Coach Carter (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Sport

geregisseerd door Thomas Carter
met Samuel L. Jackson, Rick Gonzalez en Ashanti

Highschool basketbal coach Ken Carter krijgt veel kritiek op zijn manier van coachen. Hij laat zijn hele team een contract tekenen dat eisen stelt aan hun schoolprestaties. Als ze niet aan die eisen voldoen, mogen ze niet spelen, wat Coach Carter de nodige problemen oplevert. Met discipline wil hij zijn team laten winnen, zowel op het veld als in de schoolbanken...

194 BERICHTEN 18 MENINGEN
avatar van borretto
In mijn ogen een underrated film!

Deze film heeft misschien clichés maar zoals al eerder vernoemd werd is dit een waargebeurd verhaal over het opvoeden van straatjongeren en moet je dat aspect naar voren brengen. De manier waarop hij die jongeren opvoed is een lust voor het oog met zijn acteerprestaties !

De basketbalwedstrijden en de soundtrack geven je kippenvel bij deze film ..
Je moet natuurlijk van sport houden en het moraal begrijpen achter deze film!

Deze mag veel hoger geplaatst worden naar mijn mening.. Dat sluit niet uit dat hij bij de jeugd populairder zal zijn dan bij volwassenen en dat zal de doorslag geven!

Maar deze film zou een 4 op 5 moeten hebben .. Maarja wie ben ik

Heb deze al 10 tale keren bekeken en kan er niet genoeg van krijgen

Een van de beste films die ik heb gezien. Een geweldig verhaal en goeie cast. Deze film ga ik zeker vaker kijken!

Vooral het intense en dynamische spel van Samuel L.Jackson (hij leek zich volledig in z'n rol van coach te hebben verdiept) en de aantrekkelijke basketbal scenes tilde deze productie , gebaseerd op een waar verhaal, boven de gebruikelijke sportfilms uit. Het verhaal zelf over wat je met zelfrespect en discipline kunt bereiken als kansarme zwarte puber, was te lang van stof en voor een deel zelfs aan de saaie kant.

avatar van ILDIB
Erg stereotyp allemaal. En waar of niet tis wel allemaal heel erg van dik hout zaagt men planken met weinig verrassingen. Gelukkig blijft het allemaal nog wel te doen al is het wat lang. 3 zou net te weinig zijn 3.5 is ruim.

Prima sport film, wel wat aan de lange kant.

avatar van Aapje81
In zijn genre is dit een uitstekende film. Het is allemaal nogal moralistisch en soms ook wat onwaarschijnlijk, maar het blijft boeiend en sfeervol en Samuel L. Jackson is in zijn element.

Boven Gemiddeld

avatar van krabat
Wat een dramatisch lange zit.. Vol met clichés zoals al eerder vermeld en totaal ongeloofwaardig. De kwaliteiten van Samuel L. Jackson benoemen heb ik al vaak genoeg gedaan dus dat vind ik overbodig. Ik heb te veel films gezien om dit met een voldoende te waarderen.

avatar van DVD-T
Prima film vol met de gebruikelijke clichés. Dit soort (sport) films gaan er bij mij altijd wel in.

Maar wel goed gebracht. Clichés zijn altijd wel te vinden in films maat het gaat er om hoe het gebracht wordt.

Deze film gaat over kansen om wat te doen met je leven en over iets halen wat je zelf nooit voor mogelijk hield. Verhaaltechnisch wordt dat heel vaak herhaald. Heel vaak. De schrijvers en de regisseur duwen dit zo hard naar binnen dat je verlangd dat dat gaat stoppen. Verder heeft het zeker wat leuke elementen in het verhaal. En dat wordt nog eens flink opgezweept met het acteerwerk van Jackson en de geweldig in beeld gebrachte basketbal scenes. Dit is allemaal op een erg leuke manier en vol snelheid in beeld gebracht. Er goed gedaan.

Alles samen zorgt voor een vermakelijke film die toch alles binnen de lijntjes van Hollywood op safe speelt.

Een hele resem clichés die aan elkaar wordt geregen, maar wel op zo'n manier dat de film genietbaar en leuk om kijken blijft. Overal wist je wat ging komen, maar toch heb ik een leuke filmavond achter de rug.

avatar van IH88
“What’s your deepest fear?”

Coach Carter is een lekkere sportfilm die de clichés niet schuwt maar door het sterke acteerwerk van Samuel L. Jakcson en sommige jongere acteurs lang blijft boeien. Het verhaal rond jongens die in criminele buurten opgroeien en op school zwak presteren maar door sport een doel in hun leven hebben is natuurlijk niet nieuw en vanaf de allereerste scene is al duidelijk waar regisseur Thomas Carter naartoe wil met zijn verhaal.

