De Noorderlingen (1992)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Jack Wouterse en Annet Malherbe

Film over de bewoners van de enige straat in een nooit afgebouwde nieuwe wijk in 1960. Thomas is een jongen van 12 die zich verkleedt als een neger en zich Lumumba noemt. Zijn ouders, de slager en zijn vrouw Martha, hebben onoverkomelijke sexproblemen. Zij wijst hem steeds af. Bij de boswachter Anton en zijn vrouw Elisabeth speelt iets anders. Zij verlangt hevig naar een kind, maar hij is onvruchtbaar. Thomas raakt bevriend met de postbode. De postbode is een manipulator die geobsedeerd is door de privélevens van de bewoners van de wijk. Voor het bezorgen van de post leest hij die eerst zelf.

avatar van SnakeDoc
kappeuter schreef:

Ik heb dit even voor je opgezocht:

Quote Alex van Warmerdam:
"De wijk en het bos werden gebouwd op een opgespoten zandvlakte in de buurt van de nieuwe First Floor Filmstudio’s in Almere. We begonnen met het aanleggen van een weg om er te kunnen komen. Vervolgens werd zowel de wijk als het bos op de lokatie gebouwd. Naast dit bos bouwden we nog eenzelfde bos in de studio met een vijver in het midden. "
(bron)

Leuk om te weten. Vraag me af of deze wijk dan nog bestaat.

avatar van Donkerwoud
Vooralsnog een van mijn favoriete films van Alex van Warmerdam. Zijn absurdistische zwarte humor met tragisch randje komt uitstekend tot zijn recht met die schitterende sets en het onbestemde surrealistische sfeertje. Het weet bijna een gevoel van ontroering te creeeren bij kleinburgerlijkheid, intolerantie, seksisme en religieus fundamentalisme. De menselijke tekortkomingen onder een microscoop, en dat we er als toeschouwer maar hard om mogen lachen.

avatar van Quentin
Gister op het grote doek gezien in de Cinematek, ijzersterke herziening ... alleen was de film visueel sterker op DVD dan in de bioscoop. Bijzonder vreemd, nog nooit meegemaakt.

avatar van goongumpa
Quentin schreef:
hey, daar was ik ook!

vond 'm zelf goed op een, eh... bewonderende manier. knap gemaakt, enz. maar het leek wel alsof de film drie uur duurde.

Bij mij valt helaas een deel van de tekst weg onderaan elke pagina, krijg hem ook niet te zien wanneer ik scroll.

avatar van Quentin
Zonde, wat een overdadige flashy website. Navigatie werkt voor geen meter.

Quido schreef:

Dan kijk je vast met safari op een mac.

Schijnt dat het gemaakt is om op een ipad het best te werken. Hoor veel klachten over de functionaliteit.

Wouter schreef:

Dan kijk je vast met safari op een mac.

Klopt. Zonde.

avatar van jippie2010
Donkerwoud schreef:

Exact!
*4.0

avatar van flaphead
ik ben toch teleurgesteld. ik heb vorige week van Warmerdams nieuwste film Borgman gezien, wat me erg nieuwsgierig maakte naar deze 'doorbraak'. ondanks dat ik mijn achterhoofd hield dat we ruim 20 jaar teruggaan in de Nederlandse cinema, had ik moeite er doorheen te breken. het toeval wilde ook dat de film in 1960 speelde en er werkelijk alles aan gedaan leek te zijn om dat tijdsbeeld weer te geven. maar behalve setting en sfeer, leek ook de techniek (die geknepen stemmen!) en het houten acteerwerk mee de tijdmachine ingegaan te zijn. dat verhinderde me goed in de film te komen, denk ik.
de zwarte humor en het absurdistische zijn niet altijd even overtuigend. het tragische element voert constant de boventoon. het uitvergroten van het leven in een 'plastic bubble' van 12 woningen, een school en een slagerij is prima gedaan. ik moest met vlagen aan Dogville denken.
maar het had meer bizar gemogen. of beklemmend, maar wellicht paste dat minder in deze verhaallijn of durfde van Warmerdam dat nog niet. dat werd in Borgman, maar vooral ook het in eerste instantie schijnbaar vergelijkbare Een Ander Zijn Geluk, veel beter uitgewerkt.

avatar van david bohm
In De Noorderlingen heeft Van Warmerdam een microkosmos geschapen die mij doet denken aan de pioniersdagen in Flevoland. Wat huizen, een school een slager, een bos en verder niets.
De bijzondere personages zijn niet erg interessant en wat ook opvalt is dat er weinig dialogen zijn.
De film is zeker de moeite van het kijken waard, maar ik vind hem niet zo betoverend als sommige andere films van deze regisseur.

Lv92
't Was meerdere malen niet op voorraad, maar heb nu eindelijk de dvd een keer gevonden.
En ik heb meer genoten dan ik voor mogelijk hield. Echt een geweldige film dit.

Een bijzondere en duistere Warmerdam verfilming, prima aanrader dus!

avatar van de grunt
Heeft iemand deze dvd en hoe is die ??

