Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel (1983)

Alternatieve titel: The Dragon That Wasn't (or Was He?)

Nederland
Animatie

geregisseerd door Harrie Geelen, Bjørn Frank Jensen en Bert Kroon
met de stemmen van Fred Benavente, Trudy Libosan en Luc Lutz

Slot Bommelstein wordt opgeschrikt door een jonge Zwelbast, een draakje dat bij boosheid opzwelt tot gigantische afmetingen en veel schade berokkent. Als een pleegvader ontfermt heer Bommel zich over het beestje dat Zwelgje wordt genoemd, met alle gevolgen van dien. Animatiefilm naar Marten Toonders stripverhaal 'De Zwelbast' uit 1957.

streeter schreef:
Ik heb de Engels-talige versie gevonden - erg interessant. Het is ergens te pindakazen maar daar mag ik het niet over hebben hier In het pakket zit ook een documentaire over animatie in Nederland tot 1985 en nog een korte film van Marten Toonder.
Weet je toevallig welke korte film van Marten Toonder dat is?

avatar van rcuppen79
Als je begrijpt wat ik bedoel was in 1983 de eerste avondvullende tekenfilm van Nederlandse bodem. De film is gebaseerd op de bekende verhalen van Marten Toonder, en in het bijzonder het verhaal De Zwelbast uit 1957. Martin Toonder was zelf nauw betrokken bij de verfilming van diens bekende strips. Drie jaar werd er gewerkt aan de film, waarbij Marten Toonder meer dan 11.000 tekeningen maakte. In totaal werden er ruim 120.000 tekeningen gemaakt door een team van nationale en internationale tekenaars. De film had een budget van vier miljoen gulden (in die tijd een enorm bedrag), maar ze ziet er dan ook zeer verzorgd uit. De animatie haalt misschien niet het niveau van een Disney-film, maar ze doet er ook niet veel voor onder. Het verhaal is bovendien leuk en vlot verteld, met leuke personages en goed werk van de stemmencast. De film werd destijds door nationale als internationale critici positief ontvangen. En uiteindelijk gingen er ruim 500,000 mensen naar de bioscoop en is de film tegenwoordig een klassieker in de Nederlandse filmgeschiedenis.

avatar van Ted Kerkjes
Vandaag op de kop getikt! Eindelijk!!

avatar van Ted Kerkjes
Voor de Engelstalige versie hoeft niemand overigens iets te pindakazen: The Dragon That Wasn't (Or Was He?).
Hier is ook de Engelse trailer: Trailer.

avatar van Ted Kerkjes
De één houd van asperges
Een andere van Parijs
Een derde van vioolmuziek
Maar ik houd van anijs
Ik lust geen raat, geen Haagse bluf,
Geen lof en geen radijs.
Nee, wel speculaas en chocola
Maar het lekkerste is anijs
Anijs, anijs
En 't hindert niet voor je rijbewijs
Ik geef anijs de eerste prijs
Anijs! Ik vind het hier gezellig!

De film heb ik nou twee keer gezien, en ik vind het echt een hele goede film. De animatie ziet er mooi uit, de bewegingen zijn meestal vloeiend. Af en toe lopen de lippen niet perfect synchroon met de stemmen, maar dit wordt nergens storend. De stemmen vind ik erg goed gecast. Vooral Fred Benavente als heer Olivier B. Bommel, Luc Lutz als butler Joost, Fred Emmer als de nieuwslezer, Harrie Geelen als Wammes Waggel, Arnold Gelderman als Argus en Joan Remmelts als Commissaris Bulle Bas. De andere stemmen waren ook wel goed, maar deze vond ik er wel bovenuit steken.
Er waren ook wat stemmen die ik minder treffend vond. Een voorbeeld hiervan is Trudy Libosan als Tom Poes. Allereerst hadden ze, denk ik, beter voor de stem van een jongetje kunnen kiezen, gezien het feit dat Tom Poes een jongetje ìs. De zoon van Harrie Geelen, Michiel Geelen (ook de Nederlandse stem van Mowgli in Jungle Boek en Berlioz (het zwarte katje) in De Aristokatten), heeft ook auditie gedaan naar de stem van Tom Poes, maar is het dus niet geworden. Wellicht was hij toch een betere keuze geweest. Ik vond Trudy Libosan ook niet altijd even overtuigend acteren.
De karakters zagen er allemaal leuk uit. Tijdens het kijken van de film viel het me voor het eerst pas op dat de boeven Super en Hieper wel erg veel lijken op politiecommissaris Bulle Bas en Brigadier Snuf. Op wikipedia staat dat dit niet toevallig is, maar dat Marten Toonder dit heeft gedaan om "de dunne lijn tussen wetshandhavers en wetsovertreders te duiden".
Voor de mensen die bekend zijn met de boeken en strips van Marten Toonder (ik ben hier één van) zal deze film een feest van herkenning zijn; vele uitspraken zijn in deze film te vinden. Dat maakt deze film voor mij onder andere erg leuk. Echter kan ik me ook voorstellen dat Marten Toonderfans deze film een verschrikking vinden. Dat vond Marten Toonder zelf ook, trouwens.
Het verhaal vind ik goed. Het enige minpuntje vind ik dat ze zeker tegen het einde voor een aantal dingen wat meer de tijd hadden mogen nemen. Aan het einde neemt de film grote sprongen. Bijvoorbeeld in het circus, als Bommel zijn Zwelgje bevrijdt. Opeens duikt 'ie op en ontstaat er chaos. Ook aan het einde als Bommel Zwelgje vrij laat. Daar had wat meer in gezeten. Dat dacht ik wel vaker gedurende de film: daar had meer ingezeten. De rede dat men niet voor alles goed te tijd heeft genomen is wellicht dat men gekozen heeft voor de 'full animation'-techniek. Bij deze techniek berust elk beeldje op een nieuwe tekening, wat zorgt voor een vloeiend geheel. In één seconde gaan 24 beeldjes, en in totaal bestaat deze film dan ook uit 120.000 handgetekende beeldjes! Één beeldje kostte destijds zo'n 26 gulden en de productiekosten van de film liepen dan ook in de miljoenen. Wellicht dat dat de rede was, waardoor ze tegen het einde van de film dachten: Laten we vaart maken.

