• 8.353.971 stemmen

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 17 april 1992

• Videoland Bekijk via Videoland

Plot De Noorderlingen

Film over de bewoners van de enige straat in een nooit afgebouwde nieuwe wijk in 1960. Thomas is een jongen van 12 die zich verkleedt als een neger en zich Lumumba noemt. Zijn ouders, de slager en zijn vrouw Martha, hebben onoverkomelijke sexproblemen. Zij wijst hem steeds af. Bij de boswachter Anton en zijn vrouw Elisabeth speelt iets anders. Zij verlangt hevig naar een kind, maar hij is onvruchtbaar. Thomas raakt bevriend met de postbode. De postbode is een manipulator die geobsedeerd is door de privélevens van de bewoners van de wijk. Voor het bezorgen van de post leest hij die eerst zelf.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

kappeuter schreef:

Ik heb dit even voor je opgezocht:

Quote Alex van Warmerdam:

"De wijk en het bos werden gebouwd op een opgespoten zandvlakte in de buurt van de nieuwe First Floor Filmstudio’s in Almere. We begonnen met het aanleggen van een weg om er te kunnen komen. Vervolgens werd zowel de wijk als het bos op de lokatie gebouwd. Naast dit bos bouwden we nog eenzelfde bos in de studio met een vijver in het midden. "

(bron)

Leuk om te weten. Vraag me af of deze wijk dan nog bestaat.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Vooralsnog een van mijn favoriete films van Alex van Warmerdam. Zijn absurdistische zwarte humor met tragisch randje komt uitstekend tot zijn recht met die schitterende sets en het onbestemde surrealistische sfeertje. Het weet bijna een gevoel van ontroering te creeeren bij kleinburgerlijkheid, intolerantie, seksisme en religieus fundamentalisme. De menselijke tekortkomingen onder een microscoop, en dat we er als toeschouwer maar hard om mogen lachen.

avatar van Quentin

Quentin

Gister op het grote doek gezien in de Cinematek, ijzersterke herziening ... alleen was de film visueel sterker op DVD dan in de bioscoop. Bijzonder vreemd, nog nooit meegemaakt.

avatar van goongumpa

goongumpa

Quentin schreef:

hey, daar was ik ook!

vond 'm zelf goed op een, eh... bewonderende manier. knap gemaakt, enz. maar het leek wel alsof de film drie uur duurde.

avatar van Quido

Quido

Bij mij valt helaas een deel van de tekst weg onderaan elke pagina, krijg hem ook niet te zien wanneer ik scroll.

avatar van Quentin

Quentin

Zonde, wat een overdadige flashy website. Navigatie werkt voor geen meter.

avatar van Wouter

Wouter

Quido schreef:

Dan kijk je vast met safari op een mac.

Schijnt dat het gemaakt is om op een ipad het best te werken. Hoor veel klachten over de functionaliteit.

avatar van Quido

Quido

Wouter schreef:

Dan kijk je vast met safari op een mac.

Klopt. Zonde.

avatar van jippie2010

jippie2010

Donkerwoud schreef:

Exact!

*4.0

avatar van flaphead

flaphead

ik ben toch teleurgesteld. ik heb vorige week van Warmerdams nieuwste film Borgman gezien, wat me erg nieuwsgierig maakte naar deze 'doorbraak'. ondanks dat ik mijn achterhoofd hield dat we ruim 20 jaar teruggaan in de Nederlandse cinema, had ik moeite er doorheen te breken. het toeval wilde ook dat de film in 1960 speelde en er werkelijk alles aan gedaan leek te zijn om dat tijdsbeeld weer te geven. maar behalve setting en sfeer, leek ook de techniek (die geknepen stemmen!) en het houten acteerwerk mee de tijdmachine ingegaan te zijn. dat verhinderde me goed in de film te komen, denk ik.

de zwarte humor en het absurdistische zijn niet altijd even overtuigend. het tragische element voert constant de boventoon. het uitvergroten van het leven in een 'plastic bubble' van 12 woningen, een school en een slagerij is prima gedaan. ik moest met vlagen aan Dogville denken.

