Ober (2006)

Nederland / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Ariane Schluter en Mark Rietman

Edgar werkt als ober in Het Westen, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw is chronisch ziek, hij heeft bijzonder veel last van zijn buren, zijn vriendin doet vaak behoorlijk moeilijk en op het werk wordt hij door zijn klanten als vuil behandeld. Op een gegeven moment is Edgar zijn leven spuugzat en besluit maatregelen te treffen. Hij gaat verhaal halen bij Herman, de scenarioschrijver van zijn leven.

avatar van NakedHero
Een van de betere Nederlandse films wat mij betreft. Vooral de droge zwarte humor deed het hem bij mij.

Net geen 4 sterren waard.

avatar van Jawaddedadde
Absurde film, hou ik wel van.

Met momenten erg tragisch, maar ook erg komisch, al is de humor eerder wat zwartgallig. Leuke stukjes zijn natuurlijk wanneer de drie zakenmannen de arme ober Edgar terroriseren. Ook z'n buren kunnen er wat van. Dan nog wat liefdesperikelen en je zou voor minder naar je bedenker stappen. Het nevenverhaal met de scenarist en z'n vriendin zorgt natuurlijk voor de absurditeit. Zeker als ze het dan nog eens niet eens met elkaar raken en beginnen te klooien met het script.

Vroeg me wel af waar het nou in hemelsnaam naartoe ging, maar uiteindelijk is dat wel duidelijk: nergens naar. En dan hoeft ook niet. Dit is gewoon een leuke film die niet al te serieus genomen moet worden.

avatar van Friac
Een film met een leuk uitgangspunt, dat niet optimaal uitgewerkt wordt. De film sleept een tikkeltje aan en schiet zo'n beetje alle kanten op: dit beoogden de makers allicht (gezien het gegeven van een schrijver die niet echt weet welke kant het met zijn verhaal uit moet), maar het verhindert het kijkplezier af en toe. De bitterzoete toon van "Ober" vond ik wel erg tof: erg somber, af en toe opgeklaard dankzij een absurde scène.
Het is dankzij die paar grappige momenten (Edgar die "èèèèè" blijft zeggen op een cruciaal moment, omdat de schrijver in slaap gevallen is; de pijl-en-boog scène in zijn geheel (het idee om pijl en boog als wapen te gebruiken, en dan dat hele inpakproces); de broer van Victoria die door het lint gaat omdat Edgar het voor hem bestelde dessert helemaal niet lekker vindt; ...) dat "Ober" toch nog gered wordt, en een vermakelijke film met een diepere laag oplevert. Van een standaard 3* toch nog opgetild tot een mooie 3,5*

avatar van Lord Flashheart
Eindelijk weer eens een zwarte komedie die wél werkt.

Het moet gezegd worden: het is ook niet direct mijn favoriete genre. Maar van Ober had ik een paar jaar geleden wat scenes gezien en die bevielen me toen wel. Toch maar eens proberen dus.

En de film heeft de verwachtingen meer dan waargemaakt. In tegenstelling tot veel Amerikaanse zwarte komedies verzandt Ober niet in platvloerse grappen en grollen (The Big Lebowski), ranzigheid (Happiness) of een gebrek aan inspiratie tijdens de uitwerking (The Men Who Stare at Goats, Bubba Ho-Tep). De dialogen blijven van het begin tot eind scherp, het verhaal verveelt geen moment en de humor wordt nooit ranzig of platvloers; zelfs niet tijdens gewelddadige momenten of seksscènes. En dat is op zich al een compliment.

Het gegeven - een fictief personage dat verhaal komt halen bij zijn schrijver - is misschien niet helemaal origineel, maar ik heb het nog nooit op zulke humoristische wijze uitgewerkt zien worden. Bij verschillende scenes heb ik werkelijk dubbel gelegen. De discussie met de zakenmannen springt er wat dat betreft bovenuit. Kees Prins (Jiskefet) en Pierre Bokma doen het gewoon fantastisch. Andere scenes zijn qua sfeerschepping weer briljant: zelden zo'n troosteloos restaurant gezien als waar Edgar werkt, maar ook het restaurant van het bedrijfsuitje is fenomenaal weergegeven. Het droevige dansje en de keyboard muziek deed me zelfs een beetje aan Calvaire denken.

