Radeloos (2008)

Nederland

geregisseerd door Dave Schram
met Marloes van der Wel, Marius Gottlieb en Renée Soutendijk

In Radeloos heeft Yara al een poosje een oogje op Paco, die bij haar op school zit en als DJ plaatjes draait op feesten. Maar Paco heeft wat met Floor en ziet haar niet staan. Komt het misschien omdat ze te dik is? Yara's moeder wil dat haar dochter fotomodel wordt maar eigenlijk wil Yara naar de kunstacademie. Ze besluit af te vallen door minder te gaan eten. Zo slaat ze twee vliegen in één klap: nu kan ze fotomodel worden en vindt Paco haar misschien mooi genoeg. Maar naarmate Yara minder eet, voelt ze zich steeds slechter. Haar vriendin Sterre maakt zich ernstig zorgen. En Paco? Misschien heeft hij geen oog voor Yara omdat hij zo zijn eigen problemen heeft...

avatar van DonPeliculón
Aardige film die nergens echt heel goed wordt, maar in ieder geval de gehele speelduur boeit. Het acteerwerk is aardig en hetzelfde geldt voor het verhaal. Zeker niet slecht.

avatar van tommykonijn
buitenbeentje schreef:
Omg. heb echt een hekel aan die actrice die floor speelde.

Ik respecteer je mening. Maar ik vond dat ze het zo slecht nog niet deed. Robin Martens vind ik absoluut niet slecht acteren. Wel had ik een hekel aan het personage Floor. Ook tijdens het lezen van het boek.

avatar van Reinoir
Ik dacht dat ik spangas aan 't kijken was, totdat ik merkte dat het meer filmisch was dan de serie. daarna zocht ik op teletekst op wat het was bleek het niet eens gerelateerd te zijn aan spangas. Voor de rest was het moralistische meuk.

avatar van mikey
Hopeloos!

Moet je tegenwoordig alles letterlijk uitleggen.?. jongen loopt op trap: 'mam ik loop nu op de trap'.

avatar van rep_robert
Gut o gut. Wat was dit toch weer een dikke drama partij qua acteerwerk. Net nu je dacht de ene tenenkrommende acteur te hebben gezien komt er een scene later weer eentje voorbij die het nog slechter denkt te willen doen. Echt waar, elke acteur uit deze film zou gewoon een verbod voor het leven moeten krijgen.

Daardoor is het moeilijk om op het verhaal geconcentreerd te blijven, maar die is gelukkiger wel iets minder over de top dan bv. Lover of Loser. Maar aan de andere kant kon ik er gewoon moeilijk inkomen door het extreem brakke acteerwerk dat gewoon de hele film verneukt. Die Taco loopt voorop qua non-talent.
Richting het einde wordt het iets charmanter omdat die van der Wel(als ik er toch iemand uit moet pikken) iets sympathieker wordt, maar dat wordt ook weer teniet gedaan door dat belachelijke gebeuren bij die talentenshow.

Duidelijk een film voor de peuters die tegen Nederlandse knulligheid kunnen.

slecht acteerwerk, cliche op cliche

Clichématig formulefilmpje dat ook nog eens tergend voorspelbaar is. Maar ja had je iets anders kunnen verwachten? Het antwoord is even kort als simpel: nee. Met Timboektoe begaf Schram zich al eerder op het jeugdige vlak en dus wist ik wat ik kon verwachten. Toegegeven, de film staat ietsjes steviger in de schoenen dan Timboektoe, maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd. Het jeugdige acteertalent is van een bijzonder mager niveau, het script zo mogelijk nog meer en cinematografisch overstijgt Radeloos de doorsnee soapserie nauwelijks. Maar waar ik me nog het meest aan kon irriteren is Robin Martens. Niet eens om haar rol, ze is zelfs één van de minst slechtste, maar haar hele face staat me totaal niet aan. Soms zie ik wel eens een glimp van haar in GTST voorbij komen, dan ben ik meestal al hard rennend op weg naar de plee. Tja dat heb je nu eenmaal met sommige personen...

