• 8.515.676 stemmen

De Heineken Ontvoering (2011)

Misdaad / Thriller | 120 minuten

Met onder meer: Rutger Hauer, Reinout Scholten van Aschat en Gijs Naber

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 27 oktober 2011

Plot De Heineken Ontvoering

De Heineken Ontvoering is geïnspireerd op de bekendste ontvoeringszaak in Nederland. De biermagnaat Alfred Heineken wordt in 1983 samen met zijn chauffeur Ab Doderer ontvoerd door vier mannen, die 35 miljoen gulden losgeld eisen. Vier jonge, op geld beluste criminelen die elkaar al van jongs af aan kennen en een hechte clan vormen, sluiten Heineken en Doderer twee weken lang op in een Amsterdamse loods.

imageimageimageimageimageimage

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Dit begint zowaar als een zeer onderhoudende thriller. De aanloop naar de ontvoering, de ontvoering zelf en het gevangenschap weten namelijk best te boeien en zijn (grotendeels) geloofwaardig in beeld gebracht. Jammer dus dat die geloofwaardigheid in de tweede helft compleet verdwenen lijkt. Het belachelijke stuk op Sint Maarten spant de kroon en doet niet alleen door de locatie bij vlagen denken aan Bassie en Adriaan. Daar werd ik volledig uit de film gehaald en begon ik de klok in de gaten te houden. Ook de geforceerde confrontatie op het einde kwam, mede doordat de geloofwaardigheid dan al naar de knoppen is, niet helemaal binnen. Uiteindelijk moet de film het vooral hebben van het acteerwerk. Rutger Hauer speelt zijn rol overtuigend, maar ook Reinout Scholten van Aschat, Gijs Naber en Teun Kuilboer doen het prima. Ook een compliment voor de aankleding, want het tijdsbeeld van de jaren 80 komt wel tot zijn recht. Deze factoren en de goede start kunnen echter niet voorkomen dat ik op het einde met een ietwat onbevredigend gevoel achterbleef en dat ik de film na enkele weken voor het grootste deel alweer vergeten ben.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 1922 berichten

Niet heel bekend met de geschiedenis dus kan ik moeilijk beoordelen of de film/script zich aan de werkelijkheid houdt. Ongetwijfeld zullen er wat dingen aangedikt en geromantiseerd zijn, zo is Willem Holleeder nergens te bekennen maar is er wel het fictieve personages Rem die zonder al te veel fantasie best wel bepaalde gelijkenissen met WH toont.

Anyway, naar de film, ondanks al het vorige gezegde toont zich het eerste uur toch een prima film met een mooi tijdsbeeld qua auto's, de oude bierkratten en bijvoorbeeld de groene telefooncellen, maar ook genoeg spanning en een mooie en zo nu en dan dreigende soundtrack van Junkie XL.
Het tweede deel van de film gaat meer over de vlucht van de daders en de jacht op hen, en de verandering van Freddy en zijn omgang met PTSS. Prima rollen overigens van Hauer en RSvA.

Mijn kritiek op de film is, waarom een relatief korte film maken voor zo'n enorm verhaal? Waarom niet een Riphagen achtige serie van drie of vier afleveringen? Nu blijven de karakters enigszins onderbelicht, de motieven om Heineken te pakken en de voorbereiding eveneens.

Uiteindelijk wat mij betreft een prima, spannende en vermakelijk film, maar er was veel meer van te maken geweest in een miniserie.

avatar van Jaysee

Jaysee

GoodOldJack schreef:

Nog niet helemaal uit of het de allerslechtste film is die ik ooit gezien heb (dat vermoedelijk nét niet) maar bijzonder slecht is hij wel. Dan nog honderd keer liever de zoveelste doorsnee hollywood thriller (serieus waar is er hier spanning te verkrijgen?) / misdaadfilm waar je ook perfect kan voorspellen wat er gaat komen, dan dit misbaksel.

Kan echt amper iets goed zeggen hierover, verhaal kan dan waargebeurd zijn maar is behoorlijk slaapverwekkend, de persoon die als hoofdpersonage moet doorgaan moet het al toen met de beperkte middelen die hem worden aangereikt maar ook daar weet hij allesbehalve voldoende uit te halen. De muziek (en ik heb al zeg ik het zelf echt een ruime muzieksmaak) is verschrikkelijk. De momenten waarop er dan ineens wordt overgegaan tot behoorlijk stevig geweld zijn helaas niet grappig bedoeld (nog nét iets meer over the top en ik had toch tenminste enkele keren kunnen lachen).

