Miasto 44 (2014)

Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jan Komasa
met Józef Pawłowski, Zofia Wichłacz en Anna Próchniak

Warschau, zomer 1944. Stefan zorgt voor zijn moeder en zijn jongere broertje omdat zijn vader, een officier in het Poolse leger, is omgekomen tijdens de invasie van Polen in 1939. Hij heeft zijn moeder beloofd zich niet in de strijd te mengen, maar ondertussen droomt hij ervan om zijn plicht te vervullen voor zijn vaderland. Uiteindelijk sluit hij zich toch aan bij het verzet. Samen met Kama, Góral, Rogal en Beksa vormt hij onder het commando van de charismatische Kobra een van de moedigste verzetslegers tijdens de Opstand van Warschau in 1944.

Redelijke film over een groep jonge mensen die vol moed aan een opstand beginnen tijdens de oorlog in Warschau. Mooi in beeld gebracht allemaal en er gebeurd ook genoeg waardoor de film onderhoudend blijft (ook is het verhaal zelf wat mager). Ook qua toon soms wat onevenwichtig (zoals de eerste kus scene en de muziek-keuze hier en daar). Prachtig eindshot.

Wat een domme muziek keuzes...slaan echt de plank mis. Onbegrijpelijk..en irritant.
Net zoals enkele kunstzinnige scènes zogenaamd indruk moeten maken..zonder die onzin was het best een goede film geweest

avatar van Gang_Star
Een groots opgezette oorlogsfilm over de Opstand van Warschau in 1944. Er wordt wat tijd genomen voor een inleiding en je leert dan ook de hoofdpersoon enigszins kennen. Het duurt dan ook wel even voordat de film echt loskomt. Maar wanneer het dan los gaat, dan gaat het ook goed los. Hard, rauw en emotioneel. Zo zijn er genoeg scenes die met kop en schouders erbovenuit steken: zoals de liquidatie van de moeder en het broertje van Stefan, de ontploffing waarna het bloed en stukken huid uit de lucht vallen en bijvoorbeeld ook dat een gewonde Pool op zijn ziekenbed een handgranaat laat ontploffen om samen met zijn geliefde een Duitser uit te schakelen . De actiescènes zijn erg goed, en de vele explosies en bombardementen zijn dat ook. Ook de impact van een kogel of een ontploffing waarbij mensen weggeslingerd worden, zijn erg sterk in beeld gebracht.
De film heeft mij behoorlijk verrast en de volle speelduur (ondanks dat de film best traag werd opgebouwd) heb ik mij prima vermaakt. Enige minpunten waren de slowmotions tijdens enkele scenes, en een soundtrack die niet altijd even goed was.

avatar van 606
Gang_Star schreef:
genoeg scenes die met kop en schouders erbovenuit steken: zoals de liquidatie van de moeder en het broertje van Stefan, de ontploffing waarna het bloed en stukken huid uit de lucht vallen . De actiescènes zijn erg goed, en de vele explosies en bombardementen zijn dat ook. Ook de impact van een kogel of een ontploffing waarbij mensen weggeslingerd worden, zijn erg sterk in beeld gebracht.
Dat eerste was inderdaad gruwelijk en schrikken, tweede was ook heftig.

avatar van knusse stoel
Uitstekende Poolse film met gelukkig de eigen taal sprekende soldaten. Daarmee bedoel ik de Duitsers en de Polen in de film. Er zitten zoals al aangehaald werd, enige gruwelijke scènes in die eigenlijk niet voor kinderogen bedoeld zijn maar wel de werkelijkheid van een oorlog weergeven. Na een zware explosie met genoeg vuur (voor de hitte) waarbij mensen uit elkaar gereten worden, kan je inderdaad een 'regenbui' van menselijke delen verwachten. En helaas benaderd deze film ook de hel van Warschau tegen het einde van de 2e wereldoorlog. Wie tegenwoordig in deze stad komt, zal het opvallen dat er vrijwel geen echt oude gebouwen staan. Men heeft wel getracht aan de hand van foto's en schilderijen de stad weer te renoveren in de oude stijl (Stare Miasto) en dat is door vrijwilligers vanaf de grond opgebouwd en lijkt voor een buitenstaander eeuwenoud. In werkelijkheid dus ongeveer 70 jaar nu.