hij is een wel beter dan afblijven en ook timboektoe , voorderest vond ik het acteerwerk zeker niet slecht hoor en het verhaal was misschien wat simpel, maar daar moet je niet te zwaar aan tillen want het is tenslotten een kinder film6 jaar en ouder daar is hij dus op gericht anders had de regisseur dat wel hoger gezet en had hij het plot wel ingewikkelder willen maken.

avatar van Phantasm
Aardig in elkaar gezet drama, niet echt goed, maar ook niet echt slecht, leuk om een keertje bekeken te hebben.

avatar van xxERWINxx
Leuke film, ik zag veel bekende mensen terug komen o.a rikki van gtst en Tim van gtst haha

Het is eigenlijk omdat Carry Slee de boeken zo mooi geschreven heeft, dat het verhaal ook nog redelijk is. Ook weer zo'n film die ze in de eerste klas van de middelbare school zouden laten kunnen zien...

Mooie film ! goed acteerprestaties vooral van Paco ...
1 van de beter films van de verfilmingen van carry !

avatar van boemboem27
de 3e film die ik nu zie van de schrijfster Carry Slee.(niet in de juiste volgorde gekeken van uitgifte-jaar)
ook deze vindt ik weer helemaal geweldig.
alle 3 haar films belichten de gewone (rot)dingen van het leven..
kunnen dan wel (zoals beschreven) jeugdfilms zijn.
Omdat al haar films toch wel dingen zijn waar oa de jeugd/pubers mee kunnen zitten
al ben ik zelf die tijd allang voorbij.
spreken deze films mij zeer aan.
vandaar ook deze redelijk hoge waarderingen voor al haar films.
maw een echte aanrader voor jong én oud..

avatar van Ajax&Litmanen1
Oei, oei, oei. Slecht!

Je hebt films waarin acteerprestaties teleurstellend zijn, je hebt films waarin acteerprestaties slecht zijn en je hebt films waarin acteerprestaties hemeltergend kut zijn, waardoor je jezelf wat aan wil doen als je te lang door blijft kijken. Nou, dat bezit Radeloos dus.

Godsallemachtigditkantochnietzeg? Ik begrijp dat niet iedere puber even getalenteerd is, maar zo slecht als die Paco, Floor en Yara acteerden, werkelijk niet te bevatten. Het werkt niet mee dat de dialogen vreselijk zijn, maar dan nog hadden deze houten klazen er zelf wel meer van mogen maken. Ik kreeg tijdens kijken meermaals plaatsvervangende schaamte en mijn tenen zijn nu nog krom geslagen. Alleen Paco zijn ouders vielen in niveau nog wel mee.

Verder gaat deze film echt nergens over zeg. Niemand die eens uitlegt wat die kerel bij Paco zijn moeder doet terwijl zijn pa er gewoon steeds bij is. Niemand die het lachwekkend vind dat iemand op de snelweg een opmerking maakt over geen telefoon bij zich hebben terwijl hij hoort dat er iemand dood aan het gaan is? Niemand die niet hard moest lachen toen Paco de bewusteloze Yara wilde redden op school maar niet aan zijn leraar kon vertellen dat hij hulp nodig had? De film zit echt vol met hilarisch zaken zoals bovengenoemde punten. Recent heb ik ook de film Afblijven gezien, was geen hoogvlieger, maar ieder geval op elk front beter dan dit prutswerk.

Verder irriteerde ik me dood aan die Floor, zowel hoe ze acteerde, wat haar rol was en hoe ze er met die lompe rotkop uit zag. Zo iemand smijt je toch met plezier van 20 hoog naar beneden zeg. Maar goed, het zal haar rol zijn.

Geen idee waarom ik geen 0,5* geef, maar dat is ook wel weer sneu. 1* dan maar. Vanwege, ehm...die karikature geschiedenisleraar dan maar.

avatar van mjk87
In Nederland lopen heel wat talentvolle jonge acteurs en actrices rond. Gek alleen dat ze nooit de weg naar een verfilming van Carry Slee's boeken weten te vinden.