En dat is helemaal niet erg want clichés heten niet voor niets clichés en in Amerika groeien ontelbare jongeren op deze manier op. En als je dan ook nog Jackson als coach Carter hebt sta je als regisseur eigenlijk al met 1-0 voor. Helaas blijven de meeste andere personages wel erg eendimensionaal en het acteerwerk is wisselend. Rob Brown was ook sterk en het verhaal rond Kenyon en Kyra (Ashanti, niet slecht) voelde geloofwaardig en echt aan. Onder andere Rick Gonzalez, Nana Gbewonyo, Antwon Tanner, Channing Tatum en Robert Ri’chard moeten het doen met wel erg mager uitgewerkte personages en het acteerwerk was niet al te best. Daarnaast duurt de film te lang. Ruim twee uur voor dit soort film is niet nodig en op een gegeven moment gaat de film echt slepen en ga je op de klok kijken. Jammer, want de basketbalscènes zijn geweldig in beeld gebracht en Carter weet er een goed einde aan te breien. Iets meer maat houden en keuzes maken de volgende keer. Coach Carter is een gedegen sportfilm die door het spel van Jackson makkelijk op de been blijft.

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het gevaar is groot dat een film met zo'n plot een kleffe bende wordt. Laat dat nu precies zijn wat hier gebeurt. En ook een echt moralistische film. Carter wordt behoorlijk op een voetstuk geplaatst. Direct in de eerste wedstrijd betalen zijn conditietrainingen zich uit en wint het team in de slotseconden nadat de coach precies voorspelde dat de tegenstander een vrije worp zou missen. Je vraagt je ook af hoe hij zo snel het respect van zijn spelers weet te winnen. Als het zulke moeilijke jongens zijn lijkt het me niet realistisch dat je ze direct op de eerste training zo ver krijgt meer dan een uur alleen maar te rennen. Dat is niet eens een gezonde manier van je conditie opbouwen. Het lijkt ook wel alsof de coach pas heel laat voor de eerste wedstrijd het strijdplan doorgeeft aan het team, en als er een toernooi wordt gespeeld lijkt het wel alsof het slechts uit 1 wedstrijd bestaat. Opvallend ook wel dat op de allerlaatste wedstrijd na, het grote leermoment, alles wordt gewonnen.

Ook de persoonlijke verhaaltjes zijn halfslachtig uitgewerkt, waardoor de bekende problemen als tienerouders, armoede, drugs, bendes en leerachterstanden eigenlijk alleen cliché en nep overkomen. Sowieso is het ghettosfeertje kunstmatig en gepolijst in de film. De soundtrack is echt wat te braaf, en we zien weliswaar een schietpartij, maar het slachtoffer blijkt niet eens een van de spelers te zijn maar slechts de criminele neef van een van hen. We zien wel in drugs gedeald worden maar er wordt niets gebruikt. Slechts wat alcohol op een feestje, waar de spelers zich ook met de aanwezige meisjes vermaken. Waarna ze betrapt worden door de coach en de ouders die de eigenaar van het huis zijn, alsof ze net iets vreselijks hebben aangetroffen.

Verder ook weinig interessante personages, typetjes slechts (gespeeld door acteurs als Tatum en Ashanti), en dialogen die ook niet best zijn. Af en toe een kleffe speech of slechte oneliner. Precies wat je vreest dus eigenlijk. In visueel opzicht ook geen aantrekkelijke film. Bij vlagen zelfs lelijk. Eigenlijk ook wel raar dat een film die onnodig lang duurt en best wel lekker wegkijkt en zo afgeraffeld aanvoelt. Beter hadden ze meer aandacht aan de persoonlijke en academische kant van de spelers besteed, en het wat minder aan gedaan met het basketbal. 2.0*.

avatar van Miszmi
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film met een mooie boodschap en Jackson die een fantastische rol neerzet. Er is eigenlijk maar weinig slechts op te noemen aan deze film.

De film pakte gelijk en heeft ook geen minuut verveeld. Het is allemaal wel wat voorspelbaar en soms wat over de top, maar dat kon deze film prima hebben. Er zaten toch ook wel wat verrassende elementen in. Het verhaal zelf heeft een prima opbouw en is goed te volgen. Ik ben blij met het geschreven einde, gewoon lekker verliezen in plaats van clichématig winnen. Ondanks dat die hele speech daarna natuurlijk niet onverwacht kwam

De acteerprestaties waren geweldig. Deze rol is Jackson op zijn buik geschreven, wat een overtuigingskracht! Ik werd volledig meegenomen in het verhaal en vergaat vaak dat ik gewoon naar een film zat te kijken. Ik weet dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maar net als ieder waargebeurd verhaal vermoed ik dat er veel gedramatiseerd is. In dit soort films vind ik het altijd een mooie afsluiter om te zien hoe iedereen terecht is gekomen. In dit geval vond ik het wel wat magertjes, miste toch wel enkele hoofdrolspelers hierin.

Deze film stijgt voor mij echt ver bovenuit andere films in het genre. Had geen zin in sentimenteel gedoe vandaag en daarvoor heb ik ook een prima film uitgekozen. Natuurlijk zitten er hier en daar scenes met wat meer drama, maar het is goed gedoseerd en niet te overdreven.

Ik ben onder de indruk van deze film en vind hem op MM ook ondergewaardeerd. Eén van de beste films uit dit genre en geef dan ook een (voor mij) vrij uitzonderlijke score: 4.5*.

avatar van SmackItUp
Ramvol alle clichés die je maar kunt bedenken, maar het werkt wel. Met name door het sterke acteerwerk van L. Jackson blijft het gewoon een erg plezierige film om naar te kijken. Verloop is redelijk voorspelbaar, maar dit wordt nergens vervelend.

3,5*.

Goeie film met een goed verhaal!