ad

Met onder meer: Stefan Collier, Robin Boissevain en Dorus Witte

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 20 juni 2013

Over Spijt!

Jochem voelt zich niet erg gelukkig in de tweede klas. Hij is het mikpunt van getreiter. David doet er niet aan mee, maar hij durft er niks van te zeggen. De klassenleraar, die gymnastiek geeft, grijpt ook niet in. Hij heeft een hekel aan dikke Jochem. Jochem lijkt zich niets aan te trekken van de pesterijen, die elke dag erger worden. Als de klas weer eens dubbel ligt, lacht hij zelf mee. Maar op een ochtend krijgen ze van de rector te horen dat Jochem na de klassenavond niet is thuisgekomen.

BBarbie

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat je trouwens zegt dat het je niet uitmaakt dat anderen de film niks vinden geloof ik niet, want je reageert toch wel erg defensief in je berichten in dit topic.

Het oordeel van een ander is uiteraard niet mijn zaak.

Mijn eerste reactie was enkel gericht op de negatieve beoordeling van lezertje, omdat daarin naar mijn mening een aantal beweringen staan, waarbij de veters uit mijn schoenen schoten. Maar ja, lezertje vindt dat ik “als een idioot onzin begint te brullen”. Dat is tenminste klare taal, die veel verduidelijkt. Voor mij althans.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

BBarbie schreef:

Het oordeel van een ander is uiteraard niet mijn zaak.

Nouja, je begon zelf door zijn bericht de domste reactie in jaren te noemen he. Dan is de toon gezet.

BBarbie

Ajax&Litmanen1 schreef:

Je hebt een punt. Dat was dom van mij.

avatar van lezertje

lezertje

BBarbie schreef:

met het aantal dat een positief oordeel heeft (3* of meer). Opvallend dat daar veel mensen bij zijn van middelbare leeftijd of ouder. Dat beeld zie je ook op IMDb, waar Spijt! een 7,2 scoort.

Voor de goede gang van zaken ik behoor ook tot de middelbare leeftijd (Tenminste ligt er aan welke leeftijd jij daar precies onder verstaat). Dus wat dat betreft gaat jou opmerking niet op. Overigens fideel van je dat je toegeeft met het maken ven een foute opmerking in het begin van deze discussie.

avatar van leatherhead

leatherhead

Weinig toe te voegen aan lezertjes treffende, allesbehalve 'domme' review. Kotsopwekkende, manipulatieve, oversentimentele, maar vooral onechte pestfilm, die eigenlijk alleen maar open deuren intrapt. Vind het dan ook helemaal niet zo verrassend dat schijnbaar meer mensen van middelbare leeftijd (en ouder) deze film hoog waarderen, want iedereen die niet compleet onbekend is met de hedendaagse jeugd kan zien dat dit qua script soms als een tang op een varken slaat. Verder maak ik weinig woorden vuil aan dit stuk plastic.

avatar van n00r

n00r

Zat recht op te janken.. Wat een film. Zo zie je maar weer wat pesten met iemands leven kan doen.. Prachtige film

avatar van guchte

guchte

film die ze in elke school moeten tonen

avatar van arno74

arno74

Fraaie film over de uitwassen van pesten die ze inderdaad wel in het basis- en voortgezet onderwijs mogen vertonen. De film is lang niet perfect, plot en acteerwerk konden beter, al is de boodschap duidelijk. En niet alleen duidelijk maar ook realistisch, want elk jaar plegen tieners wel ergens zelfmoord omdat ze de doorgeslagen pesterijen van laffe etterbakjes niet aankunnen. Deze film laat ook zien dat het niet zomaar zo ver komt en dat daar wel meerdere zaken voor nodig zijn, zoals mede klasgenoten die de andere kant op kijken en een incompetente docent die blind is voor dat soort zaken waardoor de etterbak ongestoord zijn gang kan gaan. En jawel, ze bestaan echt, niet elk mens is volmaakt en dus ook niet elke docent.

De film, gebaseerd op een boek uit 1996, had wel geactualiseerd kunnen worden. Cyberpesten is in deze film de grote afwezige en dat is wel jammer. Maar het grootste minpunt is misschien wel dat het ontbreekt aan een advies over hoe je met zulke etterbakken wél moet omgaan. Niet volmaakt, wel een ruime 3*

avatar van bart007bond

bart007bond

Nare film.

Roept nare herinneringen op.

Acteerspel is zozo maar de boodschap komt hard aan.

Moest wat wegslikken en dat gebeurd me niet vaak

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Blij dat NPO3 deze film vandaag uitgezonden had. Dat was een unieke kans. Wat ik opmerkte tijdens de film, was een kwaliteitsverschil tussen het eerste en tweede stuk. Ik weet niet waaraan het ligt, maar ik stoorde me een pak minder aan bepaalde aspecten van de film, wellicht omdat het dan pas echt in gang schiet en het emotioneler wordt.

