De Heineken Ontvoering (2011)

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Maarten Treurniet
met Rutger Hauer, Reinout Scholten van Aschat en Gijs Naber

De Heineken Ontvoering is geïnspireerd op de bekendste ontvoeringszaak in Nederland. De biermagnaat Alfred Heineken wordt in 1983 samen met zijn chauffeur Ab Doderer ontvoerd door vier mannen, die 35 miljoen gulden losgeld eisen. Vier jonge, op geld beluste criminelen die elkaar al van jongs af aan kennen en een hechte clan vormen, sluiten Heineken en Doderer twee weken lang op in een Amsterdamse loods. De film laat het spannende verhaal van de ontvoering en de jacht op de daders zien, maar biedt ook een kijkje in de psychologische machtsstrijd tussen Heineken en zijn ontvoerders.

avatar van jippie2010
Meer dan prima verfilming.
Eigenlijk heb ik geen idee wat feitelijk is, en wat gedramatiseerd is.
Maar dat maakte me ook niet uit.
Ik vind het een gewaagde keuze om meer drama dan thriller er van te maken.
*3,5

avatar van BlueJudaskiss
Ik wist bijna niets van de hele ontvoering en voor mij gingen er heel veel dingen erg snel: hoe de politie ze op het spoor kwam en hoe ze aan dat losgeld kwamen had ik graag willen zien. Met het risico dat de film dan een stuk conventioneler zou worden, maar soit. Juist daardoor vond ik het gedeelte op Sint Maarten wat interessanter: ik zie Heineken er wel voor aan dat hij dit zou kunnen doen. Rutger Hauer is het hoogtepunt van de film, Van Scholten Asschat kon ik net als die ene aflevering van Johan die ik zag heel moeilijk uitstaan. Jaren tachtig-sfeer vond ik juist vrij slecht getroffen, met moderne mobiele telefoonreclames op achtergrond.

ramonbrenda
hele goede en spannende film dit zijn mijn soort nl films 4 sterren waard

Prima goedlopende film. Reinout Scholten van Aschat zette een zeer overtuigende Holleeder neer. Holleeder wordt neergezet als een psychopaat met een neiging tot sadisme. Ik vond vooral het eerste gedeelte sterk tot het moment dat Heineken werd bevrijd. Het gedeelte daarna boeide me iets minder. Prima jaren-tachtig-sfeertje ook, de fouten zijn me niet zo opgevallen.

Boeiende film en goed geacteerd. Leuk is dat het tijdsbeeld, 1983, zo goed wordt weergegeven: de auto's van toen (Opel Kadett, Mercedes 500 SL Coupe, Talbot Samba, 1e Fiat Panda, Renault 20 etc.) die ze allemaal hebben aangesleept voor de film; verder de bioscoop waarop net "Scarface" uit is, de grote bandrecorders, de styling in de kamer van Lisa die doet denken aan de Doe-Maar hoezen van toen, de kapsels van toen, het tijdsbeeld is goed nagebootst! En wat te denken van die gele Heineken-kratten, die zullen wel uit het Heineken museum zijn opgescharreld?, want ze zijn al sinds tijden groen!

Perfecte film, ik weet niet hoe het zo gekomen is dat dit maar een gemiddelde waardering heeft van 3,01. Het is zeker een volle punt meer waard. Een absolute aanrader.

avatar van Roger Thornhill
Ijzersterke film met idem vertolkingen, inclusief die van Rutger Hauer en de terecht gelauwerde Reinout Scholten van Aschat. Qua tijdsbeeld spraken mij vooral die typische hoge spijkerbroeken met wijde pijpen bij de knieën aan, die brachten mij zelf onmiddellijk terug naar die periode.

