Aanmodderfakker (2014)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Michiel ten Horn
met Gijs Naber, Roos Wiltink en Yannick van de Velde

De film gaat over de tweeëndertigjarige lamzak en eeuwige student Thijs, die op een relaxed tempo door zijn leven vol bier, chicks en een incidentele dienst in een sfeerloze mediagigant sloft. Als Thijs weer eens een wasje wil draaien bij zijn zus treft hij niet haar semi-perfecte gezin, maar de oppas aan: de zestienjarige Lisa, een jongvolwassen meisje met torenhoge ambities. Lisa heeft ongewild invloed op Thijs’ bewustzijn en boort een diep weggestopte onvrede over zijn eigen passiviteit aan.

Tragikomedie over een uitvreter, die met iedereen en vooral met zichzelf in de knoop ligt. Ik vind het verhaal wat rommelig. De regie en het acteerwerk zijn echter van een heel aardig niveau. Geen topper, maar goed te doen.

avatar van gert_r
Het prototype van alle aanmodderfakkers is natuurlijk Oblomov, de romanfiguur van Gontsjarov. Aardig dat Ten Horn uit de verfilming van dat boek citeert: hij laat Thijs tijdens hun eerste ontmoeting gebiologeerd naar het achterhoofd van Lisa kijken, met haar knotje en haar ietwat loshangende haar, precies zoals Oblomov in Neskolko Dnej iz Zhizni I.I. Oblomova (1980) naar Olga kijkt. En dat uien-snijden-met-een-duikbril-op zag ik eerder in Diva (1981).

avatar van FunkStarr
Zeer goede film van Hollandse bodem. Een aantal sterke scenes achter elkaar, jammer dat dit niet constant vastgehouden wordt. Maar desondanks een dikke voldoende.

avatar van Jaepa
In tegenstelling tot enkele anderen hier vond ik de titel wel leuk. De film zelf kon me minder bekoren, met overdreven karikaturale personages en potsierlijke interacties. Dat ge-'G' was nog wel het ergste. Nog 2 sterren voor enkele aardige scènes en het degelijke spel van Naber.

avatar van mikey
Het is me inmiddels duidelijk dat de nieuwe Michael Mann of Walter Hill niet uit Amsterdam gaat komen. Zoveelste huilebalk film met ha ha ha ech nie grappig dude-humor.... Over 'slappe zakken', hun relaties en hun moeders.

avatar van de grunt
Er komt nooit een nieuwe Walter Hill

avatar van sinterklaas
Had een beetje dingetjes aan mijn hoofd.

In een maatschappij waar mensen eerder naar het getal kijken dan naar de persoonlijkheid zijn dit soort verhalen wel eens nodig... En waarom in dit geval? We volgen de 32 jarige Thijs... een student (althans, dat wordt gezegd) die ergens is vast blijven haken en eigenlijk zijn hele leven in de adolescentie is blijven hangen. Hij wordt nog altijd financieel en met bakjes eten bijgestaan door zijn moeder, doet nog zijn best om een combinatie te vinden tussen kluizenaar en king in de kroeg en heeft zijn ladekast vol liggen met ongeopende blauwe brieven. Daarnaast zou ik het ook echt geen lachebekje kunnen noemen. Dan ontmoet hij de 16 jarige Lisa, die de zaakjes toch wel veel beter op een rij heeft dan de "volwassen" Thijs. Zijn leven zal hierdoor voorgoed veranderen...

Aanmodderfokker bleef me elke seconde boeien. Het pijnlijke cynisme van Thijs, zijn zowel gewenste als ongewenste routines (die toetsenbord) en zijn leugentjes voor eigen bestwil (Ketting lag eraf). Om over zijn relatie met zijn ouders maar te zwijgen. Ook zijn jobbie in de Mediamarkt wordt typisch neergezet.

avatar van Mrs. Donut
Wat een slechte film. In de tv-gids krijgt de film 4 sterren. Was reden om hem op te zetten. Na drie
kwartier was ik het wel zat.

avatar van Capablanca
Op de een of andere manier zat de titel in mijn achterhoofd als een film die de moeite waard was en die ik zien moest. Bleek een bittere tegenvaller. Tussen mij en de wereld vol typetjes bleek een dikke glasplaat te zitten.

avatar van Ajax&Filmfreak
sinterklaas schreef:
[i]en zijn leugentjes voor eigen bestwil (Ketting lag er af)

Erg fijne film.