De film is een aanrader voor mensen die willen zien wat haat tegenover anderen kan opleveren als deze in opstand komen. Op 1 augustus 1944 begon de heroïsche opstand tegen de nazi's.

avatar van Jan met de pet
Prima oorlogsfilm, heftig in beeld gebracht.....4,0

Goed gemaakte Poolse oorlogsfilm over de opstand in Warschau.
De beelden zijn soms wel heel gruwelijk, maar benaderen des te meer de werkelijkheid.
Ook de beelden van het verwoeste Warschau zijn indrukwekkend, en echt niet overdreven.
Ik ben ooit in de stad geweest midden jaren '70 en toen was men nog bezig met de wederopbouw van de oude stad, die totaal in puin lag na deze opstand.
Dat de rollen niet worden gespeeld door grote namen en vooral geen grote Hollywoodnamen is alleen maar een pluspunt, zoals anderen ook al aanhalen, de Polen spreken Pools en de Duitsers Duits, zoals dat hoort te zijn.
De film is echt niet voor gevoelige zielen, het is een ruwe en harde oorlogsfilm, gebaseerd op ware feiten, die wellicht nog veel gruwelijker waren dan wat je hier te zien krijgt !!!

avatar van parcivalis
Indrukwekkende oorlogsfilm met treffende poster die gaat over de opstand van de burgers van Warschau tegen de nazi bezetting. De film behandelt vooral het menselijk drama en draaft daar soms behoorlijk in door. Er wordt herhaaldelijk stijlbreuk gepleegd wat aan het begin een legendarische kus-scene oplevert maar gaandeweg ook voor verwarring zorgt.

Wat de film rommelig maakt is dat het niet altijd even duidelijk is welk verhaal er nu verteld wordt. Het romantische deel is dik in orde en heeft naar het einde toe nog een fijne twist maar het is soms niet aanwezig genoeg om, door de chaos heen, overeind te blijven.

Grootste gemiste kans is echter dat het grote plaatje totaal ontbreekt. Juist in zo'n epos waar kosten noch moeite zijn gespaard, wil ik als toeschouwer een helder beeld krijgen van hoe de vork nu precies in de steel zat. In plaats daarvan kiest de film voor het drama en de gruwel en verliest daardoor realisme en inhoud. Gelukkig is daar Wikipedia

Stalin weigerde met zijn troepen de Weichsel over te steken en liet de burgers van de stad zich letterlijk doodvechten. De nazi's begonnen met de executie van meer dan 50 000 burgers als afschrikking maar de opstand ging door. Vanuit de lucht werd stadsdeel voor stadsdeel gebombardeerd en de nazi's zetten hun grofste beulen in die plunderdend en verkrachtend rondtrokken. Uiteindelijk werd de complete stad huis voor huis opgeblazen en in brand gestoken. De Duitsers hadden het plan om er een 'meer' te maken.

Stalin had uiteindelijk weinig moeite om de puinhopen op de nazi's te veroveren. Overlevende verzetsstrijders werden zonder pardon geëxecuteerd of naar de goelag gestuurd.

Chaotische, fragmentarische verzetsfilm zonder een duidelijke rode draad en met een paar merkwaardige missers, zoals de haast surrealistische liefdesscènes. Die passen —net als de soundtrack trouwens— voor geen meter bij de vaak schokkende beelden. Het acteerwerk, voor zover daar sprake van is, laat nogal wat te wensen over.
De zinloze verwoesting van Warschau wordt daarentegen wel goed in beeld gebracht. Vandaar dat ik enigszins ambivalente gevoelens overhoud aan deze film.

avatar van Antonev
Ik zet niet bijzonder vaak een film snel af, maar dit kreeg ik toch niet door m'n strot geduwd. Vanaf minuut 1 ziet het er goedkoop en houterig uit en de acteurs lijken wel afkomstig uit de plaatselijke toneelvereniging. Bijzonder jammer, want de opstand van Warschau is een tragisch en boeiend deel van de tweede wereldoorlog.

Hele bijzondere film. Super mooi gemaakt, goed geacteerd.. Bijna perfect!