avatar van DragQueen
Onlangs heb ik Kidnapping Mr. Heineken mogen zien, en daar was ik nou niet bepaald lovend over. Toen maar eens de nederlandse verfilming erbij gepakt. En die was zoals verwacht beter dan de eerder genoemde. Er wordt prima geacteerd. Vooral Hauer en Scholten van Aschat zetten hun rol sterk neer. Het verhaal is ook goed uitgevoerd. Al is het bij veel dingen de vraag wat fictief is, en wat echt gebeurd is. Maar in ieder geval kent de film een prima verloop, en is over het geheel gezien onderhoudend. 3,5 Ster.

avatar van baspls
Sterke film van eigen bodem. Aan het begin word uitgelegd dat de film niet geheel waarheidsgetrouw is, duidelijk een gevolg van een rechtszaak. Ook is het personage van Willem Holleder weggelaten omdat hij met een zaak gedreigd zou hebben. Vind het eigenlijk maar belachelijk dat criminelen in Nederland nog zulke rechten hebben, bah. De vraag blijft dan ook als je de film kijkt wat echt is gebeurd en wat niet.

Rutger Hauer zet een erg sterke rol neer als Alfred Heineken, al vond ik wel dat ze hem in het begin van de film wat meer in beeld hadden kunnen brengen. Reinout Scholten van Aschat was wel sterk in de hoofdrol, geniaal toen hij Al Pacino uit Scarface na deed (Scarface was trouwens nog niet uit in Nederland in 1983, maar boeien). Verder komen er nog een aantal bekende gezichten voorbij, de meneer van de telfort-reclame bijvoorbeeld en wat ik best wel grappig vond was Porgy Franssen die Moszkowicz wel heel erg goed na deed. Af en toe was het helaas wel een beetje 'gemaakt' zoals meestal bij Nederlandse films, maar toch was het acteerwerk over het algemeen een dikke voldoende.

Wat ik een beetje miste was meer voorbereiding op de ontvoering, uiteindelijk gaat de film lang door op wat er na de ontvoering plaatsvond, wat er vooraf ging was eigenlijk een beetje afgeraffeld. Ook de manier waarop het verhaal verteld word had beter gekund. Verder was het allemaal wel prima, het mag dan wel niet precies zijn hoe het toen is gegaan als een Crime-Thriller staat het als een huis. Bovendien was er ook prima drama.

De muziek van Junkie XL, (een DJ/Producer die in het buitenland enige bekendheid heeft en van wie ik nog nooit heb gehoord) ook wel Tom Holkenborg, was best aardig. In het begin hebben we 80s-achtige synthesizer muziek, later wat (computer-)orkestraal en dan lijkt het wel of ik naar een Amerikaanse actiefilm aan het kijken ben. Niet slecht.

Al met al vond ik het een sterke film. Helemaal prima, zeker volgens Nederlandse standaard.

avatar van HK Senator
Prima film, maar het tweede gedeelte, als H eenmaal gevonden is duurt veel te lang. Daar had wel een kwartier afgekunt. Hierdoor heb ik het uiteindelijk als lange zit ervaren. Maar verder een prima productie.

avatar van wendyvortex
Hey geen Willem Holleeder in de film, maar ene Rem Humbrechts. Schijnbaar was Holleeder niet zo'n grote voorstander van deze verfilming en je wil geen ruzie met hem krijgen.
Prima film trouwens, al liep het in werkelijkheid iets anders af. Eerste uur behelst de kidnapping. tweede helft de nasleep, die eigenlijk nog veel interessanter is.
Qua uiterlijk lijkt Hauer niet echt op Heineken en "Ik verscheurde je foto" komt precies een jaar te vroeg, maar verder zag ik geen foutjes voorbij komen.
De VS-remake werd een onbegrijpelijke brij, deze Nederlandse film bewijst dat er best goede Nederlandse verhalen te vertellen zijn.

avatar van Glennekeeeee
Als Belg is het denk ik niet zo raar dat ik eigenlijk niet veel over Heineken weet. Het bier zelf vind ik écht niet lekker en over de persoon zelf ken ik ook niet veel. Dat de man ooit ontvoerd werd wist ik wel, maar hoe dat gebeurde en hoe de man zelf was daar had ik enkel het raden naar. Volgens mij is dit een voordeel aangezien naar het schijnt de film toch niet zo nauwkeurig met de feiten omgaat en er uiteindelijk qua personages ook niet al te veel achtergrond word gegeven.

