Ober (2006)

Nederland / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Ariane Schluter en Mark Rietman

Edgar werkt als ober in Het Westen, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw is chronisch ziek, hij heeft bijzonder veel last van zijn buren, zijn vriendin doet vaak behoorlijk moeilijk en op het werk wordt hij door zijn klanten als vuil behandeld. Op een gegeven moment is Edgar zijn leven spuugzat en besluit maatregelen te treffen. Hij gaat verhaal halen bij Herman, de scenarioschrijver van zijn leven.

avatar van smeetsm
heb de film nog niet gezien, maar was van de week op de kanaaleilanden in amsterdam, en daar in het retaurant van de oude hol-am. vertrekhal een biertje gedronken. Prachtige zaak, en het werd nog mooier toen ik hoorde dat Ober er helemaal was opgenomen. Meteen de dvd gekocht. Alleen al daarom.

avatar van smeetsm
nu gezien, en ik moet zeggen, "hij is goed" echt, Alex v W doet zijn ding op zeer speciale manier. Sober, kil, kaal, akelig, en toch wordt het nergens vervelend. Nee, eerlijk een zeer goede nederlandse film.

avatar van RickZ
Orgineel drama !

Een leuke Nederlandse komedie. Vooral het eerste gedeelte van de film is best wel goed. Geweldig vond ik het toen die 3 Nederlandse zakenmannen in het restaurant kwamen en Edgar begonnen af te zeiken omdat hij niet vriendelijk genoeg is en geen service verleend Vooral de tweede keer dat ze terugkwamen was geweldig.

avatar van Erwinner
En Zaterdag 20 september op TV zonder reclame!

Op zich een aardig concept, maar slecht uitgewerkt. Er zat totaal geen snelheid in de film. Eigenlijk had ik het gevoel dat ik continue te wachten op een stukje plotontwikkeling. Voor sommige films kan dat goed uitpakken, vooral bij spannende horrorfilms, maar deze had er zwaar onder te lijden.

avatar van Goldenskull
Aardige Nederlandse film, dat zeker. Met twee geweldige scene's, die 1e scene met de zakenlui en die inpak (van pijl en boog) scene . En verder die buren, wat een sterke personages Zelfs het 'afstandelijke' in deze film (Herman en vriendin) was niet storend. Ik vond echter sommige scene's veel te weinig hebben en sterke scene's te vaak afgewisseld met matige, toch een dikke 3,5* met nog een kansje op verhoging. En benieuwd naar de rest van Warmerdam

(verwijderd)
Nihilisme verpakt in absurdisme. Als vanzelfsprekend aan het eind volgt het onontkoombare lot. En toch is er een sprankje hoop: "Waar is Edgar?" Iedereen kent het antwoord, maar laat je gedachten eens gaan over wie de vraag stelt en waarom ...

Wat een geweldige film. De structuur van de raamvertelling deed me denken aan Adaptation. of Otto e Mezzo, het is gelukkig bijzonder leuk en boeiend uitgewerkt. Dat het hoofdpersonage zich bewust is van zijn eigen fictive aard is absurd en halluciant, je hebt als kijker voordurend een bewustzijn dat het hier om film gaat. Verder zit er ook boeiende thematiek in, bijvoorbeeld: vrije wil/determinisme.
Volgens mij zijn er ook wel echt auteurs die zo met hun personages meeleven als de scriptschrijver uit deze film(hoewel het hier dus nogal extreem voorgesteld wordt door realiteit en fictie te vermengen). Ik denk dat het ook bij van Warmerdam wel sterk aanwezig is omdat hij vaak een personage speelt dat hij zelf heeft geschreven.
Ik vind dit de beste film die ik van Alex van Warmerdam heb gezien.

avatar van ohkino
Ik vond Noorderlingen nog iets beter, maar ik hou erg van zijn stijl, een soort parodie op Nederland en op de Nederlandse film. Zuinig, nors, klungelig, kil en burgerlijk, maar wel met flinke scheut onderkoelde humor soms bijna slapstick. Veel aandacht voor decors en architectuur, jaren 50 taalgebruik en onze 'rijke' eetcultuur. In die zin was de Duitse worst bijna exotisch te noemen.

