Achtste-groepers Huilen Niet (2012)

Alternatieve titels: Cool Kids Don't Cry | Achtste Groepers Huilen Niet

Nederland
Familie / Drama
96 minuten / 99 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Dennis Bots
met Hanna Obbeek, Nils Verkooijen en Johanna ter Steege

'Achtste Groepers Huilen Niet' vertelt het verhaal van de levenslustige Akkie (Hanna Obbeek) die wild is van voetbal, ook al vindt klasgenoot Joep dat voetballen geen meidensport is. Akkie laat zich niet op haar kop zitten en met humor gaat ze tegen zijn pesterijen in. Wanneer ze leukemie krijgt, behoudt Akkie haar optimisme en energie. De hele klas van juf Ina leeft met haar mee en zelfs vanuit het ziekenhuis blijft Akkie zich met het schoolvoetbaltoernooi bemoeien. Als ze zo achteruit gaat dat ze onmogelijk aan het toernooi mee kan doen, bedenkt de stoere Joep een heel bijzonder plan.

avatar van Shadowed
Prima.

Prima NL over een toch wel zorgelijk onderwerp in onze maatschappij. Alleen dit keer door een kind wat de toon soms wel zet. Jammer dat het echte emotioneel lijden van de hoofdpersonages niet echt overkomt, en dat is het vervelende weer.

Obbeek is enthousiast bezig en speelt letterlijk iedereen eruit. Jammer dat ze dit niet meer ergens kon herhalen. Verkooijen doet het eigenlijk ook niet verkeerd. De film heeft ene heftig onderwerp maar is minder heftig gebracht.

Richting het einde is het wel wat emotioneler, jammer dat de emoties in het middenstuk niet echt overkomen. Voor de rest is het een lieve film die voor kinderen wel leuk zal zijn. Kan niet zeggen dat dit het beste van het beste is, maar ja.

avatar van IH88
Achtste-groepers Huilen Niet

Na een stroef begin weet Achtste-groepers Huilen Niet je helemaal in te pakken. Dit soort films kunnen soms iets te sentimenteel uitpakken, maar de regisseur kiest gelukkig voor een realistische en wat ingehouden aanpak. Dat zorgt ervoor dat het verhaal over Akkie, die aan leukemie lijdt, juist meer indruk maakt.

De film is duidelijk gemaakt voor een jongere doelgroep, maar probeert tegelijkertijd ook de volwassen kijker aan te spreken. Dat lukt aardig. Door de positieve opstelling van Akkie en sommige script- en regiekeuzes wordt het nooit te dramatisch, en de luchtige toon kan ik wel waarderen. Het onderwerp en de zwaarte van de strijdt tegen kanker worden niet gebagatelliseerd, en dat is het belangrijkste.

avatar van wess16
Brok in de keel van deze film. 4*

avatar van AnyaH
Ingrijpende (en af en toe best heftige) dramafilm (i.t.t. de titel geen echte kinderfilm) over tiener Akkie uit groep 8 die ernstig ziek wordt. Cinematografie: buitenscѐnes op voetbalveld en schoolplein, binnenscѐnes op school, bij Akkie thuis en in het Albert Schweitzer ziekenhuis. Typisch Hollandse sfeer in de film. Muziek: vlot en goed passend en een dijk van een soundtrack bij de afsluiting. Acteurs: de jonge spelers spelen heel naturel, goed en realistisch alsof het echt een groep 8 betreft. En wat een lieverd is die donkere 'verpleegster', ze deed me aan een doula denken.....

Plot: Akkie voetbalt graag en heeft het regelmatig met klasgenoot Joep aan de stok. Nadat ze vaak een bloedneus krijgt en blauwe plekken, blijkt na onderzoek dat ze leukemie heeft. Wat volgt is behandeling in het ziekenhuis en hoe Akkie en haar klasgenoten hiermee omgaan. De repeterende beelden van Kareltje (Akkie's kat) lijken een soort hoofdstukindeling te zijn. Akkie had een weddenschap met dokter 'Snor' afgesloten, maar toen hij zonder snor haar kamer binnenkwam, hield ik het echt niet meer droog. Niet alleen 8e groepers huilen, maar ook hun ouders! De mokerslag kwam bij mij keihard binnen, ik heb namelijk zelf een blonde dochter in groep 8......

Een film die een moeilijk onderwerp (ziekte en dood) behapbaar en bespreekbaar maakt, met als hogere boodschap: wees lief voor elkaar, geniet van en vier het leven, want je weet nooit wanneer jouw hoofdstuk wordt afgesloten.......

avatar van AnyaH
Vandaag KRO De Reünie van de klas uit het boek gezien. De uitzending is te zien via:
De Re?nie - De Kleine Kapitein, Bakel - 29-4-2012 - TVblik

Wat een indrukwekkende uitzending! Anke haar ouders die al die jaren haar slaapkamertje onveranderd hebben gelaten, de schooltas met alles er nog in en de jas van Anke op de kapstok beneden....... Ik begrijp het wel, het is hun manier van rouwen. Onbeschrijfelijk wat een verdriet die ouders hebben meegemaakt!

En wat voelde ik emotioneel mee met klasgenote Julia. Ik heb ook zo'n k**** lagere schooltijd gehad en heb geen enkel goed jaar gekend. Helaas deden mijn ouders mij niet naar een andere school. En de docenten wisten het, maar deden nagenoeg niets! Ik kan gerust zeggen dat pesten en mishandeld worden door klasgenoten je een blijvend mentaal trauma bezorgen! Mijn geheugen heeft deze tijd überhaupt amper opgeslagen, want je brein doet aan zelfbehoud. Alleen de slechte herinneringen zijn levenslang ingeprent........

Ontroerende jeugdfilm over de oneerlijkheid van kanker en de harde en ongelijke strijd er tegen en meteen ook een ode aan jeugdige moed, optimisme en vooral vriendschap.
Treffend acteerwerk van het jeugdig volkje in deze film, waarbij, naast de hoofdpersonages, de pientere Amin Belyandouz en de romantische Bram Flich charmeren.