Zusje (1995)

Nederland
Drama / Mystery

geregisseerd door Robert Jan Westdijk
met Kim van Kooten, Romijn Conen en Roeland Fernhout

De film gaat over Martijns obsessie voor zijn jongere zus Daantje (Kim van Kooten), verteld vanuit het perspectief van zijn home video. Martijn (Hugo Metsers III), die in Londen woont, bezoekt zijn vijf jaar jongere zus om, zo zegt hij, van haar een documentaire te maken. Met zijn video camera weet hij het leven van Daantje binnen te dringen. Al gauw blijkt er een onopgeloste kwestie uit een ver verleden te bestaan waarvan Daantje niets meer wil weten. Langzamerhand wordt duidelijk hoe Martijns contactgestoordheid en zijn obsessie voor zijn jongere zus zijn ontstaan.

K@i
speranza schreef:
De scène waarin Kim van Kooten van achteren genomen wordt is het hoogtepunt van deze heerlijke film.

avatar van Vinokourov
Wel een gave film en een voorloper in het handheldcamera-genre, een van mijn favoriete subgenres. Dat met de vierde wand doorbreken is altijd apart en ik vind het altijd onwennig om er naar te kijken. In die andere film van Westdijk, Phileine zegt Sorry, vond ik het een stuk irritanter, hier ging het nog wel.

avatar van Parisa
Hollandse saaiheid

avatar van Lucsz
Vanavond op tv!

Aardige film vind ik het, met een fantastische cameo van Herman Brood. (Als ie het zelf in de gaten heeft gehad dat ie mee deed aan een film).

avatar van Roel B
Leuke en originele Nederlandse film! Toen ik hem 10 jaar geleden voor het eerst zag was ik onder de indruk van Kim van Kooten. Nu ik hem nog een keer terugzag vond ik het nog steeds vermakelijk. Ik vond het wel irritant dat de broer in de film niet zijn eigen stem heeft. Dat zag er toch een beetje raar uit.

Ik probeer hem nu te kijken op uitzendinggemist.nl, maar hij wil em niet laden.. Verkeerde upload of faalt mijn laptop?

avatar van Zizzo
toch wel een goede nederlands film A.K Cloverfield-style meeslepend, orgineel verhaal... maar sommige acteurs zijn ronduit slecht! kim van kooten blijft boeien en is een schatje. voor een nederlands film waar ik zeker geen fan van bent, vond ik deze toch wel aardig.

avatar van Legan
Hoewel natuurlijk alweer wat achterhaalt, valt Zusje direct op doordat je meestal meekijkt door de camera van Martijn (soort first person). Het is dan alleen erg jammer dat dit positieve effect grotendeels teniet wordt gedaan door de vele cuts in de scènes. Het doet de impact teniet en zorgt er gelijk voor dat het verhaal onecht overkomt. Zonder twijfel hèt grote minpunt aan de film.

Wat betreft de personages, ook daar valt genoeg op aan te merken. Naast het feit dat de hoofdpersonen hun tekst vaak emotieloos opzeggen, laten ze allen (en dan vooral Daantje) het afweten op de meer emotionele momenten. Ruzies e.d. ogen daardoor ook niet realistisch. Maar vooral met de personage van Martijn (met die vaak vreselijke monotone stem) wordt veels te weinig gedaan. En dat terwijl juist daar de meeste mogelijkheden liggen tot gespeel met en gemanipuleer van de de andere personages.

Verder wordt er veels te veel gepraat in de film wat de kijker afleidt van het verhaal. Laat de camera het werk doen in plaats van allemaal overbodig gebrabbel.

Gelukkig is het tweede deel beduidend beter met o.a. een mooie 'twist' over het vreemdgaan; ik had al mijn vermoedens maar toch. En dit geldt ook voor het terugpakken natuurlijk. Hoogtepunt voor mij is echter, hoewel niet echt terecht, Herman Brood die even voorbij komt wandelen in de film.

Zusje had mogen eindigen met de scène waarin Daantje de camera uit het raam laat vallen. De rest is onnodige mosterd na de maaltijd. Geen interesse in hoe alles nou precies in elkaar zat al die jaren geleden.

avatar van maerk
Apart en had korter gemogen.