maar het had meer bizar gemogen. of beklemmend, maar wellicht paste dat minder in deze verhaallijn of durfde van Warmerdam dat nog niet. dat werd in Borgman, maar vooral ook het in eerste instantie schijnbaar vergelijkbare Een Ander Zijn Geluk, veel beter uitgewerkt.

avatar van david bohm

david bohm

In De Noorderlingen heeft Van Warmerdam een microkosmos geschapen die mij doet denken aan de pioniersdagen in Flevoland. Wat huizen, een school een slager, een bos en verder niets.

De bijzondere personages zijn niet erg interessant en wat ook opvalt is dat er weinig dialogen zijn.

De film is zeker de moeite van het kijken waard, maar ik vind hem niet zo betoverend als sommige andere films van deze regisseur.

avatar van Lv92

Lv92

't Was meerdere malen niet op voorraad, maar heb nu eindelijk de dvd een keer gevonden.

En ik heb meer genoten dan ik voor mogelijk hield. Echt een geweldige film dit.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Een bijzondere en duistere Warmerdam verfilming, prima aanrader dus!

avatar van de grunt

de grunt

Heeft iemand deze dvd en hoe is die ??

Nederlandse uitgave van Dutch Filmworks is abominabel.

(qua beeld en artwork)

avatar van lJSBEER

lJSBEER

Bij het zien van Borgman (2013) had ik toch het idee dat Alex van Warmerdam ergens de demonische bosgeest van Lynch's Twin Peaks uit de grote toverhoed trok - die enge man die de rode draad vormt moet dan ook nog eens een Belgisch accent hebben om dat te accentueren. Ik zou voor de postbode zonder meer niemand anders gecast hebben dan...Hans Dagelet... heeft dezelfde kop als Alex van Warmerdam en kan hem uitstekend vervangen in mimiek..zodat van Warmerdam zich niet langer meer aan die pijnlijke Tarrantino/Hitchcock cameo's hoeft te beschuldigen.

Deze film is mijn favoriete Van Warmerdam omdat het gewoon zo is, weet je...je weet, weet je?

avatar van cucciolo

cucciolo

Van Warmerdam is hard op weg mijn favoriete Nederlandse regisseur te worden. Nog maar 2 titels van hem gezien (de eerste 2), maar beide dusdanig origineel en eigenzinnig dat de rest haast niet meer mis kan gaan. Op naar De Jurk!

avatar van Rancid

Rancid

Alles in deze film wees erop dat het één van m'n favoriete werken zou worden. Tenenkrommend pijnlijke zwarte humor en rare sfeertjes, ik ben daar dol op. En dan, terwijl er gedurende het verhaal telkens nieuwe vragen worden opgeroepen, verschijnt daar ineens de aftiteling in beeld. Nee! Niet weer een meesterwerk verpest door zo'n klotig open einde! Ik krijg dan toch altijd een beetje de indruk dat zo'n schrijver alles uit de kast heeft gehaald om een bizar verhaal te bedenken en uiteindelijk zelf ook niet meer begrijpt waar hij mee bezig is en waar het heen moet, om er dan maar simpelweg de stekker uit te trekken. Doodzonde. Het had fantastisch kunnen zijn. In plaats van 5 sterren nu maar 3.

avatar van Rancid

Rancid

Alles in deze film wees erop dat het één van m'n favorieten zou worden. Tenenkrommend pijnlijke zwarte humor en rare sfeertjes, ik ben daar dol op. En dan, terwijl er gedurende het verhaal telkens nieuwe vragen worden opgeroepen, verschijnt daar ineens de aftiteling in beeld. Nee! Niet weer een meesterwerk verpest door zo'n klotig open einde! Ik krijg dan toch altijd een beetje de indruk dat zo'n schrijver alles uit de kast heeft gehaald om een bizar verhaal te bedenken en uiteindelijk zelf ook niet meer begrijpt waar hij mee bezig is en waar het heen moet, om er dan maar simpelweg de stekker uit te trekken. Doodzonde. Het had fantastisch kunnen zijn. In plaats van 5 sterren nu maar 3,5.

