• 8.347.784 stemmen

Met onder meer: Peter Paul Muller, Chantal Janzen en Frank Lammers

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 2 september 2004

Plot De Dominee

In het nog redelijk naïeve Nederland van het hippietijdperk in de jaren zeventig, hebben harde criminelen zich ontfermd over de opbloeiende hasjhandel. Klaas, zoon van een gevoelloze maar financieel zeer geslaagd zakenman, besluit zich ook geheel te wijden aan deze gemakkelijke geldmachine. Hij wil de grootste zijn voordat de hasj gelegaliseerd wordt, wat volgens hem nog maar enkele jaren zal duren. Bovenal wil hij rijker worden dan zijn gehate vader. Samen met kickbokser Adri en zijn grote liefde Annet lukt het hem de hasjhandel in zijn greep te krijgen.

image

avatar van The main man!!

The main man!!

Decec schreef:

Een goede misdaad/thriller film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Bekende acteurs Huub Stapel en Marcel Musters...

Prima ouderwetse opname, vb auto's...

Mooi HD kwaliteit...

Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...

Prima Nederlandse film...

Wist niet dat Marcel Musters een bekende acteur was,wist niet dat een c-acteur tegenwoordig zo heet!!

avatar van Rodger

Rodger

Prima film.

Niet slecht, en ook niet super goed.

Te lang gewacht om deze te bekijken, maar zeker niet verveeld met deze film.

3.0 ***

avatar van clubsport

clubsport

Vond Peter Paul Muller wel goed in zijn rol zitten , hij straalt wel een zeker charisma uit .

Chantal janzen was in haar rol een heel stuk minder op dreef , verder is het allemaal soms wat lastig te volgen .

redelijk misdaadverhaal maar verder niet byzonder .

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Momenteel op NPO-3.

avatar van de grunt

de grunt

Absoluut dieptepunt van de Nederlandse cinema.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

Gisteren deze film eigenlijk mee gesnoept van NPO 3 waar hij gelukkig zonder reclame gedraaid word. Ik heb de film in het verleden ooit wel ergens gezien maar ik wist er natuurlijk geen reet meer van te maken, denk dat het wel zo’n twaalf jaar geleden is dat ik deze voor het laatst gedraaid heb. Ik wil me ook iets meer verdiepen in meer Nederlandse cinema, het komt dan ook rete handig uit dat ik dus ‘Videoland’ nu heb hier bij ons thuis waar juist veel uit eigen land te vinden is, erg handig en fijn.

‘De Dominee’ kwam eigenlijk wel wat onverwachts op het beeldbuis, ik had het idee om een andere film aan te zetten maar toen we deze zagen leek het ons ook wel leuk om deze even te gaan kijken. Toch vond ik het allemaal niet heel bijzonder, leuk doorgaans misdaadverhaaltje waar Peter Paul Muller ontzettend zijn best doet en ik vond hem ook wel de geslaagde acteur van de film, althans ik vond hem prima acteren.

Ik ken verder niks van het onderwerp, daar heb ik me nooit verder in verdiept dan deze film. Ik weet dus ook niks van de hasjwereld in 1970 en de misdaden daar omheen, al moet ik zeggen dat ik daar ook niet heel erg in geïnteresseerd ben. En dan heb je daar ook al wel het hele verhaal voor je. We volgen twee mannen die hogerop willen in de hasjhandel en gaan zelf handelen. Ze verslaan vijanden maar maken er ook veel, en we zien ze op weg naar de top met veel gevaar en wat tegen slagen, leuk maar niet héél bijzonder te noemen.

De cast vond ik leuk, en natuurlijk de prachtige Chantal Janzen (en haar naakte lichaam, wat toch wel twee pluspunten opleverde) mogen we dan echt niet vergeten maar ook Frank Lammers die het ontzettend goed deed en misschien nog wel met kop en schouders boven de rest uit wist te komen. Tja, en meer kan ik er nog wel opnoemen maar het was allemaal verder niet bijzonder.

Het kwam dan al gauw over voor een doorsnee misdaadfilm die me wel wat beter wist te grijpen dan het doorsnee Nederlandse meuk wat ik wel eens ben tegen gekomen. Heel goed? Nee, totaal niet maar zeker wel een leuke zit die vrij snel voorbij ging.

avatar van TronMan

TronMan

Moet altijd denken aan 'Scarface', bij het zien van deze film. Toch vind ik deze een onderhouden goede Nederlandse misdaad film. Mooi in elkaar gezet met een goed verhaal en goed geacteerd. Zelfs Jumbo Lammers is hierin te pruimen. PP Muller heeft de goede uitstraling. En kijken naar Chantal is ook geen straf.

Geluid van de film is niet echt goed. Soundtrack wel.

avatar van Rickyman

Rickyman

Vermakelijke film, maar komt zo ongeloofwaardig over. Muller past niet in die rol en met die andere BN-ers erbij deed het mij teveel denken aan "goede tijden ...".

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Redelijk nederlands misdaad film

alles klopt aan deze film***het beeld****het geluid***de spanning**cinema de luxe

avatar van Rafasol

Rafasol

Redelijk, zal ik misschien ooit nog wel eens herbekijken.

Maar net als bij de Heineken-film heb ik het gevoel dat er net iets meer mee te doen was. Ze lijken er zo filmpjes van te willen maken voor alle leeftijden, iets te simplistisch en te weinig bij de feiten.

Ook met de acteur die de dominee speelt weinig voeling.

2,5 à 3 en dan neem ik het positiefste.