avatar van xenne
vrij vroeg in de film gaat de ober op bezoek bij de schrijver van z'n leven met het verzoek het wat minder miserabel te laten verlopen. deze actie zuigt meteen het leven uit dit personage, het is onmogelijk om er nadien nog iets voor te voelen. waarom de keuze voor dit (niet eens zo originele) concept? het uitgangspunt van de film is misschien wel dat een schrijver kan verstrengelen met z'n personage(s). maar de keuze gaf de regisseur ook wel veel vrijheid in z'n scenario wat betreft logica en geloofwaardigheid, deze laatste zijn ver te zoeken. de interactie tussen ober en z'n schepper verlopen te kunstmatig, de zwakste momenten van de film spelen zich af bij de schrijver en z'n vriendin, deze komen naar m'n zin te vaak terug aan bod in de film. een pijnlijk moment is bijvoorbeeld wanneer de schrijver in slaap valt op z'n klavier, stripverhaalhumor die hier totaal niet werkt (voor mij toch niet). het is boeiender om de ober te volgen in z'n escapades, ook al zijn deze vaak compleet ongeloofwaardig/onlogisch, het levert wel enkele leuke dialogen en enkele keren zelfs een grappige scènes op. aldus weet de film nog redelijk te boeien, maar dan niet als geheel, eerder een opeenstapeling van scènes die los van elkaar staan.

avatar van Lord of the Ings
Originele film. Goed geacteerd. Vol met droge Nederlandse humor. Een goede Nederlandse film in een zee van slechte Nederlandse films.

avatar van FatMike
Grappige film met, voor mij, als hoogtepunt de pijl en boog verkoop scene! Deze was hilarisch!

Over het geheel gezien mist de film toch net iets waardoor
er geen echte vonk ontstaat, maar zeker leuk om gezien te hebben.

3 Sterren.

avatar van johnboer
Geweldige film. Inktzwarte humor. Hele goede acteerprestaties.Top eigenlijk.
De hoofdpersoon,de ober, speelt hier toch even de rol van zijn leven. Prachtig. En inderdaad,niet te vergeten,de inpakscene van de pijlen. Is toch genieten met hoofdletters.
En dan het heerlijke absurde van de hele film.
Voor mij gewoon een vette 4,5. Klasse!!

Dick2008
Erg moeilijk om op een film als deze te stemmen. Eigenlijk is alles hierboven wel genoemd. Ik vind de inpakscene ook werkelijk absoluut hoogtepunt. Verder leuke film. Ik hou het toch bij een 3.5.

avatar van John Doe
Laatst op DVD gekocht en tevreden mee, ook door de twee aardige korte films als extra's. Erg genietbare films die deze regisseur maakt. Heerlijke beetje Lynch achtige absurde humor die werkt in een verder treurig verhaal. Neem bijvoorbeeld die inpakscene. De Noorderlingen vond ik trouwens nog iets toffer.

avatar van Vinokourov
Dit soort films moeten vaker gemaakt worden in Nederland. Niet te serieus en de draak met jan en alleman steken , daar is toch niets mis mee ? Ik zag allemaal parallellen in het script van de schrijver met de rijke grollen en slechte grappen die de Nederlandse cinema rijk is (die kreeft bijvoorbeeld ). Erg vermakelijk dus en nu ik er over schrijf ben ik toch wel benieuwd naar andere werken van Van Warmerdam.

om en of andere reden heb ik het id dat je een hoop gemist hebt aan de film

de stijl , sfeer en humor van warmerdam vind ik iig uniek in zijn soort en deed me totaal niet denken aan andere nl films, juist niet

dat is ook zijn grote kracht, je waant je in zijn films in een totaal andere wereld vol absurditeiten

avatar van Vinokourov
Joyy schreef:
om en of andere reden heb ik het id dat je een hoop gemist hebt aan de film

Uiteraard is het een unieke film, maar ik bedoel hier met de parallellen dat het verhaal ín de film wel veel weg heeft van lollige, beschamende momenten uit de Nederlandse cinema. Veel cliche's worden en passant in dat verhaal verwerkt .

noem er eens 3

avatar van timburton
Een erg origineel idee, en een mooi verhaal. Waar stoor ik me dan aan? Ik denk een beetje aan de grauwe, donkere Hollandse stijltje. Ja, ik kijk naar een van Warmedam film, dat begrijp ik ook wel. Maar soms lijkt het net alsof alle Nederlandse films van die arthouse-achtige films moeten zijn, willen ze goed zijn.