Het begin van de film vond ik een onkundig vertoon met onechte personages en wat theatrale scènes.
Nadien wordt het natuurlijk inhoudelijker en de film legt overtuigend de nadruk op het verschrikkelijke van dit historisch gebeuren, waarbij de moed, de inzet, wanhoop en de volharding van de opstandelingen dik in de verf wordt gezet. 'k Vraag me wel af of het werkelijk zo hard moest worden vertoond : het neerschieten van het jongetje, de uit de lucht neerdalende, bloedige menselijke brokstukken...
Stoorde me ook wat aan de diverse relatielijnen die precies het historische wat achteruit stelden, al moest dit natuurlijk het emotionele aanwakkeren.
Gemengde gevoelens.

avatar van wibro
Het lukte mij bij het zien van deze film niet om mij helemaal in te leven in de overmoedige maar toch enigszins naïeve opstandelingen. Wat bezielde hun? Dat zij de geharde en meedogenloze S.S. bezettingslegers die o.a. bestonden uit collaborateurs en vrijgelaten zware criminelen wel even konden verslaan? Dat de Russen aan de overkant van de rivier hun wel even te hulp zouden schieten? De opstandelingen hadden uiteraard beter moeten weten. Stalin wilde van Polen na de oorlog een Russische vazalstaat maken zonder westerse invloeden. De opstandelingen wilden een vrij Polen zonder Russische invloeden. Hiermee is ook verklaard waarom Stalin zich afzijdig hield in de Poolse opstand. De opstand hoe heroïsch ook was daarom tot mislukken gedoemd en achteraf volslagen zinloos.
Het is vanuit dit historisch oogpunt dat ik de film zonder meer interessant vind. Vanuit cinematografisch oogpunt had deze film de nodige tekortkomingen. De soundtrack en sommige surrealistische scènes sloegen nergens op. Van het hoofdpersonage Stefan - absolute miscast - werd ik op een gegeven moment behoorlijk moe en zo kan ik ook nog wel dingen noemen die o.a. uitblonken in niet bepaald geloofwaardigheid. Kan uiteraard niet gezegd worden van de massaexecutie op weerloze burgers. Dit is in werkelijkheid ook gebeurd. Het zijn die scènes hoe wreed ook die mij er toe brengen deze film nog enigszins positief te beoordelen. Maar... het had allemaal veel beter gekund.

avatar van wibro
Zojuist de film Kanał (1957) bekeken die ook gaat over de 1944 opstand in Warschau maar die - hoewel als kijkamusement misschien minder dan Miasto 44 - toch wel een stuk geloofwaardiger is. Het acteerniveau was ook een stuk hoger. Toch bevatte deze film uit 2014 twee scènes die een enorme indruk op mij gemaakt hebben. De scènes speelden zich af in het Wola district. Het ene gedeelte was bevrijd door de opstandelingen en je zag de mensen dansend in de straten, het andere gedeelte was in handen van de S.S. troepen en je zag hoe de bewoners meedogenloos door hen werden afgeslacht. Scherper kan de grens tussen leven en dood niet worden weergegeven. Voor mij toch een reden om de waardering voor deze film enigszins naar boven bij te stellen.

avatar van jippie2010
Een film die speelt met stijlen wat af en toe tenenkrommend uitpakt. Zowel qua techniek, camerawerk als muziek wordt de plank soms vreselijk misgeslagen waardoor het ten koste gaat van de inhoud. En dat is zonde, want de hoofpersonages spelen sterk en overtuigend en de film kent een aantal krachtige en indringende scenes. *3.0

avatar van IH88
Miasto 44

Sterke oorlogsfilm. Miasto 44 laat zien hoe het Poolse verzet tegen de nazi’s vorm kreeg, en regisseur Jan Komasa toont op expliciete wijze de waanzin en gruwelijkheden van de oorlog. Sommige scenes zijn misselijkmakend, maar ook de beelden van het gebombardeerde Warschau maken indruk.

De film heeft wel een wat vreemde combinatie van gruwelijke oorlogsscènes en sommige liefdesscènes die zo uit een videoclip lijken te komen. Artistiek gedaan, maar het contrast met de gruwelijkheden van de oorlog is groot. Misschien was het juist de bedoeling van Komasa om dat te laten zien, maar het komt dan niet helemaal goed over. Maar als oorlogsfilm waar het cynisme en de tragiek vanaf druipt is Miasto 44 een indrukwekkende filmbelevenis.