Reconstruction (2003)

Denemarken
Drama / Romantiek

geregisseerd door Christoffer Boe
met Nikolaj Lie Kaas, Maria Bonnevie en Krister Henriksson

Een jonge fotograaf, Alex, wordt verliefd op de vrouw van een succesvol schrijver. Na een wilde nacht met haar is niets meer zoals het was. Simone, de vriendin van Alex, blijkt hem niet meer te herkennen, zijn appartement bestaat niet meer en zijn oude vrienden weten niet wie hij is.

Boeiende (en af en toe spannende) film, mooi gefilmd en met een aangename voice-over en aangename personages.
Voor mij gaat het over de dunne scheidslijn tussen fantasie van de schrijver en de werkelijkheid, het proces van schrijven waarin deze grens kan vervagen. Ook dat de schrijver vrijwel altijd autobiografische elementen gebruikt (en misschien daarbij bang is dat zijn fantasieën er rondom werkelijkheid zouden kunnen worden?).
Net als bij acteren trouwens.

Een vergelijking met Lynch vind ik mank gaan omdat bij Lynch bij diep graven toch een oplossing voor handen ligt en bij deze film niet. Blijft dat de film heel aangenaam is om te zien en te volgen.
En er komen heel wat relationele onderwerpen aan de orde, waaronder verwaarlozen van de partner, schuldgevoel, verlangen naar intimiteit en vreemdgaan.

avatar van Gish
Het jaar 2012 is uitstekend begonnen met de aanschaf van deze Reconstruction.
Het is een tijd geleden dat ik een visueel zo hoogstaande film zag, die ook qua verhaal, mysterie en chemistry zo goed werkt. Verbluffend weergegeven allemaal, en bovendien een film waarbij de magie na meerdere kijkbeurten alleen maar in kracht toeneemt.
Maar ja, het is en blijft maar een film.

avatar van Inland Rabbit
Een tijd geleden had ik al Allegro gekocht, nu ook dit Reconstruction, die ik overigens nog nooit gezien had. Ook dit is een uniek filmpje, waar ik een stuk minder Lynch in zie dan Allegro, wel een scheutje Ober .

Visueel weer erg sterk. Mooie shots en wat leuke filtertjes. De soundtrack vond ik soms wat minder, ik kan me herinneren dat deze bij Allegro toch net ietsje sterker vond. Booe zet een lekker mysterieus sfeertje neer en houdt het luchtig, ook enigszins komisch, hoewel vreemd misschien meer op zijn plaats is.
Het acteerwerk is sterk en er is een goeie chemie. De sfeer en constructie in de film zorgt er ook voor dat het wel romantisch wordt, maar nergens zoet of klef.

De vreemde uitwerking terzijde, is het ook nog relatief simpel. Hoewel ik niet uitsluit, dat ik een 2e kijkbeurt nog veel meer uit de film kan halen. Voorlopig bevalt me Allegro wel wat beter, maar veel schelen doet het niet.

Dit lijkt een wat underwhelming response, maar vond het wel serieus erg tof. Heb alleen nu niet de structuur en energie in mijn hoofd om het leuker onder woorden te brengen. Misschien schrijf ik er later wat meer over, voor nu is dit het even..

Pirmais

Een heel apart geconstrueerde film, die je al vrij snel aan je stoel kluistert. Een wonderlijk romantisch drama in de vorm van een psychologisch mysterie, dat alleen maar open einden kent. Erg mooi gedaan. Bovendien zeer fraaie rollen van Nikolaj Lie Kaas en een wonderschone Maria Bonnevie (die ik mij altijd zal herinneren om haar fenomenale huilscène in Izgnanie, maar dat terzijde).
Typisch zo'n film, die je na een tijdje nog een keer moet zien. Ik sluit niet uit dat mijn waardering dan omhoog gaat.

avatar van Askikker
Ik houd nogal van Deense films van de laatste jaren, dus dit zou (zeker met Kaas) wel weer es een topper worden.

Ik kon niet meer uit het verhaal halen dan een gemiddeld verhaaltje van'' the twiligt zone''', dat vier a vijf keer uitgerekt werd, en dan ook nog es zonder de onderhuidse spanning.