Enige wat ik een beetje jammer vond is de wat snelle ontmoeting tussen Edgar en de schrijver. Dat had van mij best wat uitgesteld kunnen worden, want doet het verrassingselement in de film geen goed. Ook sommige personages waren matig uitgewerkt c.q. overbodig en daarnaast slecht geacteerd. Met name de vervelende buren konden geen moment overtuigen en waren eigenlijk wat irritant.

Niettemin heb ik tot het einde toe kunnen lachen en dat is bij zwarte komedies wel eens anders. Geef mij dus maar scherpe Europese humor en laat de Amerikaanse flauwe grappen aan een ander. 4****

avatar van Inland Rabbit
Heerlijk constante regisseur, die Van Warmerdam. Van een aantal dingen kun je altijd wel uitgaan bij hem. De film bevat sowieso een grote dosis zwarte humor, het verhaal en/of de karakters zijn erg vreemd en er is genoeg aandacht voor sfeer (ook audiovisueel soms sterk).

Hier ook weer. De film heeft weer iets meer nadruk op humor, in vergelijking met bijvoorbeeld Grimm. Het kan nogal als nadelig worden beschouwd dat de film uit losse momenten lijkt te bestaan, die heel erg pieken. Zelf heb ik daar niet zoveel last van gehad. Doordat Warmerdam zo stijlvast is ga ik nu wel een duidelijke lijn in zijn situaties ontdekken, voor zover dat mogelijk is. Echt fris of nieuw voelt deze film ook niet meer aan, maar zolang hij zoveel vermaakt als deze, maakt dat weinig uit.

de scene in de tram is misschien wel een van de mooiste shots uit de nl filmhistorie, en aan tafel waar stella tegenover een nog onbekende man zit, die wordt afgeschermd door wat doet voorkomen als een 17e eeuws stilleven, wat een goede film!

avatar van Elegy
Een aangename verrassing toen we deze film tijdens college gingen bekijken.
Een zeer origineel script, vooral het eerste halfuur was heel erg leuk.
Maar vervolgens raakte de film in een soort saaie flow van herhaling, en het werd pas weer een kwartier voor het einde boeiend.

Naar mijn mening hebben ze niet alles uit het verhaal gehaald wat er in het zat. Ik zou zo nog 30 wendingen kunnen bedenken die het spannender hadden gemaakt.
Zeker met karakters die je als kijker moeten irriteren, zou je het verhaal meer moeten geven.

Verder vond ik de scenes wel prachtig gefilmd, en ook de acteurs waren allemaal ontzettend goed gecast, vooral de buren en de zakenmannen.

Al met al wel een aanrader om in ieder geval 1 keer gezien te hebben.

avatar van Robi
Ik heb de film al een paar keer gezien, maar vanavond kon hij me toch niet echt meer bekoren. Het verhaal over een ober blijft toch te mager. En het feit dat de schrijver ook niet echt weet wat hij met het verhaal aan moet, is een leuk gegeven, maar maakt het verhaal daarmee nog niet goed. Alleen de scene in de winkel als hij een pijl en boog koopt blijft wel echt heel leuk. Daar had de film er best meer van mogen hebben.

avatar van margo1
Het idee voor deze film was best goed, alleen de uitwerking liet te wensen over. Het werd zelfs gewoon saai, telkens weer opnieuw die nietszeggende - laat staan grappige- ontmoetingen tussen de fictieve persoon en zijn schrijver. Aan mij was deze film niet echt besteed

avatar van harm1985
Iets minder dan de andere Van Warmerdam films die ik heb gezien (Abel, Noordelingen en Laatste Dagen van Emma Blank), maar nog steeds sterk en typisch van Warmerdam.