Zusje is wisselvallig, zowel de film als de acteurs hebben sterke momenten, en vreselijke momenten. Interessant is dat het verhaal wordt vertelt door middel van een home video. Bij horrorfilms zijn we dit al een beetje gewend, maar van een drama had ik nooit gedacht dat het zou werken. Maar het werkt juist erg goed, alleen is het jammer dat er in veel stukken zomaar geknipt is. Als ze gewoon de stukjes film hadden laten afspelen had het er veel beter uitgezien. Nu irriteer je je vooral aan die cuts in best mooie beelden. Het verhaal is redelijk interessant, alleen neemt Westdijk wel erg veel tijd om het te vertellen. Wat een traag tempo, beter hadden ze even wat overbodig gepraat eruit gemieterd en alles wat sneller duidelijk laten worden. Martijns obsessie voor zijn zus is interessant en irritant tegelijk, misschien wel de bedoeling. Er zijn een aantal zeer sterke scènes, onder andere Fernhout die doordraait, die de film naar een iets hoger niveau tillen.

Bij de acteurs ligt wel een probleem. Soms zijn de acteerprestaties erg goed, vooral wanneer ze gevoelens van machteloosheid (nadat Daantje Ingeborg het huis uit stuurt), boosheid en jaloezie (vooral Martijn en Ramon bij Daantje) tonen, zijn de prestaties op zijn best. Maar soms komen de spelers zo emotieloos en nep over. Van Kooten doet het soms goed, maar soms ook weer zo duidelijk geacteerd dat haar prestatie toch best tegenvalt. Best vreemd, want in de meeste films met dergelijk camerawerk is het acteerwerk juist erg goed. Ook de toon waarop Martijn praat is vreselijk irritant. En als hij weigert weg te gaan als Daantje en Ramon een moment voor zichzelf willen, erger je je helemaal kapot aan die vent. Maar dat is waarschijnlijk de bedoeling. Zonder die paar mooie scènes en stukken mét emotie was deze film niet aan een voldoende gekomen. Nu net wel.

Magere 3*, niet bijzonder goed, maar op een vreemde manier toch interessant.

avatar van maxcomthrilla
Spijtig dat Martijn gewoon niet contant buiten beeld was gebleven, dan had de film in ieder geval wat meer spanning weten te behouden dan hij nu wist te doen.

In het begin vond ik het allemaal nog wel leuk om het leven van Daantje op de voet te volgen en de geinige op en aanmerkingen van Martijn te horen. Maar hoe meer de fietstochtjes door de stad uit beeld verdwenen, om plaats te maken voor een Daantje versus haar vriend, Daantje versus haar broer verhaal, hoe meer de film mij tegen begon te staan. Alle sfeer droop weg en de vele 'zusje....' opmerkingen waren bloedirritant. Slechts Kim van Kooten hield de aandacht nog wat vast en een enkele leuke scene, zoals met die lepels passeerde nog de revue.

Leuk idee om zo diep in iemands leven door te dringen en iemand zo op de voet te volgen, jammer dat het gewoon niet wat luchtiger gehouden kon worden en dat het bijbehorende drama overheerste als Julius Caesar in zijn hoogtijdagen ten tijden van de Romeinen. Het deed mij allemaal niets. 2,5*

avatar van Fran
Vroeger heb ik deze film al eens een keer gezien en ik herinner me dat deze film veel stof deed opwaaien vanwege de incestueze relatie die er was tussen broer en zus. Daarnaast was de manier van filmen ook nog heel bijzonder in die tijd.

Nu we een paar jaar verder zijn en het controversiele er wel een beetje af is, blijft het op zich wel een leuk filmpje om naar te kijken. In het begin moet de film wel even op gang komen. Alleen de shots van het leven van Daantje is nou niet echt bijzonder. Pas als je gaat merken dat Martijn toch wel een heel ander gevoel voor zijn zusje heeft dan eigenlijk normaal wordt beschouwd wordt de film toch wel wat interessanter om naar te kijken.

Kim van Kooten is ook wel een hele mooie vrouw om naar te kijken, dat maakt het ook leuk om naar te de film te kijken. Het verhaal zelf is, nu het eigenlijk niet meer zo controversieel is, best wel een beetje saai. Maar ach ... het kijkt toch nog wel goed weg.

Tom&films
Waarom zo laag gewardeerd.

Deze film is een GEWELDIGE FILM

avatar van Fran
Tom&films schreef:
Waarom zo laag gewardeerd.

Deze film is een GEWELDIGE FILM

Je kan daar ook invloed op hebben door zelf op de film te stemmen.

avatar van sinterklaas
Weer zo'n erg mooie sfeervolle Nederlandse film. Dit keer volledig opgenomen uit ogen/camera van een ander. Zusje levert om te beginnen hele mooie plaatjes op van Amsterdam van nog het jaar 1995. Daarnaast ook prachtig acteerwerk (vooral van de toen nog jonge en aantrekkelijke Kim van Kooten en Roeland Fernhout) En het sfeertje was ook erg meeslepend en mooi en het lijkt heel vaak ook alsof je de hele film zelf meemaakt. Muziek word hier helemaal niet in gebruikt, het word zo realistisch mogenlijk gemaakt. En al alleen al vanwege het door in een gezichtsveld van een ander (namelijk de broer Martijn te zitten) maakt de film al meeslepend. Ook het verhaal deromheen is heel mooi en ook erg onaangenaam. We krijgen zo te maken met dingen uit het verleden waarbij incest de hoofdrol in speelt. Ook krijgen we de broer niet vaak te zien. Die staat dus grotendeels achter de camera.