Kaas en de make up doos van Bonnevie konden dit debacle voor mij ook niet meer redden.

avatar van depri83
De tweede van Boe in een week en hij begint me steeds beter te bevallen.
Prachtig surrealistisch filmpje en ondanks de waarschuwing doet het einde toch pijn.

avatar van mjk87
Prima film, vooral door sfeer. Het verhaal is niet altijd even helder, maar duidelijk genoeg om niet al tijdens de film alles kwijt te raken. Zo zit dat niet in de weg en kan je genieten van al het moois. Dan denk ik aan spel, aan fotografie (vooral de nachtscènes, zoals wel vaker) en sfeer middels de muziek. Jammer alleen dat halverwege de toon verandert (en er daglicht bijkomt) want ondanks dat Kaas daar een heel behoorlijke rol neerzet, is die mooie sfeer van even daarvoor verdwenen. Beste scène was de seksscène, met afstand. Hele korte fragmentjes, foto's haast, zo heb ik het nog niet eerder gezien. Jammer alleen dat -ondanks dat je later nog kan nadenken over de betekenis van de film- een dag later ik hier al niet meer in zag dat een behoorlijk tussendoortje. Meer dan 3,5* dus niet.

avatar van mayhemblik
Toffe film en nu naar bed.

avatar van Insignificance
Een film die zich de vrijheden van film permitteert en dat vertaalt zich naar een raadselachtig plotje waarin scheidslijnen vervagen en liefde dient te worden afgedwongen. Ondanks de inleidende woorden ontspint zich vanaf het moment rondom de deur een soort virtuele nachtmerrie die pijn schijnt te moeten doen. Die magie krijgen Kaas en Bonnevie al met al niet helemaal voor elkaar. De intieme muziek ten spijt. Riskante keuze, Adagio for Strings, maar mits je het niet te vaak hoort, is het kwijlen. Mooi in beeld gebracht, zoals de vrijpartij, hier en daar met een groffe korrel en benauwend effect. Mist uiteindelijk net dat beetje extra.

avatar van Valii
Torenhoog waren mijn verwachtingen. Groot was dan ook de teleurstelling toen ik besefte dat deze film mij niet bovenmatig wist te boeien.

Dit valt gedeeltelijk te wijten aan dat de sfeer niet in mijn straatje ligt (té klinisch), maar toch bovenal aan het duffe plot. Zo vond ik het gegeven dat scènes uit het geschreven boek en de werkelijkheid met elkaar verweven waren vooral een gimmick. De romantiek die verder overbleef is niet interessant genoeg, beetje much ado about nothing om eerlijk te zijn.

Dat is toch jammer, want de film begint zeer sterk met een prachtige voice-over. Verder zijn er bij tijd en wijle mooie beelden en fijne geluiden te bewonderen. Helaas allemaal niet genoeg om de, misschien ook wel verkeerde, verwachtingen in te lossen.

gmx
Valii schreef:

Jammer ! Als ik je top10 zo zie zou dit er eentje precies in je straatje moeten zijn geweest.

avatar van Gish
Zojuist herzien en mijn stem blijft staan op 5 sterren.
Dit blijft een fascinerende film, met een prachtig verhaal en vooral vlekkeloos gemonteerd.
Ook het adagio van Barber is goed gekozen.
Betrap mezelf erop meegesleept te worden in het verhaal, terwijl ik weet dat ik bedonderd wordt.
Dat is dus pure cinema.

avatar van david bohm
Intrigerende film die bovendien erg sfeervol is iets dat versterkt wordt door de muziek. Ook het acteerwerk is dik in orde. En ook de visuele stijl kan me bekoren. Een aanrader dit voor iemand die openstaat voor meer dan Hollywood.

Een experimentele film: innovatief, hypothetisch, hypnotiserend en opzettelijke geconstrueerd. Ondanks dat er van enige passie nauwelijks sprake was, wist de film emoties op te wekken. Er werd geen actueel verhaal verteld. De productie leek bedoeld te zijn voor zogenaamde ingewijden en was prekerig, frustrerend opzettelijk moeilijk en twee beetjes pretentieus. De fragmentarische vertelstijl maakte het (voor mij) moeilijk om het verhaal te volgen, waardoor veel in het duister verborgen bleef. Maar desondanks vond ik 'm poëtisch en mooi.