Aan de ene kant levert het gegeven dat er binnen de film twee werelden zijn, die van Edgar en van zijn tekstschrijver Herman wat leuke situaties op, maar Herman krijgt zeker tegen het eind net wat te veel screentime. Het verhaal wordt gaandeweg ook een beetje stuurloos en dat is jammer.

Desalniettemin zitten er een paar erg grappige scenes in, zoals de zakenlui die komen eten en de strijd aangaan met Edgar, in dat soort scenes in van Warmerdam op zijn sterkst, de 'eeeee' scene en natuurlijk in de winkel waar hij zijn pijl en boog koopt.

De soundtrack is degelijk, evenals het acteren (Van Warmerdam en Bokma voorop), al miste ik Annet Malherbe wel een beetje. Qua cameravoering viel er ook genoeg te genieten, zwierende bewegingen, vooral in het restaurant, maar overall is de film, mede door het einde, wat onbevredigend.

Leuke film waarin een fictief personage zijn schrijver confronteert met hoe hij over hem schrijft. Een origineel idee en uitgewerkt op een manier die we van Alex van Warmerdam gewend zijn: droogkomisch en licht absurdistische situaties. Ook een paar leuke vondsten zoals: wanneer de schrijver op zijn toetsenbord blijft hangen. Alhoewel het einde geheel in de lijn van de film licht, is het toch wel wat gemakkelijk.

avatar van Leland Palmer
Best een ''bijzondere'' film (weer) van Alex van Warmerdam, deze Ober. De film begint vooral erg goed, met een aantal komische scénes en een fijne sfeer. De uitwerking van het concept blijft helaas, omdat het op een gegeven moment wat een herhalingsoefening wordt, niet écht boeiend tot het einde.

Verschrikkelijk traag gefilmd. Ik kan goed tegen trage drama´s, een heleboel zijn favoriet, maar dit vond ik heel saai. Daarnaast stoorde ik me aan het onnodig halfnaakte maar dan had ik maar geen Nederlandse film moeten kijken. Nederlanders kunnen gewoon niet acteren.

avatar van barcam
Sterke Alex van Warmerdam film dankzij zijn surrealistische sfeer en zwartgallige humor,
Film die eigenlijk nergens over gaat maar weet te boeien tot het einde.

avatar van Black Math
Kort samengevat: aardig idee, soms ook aardig uitgewerkt, maar ook vaak nogal saai. De film die het eerst in me opkomt bij het zien van deze film is Reconstruction, waar ook de werkelijkheid van de schrijver en zijn verhaal door elkaar lopen. Maar uiteindelijk is dit een totaal andere film, al is het maar omdat er veel meer op humor wordt gefocust. Die werkt niet altijd, maar soms is het wel erg grappig. Met name met Bokma en vooral Prins (eigenlijk jammer dat hij een kleinere rol had dan Bokma) zijn nogal droog, maar ook de buren doen er niet echt veel voor onder.

De scènes bij de schrijver thuis zijn aanvankelijk wel aardig vanwege de verrassing dat werkelijkheid en verhaal door elkaar blijken te lopen, maar op een gegeven moment is de verrassing er wel uit en gaat het irriteren, vooral omdat de schrijver ook een erg irritant mannetje blijkt te zijn, en dan bedoel ik niet grappig-irritant zoals de zakenmannetjes en de buren. Tel daar een hoop scènes bij op die functioneel saai zijn (want de schrijver weet even niet hoe het verder moet) en de film gaat behoorlijk onevenwichtig aanvoelen. Al met al interessant, maar de finishing touch om er echt een goede film van te maken ontbreekt. 2,5*.