Maar beginnen bij het begin en dat is eigenlijk nog wel prima. De film zorgt niet voor een langdradige intro, integendeel. In de eerste minuten worden de belangrijkste personages snel voorgesteld, weliswaar redelijk stereotiep, en niet veel later is de ontvoering al een feit. In de vorm van Rutger Hauer heb je natuurlijk wel een topacteur om de titelnaam beeld te geven. Alleen wordt er eigenlijk nog maar weinig mee gedaan en heb ik toch al vaak het gevoel dat de man toch wel iets te vaak de verkeerde keuzes neemt qua filmrollen de laatste tijd. Wat de film ook mist, eigenlijk de gehele film, is de sfeer van de jaren 80'. Buiten wat ouderwetse auto's en hier en daar een iets gedateerder outfitje zou je eigenlijk zo naar een hedendaags afspelende film kunnen zien. Het is zelfs zo erg én grappig tegelijk dat het personage 'Rem' pas wat van die tijd uitstraalt als hij enkele spullen uit vaders winkel meeneemt om zich te verkleden. Ook de makers hebben qua kleurgebruik geen enkele moeite gedaan om die sfeer van die tijd uit te ademen en dat blokkeerde toch wel wat de inleving. Het meest uitgewerkte personage is 'Rem'. Al van in het begin van de film merk je dat hij wat meer uitgelicht wordt en op zich is zijn personage uiteindelijk ook wel het interessants al vind ik dat ze er in de tweede helft te weinig mee hebben gedaan tov de opbouw die ze hadden opgezet. Vanaf Heineken terug losgelaten word en de klopjacht op de ontvoerders begint zakt de film volledig weg. Ze willen een soort van kat en muisspel uitspelen maar daarvoor hebben ze de ontvoerders gewoon te simpel gemaakt waardoor de klopjacht niets voorstelt en de ontvoerders gewoon te makkelijk als een rat in de val lopen. Het zorgt ervoor dat er aan deze film toch teveel mankeert, hoewel de mogelijkheden enorm waren.

De heineken ontvoering is een best vermakelijke maar toch matige film die de mogelijkheden van dit opzet nooit volledig benut. De eerste helft is best nog te pruimen, maar de tweede helft is té zwak om echt te bekoren

Aardig, maar had echt beter kunnen (moeten) zijn. Het verhaal an sich is natuurlijk geweldig en uitstekend materiaal voor een misdaad thriller, met een stuk psychologisch drama. Dat er in de film hier en daar wat is afgeweken van de werkelijkheid vind ik helemaal niet zo interessant. Je weet immers toch niet precies hoe er dingen zijn gegaan als je er niet zelf bij was. De grote lijnen kloppen en dat is het belangrijkste.

Toch is het script hier en daar een manco. Slordig schrijfwerk, lijntjes die er niet toe doen die te veel aandacht krijgen of bepaalde elementen (zoals op sint maarten) die uit de bocht vliegen. Ook het acteerwerk is niet altijd even consistent. Hauer wel al beter gezien, maar ook de boeven zijn af en toe te veel karikaturen. Het beste voorbeeld daarvan is het veinzen van geestelijke gestoordheid door Teun Kuilboer.

Het is echt dat de zaak op zich zo interessant is, juist door de vele aspecten voor, tijdens en na de ontvoering. Ik moet zeggen dat ik veel dingen ook nog niet wist (boek niet gelezen). Op zekere momenten overtuigt de film ook juist wel. Wellicht waren er betere regisseurs denkbaar. Eentje met ballen. Dat je je laat intimideren door iemand die in de bak zit, zegt misschien ook al wel genoeg.