Goeie film waarin een man en vrouw, beiden in een relatie, elkaar ontmoeten in een cafe. Een simpel liefdesverhaal, maar met een originele draai aan het geheel. Het onconventionele aan de film is zowel het sterkste als het zwakste punt. Het is origineel en boeiend, maar echt aangrijpend wordt het hierdoor niet.

Hele aparte film.

Het duurde achteraf even voordat ik de film echt kon plaatsen. Ik zal eerlijk bekennen dat ik er naderhand wel even 't een en 't ander over heb moeten lezen, maar vond het wel een erg intrigerende en gedurende de hele speelduur uiterst boeiende film.

Vanaf de beginscené in de bar is het mysterieuze sfeertje al meteen gezet met die fijne voice-over en dat simpele, maar prachtige pianodeuntje. De film weet dat mysterieuze, intrigerende sfeertje bijna de hele film lang aan te houden, maar jammer genoeg net niet helemaal, wanneer dat riedeltje van Barber o.a. op het einde opduikt. Even verliest de film dan wat van zijn mysterieuze karakter en krijgt het een wat clichématig accent helaas. Slechts een uitvergroting van een klein kritiekpuntje hoor, want verder is het wel een verdomd sfeervolle film.

Visueel is het vaak écht prachtig. Het meeste is al wel gezegd, maar veel mooie, kleurrijke stilering, stijvolle belichtingen en aparte editingsnufjes. Het korrelige beeld vond ik ook zeker van meerwaarde (dacht eerst ff dat het aan de kwaliteit van mijn dvd lag ).

Hou het voor nu op een kleine 4,5*. Prachtige film, eentje die ik zeker nog eens vaker ga bekijken.

avatar van comely
Sfeervol gemaakt, maar waar gaat het eigenlijk over? Ik vind dat het gaat over een man die maar niet kan kiezen tussen verschillende vrouwen. De eerste vrouw was niet waardig genoeg, daarna komt hij een tweede vrouw tegen. Na paar intieme momenten was die vrouw ook niet goed genoeg. En zo blijft hij maar doorgaan. Verdwaald in zijn eigen doolhof.
Zo gaat het ook vaak in the real world. Wanneer weet je nou wie de ware is? Als je voor elke dame wil gaan sta je alleen achter.

Of 100 procent er voor gaan, of de deur nooit weten te vinden.

ps;
nu ik de recensie schrijf vind ik de film interessanter overkomen. Eerste kijkbeurt was een teleurstelling.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goed! Origineel zowel met beelden als met de chronologie en het spelen met tijd en fantasie vs werkelijkheid. Het idee van iemand die opeens zijn identiteit verliest is natruurlijk niet nieuw maar verwordt nu eens niet tot B-thriller, het ontpopt zich tot een spannend, mooi en overtuigend verhaal over liefde/aantrekkingskracht en overspel, waarbij de aanwezigheid van sommige voorwerpen (de aansteker, ring) je steeds op het verkeerde been zetten, is het begin het eind of het eind het begin?

Lijkt me ook zeker een film die na herziening beter wordt.

avatar van John Milton
Mooie dag om een een ongezien filmpje uit de MM top 1000 te pakken, het werd deze.

Flavio schreef:
Lijkt me ook zeker een film die na herziening beter wordt.

Dat idee heb ik ook. Overigens ontstond zelfs mijn huidige 4* pas op het einde, daarvoor bleef de waardering het grootste gedeelte van de film op 3,5* steken. Maar het vIel toch in elkaar, en de film blijft inderdaad nazinderen. Ik begrijp al een beetje waarom zoveel users hem zo hoog in hun top tien hebben, al voel ik het zelf nog niet. Wie weet. Eén viewing zegt niet alles.

Dit is een film om je compleet in onder te dompelen, en dat lukte nu overdag niet helemaal, met toch teveel licht tussen de lamellen door en een telefoontje tijdens de film. Een soort Sliding Mulholland Marienbad dit, terecht al eerder door anderen opgemerkt.

