TBS (2008)

Nederland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Theo Maassen, Lisa Smit en Flip Filz

Johan vd S. (Theo Maassen) is uitbehandeld en zal de rest van zijn leven door moeten brengen op de long stay-afdeling van een TBS-kliniek. Johan houdt echter vol onschuldig te zijn aan de lustmoord op zijn zusje waarvoor hij is veroordeeld. Omdat niemand hem wil geloven, ontsnapt hij om zijn onschuld te bewijzen. Hij gaat op zoek naar zijn moeder die steeds heeft geweigerd te getuigen en die alle contact verbroken heeft. Johan is ervan overtuigd dat zij hem vrij kan pleiten. Al snel zit de politie hem op de hielen. Om justitie uit handen te blijven, gijzelt Johan een toevallige passant: de 13-jarige Tessa (Lisa Smit).

Goede film, af en toe een beetje ongeloofwaardig maar dat mocht de pret niet drukken.

avatar van Ayres
En wat is nu het moraal van het verhaal? 1) Tbs'ers zitten op hun plek in de kliniek. en 2) Ga nooit met een vreemde mee. Zeer educatief zo'n avondje.

avatar van m1701
Aardige film.
Maar dan vooral door het meisje die goed meespeelde.
Leuk voor een keertje

avatar van david bohm
Sterke film met een uitstekende Theo Maassen. Het verhaal is een tikje afgezaagd maar door het sterke acteerwerk, het oog voor detail en de wending die ik niet zag aankomen is de film goed te pruimen.
Sterke Nederlandse film.

avatar van Leo1954
Weer zo'n gruwel van Nederlandse bodem. Mist aan alle kanten. Geen spanning, geen drama. Scenario is peppie en kokkie, verrassend nee, zo zijn 99 % van alle films.

avatar van Thorak
Leo1954 schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn een behoorlijk aantal goede Nederlandse films, maar het zijn wel de gedrochten als deze die Nederlandse film dat imago geven.
Het lijkt er op dat een aantal acteurs en regisseurs het verschil tussen film en toneel/theater niet willen inzien en daar is dit een gevolg van. Het zelfde is bijzonder goed zichtbaar in de Nederlandse series.

avatar van Decec
Een goede misdaad/thriller film...
Prima verhaal...
Bekende acteur Theo Maassen...
Prima acteerwerk...
Behalve camerawerk, die af en toe stukje geknipt,
een stotterend beeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Geen HD, wel goed beeldkwaliteit...

avatar van Thorak
Decec schreef:
Een waargebeurd verhaal...
Hoe kom je daar bij? Er ontsnappen wel eens TBS-ers ja, maar dit is echt een fictief verhaal.

avatar van Decec
Thorak schreef:

U hebt gelijk, geen waargebeurd verhaal...
TBS (film) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Heb net tekst weggehaald...

avatar van NikJosuf
Een van de betere Nederlandse films.
Aanrader.

avatar van Phantasm
Prima thriller waarin goed wordt geacteerd.

avatar van MovieMind
Goede Film...
Hoort in het rijtje van de betere nederlandse films.
Zeker één die het waard is om te bekijken.

avatar van Ted Kerkjes
Prima film met een fantastische Theo Maassen.

avatar van Herculaas
Goed spel van Theo Maassen, die de verschillende kanten van TBS'er Johan overtuigend neerzet. Tot op het einde blijft onduidelijk of hij echt de psychopaat is waar men hem voor houdt, wat de film een naargeestige sfeer geeft. Een paar erg onwaarschijnlijke scènes doen daar helaas wel afbreuk aan.

avatar van Antonev
Prima drama van Nederlandse bodem. Theo Maassen is misschien een grappenmaker van beroep, maar ik vond hem deze rol toch zeer geloofwaardig neerzetten. Hij zet een zeer labiel en onberekenbaar persoon neer, waar je soms toch wat medelijden mee krijgt. Het verhaal is niet heel bijzonder, maar het geheel is toch boeiend neergezet.

Wereldmens
Heel erg positief verrast door dit aangename Nederlandse filmpje. Het werkt misschien in mijn voordeel dat ik Theo Maassen niet zo goed ken als cabaretier, ik heb tenminste nooit hele shows van hem gezien. Wat betekent dat ik hem niet als grappenmaker zie maar als in deze film een prima acteur. Lisa Smit doet het leuk als jong meisje, de band die ze opbouwt met Maassen is nog niet eens zo onlogisch (puberteit, gevoelig voor complimenten). Het einde kwam dan ook onverwacht en was erg sterk. Ook het moment dat ik oma in de vrieskist zag liggen was een verrassing. Al met al erg aangenaam om naar te kijken.

avatar van Kondoro0614
TBS

Gister even een poging gewaagd aan de Nederlandse film TBS. Ik moet zeggen dat de film mij prima vermaakt heeft en ik het nog lang niet zo saai vond om naar te kijken. Ik ben persoonlijk niet een hele grote fan van Nederlandstalige films maar toch ging TBS me makkelijk af. Ik kwam de film laatst tegen op Netflix omdat hij daarop was toegevoegd dus ik had erg veel zin om deze te gaan kijken, samen met mijn moeder overigens.

