Simon (2004)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Eddy Terstall
met Cees Geel, Marcel Hensema en Nadja Hüpscher

Simon vertelt het verhaal van de onwaarschijnlijke vriendschap tussen de Amsterdamse oerhetero en hasjdealer Simon en de schuchtere homoseksuele tandheelkundestudent Camiel. Tijdens een gezamenlijke vakantie in Thailand wordt de vriendschap ernstig op de proef gesteld, waarna de twee elkaar uit het oog verliezen. Als ze elkaar twaalf jaar later toevallig weer tegenkomen, blijkt Simon ernstig ziek te zijn.

Ik was opzoek naar een goede Nederlandse film die ik nog niet gezien had. Zodoende kwam ik op deze film uit. De film was goed geacteerd en het contrast leven/dood komt in beeld. In mijn ogen lag het verhaal teveel aan de komedische levenszijde, waardoor de bekende dood eigenlijk een lachertje werd. Terwijl dit juist een serieus en dieptriest onderwerp is. Vergelijkend met overige goed beoordeelde Nederlandse films, vind ik het verhaal in deze film niet denderend en kon me niet echt blijven pakken. Voor mij is deze film een gemiddelde Nederlandse film.

TMP
Een hoog aangeschreven Nederlandse film, dus toch maar eens opgezet. Terstall heeft in Simon gekozen voor nogal aparte typetjes, dat zorgt ervoor dat het tweede deel van de film – het dramagedeelte - mij niet echt kon aangrijpen. Binding met de personages heb ik namelijk niet. Ook jammer van het hier en daar nogal platte taalgebruik en het bij vlagen weinig functionele naakt. Het acteerwerk is echter degelijk en de film kijkt best vlot weg, derhalve geen slechte film maar ook zeker geen hoogvlieger.

ramonbrenda
ik vond dit een super film met een heel goed verhaal alleen vond de humor iets minder maar een super drama 4* waard

avatar van Ditchthejunk
Ik blijf dit een prachtige film vinden. Ik had 'm in het begin al eens gezien maar gisteravond heb ik 'm samen met mijn buitenlandse vriend gekeken, met ondertiteling. Hij kon de film erg waarderen, vooral de humor. (gevoel voor tumor ha ha) Prachtige grappen, droge gesprekken, lekkere open cultuur in die vriendengroep en familie. Ik moet er niet aan denken te douchen met mijn vriendje met mijn vader in de badkamer!! En dan die scene waarin die meid gewoon het café uitgedragen wordt en vervolgens even goed genomen wordt door de twee heren En dan dat lachje, vooral in de auto! Die hebben we een stuk of 5 keer achter elkaar geluisterd. Erg aanstekelijk!

Cees Geel doet het fantastisch. Zijn humor sleept hem en zijn familie en vrienden door de moeilijke periode. Hij is de ster van de positieve en negatieve gebeurtenissen, de drijfveer van de groep. Wat een karakter, zoveel geld vergaren door allerlei bedrijfjes, waarvan een groot deel zwart. En wat een omstuimig leven, vol luxe en dwaasheid, een ex-vrouw in Thailand, half Thaise kinderen die in Nederland komen wonen.

Mooi verhaal van vriendschap tussen een enigszins bekakte homo tandarts en de grootste macho die je je kan voorstellen. Veel clichés over Nederland, zware onderwerpen die al vele discussies hebben opgeroepen. Het bloot stoort me niet, het hoort bij de film.

De film is duidelijk is twee helften op te delen, het neerzetten van het karakter en zijn uitbundige leven, en dan het wederzien van de twee vrienden met het nieuws dat de hoofdpersoon kanker heeft. Beide helften zijn even pakkend, enkel heel verschillend. Ik vond alleen de dochter van Gees niet zo prettig acteren en ook niet leuk om naar te kijken.

Het einde is perfect en zet euthanasie in een goed daglicht. Gewoon rustig thuis met familie en vrienden, mooie vergelijking met een letterlijke sprong in het diepe. Ik kon het niet drooghouden, gelukkig zijn ze zo slim geweest om een vrolijk liedje op de aftiteling te zetten, toen kon ik weer ademhalen.

Veel positieve recensies over gelezen, maar vond hem helaas tegenvallen...
De film had wel wat grappigs en het karakter van simon was erg leuk neergezet.. maar de film wist me niet te pakken... Het miste gewoon echte diepgang, echte meelevenheid.

De film gaat over een vriendschap tussen een homo en een dealer simon...
en dan 10 jaar later komen ze elkaar weer tegen en blijkt simon kanker te hebben en dan hoe hij er mee omgaat.

Net gekeken op Netflix. Afschruwelijke film, paar stukken overgeslagen... Sommige stukken waren erg onwerkelijk ook! Wist af en toe niet meer waar ze het over hadden... Ooit deze film ook in de 3e klas vd middelbare school gekeken en iedereen had toen ook een onvoldoende voor het verslag nav. deze film. Hij blijft vaag.

avatar van Ste*
bakkenhoven93 schreef:

Dat moet je me uitleggen. Zelden een meer concrete, recht-voor-zijn-raap film gezien als deze.

avatar van tattoobob
Ste* schreef:

Eens!!!

