Rescue Dawn (2006)

Oorlog / Biografie

geregisseerd door Werner Herzog
met Christian Bale, Steve Zahn en Jeremy Davies

De film is gebaseerd op de documentaire Little Dieter Needs to Fly uit 1997. De film vertelt het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse gevechtspiloot Dieter Dengler (Bale), die tijdens de Vietnamoorlog boven Laos wordt neergehaald en in een gevangenenkamp terechtkomt. Hij onderneemt vervolgens met een groep medegevangenen een gewaagde ontsnappingspoging.

avatar van Boneka
Helemaal geen verkeerde film. In het begin moest ik wel even denken aan Rambo IV. In die stijl, maar deze film wordt veel serieuzer neergezet. Prima opbouw met details waar je niet aan wil denken. Al moet ik zeggen dat onze held Dieter Needs het wel erg lekker verorberd. Het begin en eind hadden van mij wat anders gekund. Beetje klef als je het mij vraagt. Verder zit de film degelijk in elkaar. Vond de maat van Dieter overigens een prima rol spelen. Daarbij zag je duidelijk dat hij veel meer getraumatiseerd was dat Dieter die er nog maar net zat. Al met al een hele degelijke goede pre Vietnamfilm!

avatar van Antonev
Om te beginnen: het was mijns inziens een drama/oorlog i.p.v. een actie/oorlog (zoals in de omschrijving staat).

Christian Bale speelt wederom een fantastische rol. Ditmaal als getergde POW gedurende de Vietnam oorlog. Ik vind dat hij zich geweldig in een rol kan inleven en dat zie je ook erg goed terug op het scherm. Het verhaal an zich is niet bijster origineel, we have seen it before. De invulling hebben ze echter wel erg goed gedaan, want het geheel is meeslepend, overtuigend en soms zelfs een beetje ontroerend. Hier en daar misschien enigszins langdradig.

Je ziet de martelingen wel in meer Vietnam films, maar ik blijf dat toch hard vinden om te zien. Vooral dat ze de soldaten, met de handen op de rug, laten watertrappelen in die smalle put, vond ik echt verschrikkelijk. Ik zou echt compleet doordraaien.

avatar van Nixon17
De film kan een 3,5 krijgen tot het moment dat ze ontsnappen. Dan gaat de film in een wel heel erg hard tempo achteruit zeg. Het is een wonder dat de film zo hoog staat hoor wat een slecht eind zeg en met eind bedoel ik zeker de laatste 10min maar ook eigenlijk het laatste uur na de ontsnapping.

avatar van Argyle
Een zeer boeiende film om naar te kijken.
Geweldig geacteerd.

dikke 10.

avatar van john mcclane 2
ondergewaardeerd oorlogslacht offer film.
'zie je zeker meerdere keren kan kijken.,ondergewaardeerd dan bedoel ik de aandacht die de film kreeg en ik vraag me af of hij succesvol in de bioscoop heeft gedraaid.
Maar gelukkig krijgt hij hier een flinke voldoende en kan me daar natuurlijk alleen maar bij aansluiten.
De vietnamezen waren goed vals,en naast bale die weer een fantastische rol neer zet valt steve zahn erg op.
de tijdsduur was gezien het imponerende verhaal op zijn plaatst.
erg goed.

avatar van jippie2010
Prachtige film, die ondanks dat het op een waar gebeurt verhaal gebaseerd is toch soms onrealistisch oogt. Daarentegen worden naar mate de film vordert de scenes indringender. Jammer dat ze dat niet tot het slot hebben weten vast te houden. *3,5

avatar van david bohm
Vrij langdradige film met mooie beelden vanuit de jungle en een goed acterende Bale. Met name het gedeelte in gevangenschap begon me vervelen met die zeurende medegevangenen hoewel ik me realiseer dat in realiteit dit nog veel vervelender en langer zal aanvoelen.

Langdradig en onrealistisch en ook nog slecht geacteerd door Bale die zowel mijn partner als mijzelf irriteerde. Na de belachelijk slechte vliegtuigcrash werd de irritatiefactor door Bale nog even opgevoerd. Vervolgens allerlei kleine fouten (in je broek poepen maar wel schone broek houden bijvoorbeeld). Dan de ellenlange gevangenschap en de beroerde ontsnapping.... Gewoon een slechte film. De Vietnamezen waren wel goed overigens, puntje voor hen.

avatar van Rickyman
Een aardig oorlogsdrama, met een prima cast en vond Bale toch weer sterk spelen.
Verhaal is wat mager en traag, ook wordt het nergens echt gruwelijk of pakkend.

avatar van rupie
Prima film, verhaal pakte mij van begin tot eind. Zeker dikke voldoende, Bale speelt sterk.

avatar van nadrin
Op geen enkel moment geloofde ik het verhaal. Leek me meer een bfilm

avatar van Noodless
Vermoeiende zit !
Het verhaal wordt nergens pakkend of boeiend. Buiten 1 scène wist de film ook de gruwel van de oorlog niet echt te brengen. Ook veel te traag waarbij de gevangenschap een saai gedeelte van de film was. Tegenvaller ! 5/10

Tarkus schreef:
Toen ik de trailer van deze film zag dacht ik dat het een spannende film met veel actie zou zijn, maar dat is het dus niet, wat niet wil zeggen dat dit dan een slechte film zou zijn, integendeel, het is een prachtige film geworden.
Christian Bale is uitstekend in zijn rol als krijgsgevangene, maar ook Steve Zahn is voortreffelijk, en bewijst hier dat hij meer kan dan alleen komische rollen spelen.
De locaties zijn prachtig en het scenario is prachtig uitgewerkt.
Het is zeer mooi gebracht dit waar gebeurde verhaal en ben ook een beetje benieuwd naar de docu van deze regisseur over hetzelfde verhaal, 'Little Dieter Needs To Fly'.
5 sterren waard in zijn geheel.

Na deze tweede kijkbeurt, toch een iets lagere score.
Het blijft een goede film hoor, maar toch een beetje té lang.
Het gaat een beetje vervelen daardoor.