Dat van die ketting bleek uiteindelijk nog waar ook

avatar van sinterklaas
Niet altijd...

(verwijderd)
Gister met 4 vrienden gekeken als een echte bier & popcorn film, een positieve verrassing!

Heerlijk hoe overdreven benadrukt werd dat Thijs niks van zijn leven bakte, vaak op briljante wijze zoals zijn keuze voor vette hap tegenover zijn collega zijn croissant en appel, kleine maar bepalende keuzes. Ook daar buiten om regelmatig dubbel gelegen: holy fuck, gefeliciteerd! en alsof dat m'n enige kosten zijn of iets in die richting. Veel geslaagd cynisme en sarcasme.

Wat zo fijn is is dat je je ook geen seconde verveelt wat zorgt voor een lekkere rit.

Niet gedacht dat Gijs Naber deze rol in zich had en ook Roos Wiltink speelt erg leuk.

4.0*, dik verdiend.

avatar van lucdecoster
Een typische Hollandse film. Bij momenten stelde het niets voor en dacht ik eerst dat ik een Engelse film aan het kijken was met al die Engelstalige vulgaire "woorden". Flodder is toch nog altijd voor mij één van de beste Hollandse komedies die 10 keer beter is.

avatar van flaphead
Niet zo best. Dat het een gast is die aanmoddert en die heel erg vaak 'fack' zegt, komt terug in de titel. Een handvol grappen/situaties waren leuk, voor de rest heb ik me grotendeels zitten ergeren aan de ondankbare houding van de hoofdpersoon. En blijkbaar vallen vrouwen voor een humorloze, gedesinteresseerde, luie vent. Ook als je 16 en maagd bent, want minderjarige seks mag er ook in. Zo werkt het allemaal in het echte leven niet. Leuke poging, maar erg vervelend uitgewerkt. Gewoon kut eigenlijk.

avatar van gertdeswinter
Best een prima film om te kijken. Vond het op een geven moment wel een beetje onrealistisch worden doordat de vrouwen in de film wel erg vergevingsgezind waren. Toen bijvoorbeeld Lisa volledig kapot werd geschonden was ze op het moment van vertrek op het vliegtuig weer super aardig tegen hem, normaal zouden vrouwen op zo'n moment het wel weten hoor en een dikke middelvinger opsteken.

avatar van clubsport
sinterklaas schreef:
Had een beetje dingetjes aan mijn hoofd.

Erg fijne film.

Ik vraag me sterk af wat er nou zo echt nodig is aan een verhaal als dit ?
Als eerste ergerde ik me kapot aan de amerikaans aangedikte manbashing cliche's waar deze film vol mee zit , de hoofdpersoon is een nietsnut , de man van zijn zus is een slappe zak en dat gaat ook op voor zijn vader , verder mag de hoognodige anti mannen humor niet ontbreken zoals een schop in het kruis zonder enige reden .
Waarom is het nodig om mannen altijd zo overdreven negatief neer te zetten en dat als humor te zien terwijl alle vrouwelijke personages allemaal slim moeten zijn en alles onder controle hebben .

en ooo ja natuurlijk komt alles goed , tenminste als hij een relatie krijgt en zijn vriendin er is om hem op het rechte pad te brengen .

Mag ik even een teiltje

Jaaa echt een fijne film .

avatar van knusse stoel
Gewoon een gewone leuke film met veel Engelse woorden, alleen ons irriteerde dit niet zo. Even oren dicht en verder maar met de film. Goed gespeeld en een gewoon verhaal over niet gewone mensen, alhoewel, om je heen kijkend lijken ze veel op......anderen die wij kennen.
Een 7!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijk filmpje van eigen bodem! Vooral de eerste helft heeft best wel wat geslaagde humor en het personage van Thijs wordt op een overtuigende manier neergezet bij Gijs Naber.
De 2de helft is wat voorspelbaarder en zoals Thijs tegen het einde zelf al zegt: Dit is fucking cliché!
Beetje jammer, maar toch nog steeds wel vermakelijk en geen vervelende zit.

Kleine 3*

avatar van mikey
sinterklaas schreef:
Vijf verdomd goede redenen waarom millennials kampen met burn-outs | Eva Jinek - evajinek.kro-ncrv.nl