Maar ondanks het feit dat het af en toe wat snel ging, waardoor je wat minder in het verhaal komt en minder meeleeft met de Toonderfiguren, is dit een hele leuke film van Nederlandse bodem.

Een naar boven afgeronde 4,3!

avatar van DiDa
Zwelgje!? Zweeeeeelgje!!!? Ha ha...geniale film!

avatar van john mcclane 2
Hij werd bijna elk jaar rond 1985 uitgezonden door Veronica .
Zeer nostalgische film voor mij .
En voor een Nederlands product en helemaal voor die tijd waanzinnig goede animaties .
Tijdloos weet ik niet,,,hoop van wel .

lezertje
Leuk gemaakte tekenfilm waar diverse kanttekeningen bij te plaatsen valt. Vreemd is het dat de trouwe bediende Joost en ook Bommels geheime liefde, juffrouw Doddel, die in de gekleurde ballonstrips wit van uiterlijk is, hier een bruin kleurtje heeft gekregen. Daarnaast is burgemeester Dickerdack gereduceerd tot een wel hel klein nijlpaardje. Met het originele verhaal ‘De zwelbast’ uit 1957 heeft deze film vrijwel niets te maken. Het lijkt er op dat de makers heel veel concessie hebben gedaan aan het verhaal om maar zoveel mogelijk bekende figuren uit Rommeldam in de film te laten figureren en dt is jammer, want deze ingrepen gaan ten koste van de unieke Toonder touch (Terwijl de schepper zelf, samen met producent Rob Houwer, de supervisie over de film behield). Leukste figuur uit de film is kruidenier Grootgrut met de onmiskenbare stem van Paul Haenen. Voor de leek wellicht een leuke eerste kennismaking met het werk van Marten Toonder. Voor de ware liefhebber van diens werk kan de film op een deceptie uitlopen.

avatar van m1chel
Wie kent de creatie van tekenaar Marten Toonder Tom Poes en Olivier B. Bommel nou niet? Je moet op zijn minst gehoord hebben van de nieuwsgierige poes en de ‘heer van stand’ Bommel. Bommel woont samen met zijn butler Joost op het kasteel Bommelstein, waar ze na een hevige onweersbui een raadselachtig ei vinden. Als het ei uitkomt, komt er een vreemd groen wezentje uit. Het blijkt een zwelbast uit de zwarte bergen te zijn, een gevaarlijke draak die niet het beste voorheeft met de bewoners van de stad. Maar het draakje ziet Bommel als eerste en daardoor beschouwd hij Bommel als zijn vader. Heer Bommel noemt het draakje Zwelgje en Zwelgje zorgt natuurlijk voor de meest hilarische en gevaarlijke situaties.

