• 8.299.732 stemmen

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 28 september 2006

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Ober

Edgar werkt als ober in Het Westen, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw is chronisch ziek, hij heeft bijzonder veel last van zijn buren, zijn vriendin doet vaak behoorlijk moeilijk en op het werk wordt hij door zijn klanten als vuil behandeld. Op een gegeven moment is Edgar zijn leven spuugzat en besluit maatregelen te treffen. Hij gaat verhaal halen bij Herman, de scenarioschrijver van zijn leven.

image

avatar van Shinobi

Shinobi

Interessante onconventionele film die het niet zo nauw neemt met films.

Een lekker absurdistisch verhaal over een ober die alleen maar tegenslagen te verwerken krijgt en gewoon verhaal gaat halen bij de scenarioschrijver, je moet er maar op komen.

Zitten er leuke situaties in gevuld met zwarte humor. Alleen tegen het einde werd het helaas wat minder.

3,5 Sterren.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Iets te veel van het zelfde, maar toch een paar briljante scenes.

Vooral de eerste discussie die Edgar voert met de 3 zakenmensen over het te bestellen gerecht. Geweldig.

Wederom een vermakelijke film. Al behoort hij wat mij betreft niet tot van Warmerdams echte toppers. Qua vermaak en stijl beetje gelijk aan Kleine Teun.

De laatste dagen van Emma Blank blijft wat mij betreft (tot nog toe) het meest absurd en geniaal!

avatar van Spetie

Spetie

Een bij vlagen erg leuke film, deze Ober en de eerste van Warmerdam, die mij grotendeels weet te overtuigen.

Het verhaaltje is er eigenlijk niet echt en dat is ook wel een grap. Verder zitten er een hoop rare momenten in, grappige personages en leuke zwarte humor. Van Warmerdam zelf is lekker op dreef als de ober, die het op momenten steeds zwaarder te verduren krijgt en daarom maar besluit te gaan klagen bij de bedenker van zijn leven. Die momenten zelf halen je soms wel ietwat uit de film moet ik zeggen. De scènes met de drie klagende heren, het eeeeeeh moment en het pijl en boog schieten, waren toch wel erg goed. Qua acteerwerk doet van Warmerdam het zelf niet slecht. In de bijrolletjes zijn vooral Bokma en Prins erg goed. Lyne Renee is trouwens een erg mooie vrouw. Die straalt veel klasse uit.

Niet alles is even geslaagd, maar Ober heeft me toch een aantal keren goed doen lachen. Verder is van Warmerdam best een fijne regisseur. Het komt er niet altijd even goed uit, maar hij heeft een goed gevoel voor de camera en levert toch vaak originele films af. Ober is in ieder geval zeker de moeite waard gebleken.

avatar van Montorsi

Montorsi

Nee, Van Warmerdam niet in zijn beste vorm.

Het verhaal-in-script element was erg flauw. Van Warmerdam moet gedacht hebben dat het voor de rest allemaal een beetje slap was en dit erbij gestopt om wat body aan de film te geven. En daar heeft op zich wel gelijk in, het echte verhaaltje mist de frustraties die zijn beste films mij wel wisten op te roepen, in positieve zin dan.

De humor is tegenvallend onscherp, personages komen niet erg uit de verf, en Tekla Reuten strontvervelend. En dan gaan de toch al houterige dialogen en het matige acteerwerk van m.n. Van Warmerdam zelf opvallen, waar dat in zijn leukere films totaal geen issue zijn.

Beetje hetzelfde euvel als Emma Blank. Drie of vier leuke grappen ten spijt..

Kleine 2.5*

gauke

Een bizarre, grillige, wrange, galachtige en ook droevige komedie over zelfkastijding van deze eigenzinnige regisseur. Een productie waarin de hoofdpersoon en de schrijver elkaar te vaak voor de voeten lopen waardoor het verhaal niet alleen onvoorspelbaar is, maar ook te vrijblijvend; de geschetste situaties hadden slimmer en logischer gekund. Bovendien oogt de film traag. Ondanks de vaak scherpzinnige en grappige dialogen voel je je nauwelijks emotioneel betrokken bij de personages. De cast speelt wel sterk.

avatar van Sjoerdow

Sjoerdow

SnakeDoc schreef:

Helemaal mee eens. Ik heb best wel genoten van dit onconventionele filmpje van van Warmerdam, maar kan me voorstellen dat dit niet het beste werk van hem is. Soms wat simpel geschreven, andere keren weer heel sterk en zwartgallig.

Het einde was een beetje te makkelijk naar mijn smaak. Toch een erg uniek stukje cinema!

avatar van Toontje G

Toontje G

Saai, had veel meer ingezeten.

avatar van Rancid

Rancid

5 * voor de geniale scenes 'René van 't Hof als gebocheld winkeldametje' en 'Feest Edgar 25 jaar ober'. 3 * voor sommige wat saaïge stukken en het tegenvallende, typische Warmerdam-einde, maakt gezamenlijk 4 * voor een wederom bizare, surrealistische en vervreemdende Nederlandse film vol zwarte humor.

avatar van FilmMuziekFanaat

FilmMuziekFanaat

Ook weer van deze Wamerdam op en top genoten. Heerlijk absurdistisch en humoristisch verhaal, zeer creatief in elkaar gezet en voornamelijk ook bijzonder origineel.