En was het het volledige gebrek aan acteertalent maar het enige dat deze film zou hebben, dan was het wellicht ergens anders nog genietbaar mee. Maar zelden heb ik met meer verbazing gekeken naar een film als deze. Elk moment verwachtte ik Ralph Inbar in beeld, of een regisseur. of wat dan ook, om te zeggen dat de film een grap is, want serieus kun je dit echt niet nemen. Jammer genoeg doen de makers dat wel.

Want die geschiedenisleraar? Pardon!? Dat gedoe dat Yara bewusteloos op school ligt en niemand in de buurt. Of een trein die op een groot station aankomt en waar de deuren van open gaan. Hoewel er heel wat mensen staan in de opening loopt niemand naar buiten en onze protagonist van dienst kan zo naar binnen. Eén keer reizen met de trein in Nederland en je weet dat dit quatsch is. Is dat gezeik in de marge? Dat laatste allicht wel, maar met al die onwaarschijnlijkheden gaat het sneller storen. En ik let er ook sneller op aangezien inhoudelijk dit gewoon niet spannend is. Want Slee maakt steeds hetzelfde boek, alleen met een ander thema, ander stad en andere namen. Maar altijd de goede lieve jongen met een artistieke hobby, het lieve meisje al dan niet met hobby en beide met hun eigen sores en op het eind zijn ze een stelletje. Ja, als ik dat sowieso weet, dan ga ik in elk geval op details letten.

Deels ligt de schuld dus bij Slee, maar dan nog, er komen heel wat andere mensen bij kijken. Is er niemand die een vinger opsteekt en toch maar iets roept als 'dat ging er op school echt niet zo aan toe?' of 'jongens, dit kan echt niet!'? Tja. Effectief is dit een jeugdfilm en dat houdt in dat niet over alles even zwaar getild moet worden (ik verwacht echt geen Oscar-waardig materiaal), maar dat betekent niet dat je volslagen kul van je product kan maken. En dat is dus vooral dat deze film doet. Daarnaast zijn de teksten matig en worden echt gedeclameerd, zo het lijkt, alleen dan zonder gevoel. Slechter acteerspel zie je zelden. En niet één of twee, nee echt de hele cast. Niet alleen het oplezen van teksten, maar ook hoe men beweegt of stilstaat. Nergens heb je het idee dat iemand enigszins probeert in zijn of haar personage te treden. Gewoon een zoveelste job.

Daarnaast ziet de film er saai en lelijk uit en ondanks goede aanzetjes mist het elke vorm en gevoel van timing. Het begint al met het eerste shot, dat na een aantal seconden gaat afdwalen. Alleen al dat eerste beeld, in ruste, waar lang over nagedacht kan zijn slaat inhoudelijk nergens op en is lelijk gekadreerd. En dan die montagesequentie daarna. An sich is die leuk bedacht, maar door een - laat ik het mild zeggen - ongelukkige montage komt dat totaal niet goed over. Wederom, een goed idee vakkundig om zeep geholpen. En ja, ik wil echt wel geloven dat men dit met liefde heeft willen doen en dat men bepaalde thema's wil aansnijden. Alleen, ze kunnen er gewoonweg niets van.

Maar goed, nog één Slee-film te gaan en één ding weet ik zeker: slechter dan deze kan echt niet. 0,5*.

hoe kijk je die films waar moet je op drukken

avatar van hannes64
mjk87 schreef:

1 woord.....Hopeloos.

De vaart zat erin en de productie had ontroerende momenten. Een oprechte, levensechte, frisse, luchtige, volwassen en absoluut onderhoudende jongerenfilm over zware onderwerpen als anorexia, alcoholisme en rouwverwerking. De nog jonge hoofdrolspelers speelden een goede partij.

avatar van tattoobob
Voor een hollandse jeugdfilm zwaar onder de maat!!
Slecht en belachelijk acteerwerk....het leek soms wel een parodie .
Ik vind hollandse films in dit genre toch altijd wel redelijk,maar deze is te slecht!!

een leuke carry slee verfilming.heb me prima vermaakt.acteer werk kan altijd beter'maar heel erg slecht wil ik nou ook weer niet zeggen.een prima film verders.