Abel (1986)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Henri Garcin en Olga Zuiderhoek

Zoon Abel (31) woont nog steeds thuis bij moeder Duif en vader Victor. Dit tot grote ergernis van zijn vader, maar tot groot geluk van zijn moeder. Vader doet er alles aan om Abel het huis uit te krijgen. Een psychiater, een magnetiseur, een meisje van de toneelvereniging, niets lukt! Als Abel en zijn moeder een televisie kopen is voor de vader de maat echt vol. Abel wordt hardhandig op straat gezet. Dan ontmoet hij Zus, een stripteasemeisje. Het klikt tussen hen en Abel trekt bij haar in. Deze Zus blijkt echter weer het liefje van zijn vader te zijn. Als zijn moeder haar ziet in een trui van Abel en Abel zijn vader ontdekt bij 'De Naakte Meisjes' zijn de poppen echt aan het dansen...

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:
Wat een heerlijke film, voor Nederlandse begrippen (zelfs internationaal), is dit een geslaagde komedie! Dit was de tweede maal dat ik hem zag en voor vriendin de eerste keer maar eenduidig eens dat het een welbestede 1 1/2 uur was.
Een "grote" film onder de Nederlandse film, als je deze gezien hebt vergeet je hem nimmer weer!

"En als ik dan langs mijn neus strijk, dan vraag jij Zus ten dans" zegt vader tegen zoon.
Dan is het zover en vader strijkt langs zijn neus, zoon wil helemaal niet dansen en raakt geïrriteerd, vraagt dan aan zijn vader, "wat zit je nou aan jouw neus"?
Als dan na veel "vijfen en zessen" vader en moeder dansen, gaat Abel het gehele bord met toastjes en vis leegeten, wel op 'een manier' die aandacht trekt.
We gaan hem deze week voor de derde maal zien en ondanks dat ik in de twee jaar niet alles meer herinner, weet ik nog dat het een echt prachtige en komische film was.

avatar van de grunt
Vet!!! Als de remaster lijkt op die van De Noorderlingen van ED Distribution dan maak je borst maar nat Earth

avatar van Earth
Op zich wel interessant, maar 15 euro voor een dvd? Ik vind het best veel en ik wil eigenlijk liever een BR hier van hebben.

avatar van mjk87
Absurdisme, bij mij vaak een kwestie hit or miss, en dan vaker die miss. Ook bij deze Abel smaakte mij dat niet. Soms zitten er dan wel geslaagde stukken in (die haringscène of die achtervolging tijdens die vergadering), maar dat zijn slechts kleine momentjes. Het is niet slecht, het verveelt niet, de sfeer is uniek, maar ik vind het gewoon niet echt leuk om naar te kijken. De bijrollen worden alle wel leuk neergezet met die twee ouders als droogkomische figuren en een voor mij volstrekt onherkenbare en magere Annet Malherbe. Van Warmerdam zelf vind ik dan echt nergens overtuigen of ook maar ergens geloofwaardig, niet binnen dat absurdistische, niet als dit een meer realistische film was. Hij lepelt zijn teksten echt op in plaats van ook maar iets dat lijkt op acteren. 2,5*.

avatar van Dievegge
In plaats van de ideale gezinnetjes die al te vaak het scherm teisteren, krijgen we hier een niet te best functionerend gezin voorgeschoteld. De zoon is een luie krent met een gebrek aan sociale vaardigheden. De pater familias stelt zich op als een autoritaire figuur met conservatieve waarden, maar hij wordt niet ernstig genomen. Zijn vrouw is nog de meest stabiele, maar dat is niet moeilijk. Het leidt tot kolderieke situaties en geruzie om pietluttigheden. De grappigste momenten zijn wanneer Abel zich in het toilet opsluit met de televisie, en het autoportier dat eraf gaat door een lantaarnpaal. Soms komt het op het randje van slapstick, maar er zit ook een ernstige ondertoon in. Veel mensen zitten vast in een zinloze situatie en weten niet wat ze met hun leven aan moeten.

Ook visueel zitten er originele momenten in, zoals die roltrap vanuit een schuine camerapositie, waarop de mensen naar voren lijken te leunen. Ja, dit is een van de beste Nederlandse komedies.

Een vervelende film, waar ik m'n aandacht maar met moeite bij kon houden. Is niet grappig, niet humoristisch, niet spannend. Niks dus. Ook al heb ik grote bewondering voor Alex van Warmerdam. Maar kennelijk klikte het niet tussen mij en deze film. Misschien was ik gewoon niet in vorm en stond m'n 'ontvanger' niet open. Ik breng geen stem uit. Ga hem nog een keer bekijken.

avatar van clubsport
een film met een unieke sfeer , vaak droogkomisch soms geslaagd soms een stuk minder , die dans en haringscene is wel absurd droog grappig , als geheel origineel vreemd en je moet ervan houden .
ik denk dat 1 keer kijken wel genoeg is .

Absurde toestanden in deze drama-komedie met toch het accent op komedie, want al ligt de ondergrond wel ernstig met onbegrip tussen ouders en zoon en tussen de ouders onderling, het hypocriete van de vader, de oppervlakkige betutteling van de moeder enz, het is toch veruit het grappige dat de bovenhand haalt en vaak hilariteit verwekt (de haringscène).
Stijlvol (met de tafelscène begin kreeg ik het gevoel naar een stuk van Pinter te kijken) en heel wat spitsvondigheden (de roltrap, de ontmoeting met het meisje, de dansende asbakjes, het vliegensnijwerk...)
Spijtig wel die slapstickscènes op het einde, maar niet zo erg, want een zeer genietbare film met uitstekend acteerwerk.
Lof zeker voor van Warmerdam die instond voor scenario en regie.

avatar van Earth
Gisteren in Eye een nieuwe scan gezien, zag er goed uit. Film komt erg leuk uit de startblokken maar valt wat terug. Er wordt een goede sfeer neergezet. Het is wat langzaam voor de huidige maatstaven. Blijft een 3,0.