Dunya & Desie (2008)

Nederland
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Maryam Hassouni, Eva van de Wijdeven en Theo Maassen

Dunya is Marokkaans, opgegroeid met ramadan, imams en Mekka. Desie is zo Hollands als kaas en tulpen. De vriendinnen zijn inmiddels 18; tijd voor het echte leven. Op haar verjaardag krijgt Dunya van haar ouders te horen dat ze wordt uitgehuwelijkt aan een Marokkaanse neef. Daar heeft ze weinig trek in. Desie raakt zwanger van haar rijschoolleraar die haar in de steek laat. Desie weet niet of ze het kindje wil houden. Ze besluit op zoek te gaan naar haar eigen biologische vader. Als blijkt dat die in Marokko woont, biedt dit een vluchtmogelijkheid voor beide vriendinnen en gaan ze samen naar hem op zoek.

avatar van hangtangding
Leuke film!
Ik ben benieuwd naar een volgende film , als die zou komen, maar dat duurt nog wel effe.
Ben wel benieuwd hoe het allemaal afloopt met de zwangerschap van Desi enzo.

avatar van movie acteurs
Heb de serie nog nooit gezien.

Op zich best een grappig filmpje. Niet geweldig maar ook niet slecht. Het verhaaltje is niet eens zo heel slecht maar wel een beetje voorspelbaar. Humor is niet van een geweldig niveau maar best grappig. Ook het acteerwerk is hier niet slecht. 3,0. Leuk voor een keer.

avatar van Hannibal
Dat was wel een aardige recensie maar niet heel erg super.

avatar van Akkiej
Best wel een aardige film, niet een hoogvlieger. De serie zelf was altijd hartstikke goed! Maar in filmvorm komt het toch niet zo goed over. 3 sterretjes

Hartstikke leuk! Dat was me een tof avondje film op Ned. 3 zeg. En hier komen m'n derde keer 5 sterren voor deze filmavond. Deze avond begon wat depri maar na deze film zat ik met een grote smile op m'n gezicht klaar voor de rest van de avond. Dat kan alleen een goeie of leuke film met je doen. Deze film was goed en leuk. Heb van de serie niet veel gezien dus dan hoef je die ook niet te vergelijken.

avatar van Akkiej
De film is op uitzending gemist te bekijken, dus voor de liefhebber:

Player omroep.nl - player.omroep.nl

avatar van predator
Leuke road-movie voor jongeren. Het is erg voorspelbaar, maar het acteerwerk is prima.

avatar van Brix
Ondanks mijn 'gevorderde leeftijd' toch ook van genoten hoor

avatar van bjerik76
de serie was super, en de film heeft het zeker niet naar beneden gehaald.
Op zich hoef je de serie niet gevolgd te hebben, het spreekt voor zich.

De film had langer mogen zijn, en ongeacht de leeftijd, voor pubers en volwassenen haalt ieder zijn eigen humor en drama eruit.
Leuke roadmovie en geweldig geacteerd!

echt een ontzettend leuke en gezellige film om te kijken, voor iedereen geschikt inderdaad. Een aanrader om te kijken!
dikke 3.5*!

Wat een lieve film! Met vermakelijke misverstanden. Misschien wel wat gekleurd vanuit het Nederlandse perspectief (wij zijn vooral erg leuk en verstandig (min of meer) en in Marokko zijn ze knap achterlijk), maar dat mag de pret niet drukken. Net als het wat gezapige slot.

Van de serie heb ik ooit wel eens wat vlagen gezien, de film is in elk geval zeker niet slecht: 2.00 (2.10)
Nechusthan bewees zich min of meer met Nachtrit en dus was ik redelijk hoopvol over het slagen van deze prent, ondanks het karakter dat het uitstraalt naar de doelgroep oudere jeugd. Hoewel het plot helaas wat achterblijft daar het nogal eenvoudig in elkaar steekt en de moraal het doel mist, lukt het de film op de een of andere manier toch om overeind te blijven. Waar hem dat in zit kan ik niet direct duiden, het is een gevoel, waarbij Nechushtan telkens de meest logische keuze lijkt te maken, ondanks dat de regie niet direct heel erg evenwichtig in elkaar steekt. Cinematografisch oogt de prent verzorgt doch eenvoudig, maar daar bedoel ik verder niets negatiefs mee. Pluspunt is de rol van Hassouni, ze is wat mij betreft in potentie de (veel) betere actrice dan Van de Wijdeven. Overigens kon ik de luchtige rol van Maassen ook wel appreciëren.