avatar van Fransman

Fransman

Schitterende film. Kan het ooit beter? Het absurdisme voorbij. De Noorderlingen, natuurlijk een blauwdruk van de Nederlanders. Film ooit gezien. Lang geleden. Maar verveelt nooit.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Herziening viel me toch iets tegen. Van Warmerdam weet knap de sfeer van kleinburgerlijk Nederland te treffen, helaas is het scenario te warrig en de film zakt geregeld in, met name in de tweede helft. Wouterse en Malherbe zijn goed, maar het leukst vond ik nog de droogkloterige rol van van Warmerdam zelf.

avatar van clubsport

clubsport

Een vreemde surrealistische sfeer oproepend in zo'n alledaags simpele setting vind ik wel weer knap gedaan , van warmerdam weet wel altijd een unieke sfeer op te roepen in zijn films en dat is toch wel bewonderenswaardig .

helaas zijn de personages zodanig vreemd dat het voor mij verder niet echt werkte , die boswachter de vrouw van de slager het ging me allemaal net wat teveel over the top .

avatar van Movsin

Movsin

Een maquette van de maatschappij ? Absurd, zeker, en de personages, hun gedragingen en de zwarte humor die er bovenop ligt, deden me af en toe denken aan die films uit het Oostblok (Roemenië, Tsjechië,...) die dezelfde lachse bitterheid konden brengen.

Eigenlijk wordt het ganse gebeuren gezien door de ogen van een 12-jarige jongen wat op zich, naast de vele andere onhebbelijkhedenn ook al een teleurstellende ervaring is voor iemand die op de drempel van het leven staat.

Alex van Warmerdam heeft hier een aparte, maar goede film neergezet, die ik al veel eerder had moeten zien, maar dat geldt voor zoveel films, en die zelf een heel opgemerkte rol vertolkt.

Misschien iets te lang en te stroef naar het einde toe, waarbij, voor mij althans, het betere werk in het eerste uur zit.

avatar van mikey

mikey

Movsin schreef:

Een maquette van de maatschappij ?

Beetje last pic. show inderdaad.

avatar van tbouwh

tbouwh

Van Warmerdam heeft er ook echt geen enkele moeite mee zichzelf als hoofd-voyeur en meesterobservator te installeren

avatar van Capablanca

Capablanca

Natuurlijk is het universum van Van Warmerdam uniek. Bovendien schetst hij een mooi beeld van het Nederland van de jaren zestig. Neemt niet weg, dat de verhaallijn soms wat geforceerd en het acteerwerk wat toneelmatig is.

avatar van DiamondsRealDeal

DiamondsRealDeal

Verduisterende vitrage is in die wijk geen overbodige luxe.

avatar van Larude

Larude

Fijne absurdistische film. Behoort tot de betere Nederlandstalige films van de laatste dertig jaar.

avatar van T.O.

T.O.

• 1978 stemmen

Visueel gezien het beste en meest interessante dat ik in de Nederlandse cinema heb gezien. Kan mij goed voorstellen dat deze film het goed deed in de internationale arthousewereld.

Zoals al eerder aangegeven door sommigen, verliest de film tegen het einde momentum omdat het verhaal teveel blijft steken in het absurdisme en daarmee aan dramatische impact inboet.

Desondanks heel fris en de moeite van het herzien waard. Heb ook het idee dat ik heel wat symboliek heb gemist.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Wat een bijzonder vermakelijk en komische film. Eerst wist ik niet helemaal wat ik moest verwachten en ben op zich niet echt een liefhebber van de Nederlandse cinema, maar de film veraste me in die zin bijzonder positief.