Helaas laat deze film op bepaalde vlakken cruciale steken vallen. Zo is het acteerwerk toch weer opnieuw beneden peil. Wel beter dan Lover of Loser, maar toch ook niet bepaald goed. Het komt niet naturel over, en dat ligt opnieuw wellicht voor een groot deel aan het overdreven net taalgebruik. Iedereen in deze film zou hier al gepest worden alleen al omwille van de manier waarop ze spreken. De pesters hebben geen charisma, dat heeft niemand. De klastitularis, David, Vera of de ouders van Jochem zijn maar bepaalde voorbeelden van mensen die niet geloofwaardig overkomen, wat ook te wijten is aan een minder script. Dat uit zich in een totaal onrealistisch gedragende klastitularis waar men de bal compleet misslaat, de poging tot een kus van Jochem met Vera en dat het heel lang onduidelijk is waar men naartoe gaat in het liefdeszijlijntje met Vera, David en die andere jongen, dat de pesters zelf ongelooflijke losers zijn en sadistisch zijn (met die RIP in dat boek), die klasfoto waar Jochem niet opstaat, wat voor een loser van klastitularis ben je dan eigenlijk? en hoe die David de hele film een social justice warrior is en Jochem dan schrijft dat hij voor het eerst een vriend heeft. Ja, hallo! Dat is het laatste wat hij zou doen in die geschetste situatie. Ik weet niet of het boek ook al zo was, maar het script/verhaal is opnieuw een groot zwaktepunt.

De film pakt na verloop van tijd wel, en ik denk toch dat deze als leermateriaal kan dienen. De kwaaltjes moeten we er dan maar bijnemen. Ik vond de herdenking mooi gedaan trouwens op de opnieuw paar onrealistische dingen na. Het is erg jammer dat zo een pestsituaties nog altijd te vaak voorkomen, en het is een heel moeilijk op te lossen probleem. Het komt overal voor, en iedereen wordt weleens gepest (of moet pogingen tot afweren), en het is onmogelijk om er niet mee in aanraking te komen als jongere. Het roept op dat vlak ook heel nare herinneringen op, want ik herinner me pestgevallen die heel zwaar gingen. Zo ben ik zelf ook al het mikpunt geweest van cyberpesten (van mensen die ik niet kende), en ik herinner me bijvoorbeeld een meisje in de omgeving die biseksueel was en inderdaad erg vreemd was die niet eens op mijn school zat, maar waar ik van wist dat ze gepest was, en dat moet ongelooflijk zwaar geweest zijn. Dat was ook in de periode van die Ask-hype, het ideale pestplatform. Ik wil niet weten hoeveel mensen op de wereld zelfmoord gepleegd hebben waar die site een rol heeft gespeeld. Je kon op die site anoniem vragen sturen, maar dat werden al snel vragen: "heb jij al seks gehad", daarna tegen een meisje: "heb jij al een meisje gekust", "is het waar dat je kanker hebt?", "is het waar dat je anorexia hebt omdat je ouders je misbruiken", en dat werd steeds erger en erger, en gehypet en ik verstond niet waarom velen hun account op die site niet verwijderden, maar dan bleven ze (wellicht assertief denkende) antwoorden op die vragen, bijvoorbeeld: "dat zijn je zaken niet", "neen, waarom denk je dat???", "het is zielig om anoniem op ask vragen te stellen", en ga zo maar door. Vandaag de dag gaat een groot deel van het pesten ook wel over het internet, ik kan me voorstellen dat het een plaag is. Op het internet gebeurt het ook niet direct, wordt je minder geconfronteerd met anderen/leerkracht en vervagen de grenzen, en het pesten gebeurt dan 24 op 24 uur. Ook is het veel makkelijker om via Facebook of nog beter Snapchat dingen te gaan rondsturen. Op elke school gaan er wel meerdere naaktfoto's rond, dat kan ik je wel verzekeren. Zo had ik ook eens met een wat jonger meisje afgesproken, en bepaald gedrag was erg vreemd van haar (ruzie met beste vriendin, afkeer van haar klas en ouders, erg explosief en uitdagend gedrag en een enorme personaliteitsverandering op korte tijd als gevolg van enorme onzekerheid, wellicht eigen aan de puberteit maar in dit geval niet normaal) en dan kwam ik er ook achter dat er naaktfoto's van haar rondgingen (en ze had ook problemen thuis). En dat is dan echt niet het enige geval. Qua pesten ben ik ook niet onberoerd gelaten; al een geluk dat het nooit echt (heel) ver ging, maar vaak tot uitsluiten bleef. En zelfs dat kan je blijven achtervolgen. En geloof me dat het erg makkelijk is om ergens anders ook olie op het vuur te gooien, of zelf op dat vlak eens wat verkeerd te doen. Ik ben ook geen heilige.