avatar van boemboem27
mwah,nietszeggend filmpje niet slecht maar zoiets zou 'n aardig tv-filmpje zijn.
als je echt niets anders te doen hebt.
Theo Maassen kan goed acteren,maar hier heeft ie een rolletje van niks.
de dames doen het redelijk,niet meer niet minder.

avatar van sinterklaas
Keek vroeger nog vaak de series die ook erg leerzaam en mooi waren. Dat was tenminste geen zoete soap-meuk. Ook de film is net zo goed als de series. Het is ook een beetje een vervolg op alle series en dat is zeker gelukt. We zijn nu wel even wat jaren verder natuurlijk en gaan eigenlijk gewoon weer verder bij waar het laatste seizoen geeindigt is. Alleen komen er nu meer geheimen boven tafel. Het begin is al mooi en we krijgen weer eens te maken met die pijnlijke Marokkaanse mentaliteiten. Desie is dus volgens Dunya's familie een slet en Dunya mag niet meer met der omgaan. Doet ze dat wel, dan komt haar broer (meneertje "ik doe zo stoer want ik ben heilig, maar ondertussen deal, gebruik en neuk ik alles wat los en vast zit" Kan zowieso erg slecht tegen dat soort hypocrisie en dat laten ze ook op een gemene wijze zien. Ook de nog andere grimmige dingetjes van Dunya's normen en waarden van hun geloof. De ene keer lijken ze erg gastvrij te zijn en de andere moment zijn ze zo hatelijk als wat. Erg goed word dat hierin weergeven. Maargoed, we pakken de koffers dit keer naar Marokko. Dunya doet dat met der familie voor vakantie en omdat ze moet trouwen met een neef en Desie komt er heel toevallig achter dat der vergeten vader in Marokko woont en zo komen Dunya en Desie mekaar toevallig tegemoet in Marokko, en samen gaan ze op zoek naar Desies vader, waar de film omschakeld in een mooie en sfeervolle roadmovie. Ook is Desie uiteraard zwanger van een tweeling.

De 2 meiden vond ik ook weer echt fantastisch spelen, die hebben en hadden altijd wel talent. Ook Theo Maassen is weer erg goed en natuurlijk de moeder van Desie. Ook het laatste kwartier van de film is ontroerend en mooi.

Zeker wel een geslaagde filmvariant op de D&D serie. Hopelijk komt er nog een deel 2. Overbodig word het nooit.

avatar van Ayres
De serie is echt 50 keer zo leuk! Ik heb ook het gevoel dat Eva hier soms slechter acteert dan in de serie. De serie is gewoon puur jeugdsentiment en daar haalt de film het niet bij, maar hij is wel vermakelijk.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ayres schreef:
Mee eens. Alles wat de serie zo charmant maakte zit spijtig genoeg niet in de film: het rommelige maar gezellige flatje met rozegeverfde muren van Desie en haar moeder, de troosteloze buurt met de lelijke galerijflats, de bezorgde ouders van Dunya en haar irritante broertje, de sterke band tussen de twee vriendinnen, het realistische acteren, de stille momenten..

En de tijdloze muziek van Dolly Parton natuurlijk.

You are my inspiration, you are the song I sing
You are what makes me happy, you are my everything!

avatar van missl
Ik ben niet bekend met de serie, maar deze film vond ik een aaneenschakeling van vooroordelen en voorspelbare situaties.

Geweldig...Beter dan The Godfather, Apocalypse now, Fanfare, , Platoon , Titanic en noem het allemaal maar op..... smiley.

avatar van baspls
Zelfs kinder/tiener-films ontkomen niet aan de clichés van de nederlandse films met "Lul" "klootzak" en vage seks. Maar is opzich wel geinig opgenomen allemaal.