In 1983 besluit producent Rob Houwer de eerste avondvullende tekenfilm van Nederlandse bodem ooit te maken. De titel die de film krijgt verwijst naar een uitspraak die de beer en heer van stand Olivier B. Bommel vaak doet. De film stond onder de regie van Harry Geelen, Bjørn Frank Jensen en Bert Kroon. Vooral Jensen had flinke ervaring op het gebied van animatie, zo werkte hij onder andere mee aan de tekenfilms van Asterix en De Smurfen. Het verhaal is losjes gebaseerd op het verhaal De Zwelbast van Marten Toonder, die zelf overigens nauw betrokken werd bij deze productie. De geboorte van de draak uit het ei komt van het verhaal Het monster-ei. Toonder was overigens na het zien van de film, niet echt te spreken over de manier waarop zijn karakters neergezet werden in de film. Toonder vond dat er teveel slapstick aan zijn creaties was gegeven, toch kende de film een redelijk succes in de Nederlandse bioscopen en kunnen we nu 33 jaar later toch wel spreken van een Nederlandse animatie klassieker.

Toch naast alle humor kent de film zeker zijn enge, spannende maar zeker ook zijn dramatische stukken. Zo is Zwelgje natuurlijk niet zomaar een draak. Als hij heel boos wordt veranderd hij in een vuurspuwende en alles vernietigende meters hoge draak die opgemerkt wordt door de schurk Bul Super. Als heer Bommel een groot feest geeft voor alle andere dieren van stand, besluit Super om een roof in te zetten. Als Super Zwelgje ophitst loopt de boel op Bommelstein flink uit de hand, waardoor heer Olivier moet vluchten naar de Zwarte Bergen om Zwelgje zo bij zijn soortgenoten te kunnen krijgen. Juist op dat moment zal het zijn dat kinderen de boel niet meer droog kunnen houden, want een afscheid van het lieve, gekke draakje Zwelgje is natuurlijk niet iets waarop ze rekenen. Dit zorgt ervoor dat de film eigenlijk alles bezit wat een goeie tekenfilm moet hebben en is het ook een klein beetje vreemd dat de film vandaag de dag een beetje in de vergetelheid is geraakt.

Qua animatie zit het ook allemaal goed in elkaar. De sfeervolle openingsscène waarin heer Bommel uit een boek over Zwelbasten voorleest is bijzonder sfeervol getekend. De scène die daarop volgt met de gestippelde bal die Bommel na de hevige storm vind is nog steeds een dijenkletser van heb ik jouw daar. De bal rolt door heel Bommelstein heen met alle gevolgen van dien. De film duurt een krappe anderhalf uur en voelt geen minuut te lang aan en dat geeft ook wel weer een mooi beeld af dat wij in Nederland echt wel in staat zijn om kwaliteitstekenfilms af te leveren. Helaas gebeurde dit na Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel niet echt meer en dat is erg jammer. Als we in Nederland meer van dit soort fraaie tekenfilms hadden gehad, had Nederland zich internationaal zeker wel kunnen onderscheiden van de rest. Dit betekend overigens niet dat we hierbij bedoelen dat Bommel zich voor een moderne computergeanimeerde versie moet aanbieden, want dat zou een doodzonde zijn.

Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel is absoluut de beste tekenfilm ooit gemaakt in Nederland en het is een kleine schande dat de film vandaag de dag zo in de vergetelheid is geraakt. De laatste versie van de film van heer Bommel die werd uitgebracht dateerd alweer uit 2005 op dvd en misschien wordt het eens tijd dat meneer Houwer eens beslist dat een opgepoetste versie op Blu-ray moet verschijnen. Dit zullen jong en zeker oud weten te waarderen, want het verhaal van Tom Poes en Bommel verveelt nooit en blijft geweldig. Mocht je de film nog op dvd hebben liggen en lang niet hebben gezien is het zeker aan te raden om de film weer eens een herkijk te gunnen.

avatar van Ted Kerkjes
Nou m1chel, ik denk eerlijk gezegd niet dat deze film bij een heruitgave een gigantisch succes zal worden: vroeger werden de strips van Marten Toonder gepubliceerd in vele kranten, waardoor bijna heel Nederland bekend was met de Bommelsaga. Nu zal men, zeker de jeugd, de personages van Toonder niet meer zo goed kennen, en als je de strips niet gelezen hebt, is deze film natuurlijk een stuk minder leuk.

avatar van m1chel
Mja, ik denk dat er ergens toch wel een schare fans is die deze film wil hebben (iemand zoals ik). Kijk naar films als Amsterdamned en de rest dat van Maas opgepoetst naar buiten is gebracht, als je begrijpt wat ik bedoel . Mijn kinderen (12 en 6, die van 1 begrijpt er nog geen bal van) vonden de film geweldig en die kennen de strips ook niet. Gelukkig heb ik de laatste uitgave uit 2005 nog, maar die hele Houwer collectie mag van mij in een nette blu-ray box uitgebracht worden hoor, ik ben degene die misschien vooraan staat en ik denk dat de schare fans groter is dan wij misschien denken. Maar goed, hopen mag altijd he