Theo Maassen is voor mij wel één van de betere acteurs op Nederlands gebied en deze acteur sleept je goed mee door de film heen. Het verhaal was spannend en fijn om te volgen, soms aan de wat saaiere kant maar zeker niet irriterend om te kijken. Het concept vond ik nog wel goed en de actie zit er ook goed in. Toch kon de film mij niet echt heel diep raken dat was soms jammer, maar de gekke praktijken maakte de film wel vaak spannend.

avatar van leatherhead
Op momenten best sfeervol. Jammer genoeg manifesteert het nogal afgezaagde Stockholm syndroom zich zodanig dat het soms de sfeer in de weg staat, maar de film kent zeker z'n scenes. In ieder geval een paar trappen hoger dan het gros van de Nederlandse films.

Maassen heeft de perfecte uitstraling voor een rol als deze, al voelt zijn delivery van de dialogen dikwijls wat knullig aan. Verder een verdienstelijke prestatie, vooral ook de manier waarop hij tijdens het unheimische slotakkoord onverwacht toch nog een soort eng auratje over zich heen krijgt.

De stijl van de film - zowel op visueel als op auditief vlak - had verder doorgevoerd mogen worden, naar mijn smaak blijft de hand wat teveel op de rem. Alhoewel ik de pogingen zonder meer kon waarderen.

3,0* kleine sterren.

avatar van Loontjee
Goeie film, sleept je mee van begin tot einde. Verrassend einde en soms onverwachte wendingen;
zoals het einde en het moment dat oma gevonden wordt
. Een aanrader!

avatar van richiedoom
Zeer verrast door het gemiddelde van deze film hier, want wat vond ik dit een gedrocht van een film. Zelden heeft anderhalf uur zo lang geduurd, Theo Maassen kan voor geen meter acteren, heel dat gedoe met dat meisje kwam totaal niet over en daarnaast nog een totaal oninteressant verhaal. Weer een bevestiging waarom ik niet graag Nederlandse films kijk..

avatar van clubsport
matige film waarin het acteerwerk niet echt denderend is , het eind is toch nog verrrasend alhoewel ik beter had moeten weten.

Tarkus schreef:
Prima Nederlandse film over een thema dat vooral in België de laatste 10 - 15 jaren actueel was (Dutroux - Fourniret), namelijk pedofilie en kindermoorden.
Puike acteerprestaties van Theo Maassen en vooral Lisa Smit, deze laatste is echt een revelatie en hoop van dat meisje nog meer te zien in de toekomst.
Op een paar ongeloofwaardigheden na is de film zeer goed gemaakt en spannend tot op het einde.
En dat einde is totaal niet wat ik had verwacht, maar dus des te schokkender.
Een aanrader deze film, en dus 4 sterren, die er 5 hadden kunnen zijn indien men niet een paar ongeloofwaardige wendingen in het scenario had gestopt.

Blijft nog steeds een goede, en vooral actuele, film !!!!

Weer zo'n slechte film. Jezus ik tref het niet. De ene slechte film na de ander op Videoland. Het verhaal was slap: hij zocht z'n moeder want hij moest zogenaamd antwoorden hebben, daarna knalde hij haar neer. En toen? Totaal zonder plan naar België rijden. Wat wilde hij daar überhaupt bereiken? Hij wist toch dat ie dat meisje ooit weer naar NL moest brengen. Ook onbegrijpelijk dat hier mensen zijn die de dood van de oma verrassend vonden Even serieus? Hij keek haar zo doordringend aan van ik ga je vermoorden en zij keek zo angstig van ik weet dat ik zometeen doodga. Het was misschien zelfs het meest voorspelbare van de hele film Even dacht ik echt dat hij gelijk had, dat z'n zusje was verkracht en vermoord door z'n vader. d Maar helaas. Hij was knettergek. Het eind was het meest verrassend: die had ik niet verwacht. Maar goed daarmee red je een film niet. Slechte film, 0 spanning, 0 verhaal, veel dingen ook echt ongeloofwaardig. Nee gewoon nee.