Glory Road (2006)

Drama / Sport

geregisseerd door James Gartner
met Josh Lucas, Derek Luke en Jon Voight

Het waargebeurde verhaal over basketbalcoach Don Haskins, die in 1966 een zwart team naar de overwinning moet leiden in de Amerikaanse Universiteitsbasketbal-competitie.

avatar van Fna
Fna
Zeker een goeie film maar heb zoiets als dit wel vaker gezien, goeie basketball scenes, goed acteerwerk.

avatar van Tonke
Goede film met een goede boodschap.

avatar van helleke
Geen slechte film maar persoonlijk vind ik hem niet zo goed als Coach Carter.
Bij CC was er nog heel wat meer te beleven dan hetgeen zich op het basketbalveld afspeelde.
Ik geef hem 3 sterren.

Erg goede film, weer een goede sportfilm om bij het lijstje op te schrijven.

helleke schreef:
Ik geef hem 3 sterren.

Deze film is ook niet te vergelijken met coach carter ook al gaat het bij beide films over basketbal.

In deze film draait het voornamelijk om het rassenverschil, waarbij het in coach carter eigenlijk meer gaat om een groep "lastige" jongens.

Ik weet niet welke ik beter moet vinden, deze of de vergelijkbare Coach Carter. Ik denk toch CC omdat het me toch meer aanspreekt. Maar beide erg sterke films.

Moet zeggen dat Coach Carter meer indruk op me maakte. Toch was dit een prima zondag middag film. Ik geef 3,5

De film is zeker aan te raden en om nog even in te haken op Coach Carter toch lopen de beide films tegen andere problemen aan en het is nu niet dat de ene slechter is als de ander!

Mijn mening kijk beide zeker de moeite waard

avatar van Blokland
Maak vantevoren een lijstje met sportfilm-cliches en je kan ze bij deze film één voor één afvinken. Dat hoeft niet per sé slecht te zijn maar dat is het wel als elke scene een politiek correcte boodschap in zich draagt die, op zijn zachtst gezegd, weinig subtiel wordt gebracht. Zwak script, matig acteerwerk (Josh Lucas!!) maar de relatief goede basketball-scenes maken wel iets goed.

helleke schreef:
Ik geef hem 3 sterren.

LOL, de basketwedstrijden zijn veeel realistischer dan bij Coach Carter! Hier wordt er geen gebruik gemaakt van "dramatische eindfases" met het beslissende shot in slow-motion...En voorspelbaar dat ze bijna alle wedstrijden naar hun hand zetten? Het is een waargebeurd verhaal, en wanneer je alles eens gaat opzoeken, blijkt het verdomd goed te kloppen!

avatar van brabusRUS
Tsja, deze film was vandaag gewoon op tv.

Wat betreft hele boeiende drama, alleen zaten er aardig wat cliches in.

topper

Samen met Coach Carter de beste sportfilm.

Vooral erg degelijk. Te degelijk eigenlijk; en dus ook te onopvallend: 3.00 (3.00)
Na een luchtig eerste kwartier neemt de prent steeds serieuzere vormen aan, hetgeen bij vlagen leidt tot momenten die een boodschap met zich meedragen, maar wat daarentegen ook niet heel erg lang blijft hangen doordat toch ook de wedstrijden belangrijk worden gemaakt. Gartner heeft moeite om hier een goede balans in te vinden en dat is enigszins jammer. Toch verdient Gartner credits voor het vertoonde spel in het veld, dat over het algemeen redelijk realistisch oogt en slechts in beperkte mate wordt geromantiseerd. Zoals gezegd gaat dat onder andere ten koste van de dialogen, waar te weinig ruimte voor is en wat hier en daar bovendien tot geforceerde wendingen leidt. Cinematografisch oogt de prent vooral degelijk en ook de het gros van de cast haalt een acceptabel niveau.

avatar van Decec
Een uitstekend drama/sportfilm...
Wat een waargebeurd verhaal...
Spannend verhaal...
Perfect achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Jon Voight (68e leeftijd)...
Prachtig HD kwaliteit...
Het is een moeite waard...

avatar van missl
Flauwe sportfilm waarvan er al 100 gemaakt zijn en deze is daarin niet anders. Niet echt grappig, te weinig drama en te veel wedstrijdtijd.

Ik heb deze film zomaar meegepakt bij videoland. waarom? ik zag de naam jerry bruckheimer staan.....gister zag ik dat het over basketball ging....niks voor mij!ik heb nog nooit een goede ,boeiende sportfilm gezien, dus ik begin er niet aan. ik las het verhaal op de hoes en kende de hele film al. in het begin natuurlijk strubbelingen etc. ,en vervolgens het succes,dankzij de coach en geloof in eigen kunnen........so what? de film gaat weer terug....hihihihi. 1 ster.

avatar van nightbreed
Sterk punt: Niet zo melodramatisch als soortgelijke films
Zwak punt: Nogal oppervlakkig.

Berust op waar gebeurde feiten maar, het blijft een sportfilm zoals er 13 in een dozijn zijn : een coach die felle tegenwind krijgt, allerlei moeilijkheden op en naast het veld overwint en uiteindelijk zijn team naar succes leidt ...
Het is een Disney-productie die er aldus vlot ingaat en waarbij Josh Lucas toch wel overtuigend acteert.