Starbuck555
Van de Nederlandse films die ik ooit gezien heb staat Simon toch wel bovenaan. Dit komt niet alleen door dat niets in de film niet echt gebeurd zou kunnen zijn maar het is ook het gevoel dat ik naar een real-life documentaire zit te kijken. De meeste mensen kennen wel zo'n type als Simon in hun omgeving - de getapte adremme gozer, populair bij de "vrouwtjes", grote muil enzo, maar als het er op aan komt een klein hartje. "Uit het het leven gegrepen" is per definitie een gemeenplaats maar deze film is juist niet clichematig maar prachtig verfilmd en ook zo vertolkt door de acteurs. De film werpt voornamelijk licht op de ziekte Kanker, en hoe deze zich zonder te discrimineren kan manifesteren in een ieder en afstraalt op de omgeving van de patient. Misschien heb je op dit moment nu zelf wel kanker zonder het te weten.

avatar van Maarten0402
Zojuist voor de vierde keer bekeken. Wat ik wel echt heel goed vind is dat Nederland het onderwerp "kanker" in films goed en aangrijpend kan neerzetten. Bij "De Marathon" en zeker in deze film "Simon" is dat echt goed, subtiel en aangrijpend gebracht.

Ik heb deze jaren geleden toen hij uitkwam een keer gezien en toen vond ik hem zo geweldig dat ik hem gelijk een tweede keer bekeken heb.

Nu is het een jaar of 10 later en ik bladerde er toevallig langs en besloot hem nog eens te kijken maar.... ik vond hem nu toch ineens een beetje tegenvallen, weet niet of dat komt omdat ik ouder ben geworden oid maar ik vond er nu toch minder diepgang in zitten. Wellicht past de film niet meer bij deze tijd ofzo ik weet het niet, toen vond ik hem geweldig.

Natuurlijk is het wel nog steeds een hele goede film en één van de beste NL films ooit. Het EK voetbal, de Amsterdamse scenery en de personages zijn nog steeds geweldig.

Kelderdeur
Ik kan mij geen mooiere Nederlandse film indenken dan Simon. Bijna iedereen kent in zijn omgeving wel zo'n getapte vogel als Simon: gevat, hyperactief en levenslustig, alfa-mannelijk, en dus populair bij de "vrouwtjes" maar niet perse een verkeerd karakter. Je haat of houdt van zo'n iemand..je duldt of verafschuwt 'm in je nabijheid...maar dan ineens groeit er een ongenadige kanker in zijn lijf en staat die enorme grootmuil van weleer plots in zijn hemd stil voor je neus en slaat zijn kleinhartige noodaggregaat aan met gek genoeg eigenlijk nog wel steeds dezelfde adremme humor en levenslust.
Maar Simon laat zich niet langzaam gaarkoken als een KREEFT in een pan.

avatar van de grunt
Spuuglelijk gefilmde film, met van die nadrukkelijk gezochte, kunstmatige dialogen. Malle pruiken en dan dat irritant geforceerde lachje bij het minste of geringste. Persiflages van karakters, die in een Costa niet hadden misstaan. Het moest van ver komen om deze lukrake soap met die hatelijke vertelstem van Hensema uit te zingen. En dan denkt Terstall het potsierlijke geheel ook nog even te kunnen verweven met wat progressief politiek engagement, uiteraard niet geremd door enigerlei subtiliteit. Dat dit als 'zuiver' Nederlands filmcultuurgoed te boek staat is mij een groot raadsel. Een Felix van Groeningen, die in me opkomt, heeft aangetoond met soortgelijke input wel een ontroerend en puur geheel te kunnen smeden.

avatar van Capablanca
Na jaren herkeken. Verbazend, hoe de smaak van een mens kan veranderen! Verlaagd van 4,5 naar 2,5...

(verwijderd)
Mooi verhaal, goed geacteerd door Hensema en zeker door Geel. Kon vooral laatstgenoemde echt waarderen. Het stuk in 1988 was leuk, het middenstuk vond ik helaas te langdradig worden.

avatar van John Milton
Na hem veel bekeken te hebben toen hij uitkwam, voor het eerst herzien in zoveel jaar (nog nét niet zolang als Simon en Camiel elkaar niet hadden gezien). En inderdaad, ik zie nu de valse noten meer dan toen ik jong was. Maar dan nog doet de film meer goed dan hij fout doet, en waardeer ik wat hij probeert te doen. Het zal voor een deel sentiment zijn, aangezien ik van die film hield in herfst van mijn eigen studententijd, maar dat zij dan maar zo. Een écht verschrikkelijk goede film vind ik het na al die jaren en kijkbeurten niet meer, maar dan nog. Ik vind het nog steeds sfeerverhogend

bakkenhoven93 schreef:

Als je Simon niet kunt volgen, dan zal de rest van je leven ook wel niet meevallen.