3 sterren.

De ontvoering van Heineken was een beroemde en geruchtmakende zaak indertijd, en ik herinner het me ook nog best goed. Vooral nadat we kennis hadden gemaakt met de schuilplaats, waar ze hadden gezeten sprak de ontvoering ook erg tot de verbeelding. Dat deel van de film is dan ook erg goed, is heel boeiend en wordt prima geacteerd. Al blijft wel jammer dat niet duidelijk wordt, hoe de politie aan zijn informatie kwam en zo gauw wist wie de daders waren. Met het laatste deel van de film heb ik meer moeite. Niet dat de film dan inboet aan kracht. Hij blijft ook dan boeiend en vliegt nog steeds voorbij. Ik heb meer moeite met de geloofwaardigheid dat Heineken zelf alle initiatief neemt om persoonlijk achter de daders aan te gaan. Ik weet niet wat waar is in de film en wat is verzonnen, maar dat laatste komt op mij onwaarschijnlijk over. Zeker als de twee gedwongen worden om naar het Nederlandse deel van Sint Maarten te vluchten na toedoen van Heineken zelf. Maar al met al toch een goede film die vooral sterk wordt geacteerd door Rutger en Reinout.

avatar van james_cameron
Ik ken het boek (van Peter R. de Vries) waar dit op gebaseerd is niet, maar waarschijnlijk komt dat de kijkervaring ten goede. Redelijk spannend en onderhoudend in beeld gebracht, met goed akteerwerk van vooral Reinout Scholten van Aschat als Holleeder. Rutger Hauer is ook prima als Heineken. Het getroffen tijdsbeeld is niet altijd even overtuigend maar kan ermee door. Net als de film.

avatar van Pim1993
Sterke Nederlandse film. Deze moet een slag beter zijn dan de Hollywood-variant. Ik ben benieuwd.

Ik vond veel details wat snel gaan. Gelukkig kende ik de zaak enigszins om dit te kunnen volgen, anders is het net iets te rommelig.

Prima verfilming!

avatar van predator
Zware tegenvaller. De aankleding van het tijdsbeeld is goed gedaan, maar het verhaal slaat echt nergens op. Er zijn rare fictieve elementen toegevoegd en het acteerwerk is soms echt bedroevend. Jammer.

avatar van Jaepa
Een stuk beter dan de Amerikaanse remake, maar na een redelijk eerste deel zakt deze film in de tweede helft behoorlijk in elkaar.

Geraakt met moeite op het niveau van een doordeweekse aflevering van één of andere politieserie.
Wat is de uitwerking van de ontvoering en wat er op volgt flauw en wat is de emotionele impact op het gebeuren bij de familie Heiniken ontzettend zwak uitgewerkt.
Zelfs niet spannend en met de absolute zekerheid dat er met dergelijk gegeven veel meer te doen was voor een film.

Matig filmpje. Het verhaal is gewoon niet boeiend genoeg.

avatar van Basto
Nu komt ook het verhaal van de andere kant aan het licht. Niks geen knuffelcrimineel. Misschien dat dat wel ooit een goede film oplevert....

avatar van clubsport
Vond het acteerwerk vooral in het begin behoorlijk matig , na de ontvoering zelf word het boeiender
en weet de film de aandacht wel vast te houden maar erg geloofwaardig is het allemaal toch niet .

avatar van mikey
predator schreef:
dat had ik ook.

avatar van GoodOldJack
Nog niet helemaal uit of het de allerslechtste film is die ik ooit gezien heb (dat vermoedelijk nét niet) maar bijzonder slecht is hij wel. Dan nog honderd keer liever de zoveelste doorsnee hollywood thriller (serieus waar is er hier spanning te verkrijgen?) / misdaadfilm waar je ook perfect kan voorspellen wat er gaat komen, dan dit misbaksel.