Een 4,5 lijkt mij zeker op zijn plaats.

avatar van Dick2008

Dick2008

Dick2008 schreef:

Nu ik deze film nog eens gezien heb ik, vind ik het grootste minpunt dat hij gewoon behoorlijk traag van opzet is en dat geldt voor de bovenstaande scène ook. Het soms grove taalgebruik als ook het gebruikelijke bloot is ook overbodig daar het weinig toevoegd aan het eigenlijke verhaal. Ik ga deze film niet nog eens kijken.

Het uitgangspunt van de film, een verhaal in een verhaal is wel zeer goed gevonden en zeker in het begin erg leuk gedaan maar gaat op geven moment ook wel wat vervelen. De eerste twintig minuten zijn het sterkste waarna de film steeds meer achteruitgaat maar oplevingen kent door de komische momenten tussendoor. De traagheid komt vooral doordat veel scènes te lang duren om vervolgens hak op tak verder te gaan. Drama neemt veel te veel overhand want dat wil de schrijver nu eenmaal maar hierdoor is de film dus veel minder leuk als gedacht, al blijven de restaurantscènes nog wel vermakelijk. 3.0.

Eigenlijk was ik het niet van plan, maar uiteindelijk toch nog redelijk meegevallen deze kijkbeurt en aanvankelijk zelfs nog zeer goed ook. Het idee is leuk verzonnen, alleen heel origineel is het toch ook weer niet. Het gebeurt wel vaker, in o.a. stripverhalen en tekenfilms (bijvoorbeeld la linea) dat de hoofdfiguren protest aan tekenen bij degene die het verhaal schrijft en zich daar mee gaan bemoeien. Ook is het verrassingselement er na de eerste keer af.

Films van Warmerdam zijn ook erg theatraal en best langdradig en meer als anderhalf uur is ook aan de (veel te) lange kant ook wil hij teveel. Aanvankelijk is het tempo nog hoog maar zwakt daarna af. Absurd, bot en melig. Edgar moet lijden, dus de vraag rest moet je met hem meeleven (drama) of juist met de schrijver die er alles aan doet om dat lijden in verhaal te brengen (komedie). Over het algemeen ben ik ook niet te spreken over een combinatie van deze twee. De kant van de schrijver werkt beter (haha, op het moment dat hij in slaap valt, zzzzzzz )

Het eerste gedeelte is erg hilarisch en het laatste gedeelte is ook best goed gedaan, maar als geheel best aan de lange kant en ook zeker niet van begin tot einde even geweldig. O.a. rollen van Waldemar Kobus (een Duitse acteur, geboren in Polen), die ook in Zwartboek speelt en Pierre Bokman. De droge rol van Warmerdam als ober met een zwaar leven blijft grappig om te zien. 4.0/3.0

(De dvd is voorzien van Nederlandse ondertitels, ook staan er nog 2 shorts op, Schilderij en De stedeling)

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

hele originele film,

wat absurd,en er valt daar door ook genoeg te lachen.

het idee is gewoon best leuk uitgewerkt.

avatar van missl

missl

De eerste Warmerdam die mij een beetje tevenvalt. Flauw verhaal, suffe karakters, trage verhaalvertelling. Jammer.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Droge komedie heeft wat leuke momenten maar over de hele linie vond ik het toch wat flauw. Het heeft allemaal weinig om het lijf, en een aaneenschakeling van absurditeiten is niet pers se grappig. Van Warmerdam is toch op z'n best in ongemakkelijke situaties in het sociale verkeer, en niet zozeer in escalerende. Jammer dat de lullo's/ zakenmannen een tweede keer komen opdraven, één scene met hun was goed geweest, nu voelde het een beetje als makkelijk scoren. En ook jammer van het voorspelbare einde, al zou ik ook niet weten hoe je zo'n verhaal goed afsluit.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik ben inmiddels wel een liefhebber geworden van de Alex van Warmerdam films. Ook deze is weer behoorlijk absurd zoals de meeste van zijn films. Denk wel dat het bij Warmerdam zo is dat je er, of van houd of dat je het niks vind. Ik kan zijn films wel waarderen. Ik kijk wel uit naar zijn nieuwe film Nr. 10. Maar daar moeten we nog ff op wachten tot 2020.

avatar van perceived

perceived

Wel aardige van Warmerdam, maar niet één van zijn betere.

avatar van EWJ80

EWJ80

Ik vind de film rommel tussen te druk

verhaal is te dik aan gezetten

komt niet door acteurs & actrices doen hun werk gewoon

maar het niet smaak omdat ik rommel vindt

avatar van Mescaline

Mescaline

Leuk en toch ook wel een vrij origineel idee, clichés worden mooi ontweken en Edgar wordt weinig gegund. Fijne afwisseling op de uitgekauwde populaire films. De laatste 20 minuten beginnen wel een klein beetje te slepen omdat we in principe natuurlijk in hetzelfde riedeltje blijven zitten maar heb mij hier goed mee vermaakt. Leuke actrices heeft van Warmerdam trouwens ook weten te strikken!

avatar van De wind

De wind

Wauw, wauw, wauw. Wat een vette film. Ongekend wat voor niveau van Warmerdam met deze film haalt. Script en uitwerking met internationale allure.