De setting is een wel erg treurig en desolaat ogende vlakte en onafgemaakte nieuwe woonwijk. Een miniwereld met de nodige voorzieningen bij de hand. Het is niet meer dan logisch dat alles meer opvalt dan in grotere gemeenschap, maar dat het geen zich in de grotere gemeenschap afspeelt natuurlijk ook hier gebeurt maar dan in het klein.

Een bijzondere setting, zoals gezegd, aparte taferelen, en nog bijzondere karakters die elkaar niet mogen, proberen de loef af te steken en de meeste karakters staan bol van seksueel verlangen of juist frustratie. Hoewel er niet echt heel erg geprobeerd wordt een coherent verhaal te volgen stoort mij dat totaal niet en vliegt de film voorbij met de vraag: wat voor raars gaat er nu weer gebeuren?

Kolderiek, komisch, absurdistisch, tragisch, dramatisch, het is met een lach en soms de neiging naar een traan. Prima prestaties van Warmerdam zelf en Wauterse. En wat is die Veerle Dobbeleare een lekker dingetje. Grappig verder Malherbe en Theo van Gogh.

Bijzonder vermakelijke film.

avatar van martijn011

martijn011

Mijn eerste kennismaking met een film van Alex van Warmerdam. Ik had me gelukkig vooraf iets verdiept in deze regisseur en dat is maar goed ook.

Zo las ik dat hij bekend staat om zijn absurdistische films waar de zwarte humor in domineert. Als ik dit vooraf niet had geweten dan had ik na een half uur de film afgezet waarschijnlijk.

Want absurd is het allemaal zeer zeker. Alleen de setting al.

Een woonwijk met twee huizenblokken tegenover elkaar, omgeven door zand en een groot bos. In dat bos gebeuren de gruwelijkste dingen, al is wat er in de woonwijk gebeurt ook niet echt normaal te noemen.

De personages mankeren ook allemaal iets wat er voor zorgt dat er de meest gekke dingen voorvallen.

Ik vond het niet allemaal geslaagd, zeker naar het einde toe gaat het totaal helemaal nergens meer over.

Toch is het als geheel genomen weliswaar absurd, maar wel vermakelijk en komisch. Zeker de boswachter, postbode en slager (leuke rol weer van Wouterse) komen goed uit de verf.

Ga zeker eens wat meer opzoeken van deze regisseur, voor deze film 3*

avatar van des1

des1

Warmerdams beste IMO. Nu K.Schippers dood is, is het goed om weer eens te realiseren dat het absurdistische in NL vooral schuilt in het alledaagse waar niemand bij stil staat, zoals een galerijflat.

avatar van mrklm

mrklm

Van Warmerdam liet zich duidelijk inspireren door Jacquest Tati voor deze satire op de kleinburgerlijkheid van Nederland in de jaren ’50. Speelt zich af in de enige (en nog onverharde) straat in een nieuwbouwwijk in een kaal en saai zandlandschap, afgezien van een uiterst donker productiebos. Van Warmerdam speelt zelf de postbode die niet schroomt de brieven die hij dient te bezorgen eerst zelf te lezen, maar de hoofdpersoon is beginnende tiener Thomas [Leonard Lucieer] die in de ban is van de Kongolese politicus Patrice Lumumba die regelmatig in het nieuws is. Er is een seksueel gefrustreerde slager [Jack Wouterse] wiens vrouw [Annet Malherbe] hem afwijst en zich probeert vergrijpen aan zijn winkelmeisjes, er is een bijziende jager [Rudolf Lucieer], de zonderlinge Dikke Willie [Theo van Gogh] die de straat onveilig maakt met zijn motorfiets en de aantrekkelijke Agnes [Veerle Dobbelaere] die Thomas lijkt te willen verleiden, maar waartoe? Voortreffelijk geregisseerd met perfecte pantomime en uitgekiende beeldcomposities en vol bekende gezichten (o.a. Loes Luca, Beppie Melissen, Olga Zuiderhoek) en vaak erg grappig, maar iets aan de lange kant.