Ook die eindscene met die sexscene tussen Daantje en Martijn was ook best bizar.

Gewoon een schitterend debuut van Westdijk waarvan ik Siberia en Phileine zegt sorry al heb gezien. Siberia was ook al zo'n sfeervolle 100% Amsterdamse film. Zo ook zusje. Maar dan ook nog met hele knappe camerawerk erbij en het is ook zo realistisch mogenlijk gemaakt. Volgens mij is Zusje ook de allereerste film dat zich volledig afspeeld in een gezichtsveld van een persoon als ik het goed heb. Met ook nog een dosis zwarte humor erbij.

Prachtig regiewerk, prachtig acteerwerk, camerawerk en onbeschrijvelijk mooie locaties van Amsterdam dat de sfeer erg versterkt. Zusje is wat mij betreft echt helemaal geslaagd. Ik hoop echt dat Westdijk nog eens zo'n film maakt.

juhnzun
Aparte maar wellicht de lekkerste Nl film heerlijk ook de eindscene

Appart, maar toch boeiend, goed plot.
Korte maar krachtige woorden voor deze film haha.

avatar van ella9084
sublieme film... inhoud en vorm zijn van hoog niveau

Deze vreemde film is dapper, uitgekiend en intelligent gemaakt, echter de vorm (via de videolens van de broer) waarin deze gecompliceerde broer-zuster relatie uit de doeken wordt gedaan, kon mij nauwelijks bekoren (ik heb gewoon een bloedhekel aan de trillende en schokkende beelden, die ontstaan door handcamera's). Gezien de hier beschreven recensies en reacties behoor ik echter tot een absolute minderheid

avatar van Spetie
Zeker wel een goede film van eigen bodem. Ik kende de titel al veel langer, maar had nooit echt de neiging om Zusje te gaan bekijken. Gisteren heb ik er toch maar eens werk van gemaakt, en de kennismaking viel me niet tegen.

Vooral het camerawerk is interessant. Dat Martijn een obsessie voor jongere zusje heeft is al snel duidelijk, maar de manier van filmen, vanuit zijn perspectief, zorgt ervoor dat zijn gedrag alleen maar intenser overkomt op de kijker. Verder bevat Zusje een goede mix van diverse genres. Naast drama en thriller zit er ook wel wat leuke humor tussendoor verwerkt. Zo vond ik het bijvoorbeeld erg grappig om zomaar ineens Herman Brood voorbij te zien wandelen. Later komt hij nog een paar keer terug.

Al met al beviel Zusje best goed. Het camerawerk en het sterke acteerwerk zorgen ervoor dat de impact van Zusje grotendeels wel overkomt. Een fijne film van eigen bodem, dat moet gezegd worden.

Ik had meer van verwacht viel een beetje tegen
Maar was ook niet slechte vandaar dat ik
4,0 ster te geven

avatar van baspls
"Doe die camera eens weg."
- "Dat kan niet."

De Mystery/Komedie-Challenge is sinds deze week van start gegaan en naar aanleiding daarvan heb ik besloten om na het huiswerk doordeweeks ook eens film te gaan kijken. Bij het zoeken naar een korte film in mijn bezit met het genre Mystery, stuitte ik op deze film van eigen bodem, die mij door iemand was aangeraden. Op Moviemeter lijkt het alsof Zusje een vrij standaard Drama-film is. IMDB heeft het mijns inziens eerder bij het rechte eind met Drama/Mystery als genre-aanduiding.

Vier jaar voordat The Blair Witch Project uitkwam is er in Nederland een veel betere found-footage film gemaakt in het genre Drama/Mystery. De film heet Zusje en is de debuutfilm van Robert Jan Westdijk. Alle acteurs woonden bij hem in de straat of kwam hij tegen bij de bushalte. Samen hebben ze het budget bij elkaar geraapt, er was geen filmfonds bij betrokken geweest.

Zusje bestaat uit de tapes die grote broer Martijn heeft gefilmd nadat hij terugkwam uit Londen en besloot om zijn zus Daantje te bezoeken. Martijn volgt haar overal en al snel word duidelijk dat hij geobsedeerd is door zijn jongere zusje....

