdrama, met een prima cast en vond Bale toch weer sterk spelen.
Verhaal is wat mager en traag, ook wordt het nergens echt gruwelijk of pakkend.

avatar van rupie
Prima film, verhaal pakte mij van begin tot eind. Zeker dikke voldoende, Bale speelt sterk.

avatar van nadrin
Op geen enkel moment geloofde ik het verhaal. Leek me meer een bfilm

avatar van Noodless
Vermoeiende zit !
Het verhaal wordt nergens pakkend of boeiend. Buiten 1 scène wist de film ook de gruwel van de oorlog niet echt te brengen. Ook veel te traag waarbij de gevangenschap een saai gedeelte van de film was. Tegenvaller ! 5/10

Tarkus schreef:
Toen ik de trailer van deze film zag dacht ik dat het een spannende film met veel actie zou zijn, maar dat is het dus niet, wat niet wil zeggen dat dit dan een slechte film zou zijn, integendeel, het is een prachtige film geworden.
Christian Bale is uitstekend in zijn rol als krijgsgevangene, maar ook Steve Zahn is voortreffelijk, en bewijst hier dat hij meer kan dan alleen komische rollen spelen.
De locaties zijn prachtig en het scenario is prachtig uitgewerkt.
Het is zeer mooi gebracht dit waar gebeurde verhaal en ben ook een beetje benieuwd naar de docu van deze regisseur over hetzelfde verhaal, 'Little Dieter Needs To Fly'.
5 sterren waard in zijn geheel.

Na deze tweede kijkbeurt, toch een iets lagere score.
Het blijft een goede film hoor, maar toch een beetje té lang.
Het gaat een beetje vervelen daardoor.

avatar van Lovelyboy
Nu wil ik niet veel zeggen maar die bovenste helicopter op de movieposter lijkt qua profiel toch wel erg op een Black Hawk en niet een Huey, of ligt dat aan mij...?

avatar van HK Senator
Aan het eind helaas wat Spielbergiaans sentimenteel. Verder wel een mooie film maar de documentaire is beslist indrukwekkender.

avatar van Lovelyboy
Na lange tijd weer eens geprobeerd en afgezien van de verhaallijn, neergeschoten, gevangen en ontsnapt, wist ik er eigenlijk niet veel meer van. Maar helaas heeft de film andermaal niet weten te overtuigen.

Het begint best wel aardig, de aanloop op het vliegdekschip, de beelden van de Skyraider die er niet onder aardig uit zagen, en al vrij snel bevind Dieter zich op de grond en in de penarie. Al vrij snel volgt gevangenname en de uiteraard weinig tot de verbeelding sprekende behandeling. De 'echte' bombardementsbeelden in het begin spreken voor zich en zijn wellicht bedoeld om de kijker te laten zien wat een piloot als Dengler routinematig over het landschap uitstrooide aan napalm, fosfor en fragmentatie, en dat hij daarom niet bepaald op een vriendschappelijk ontvangst hoefde te rekenen. Dit zijn eigenlijk ook de beste momenten van de film, de aanloop, het neerstorten en de gevangenname met de daarop volgende behandeling, hoewel de aanloop met de vlucht wel iets langer had mogen duren.

Dengler wordt vervolgens naar een gevangenkamp toe gesleept waar niet alleen de gevangen aan een saaie routine onderworpen worden maar ook de kijker. De ontsnapping en de vlucht door de jungle met Zahn is al net zo eentonig en langdraderig. Goed geacteerd wordt er wel overigens. Zahn zet meer dan prima de uitgebluste Duane neer met zijn glazige blik, en Jeremy Davies, beter bekend als Upham uit Saving Private Ryan, speelt zoals gewoonlijk weer een moeilijke ziel die het vooral erg moeilijk heeft met zichzelf, iemand waar je weer zonder moeite een hekel aan hebt.

De film heeft zeker hele aardig punten. Zo wordt er zo nu en dan sfeer technisch echt wel wat van gemaakt met muziek. Zo zijn de natuurshots natuurlijk adembenemend en de acteurs proberen er het beste van te maken. Het lijden en de angst komen hier en daar ook prima naar voren, als mede de honger en onmenselijke behandeling. Toch boeien de personages niet in het bijzonder, lijkt de film over het geheel nogal te slepen, en is wat er gebeurt eerder allemaal ter kennisgeving dan meeslepend te noemen.

