Oorlogsgeheimen (2014)

Nederland
Oorlog / Familie

geregisseerd door Dennis Bots
met Maas Bronkhuyzen, Joes Brauers en Pippa Allen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn de Zuid-Limburgse jongens Tuur (12) en Lambert (12) beste vrienden. Tuur zijn vader zit bij het verzet, Lambert zijn vader is NSB’er. Maartje (13), nieuw in het dorp, vertelt alleen Tuur dat ze Joods is. De vriendschap knalt uit elkaar en het noodlot slaat toe.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een betere film dan 'Oorlogswinter', minder krampachtig. De spelers, zowel de kinderen als de volwassenen, lijken veel plezier te hebben en spelen daardoor losser. Het verhaal is soms vrij ongeloofwaardig, de scene met de trein en de knuffel, maar storen doet het niet. Het deed mij ietwat aan 'Oorlog Zonder Vrienden' van Evert Hartman denken, wat ik trouwens ook een mooier boek vond dan 'Oorlogswinter' van Jan Terlouw. De locaties zijn prachtig. Een half punt extra voor die mooie zwarte kat.

avatar van tattoobob
Aardige film jeugdfilm.
Een film als deze is ook prima om te laten zien aan de kids om hun te laten begrijpen wat er vroeger voor verschikkelijks gebeurde in nederland en andere landen.
Tenminste voor mijn zoon is dit fijn.
Zowiezo vind ik jeugdfilms van hollandse bodem altijd erg aangenaam.
Acteerwerk is oke.

avatar van Baggerman
Blijkbaar kunnen Limburgers niet acteren? Of Nederlandse kinderen zijn te dom geworden om ondertitels te lezen, dat kan ook.

Op zich wordt er erg veel goed gedaan in deze film. Het is spannend en de kaksprekende acteurtjes doen het verder prima. Ook de aankleding van de film is best okay, het ziet er verzorgd uit.

Maar als je de jeugd echt serieus wil nemen zorg je voor een wat realistischer geheel. Want werkelijk, de familie Rademakers is wèl veilig in België? Daar zaten geen nazi's? En ik weet het niet zeker, maar volgens mij gingen er maar bitter weinig jodentransporten via Limburg. Dit maakt alles gewoon tè ongeloofwaardig en ik denk dit dit best te voorkomen was geweest in het script.

De vergelijking met Au Revoir les Enfants vind ik dus hetzelfde als literatuur met een Bouquetreeksromannetje vergelijken. Niet dat de laatste voor sommigen niet leuk kan zijn om te lezen. Het had beter gekund, maar slecht is dit ook nu weer niet.

avatar van Daenerys Targaryen
In vergelijking met het boek was deze film minder goed. Ik vond de film overdreven dramatisch (veel dramatische muziek, slow motion beelden enz). Natuurlijk is het ook een zielig verhaal, maar de filmmakers hadden dat op een andere manier kunnen verwerken. Desondanks nog wel de moeite waard.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Een tijdje geleden een keer gezien, maar blijkbaar nog nooit op gestemd. Toen ik hem destijds in een kleine bioscoopzaal bekeek vond ik hem prima, maar ik kwam niet de zaal uit met een gevoel dat ik iets hiervan geleerd heb, terwijl de film dat wel probeert.

Acteerwerk van de kinderen is prima, niks op aan te merken. De film heeft wat schoonheidsfoutjes, klompvoet maar slechts op 1 scene, want het kind rent gewoon van treinen met de klompvoet en is het niet altijd even boeiend. De cast is verassend goed voor een film zoals dit, is me opgevallen.

De film sleept wel wat voort, en is zelfs voor kinderen nergens echt spannend. Visueel is er weinig te beleven en is er ook weinig wat nou echt perfect is. Een voldoende lijkt me wel op z'n plaats bij deze film.

Nog best prima geacteerd voor deze cast, ook prima neergezet! Verhaal rammelt wel wat en ook iets te veel de emotie opzoeken (dramamuziekjes met slomo's), maar ik denk dat het voor kinderen een goede film is. Niet te spannend, maar wel emotioneel, en dat het verhaal wat rammelt zal kinderen denk ik ook niet opvallen. Ik twijfel tussen een 2,5* en 3,0* dus ik rond hem af naar beneden, 2,5*

avatar van princesspeach
Kinderen acteerde echt heel sterk!

Emotionele film. scène dat Maartje werd afgevoerd raakte me echt. verder blijft het natuurlijk een kinderfilm.

Hij kijkt wel goed weg, maar het is geen topper zoals Oorlogswinter of Zwartboek. Er gebeurd eigenlijk net iets te weinig.