Mr_White
Degelijke komedie. Nooit hard op moeten lachen of zelfs glimlachen maar slecht is het nooit. Goed te hebben filmpje maar ook niet meer.

avatar van sinterklaas
Heerlijke, gezellige film die op een hele subtiele en rustige wijze word verteld. Om te beginnen word deze hele film bestuurd door het typen van een script op een computer wat Mark Rietman als regiseur doet. Met alle tegenstribbelingen van dien. Dit is ook de allereerste film van van Warmerdam die ik gezien heb. En hij doet het meteen al geweldig: zowel het regiwerk als het acteerwerk als de Ober, die zowat de hele door met lastige klanten te maken krijgt en ook nog met een relatieprobleem zit. De lastige klanten zijn ook erg grappig. Ik vond vooral die 3 zakenmannen het leukst, met die prachtige rol van Piere Bokma. Daarnaast ook nog vele andere ongevallen en onaangename verrassingen voor onze Edgar. Ook die Japanse vluchteling vond ik erg leuk en die 2 robuuste buren van Edgar. En natuurlijk die zeurderige zieke vrouw van hem. En Jaap Spijkers niet te vergeten.

Verder was dat ' ééééééééh'-grapje oa ook om te gillen.

Verder gewoon een hele sfeervolle, gezellige zwarte komedie. Met prachtig acteerwerk en ook meeslepende muziek en mooie plaatjes. Deed btw ook op bepaalde punten een beetje aan delicatessen denken. Ik moet snel maar meer films van Warmerdam op de kop zien te tikken. Maar Ober was iig al genieten geblazen.

avatar van Bibelonseberg
Lachen en drama tegelijk. Genoten van deze film!
Het idee is leuk bedacht en de uitvoering ervan soms hilarisch.
Met name de scene met de heeren zakenlieden was te zot voor woorden

grootste probleem van Van Warmerdam films blijft Van Warmerdam zelf in een hoofdrol ("De Laatste Dagen..." was al weer een stap vooruit). Onaangenaam.

Muziek viel in positieve zin op, maar de vervelende elementen waren in deze VW-film erg overheersend: het gedoe met de buren en ook het op papier leuke element met de schrijver was doods en ongeïnspireerd neergezet. En een buitengewoon matige afwikkeling van het verhaal.

Leukst waren de twee korte films op de DVD, met name De Stedeling.

avatar van Querelle
Mochizuki Rokuro schreef:
grootste probleem van Van Warmerdam films blijft Van Warmerdam zelf in een hoofdrol.

Vind ik ook, het lijkt wel alsof hij totaal zijn best niet doet om zich in een personage te verplaatsen, of hij kan gewoon niet acteren. In Abel en in De Jurk is dat zelfs nog veel erger.

Word steeds meer fan van de werken van Van Warmerdam! Meesterwerk! 5/5
Zelden zo dubbel gelegen bij een nederlandse productie! Heb abel, de noorderlingen en kleine teun ook gezien!

avatar van IcU
IcU
Querelle schreef:

Vind hem in Abel en De Jurk juist beter. Vind het tof hoe hij zich zelf toch wel voor schut zet met zijn rollen. Met als hoogtepunt Theo de hond in 'De laatste dagen van Emma Blank'.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Best leuk.

Al moet gezegd dat niet alles even goed werkt. Een aantal hilarische scènes doen dat wel en zorgen er voor dat je als kijker niets te kort komt. Met dank aan Bokma en kornuiten en de altijd fijne Van Warmerdam.

Een klein beetje wisselvallig en vast niet ieders kopje thee, maar ik houd er wel van.

Goed.

Niet van het niveau van zijn eerste twee, wel van het niveau van de Jurk en Kleine Teun en wat beter dan Grimm. En zo is voor mij de tendens dat elke van Warmerdam wat minder is dan zijn voorganger, gelukkig doorbroken.

Ober is een leuke aaneenschakeling van geestige momenten. Vaak 'gewoon' leuk, soms ronduit hilarisch, maar altijd typisch van Warmerdam. Film is weer prettig in beeld gebracht. De gimmick in het verhaal (met de scenarioschrijver) zorgt ook voor leuke momenten, maar haalt je (letterlijk) uit de film. Was bij Adaptation beter gedaan, waar die lijn tussen fictie en wat echt is, veel dunner is.

Al met al zeker de moeite, 4 sterren. Hij blijft mijn persoonlijke Nederlandse favoriet.