Chasing Mavericks (2012)

geregisseerd door Michael Apted en Curtis Hanson
met Jonny Weston, Gerard Butler en Elisabeth Shue

De film is gebaseerd op het waargebeurde levensverhaal van surficoon Jay Moriarty (Jonny Weston) en vertelt het verhaal van een jonge man die op zoek gaat naar de gevaarlijkste surfgolf van Noord-Californië, en de lokale legende (Gerard Butler) die hem onder zijn vleugels neemt. Wat begint als een mentorschap verandert in een unieke levenslange band wanneer beide onwaarschijnlijke vrienden ontdekken dat er niets krachtigers bestaat dan het verleggen van je grenzen en het najagen van een bijna onmogelijke droom.

avatar van gillie24
Films die over surfen en hoge golven gaan, daar heb ik een zwak voor. Daarin stelt deze film mij absoluut niet teleur. De vele surfscènes worden schitterend in beeld gebracht. Visueel echt briljant.
De Westkust van de VS (Californië) leent zich daar uitstekend voor. De 'Mavericks' zelf liggen/komen voor net iets ten zuiden van San Francisco.

Dan het verhaal. Kon mij niet de gehele 2 uur geboeid houden. Butler is goed, maar Weston kwam bij mij een beetje als een softie over, iets wat je niet associeert met surfen. Ook weinig charisma, al blijft het lastig om een jongen van die leeftijd daarop te beoordelen. Het plezier straalde er in ieder geval niet echt vanaf, ook niet bij Butler overigens. De chemie tussen de twee was er ook niet altijd. De beoogde vader-zoon relatie kwam er daardoor niet altijd uit. Als mentor overtuigde hij mij meer. Shue heeft veel te weinig screentime. Jammer, want ze is gewoonweg een goede actrice.

Het einde hakt er toch nog wel behoorlijk in, ze hadden er ook voor kunnen kiezen om dat weg te laten. Ik apprecieer dat wel.

HALVE TAMME.
Herzien,

halve ster erbij.

Super film!

avatar van SnakeDoc
Sentimentele Jeuk film. Paar leuke surf scenes, Leven Rabin als vriendinnetje van Jay was een prima verschijning en Gerard Butler deed het heel aardig.

Voor de rest niet mijn type film.

avatar van wimnoot
YOLO!!!

avatar van filmkenner1
SnakeDoc schreef:

Voor de rest niet mijn type film.

Ha ha ha ha.

avatar van blurp194
Zoutwaterfeelgood.

Het verhaal is wat erg cliché, zoals Zinema al opmerkt een soort karate kid op het water. Waarbij een aantal van de zijlijnen in het verhaal wat overbodig en onafgewerkt overkomen - het randje drama en het ettertje met de honkbalknuppel, om de meest opvallende maar te noemen.

Verder gaat het eigenlijk alleen om de beelden. Acteurs zijn eigenlijk irrelevant, dienen alleen om hun gezouten koppen, blonde krullen en mooi gebruinde vel door de prachtige natuur, de wind en de zee heen te laten bewegen. Ohja, en de filosofie van de soul surfer. In balans met de anderen, de omgeving, de natuur.

My wave!

Goeie film over een jongen die de grootste golf wil surfen, en hierbij getraind wordt door een buurman. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal laat weinig ruimte voor verrassingen en zijn de personages wat clichématig. Echter kijkt de film lekker weg, is het acteerwerk prima en zijn de surfscenes spectaculair doch realistisch in beeld gebracht (vooral de finale is imposant).

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Mooi verhaal...
Wat een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Gerard Butler...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi opname voor zee-water...
Perfect achtergrond geluid-muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Edamboy
Mooie surfplaatjes, die me veel aan "Point break" deden denken. Voor mij meer een coming of age-film dan een surffilm. Keek wel aardig weg.

avatar van cantforgetyou
Volgens mij is Gerard niet echt trots op deze film. Best wel een super, slijmerige, drama. De actie scenes met de prachtige hoge golven, zorgen ervoor dat we de film uit hebben uitgekeken. Maar het verhaal zelf heeft niet zoveel om handen. Aardig tussendoortje.

avatar van origineelhe
Wow. Die golven...

avatar van rep_robert
Een heerlijke coming of age/autobiografie die gepaard gaat met prachtige beelden van de Mavericks.
Nergens wordt de film ongeloofwaardig, ook al gaat het verhaal niet echt de "diepte" in. Het zijn vooral de surfscènes die de show stelen en ervoor zorgen dat je meeleeft en de film een geloofwaardig karakter krijgt.

Dat ik daarna uiteindelijk Moriarty en de Mavericks heb gegoogeld zegt voor mij al voldoende, dat betekent dat de film voor mij geslaagd is.

matig acteerwerk en een weinig origineel verhaal. We hebben dit allemaal al eens gezien maar dan veel beter. Ook de hoofdpersonen overtuigen niet. Veelal bordkartonnen personages en vals sentiment.

Gebaseerd op waar gebeurde feiten, maar toch maar een drukdoenerij om niets en bovendien erg sentimenteel.
Wel mooie beelden van de zee.

avatar van missl
2 knappe mannen, daarom ging ik deze film kijken, duurt lang voordat het op gang komt en is dan wel prima. Kabbelt wat voort.

avatar van clubsport
Dat het nogal sentimenteel en cliche overkomt is mischien wel onvermijdelijk in dit
soort op waarheid gebasseerde verhalen , ondanks dat word het verhaal mooi verteld en technisch zien de surfscenes zien er erg mooi uit .

avatar van IH88
“We all come from the sea, but we are not all of the sea. Those of us who are, we children of the tides, must return to it again and again...”

Prima film over surfheld Jay Moriarity. Het tragische einde is bekend, maar het is interessant om te zien wat zo'n jonge man nu drijft om zijn leven iedere keer op het spel te zetten. Een echte thrillseeker, en dat het uiteindelijk fout zou aflopen was onvermijdelijk. Het acteerwerk is soms niet al te best, en sommige verhaallijnen en personages komen er wel heel bekaaid vanaf. Gerald Butler is gelukkig wel perfect gecast als mentor/vaderfiguur, en de surfscènes zien er ook goed uit.