Nee ik mag hopen voor de echte ontvoerders dat hun ontvoering meer actie bevatte anders zou overvaller wel eens als één van de saaiste activiteiten aller tijden kunnen beschouwd worden.

Oh ik heb iets positief gevonden, de BMW's, Alfa's en Mercedessen vanuit die tijd mogen er best wel zijn. Doet me er wel weer aan denken dat deze film slechts een jaartje of zeven oud is, viel achterover toen ik dat na het kijken opzocht, had men mij verteld dat de film enkele decennia ouder zou zijn, ik had het zonder meer meteen voor waar aangenomen.

Als je dit al een hele slechte film vind, moet je voor de grap eens bumperkleef kijken!

BBarbie

Deels fictieve reconstructie van de destijds geruchtmakende ontvoeringszaak. Een nogal slap verhaal dat vergeet om spannend te worden. Het gedeelte dat speelt in Guadeloupe, c.q. Sint Maarten is tenenkrommend. Pikant dat de ontvoerders met naam en toenaam genoemd geworden m.u.v. Willem Holleeder.

avatar van The main man!!

The main man!!

Jaysee schreef:

Kijk maar eens naar de zeemeerman of de Sint,dat is pas slecht. Deze film was erg goed behalve op die actrice uit goede tijden slechte tijden, dat was een ramp.

Marjolein Keuning die was echt slecht.

avatar van Noud

Noud

Weinig spannend. Geen boeiende dialogen. Niet fijn geacteerd. Alleen Rutger trekt een beetje de film op.
Pluspunten voor de aankleding en exterieur en ook een keer anders dat je de nasleep een beetje ziet ipv tot de boeven gepakt worden en dan einde film

Een serie zou veel beter tot zijn recht komen.

avatar van Walter S.

Walter S.

Maak je een film over zo’n goed onderwerp, ga je er allerlei onnozels bij verzinnen en maak je van Holleeder een halfbakken personage, van Hout leek meer op Henk Westbroek, Heineken was niet Heineken maar Rutger Hauer, het mocht duidelijk niet teveel kosten. Dikke misser op heel veel fronten, deze film. Waarom niet gewoon het verhaal verfilmen zoals het was? Was de film zeer ten goede gekomen.

avatar van Kondoro

Kondoro

Voor de verandering heb ik maar weer eens een Nederlandse film aan geslingerd. Ik kwam op ‘Disney+’ deze Nederlandse misdaadfilm tegen die me eigenlijk al vanaf zijn release wel in zijn greep had, de kidnapping van de heer ‘Heineken’ is in de Nederlandse geschiedenis natuurlijk een hele happening en van de daders krijgen wij nog lang te horen zelfs na mijn geboorte, ver na de ontvoering. Het is een spannend verhaal iets wat mij wel weet te pakken, helaas ontzettend beroerd uitgevoerd.

Het zijn voornamelijk de door ‘Treurniet’ verdraaide dingen de film minder interessant maken. Zoals het besluit ’Willem Holleeder’ weg te filteren uit deze film en hier een ander personage neer te zetten is wel iets waarvan ik even achter mijn oren moest krabben, iets wat ik eigenlijk niet heel positief vond persoonlijk. Voor de rest is het verhaal leuk te volgen, een inkijkje in de hele gebeurtenis is best bijzonder. De film duurt echter veelte lang, en eigenlijk vond ik het stuk op de eilanden niet heel boeiend.

Zo blijkt toch dat deze misdaadfilm over ‘Heineken’ toch niet zo bijzonder is. ‘Hauer’ laat duidelijk zijn kunstje zien wat hij geleerd heeft in ‘Hollywood’, toch wel de acteur die ik het beste vond. De rest deed het prima, niets bijzonders. De setting is leuk, en de sfeer zat goed. Maar over het algemeen een flinke tegenvaller.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Het valt me nu eigenlijk pas echt op dat Reinout Scholten van Aschat perfect gecast is voor de rol van Holleeder. Hij speelt in deze film dan wel Rem, maar vanwege juridische redenen konden ze de naam Holleeder niet gebruiken in deze film. Maar het is wel duidelijk wie hij echt voor moet stellen.