Nederlandse uitgave van Dutch Filmworks is abominabel.
(qua beeld en artwork)

lJSBEER
Bij het zien van Borgman (2013) had ik toch het idee dat Alex van Warmerdam ergens de demonische bosgeest van Lynch's Twin Peaks uit de grote toverhoed trok - die enge man die de rode draad vormt moet dan ook nog eens een Belgisch accent hebben om dat te accentueren. Ik zou voor de postbode zonder meer niemand anders gecast hebben dan...Hans Dagelet... heeft dezelfde kop als Alex van Warmerdam en kan hem uitstekend vervangen in mimiek..zodat van Warmerdam zich niet langer meer aan die pijnlijke Tarrantino/Hitchcock cameo's hoeft te beschuldigen.
Deze film is mijn favoriete Van Warmerdam omdat het gewoon zo is, weet je...je weet, weet je?

avatar van cucciolo
Van Warmerdam is hard op weg mijn favoriete Nederlandse regisseur te worden. Nog maar 2 titels van hem gezien (de eerste 2), maar beide dusdanig origineel en eigenzinnig dat de rest haast niet meer mis kan gaan. Op naar De Jurk!

avatar van Rancid
Alles in deze film wees erop dat het één van m'n favoriete werken zou worden. Tenenkrommend pijnlijke zwarte humor en rare sfeertjes, ik ben daar dol op. En dan, terwijl er gedurende het verhaal telkens nieuwe vragen worden opgeroepen, verschijnt daar ineens de aftiteling in beeld. Nee! Niet weer een meesterwerk verpest door zo'n klotig open einde! Ik krijg dan toch altijd een beetje de indruk dat zo'n schrijver alles uit de kast heeft gehaald om een bizar verhaal te bedenken en uiteindelijk zelf ook niet meer begrijpt waar hij mee bezig is en waar het heen moet, om er dan maar simpelweg de stekker uit te trekken. Doodzonde. Het had fantastisch kunnen zijn. In plaats van 5 sterren nu maar 3.

avatar van Rancid
Alles in deze film wees erop dat het één van m'n favorieten zou worden. Tenenkrommend pijnlijke zwarte humor en rare sfeertjes, ik ben daar dol op. En dan, terwijl er gedurende het verhaal telkens nieuwe vragen worden opgeroepen, verschijnt daar ineens de aftiteling in beeld. Nee! Niet weer een meesterwerk verpest door zo'n klotig open einde! Ik krijg dan toch altijd een beetje de indruk dat zo'n schrijver alles uit de kast heeft gehaald om een bizar verhaal te bedenken en uiteindelijk zelf ook niet meer begrijpt waar hij mee bezig is en waar het heen moet, om er dan maar simpelweg de stekker uit te trekken. Doodzonde. Het had fantastisch kunnen zijn. In plaats van 5 sterren nu maar 3,5.

Schitterende film. Kan het ooit beter? Het absurdisme voorbij. De Noorderlingen, natuurlijk een blauwdruk van de Nederlanders. Film ooit gezien. Lang geleden. Maar verveelt nooit.

avatar van Flavio
Herziening viel me toch iets tegen. Van Warmerdam weet knap de sfeer van kleinburgerlijk Nederland te treffen, helaas is het scenario te warrig en de film zakt geregeld in, met name in de tweede helft. Wouterse en Malherbe zijn goed, maar het leukst vond ik nog de droogkloterige rol van van Warmerdam zelf.

avatar van clubsport
Een vreemde surrealistische sfeer oproepend in zo'n alledaags simpele setting vind ik wel weer knap gedaan , van warmerdam weet wel altijd een unieke sfeer op te roepen in zijn films en dat is toch wel bewonderenswaardig .
helaas zijn de personages zodanig vreemd dat het voor mij verder niet echt werkte , die boswachter de vrouw van de slager het ging me allemaal net wat teveel over the top .

Een maquette van de maatschappij ? Absurd, zeker, en de personages, hun gedragingen en de zwarte humor die er bovenop ligt, deden me af en toe denken aan die films uit het Oostblok (Roemenië, Tsjechië,...) die dezelfde lachse bitterheid konden brengen.
Eigenlijk wordt het ganse gebeuren gezien door de ogen van een 12-jarige jongen wat op zich, naast de vele andere onhebbelijkhedenn ook al een teleurstellende ervaring is voor iemand die op de drempel van het leven staat.
Alex van Warmerdam heeft hier een aparte, maar goede film neergezet, die ik al veel eerder had moeten zien, maar dat geldt voor zoveel films, en die zelf een heel opgemerkte rol vertolkt.
Misschien iets te lang en te stroef naar het einde toe, waarbij, voor mij althans, het betere werk in het eerste uur zit.

avatar van mikey
Movsin schreef:
Een maquette van de maatschappij ?
Beetje last pic. show inderdaad.

avatar van tbouwh
Van Warmerdam heeft er ook echt geen enkele moeite mee zichzelf als hoofd-voyeur en meesterobservator te installeren

avatar van Capablanca
Natuurlijk is het universum van Van Warmerdam uniek. Bovendien schetst hij een mooi beeld van het Nederland van de jaren zestig. Neemt niet weg, dat de verhaallijn soms wat geforceerd en het acteerwerk wat toneelmatig is.