Een aardige film, zeker geen topper, zelfs in die zin een lichte misser op alle vlakken te noemen. Wel grappig overigens die kop van Bale wanneer hij de maden op zit te eten en wanneer één van de crewchiefs in de heli Denglers rugzak leeg haalt en de reactie wanneer hij de dode slang eruit haalt.

avatar van Baasje
Echt helemaal niks

goeie Bale, te weinig dieren in de wildernis

avatar van Basto
stratmans schreef:
goeie Bale, te weinig dieren in de wildernis

Ik weet niet of he ooit in de jungle bent geweest? Maar je hoort ze wel, je ziet ze niet. Of je miet een hele goede gids bij je hebben. Daarbij is de jungle in Vietnam ook stuk minder rijk aan leven als de Amazone.

Jens van Eijk
Bale speelde ijzersterk en de film was zeker het eerste uur ook erg interessant, daarna gaat het tempo toch in eens achteruit en begint het langdradig te worden. Het einde is ook overdreven sentimenteel, en vond ik niet echt passen bij de film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Rescue Dawn wint de originaliteitsprijs niet, dit is al zo vaak getoond in films. Een ontsnapping uit een kamp in de jungle leverde me Rambo nostalgie op. Al steekt Rescue Dawn wel beter in elkaar natuurlijk qua verhaal en spanning. Zeker het begin is sterk, met de vliegtuigcrash, het vluchten en de eerste fase in het kamp waar zijn fysiek en mentale vermogens aardig op de proef worden gesteld. Toch had zijn gevangenschap was meer gruwel en ellende mogen tonen. De ontsnapping zelf plus alles daarna vond ik na een tijdje niet zo heel interessant meer, maar gelukkig blijft de film met twee uur speelduur netjes binnen de grenzen van tijd om het boeiend genoeg te houden. Bale speelt zijn rol ook prima, echt een voortreffelijk acteur. Alles bij elkaar is dit gewoon op alle vlakken prima, maar nergens top.

avatar van filmfan0511
Sterk. Ongetwijfeld eén van Herzorg's meest conventionele films, maar toch zag ik fel zijn hand terug en werden sommige scènes gekenmerkt door zijn typische stijl, die hier wat wisselt tussen het surreële en documentaire-achtige. Maar vooral conventioneel dus.

Vietman heb ik nooit bepaald de interessantste oorlog gevonden; uiteindelijk is het maar zulk een cultureel belangrijk conflict omdat Amerika er in vocht. Maar er zijn natuurlijk goede en interessante films over gemaakt, en Rescue Dawn is er daar zeker eén van. De oorlog wordt hier niet vanuit een totaal nieuwe invalshoek belicht (tenzij dan het feit dat de echte 'oorlog' hier nog niet bezig is), maar het is allemaal prima in beeld gebracht, het verzandt nergens in onnodige actie-scènes, de beelden van de soms bijna mythische jungle zijn schitterend en de acteerprestaties zijn over de gehele lijn sterk. Christian Bale heb ik werkelijk nog nooit een slechte prestatie zien leveren; 1 van de beste acteurs van zijn generatie, zonder twijfel. Hij werd hier wel net overtroffen door zowel Steve Zahn als Jeremy Davies. Beiden zetten enorm goed een getraumatiseerde oorlogsgevangene neer. Vooral Davies, die ik herkende van Lost, steelt elke scène waarin hij voorkomt.
Uiteindelijk vond ik het middengedeelte, in het gevangeniskamp, het beste deel van de film, maar met 120 minuten houdt Herzog het heel strak en gaat het nergens vervelen. Alleen de laatste pakweg vijf minuten vond ik veel te zoetsappig. Zo overdreven dat het zelfs bijna een koortsdroom leek. Wat mij betreft was Rescue Dawn net iets beter af geweest als het een aantal minuten eerder eindigde. Maar bon, schoonheidsfoutje in een verder prima film.

avatar van Fisico
Degelijke Vietnamfilm die bestaat uit twee grote delen: de gevangenschap van Dieter Dengler en zijn ontsnapping. Ik vond een vrij bizarre film met bizarre personages. Akkoord, gevangenschap doet wat met een mens, in sommige films wordt het psychische luik soms wat onderbelicht, maar bij momenten vond ik het op het komische af. Ook sommige bewakers waren in hetzelfde bedje ziek zoals onder andere Jumbo. Wel fun met die stereotiepe bijnamen ...

De gevangenschap werd goed uitgelicht alleen begreep ik niet met welk doel ze gevangen gehouden werden. Geen ondervragingen, geen martelingen, niets behalve leegte en zitten wachten. Het sleepte vervolgens ook te lang aan met onbeduidende medegevangenen die weinig interessant waren. Het begin met de eigenaardige gijzelingstechnieken was het best, net als de crash van het vliegtuig.

De ontsnapping zelf, mja, ok, maar ook niet wow. Vrij eenvoudig, zonder veel poeha. Ook het einde wat melig. Geen slechte film, maar zeker ook geen om bij te houden.