Kan echt amper iets goed zeggen hierover, verhaal kan dan waargebeurd zijn maar is behoorlijk slaapverwekkend, de persoon die als hoofdpersonage moet doorgaan moet het al toen met de beperkte middelen die hem worden aangereikt maar ook daar weet hij allesbehalve voldoende uit te halen. De muziek (en ik heb al zeg ik het zelf echt een ruime muzieksmaak) is verschrikkelijk. De momenten waarop er dan ineens wordt overgegaan tot behoorlijk stevig geweld zijn helaas niet grappig bedoeld (nog nét iets meer over the top en ik had toch tenminste enkele keren kunnen lachen).

Nee ik mag hopen voor de echte ontvoerders dat hun ontvoering meer actie bevatte anders zou overvaller wel eens als één van de saaiste activiteiten aller tijden kunnen beschouwd worden.

Oh ik heb iets positief gevonden, de BMW's, Alfa's en Mercedessen vanuit die tijd mogen er best wel zijn. Doet me er wel weer aan denken dat deze film slechts een jaartje of zeven oud is, viel achterover toen ik dat na het kijken opzocht, had men mij verteld dat de film enkele decennia ouder zou zijn, ik had het zonder meer meteen voor waar aangenomen.

Redelijke film. Het boeit wel, maar echt sensationeel wordt het nooit. Acteerwerk is prima, jammer alleen dat het toch een tikkie saai is allemaal. Dat wordt ik 1 van de laatste scenes wederom duidelijk als beide hoofdrolspelers weer tegenover elkaar staan. Ik dacht: nu gaat het gebeuren, maar er gebeurt gewoon helemaal niks. Niet echt bevredigend. Al met al toch 3 sterren omdat het me wel heeft kunnen boeien al was dat meer uit nieuwsgierigheid.

avatar van Woland
Inderdaad, best redelijk maar spannend is het eigenlijk zelden. Ik vond eerlijk gezegd het deel met de ontvoering zelf nog het minste, het wordt wat interessanter tijdens de klopjacht en de vlucht naar Frankrijk en het Caribisch gebied. Aardig tijdsbeeld, en ook wel eens leuk om wat meer te weten te komen over een stukje Neerlands geschiedenis waar ik eigenlijk bar weinig vanaf wist (al is het natuurlijk een vrije bewerking van de werkelijkheid). Een krap voldoendetje kan ik er wel aan kwijt.

Ik zie hierboven wat mensen klagen over rare fictieve elementen, kan iemand me vertellen wat er bij verzonnen is (behalve natuurlijk de afwezigheid van Holleeder, al is die Rem Hubrechts daar wellicht een stand-in voor)? Niet retorisch bedoeld hoor, ik ben gewoon benieuwd en kan het zo snel niet ergens vinden.

avatar van mjk87
Film kijkt best heel aardig weg en verveelt niet. Het is geen wereldcinema, maar voor de zaterdagochtend is dit prima kijkvoer. Leuke vertolkingen ook en verrassend dat het niet bij het einde van de ontvoering stopt maar ook doorgaat met de klopjacht. Dat maakt dat er vel wordt verteld in een goede twee uur waardoor de film vrij oppervlakkig blijft. Maar daarin doet de film het goed. Het ziet er allemaal vrij geloofwaardig uit, je leert wat bij (dat van St Maarten wist ik niet, al schijnt ook niet alles even juist te zijn als je je daarna echt verdiept) en de losse stukken zijn oké. Maar uiteindelijk is het het ook allemaal net niet. Net geen sterke thriller, net geen psychologisch spel, net geen ontvoeringsdrama. 3,0*.