Zo erg als in deze film heb ik het wel nog nooit (gelukkig) gezien, maar zelfs in een minder erge variant kan het tot dezelfde consequenties leiden. Vaak is er ook een reden waarom men zo onzeker/kwetsbaar is, waardoor het pesten vaak één van de redenen voor een (poging tot) zelfmoord kan zijn. In plaats van die mensen te helpen, duwen ze dan maar dieper in de put. Iets waar de film ook op ingaat, is die hypocrisie bij sommigen. Zo zullen bepaalden die homo's uitscholden/pesten nu wel beweren dat ze geen problemen met homorechten. Bepaalden zullen niet eens weten ooit iemand gepest hebben. Vaak heeft men dat pas door wanneer het effectief tot een zelfmoord zal leiden, triestig. Het is wel iets dat vaak voorkomt. Het apathische gedrag, het niet durven opkomen voor jezelf of een ander (en niet voor één keer, maar bijna op elk moment) en het gebrek aan oplossingen/opsporingen van pesterijen.

Al bij al redelijke film, maar te zwak acteerwerk, een veel te zwak script en geen representatief beeld van de wereld onder jongeren.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Maarten0402 schreef:

Moah. Ik vond het niet diepgaand genoeg. Beetje terughoudend in bepaalde streken alsof er iemand tijdens het filmen naast heeft gestaan om op bepaalde momenten aan te geven "zo is het voldoende".

Déze film zouden ze eerder verplicht op middelbare scholen moeten laten zien: "Klass (2007)". Gaat nog veel verder, vind ik ook afwisselender, vind ik vele malen beter, harder en realistischer.

Op het eind zit echt een walgelijk gemene scene met alle gevolgen van dien.

Ik heb die film gezien op school

avatar van shrink

shrink

Deze film moet verplicht vertoont worden op alle lagere en middelbare scholen!!!!!!!!!!!!!!

shrink schreef:

Ze kunnen beter aandacht besteden aan Nederlands spellen.

avatar van Supernatural

Supernatural

een goeie film.heb me prima vermaakt.best een zwaar onderwerp ook.ik denk dat bijna iedereen het wel heeft meegemaakt.dat ze worden gepest.ja een film met een boodschap.

avatar van umbra

umbra

Top Nederlandse dramafilm over pesten en naar het einde toe kreeg ik toch krop in de keel en vochtige oogskes. 8/10

avatar van Shadowed

Shadowed

Beste Slee verfilming.

De wat zwaardere momenten maken deze film ook compleet. Schram weet eindelijk zijn draai een klein beetje te vinden in de verfilmingen, al blijven de karakters soms nog steeds ongeloofwaardig, het is allemaal een stuk menselijker.

Ik het het boek ook gelezen, verrassend genoeg, en die is wel wat zwaarder dan dit. De scenes zijn soms bijzonder verontrustend om te zien en dat is goed om te doen, want het onderwerp is toch wel relevant deze dagen.

Een wat betere film, ondanks het nog beperkte acteerwerk en het iets te suffe einde. Het had daar het boek zelf wat beter moeten volgen, maar het onderwerp mag zeker aanwezig zijn en is eindelijk niet onnodig mierzoet gebracht.

avatar van Moviewatcha

Moviewatcha

Hallo!! Kom ik nog aan met mijn recensie nu in juli 2019?

Ik heb de film al wel 20x ofzo gezien haha? maar een half jaar geleden kwam ik erachter dat de personages nog maar in de 2e zaten?.

Had ik niet verwacht? In sommige films lijken de personages ouder dan ze zijn. Vind ik altijd een beetje naar bij een film. Laat dan die rollen spelen door ECHTE 2e klassers. Dus ECHTE 14 jarigen!!

avatar van Winterklaar

Winterklaar

Wat bezielt de mens om gewoon te accepteren dat pesten een plaats in de samenleving heeft. Spijtig dat dit soort films blijkbaar nodig zijn om misstanden te duiden. Zinnige rolprent voor jong en oud.

avatar van Robi

Robi

Op zich best een heftig onderwerp voor een film. Een jongen pleegt zelfmoord omdat hij gepest wordt in zijn klas. Toch is het een draak van een film en het kostte me vaak moeite om hem niet door te spoelen omdat het verhaal langdradig was, vol ongeloofwaardigheden zat en heel voorspelbaar was. Bovendien waren ook de acteerprestaties om te huilen en was er ook tot over maat van ramp regelmatig zeer slechte muziek te horen. In de laatste scenes krabbelt de film nog enigszins uit het dal maar dat maakt die 5 kwartier ellende die daarvoor zit niet meer goed.