Kim van Kooten - de dochter van Kees van Kooten - bewijst dat ze net zo goed kan acteren als haar vader sketches spelen kan. De emoties kwamen op mij allemaal erg natuurgetrouw over. Hugo Metsers verzorgde de stem van Martijn en was het enige dat ons eraan herinnerde dat de film in scène is gezet. Wel zorgde hij voor de nodige humor door zijn, ongelovelijk droge, opmerkingen. Romijn Conen speelt Martijn zelf en deed het ook niet slecht. Bert Pot filmde in de rol van Martijn. Verder had Roeland Fernhout ook zijn sterke momenten als Ramon, met name als hij zijn spijt betuigt aan Daantje.

In eerste instantie lijkt het om een vrij standaard Drama-film te gaan, maar dat is het zeker niet. De film verhuld een geheim, dat steeds duidelijker wordt naarmate de film vordert. Ook worden we misleid, zoals in het Mystery-genre wel vaker het geval is. In het begin lijkt alles vrij normaal. Daarna begint Mathijs steeds obsessiever op ons over te komen. Uiteindelijk krijgen we zelfs het idee dat hij zijn zus heeft misbruikt. Tot dan, helemaal aan het einde, aan ons wordt onthuld dat er eigenlijk niets is gebeurt en het zusje zelf aandrong, zoals Mathijs daarvoor al meerdere malen had verteld. Op een slimme manier worden we meegenomen in het verhaal en bedrogen.

De film heeft een aantal geniale momenten, bijvoorbeeld: als Martijn Daantje s'nachts wakker maakt om haar verjaardag te vieren en wij als kijker de indruk hebben dat dat iets heel normaals en onschuldigs is, maar Daatje verbijsterd en geschokkeerd reageert en Martijn praat op een vreemde toon, die doet suggereren dat hij met iets pervers bezig is.

Met het eerste shot bewijst Westdijk dat hij wel degelijk mooie beelden kan schieten, het verdere deel van de film is op vrij amateuristische wijze door de acteurs zelf geschoten. Al moet ik wel zeggen dat het een heel stuk prettiger was om naar te kijken dan al die found-footage troep uit het Horror-genre. Erg leuk hoe alles vrijwel chronologisch verloopt, er af en toe terug wordt gespoeld en verschillende personen de camera hanteren. Ook zit er in de soundtrack een erg mooi hoofdthema en wordt er op leuke wijze een aantal keer muziek gebruikt (iets waar andere found-footage films een voorbeeld aan mogen nemen).

Zusje vind ik een geniale Nederlandse film. Een uitstekend experiment, dat niet alleen vermakelijk is om te bekijken, maar ook nog eens uitstekend in elkaar zit. Het mysterie zit hem in een geheim dat achter het drama zit verscholen. Het is niet wat het lijkt en uiteindelijk zijn we als kijken om de tuin geleid. Mystery ten top. Niet alleen is het acteerwerk uitstekend, maar ook qua continuïteit klopt alles als een bus. Westdijk bewijst dat je in ons landje voor €614,597 een meer dan goede film kan maken. Jammer dat hij dit debuut in zijn latere carrière nooit meer heeft kunnen evenaren.

Wat mij persoonlijk ook erg aansprak was dat Martijn zei: "Ik moet het filmen, anders had het net zo goed niet gebeurd kunnen zijn.". Hier herken ik mij heel erg in. De reden dat ik filmrecensies schrijf is ook omdat ik de film anders net zo goed niet had kunnen kijken. Deze is in ieder geval een echte aanrader.

avatar van Pazmaster
Verhaal is best aardig, het acteerwerk is wat minder. Ook de dialogen zijn niet zo sterk, ik vond het een matig script. Dit had veel beter uitgewerkt moeten worden, nu is het toch wat knullig. Wel leuk om dit oude filmpje eens gezien te hebben.

avatar van sinterklaas
Gisteren weer herzien en de 4,5 blijft mooi staan. De film kwam zelfs nog iets intenser naar binnen ivm met die keer dat ik hem in 2009 zag. Met name het onderwerp hoe je leven wel niet getekend kan zijn door doktertje spelen...

avatar van Flavio
Blijft overeind na herziening al is het nieuwe er natuurlijk wel van af. Ik heb al een zwak voor Kim van Kooten sinds ze ooit in een interview verkondigde dat haar toekomstige man in elk geval van Risk moest houden, grappig dat ze in een scène ook even risken. Ze is ook echt leuk hier en acteert naturel, ook Fernhout valt positief op. Wonderlijk dat Kim van Kooten en regisseur Westdijk later zouden terugkeren met het vervelende Phileine Zegt Sorry.