Wat is dit een slechte verfilming.
De film heet de heineken ontvoering maar ze zouden het beter gewoon de ontvoering kunnen noemen want met de heineken ontvoering heeft het weinig van doen.
Vaak heb je in zo'n film wat creatieve vrijheid waarin de makers het verhaal wat op denken te moeten leuken.
In dit geval kun je beter vragen wat er niet opgeleukt is.
Nou dat zal dan zijn dat de ontvoerde man Heineken heet en een bierbrouwer is.

avatar van Shadowed
Prima.

Best een prima film van Nederlandse bodem. De beruchte ontvoering staat hier in het licht, dat opzicht zelf al een vrij boeiend onderwerp is. Daarnaast is onze eigen Rutger Hauer, die ondertussen aardig wat internationale rollen heeft gespeeld, goed op dreef.

Het acteerwerk van de schurken en tegelijkertijd hoofdpersonages is niet bepaald geloofwaardig. Naber is nog wel leuk als Cor, maar daar blijft het ook weer bij. Het duurt te lang voordat de ontvoering begint en voegt ook vrij weinig toe aan voorbereiding.

Het zal vast wel een aantal feiten bevatten, waarmee ik dit haast onmogelijk kletskoek kan noemen, maar het was niet altijd heel geloofwaardig. Gelukkig blijft het tweede deel vooral boeien, Hauer speelt een mooie rol en het verhaal is interessant genoeg om 120 minuten te blijven boeien.

avatar van tommykonijn
Dit begint zowaar als een zeer onderhoudende thriller. De aanloop naar de ontvoering, de ontvoering zelf en het gevangenschap weten namelijk best te boeien en zijn (grotendeels) geloofwaardig in beeld gebracht. Jammer dus dat die geloofwaardigheid in de tweede helft compleet verdwenen lijkt. Het belachelijke stuk op Sint Maarten spant de kroon en doet niet alleen door de locatie bij vlagen denken aan Bassie en Adriaan. Daar werd ik volledig uit de film gehaald en begon ik de klok in de gaten te houden. Ook de geforceerde confrontatie op het einde kwam, mede doordat de geloofwaardigheid dan al naar de knoppen is, niet helemaal binnen. Uiteindelijk moet de film het vooral hebben van het acteerwerk. Rutger Hauer speelt zijn rol overtuigend, maar ook Reinout Scholten van Aschat, Gijs Naber en Teun Kuilboer doen het prima. Ook een compliment voor de aankleding, want het tijdsbeeld van de jaren 80 komt wel tot zijn recht. Deze factoren en de goede start kunnen echter niet voorkomen dat ik op het einde met een ietwat onbevredigend gevoel achterbleef en dat ik de film na enkele weken voor het grootste deel alweer vergeten ben.

avatar van Lovelyboy
Niet heel bekend met de geschiedenis dus kan ik moeilijk beoordelen of de film/script zich aan de werkelijkheid houdt. Ongetwijfeld zullen er wat dingen aangedikt en geromantiseerd zijn, zo is Willem Holleeder nergens te bekennen maar is er wel het fictieve personages Rem die zonder al te veel fantasie best wel bepaalde gelijkenissen met WH toont.

Anyway, naar de film, ondanks al het vorige gezegde toont zich het eerste uur toch een prima film met een mooi tijdsbeeld qua auto's, de oude bierkratten en bijvoorbeeld de groene telefooncellen, maar ook genoeg spanning en een mooie en zo nu en dan dreigende soundtrack van Junkie XL.
Het tweede deel van de film gaat meer over de vlucht van de daders en de jacht op hen, en de verandering van Freddy en zijn omgang met PTSS. Prima rollen overigens van Hauer en RSvA.

Mijn kritiek op de film is, waarom een relatief korte film maken voor zo'n enorm verhaal? Waarom niet een Riphagen achtige serie van drie of vier afleveringen? Nu blijven de karakters enigszins onderbelicht, de motieven om Heineken te pakken en de voorbereiding eveneens.

Uiteindelijk wat mij betreft een prima, spannende en vermakelijk film, maar er was veel meer van te maken geweest in een miniserie.