Jammer dat het niet in een mooie blu-ray te krijgen is of in high quality VOD. Dvd'tjes kopen wil ik eigenlijk liever niet meer doen, zeker niet met toch al korrelig opgenomen films. Wie daar anders over denkt, hij is op amazon.de voor 15 euro te verkrijgen, is op zich best te doen. UK import, by the way. Nicht nachsynchronisiert, ja

avatar van Cikx
Toch frappant dat ik deze zelfs in Denemarken niet kan vinden.

avatar van Cikx
Ik moet de film nog een keer zien voordat ik een beoordeling geef, want volgens mij is er teveel langs me heen gegaan.

Als ik het goed begrijp schrijft de auteur een boek over een man die vreemd gaat met een andere vrouw, maar die andere vrouw is zijn eigen vrouw en zo worden werkelijkheid en fantasie met elkaar verweven? Maar wat is dan de clou achter de kleine deur, niemand die de hoofdpersoon herkent, de talloze ontmoetingen et cetera?

avatar van nathaniel177
Huhhh, ik kan deze op geen enkele online streaming site vinden, ik vind bijna elke film online. Zou deze graag willen zien maar dat wordt hem voorlopig effe niet

avatar van Warp
nathaniel177 schreef:

Dat klopt, kon hem toen ook nergens vinden. Er is een dvd van in de UK uitgekomen, die ik destijds op eBay heb gekocht. Zelf kan ik zeggen dat het voor mij dubbel en dwars waard was.

avatar van leatherhead
Ik heb toentertijd gewoon de Nederlandse dvd gekocht, maar geen idee of die nu nog verkrijgbaar is.

avatar van Warp
Verkrijgbaar bij bol.com voor €50

avatar van Fortune
Ik wilde deze laatst gaan herzien maar kon em ook nergens meer vinden. Vroeger wel gewoon. Ik denk dat deze film verdwijnt omdat er niet genoeg vraag naar is. Het is teveel een niche. Volgens mij kan ook ik geen enkele film meer vinden van Boe online...

avatar van depri83
Journal 64 staat op Netflix, maar voor de rest niks idd.

avatar van leatherhead
Beast is nog wel op een aantal VOD platformen te vinden geloof ik, de rest denk ik wel via Amazon te verkrijgen op DVD.

Maar klopt wel dat ze vroeger wat beter verkrijgbaar waren. Heeft wellicht ook te maken met dat Boe (net zoals Grandrieux bijv) niet zo heel erg met z'n tijd mee lijkt te gaan en om wat voor reden dan ook weinig tot niks op Blu-Ray/VOD diensten uitbrengt. Dan raken dat soort films vaak toch nog wat sneller in de vergetelheid. Heb destijds denk ik geluk gehad met m'n betaalbare DVD van bol.com.

avatar van misterwhite
Blijft een erg enerverende zit deze film. Eén van de films die toch een zekere zin mijn passie voor film heeft aangestuurd. En dus een klein stukje sentiment meedraagt dat ik graag weer eens een bezoekje kom brengen, alsof het een oude vriend is, die ik graag eens weer een waardevol bezoek breng.

Reconstruction is voor mij zoals een jazzplaat, er zit voor mij een stukje fascinatie in door zijn stijl, maar ook een stukje rust en de complexiteit zorgt voor een extra betrokkenheid.
Het is een fijne trip, met mooie vele mooie warme liefdesscenes. De opening van de film in het café blijft toch wel ergens een favoriet. De prachtige woorden van Alex en de reacties van Aimée doen mij altijd erg warm worden.

En toch voelt het niet meer helemaal zo ongelofelijk aan als 10 jaar geleden bij de eerste zit. Enerzijds is de verrassing ervan af. Het was toen nog erg uniek. Het was de juiste film tijdens mijn odyssee in de wereld van cinema.
En nu 10 jaar later en ettelijke honderden (of duizenden) films later, is het nog steeds prachtig, maar niet de ervaring die ik toen had.
Ik zal echter blijven houden van deze film, maar heb er een halfje afgedaan van de perfecte score die ik er vroeger aan gaf.
Maar dit gaat die goede oude vriend blijven die ik toch wel eens af en toe ga blijven opzoeken.

niethie ik blijf je nog steeds dankbaar voor de dvd!

avatar van tbouwh
Ik had Adagio for Strings in het archief gelaten, maar verder moet ik toch m'n petje afnemen. Eigenlijk doet Boe wat een Nolan doet in titels als The Prestige/(Memento) of zelfs Inception maar dan net minder groots en demonstratief.