Het is volgens mij na al de derde keer dat ik deze film heb gezien en ik moet zeggen dat hij me steeds beter bevalt. Verhaal is gewoon zo absurd dat het eigenlijk al leuk is. Maar ook de idiote situaties waarin Edgar terecht komt zijn hilarisch, ook zijn weerwoord trouwens tegen de schrijver (Mark Rietman) en zijn vriendin (Thekla Reuten). De eerste 30 minuten blijven voor mij nog steeds het hoogtepunt van de film maar ook de rest vind ik steeds leuker worden. De cast deed het trouwens zeer goed en niet alleen Alex van Warmerdam maar ook de rest zoals Pierre Bokma (schitterende rol als klootzak van een zakenman), Thekla Reuten en Lyne Renee (ook een zeer mooie vrouw trouwens).

Al met al vind ik dit toch één van de best een goede Nederlandse (zwarte) humor films. Ik verhoog dan ook mijn punt met een halfje.

avatar van Carl
Je moet van dit soort films houden.
En ik houd er niet van.
Om die reden geef ik geen cijfer, anders zou het acteerwerk wellicht ondergewaardeerd worden.
Wel moet ik zeggen: de moderne cameratechniek (closeups en dan flink veel heen en weer bewegen).....het is echt niet miijn ding. Juist in dit soort naargeestige films kun je met long shots veel beter werken.
Maar ja. Dat zal wel ouderwets zijn en dus......

avatar van lars-pixar
Alex Warmerdam geeft weer een goed scenario weg, geweldige film met mooie beelden. De casting is erg overtuigend en sommige momenten zorgde voor komische grappen. De film heeft ook zo zijn stille kanten maar die werken ook erg goed mee. Alex blijft een goed film maker en ik zou hem ook wel graag een waar gebeurt verhaal zien maken.

(verwijderd)
Gisteren nogmaals Ober bekeken. Jezus, wat was ik blind de eerste keer dat ik deze film zag, zeg. Net als in De Laatste Dagen Van Emma Blank heeft Van Warmerdam weer een Bijbelsverhaal in een modern en vooral absurdistisch jasje gegoten. Geweldig!

avatar van 606
Alex heeft een mooie fantasie die hij gebruikt om zijn film apart te maken met een fijne bijzondere sfeer.
De pijl en boog scene is wel het beste stuk van de film.

3,5 ster

avatar van Number23
Niet echt mijn ding. Sommige absurde scenes zijn heel grappig, maar alle ellende die de hoofdpersoon(wel sterke rol van Van Warmerdam) wordt me beetje teveel. Ook rollen van Rietman en vooral Reuten zijn lichtelijk irritant. Aardig, niet meer, niet minder.

De personages uit een roman dringen aan bij hun auteur om het verhaal een voor hen gunstige wending te laten nemen.
Origineel en niet zonder fantasie natuurlijk en echt plezierig om volgen.
Zag ooit een film met Belmondo die als schrijver zich als held van zijn roman zag, maar dit is hier toch nog iets anders en veel fijner bedacht en uitgewerkt met uitstekende acts.
Bijzonder grappig is de scène met de Marty Feldman-achtige wapenverkoper.
Knap.

avatar van ILDIB
Geweldige film, helaas is het laatste kwart totaal waardeloos, waardoor hij voor mij toch helaas ietskes minder scoort.

avatar van candymancandyman
Geweldig. Fijn leventje heeft die Edgar. Leuk verzonnen en flink absurd. Heb me goed vermaakt en goed gelachen. Dat inpakken in die winkel, prachtig. En dat einde. Een dikke 9.

avatar van RuudC
Ik heb werkelijk niets met Nederlandstalige muziek en op cinema van eigen bodem ben ik ook niet bepaald dol. Het zien van Ober was niet eens mijn eigen keuze, maar al snel was ik aangenaam verrast. Zodanig dat er misschien wel op korte termijn meer films van Alex van Warmerdam gaan volgen. De beste man blijkt duidelijk over meer visie te beschikken dan de meeste collega’s binnen onze grenzen. Ik ben erg te spreken over de sfeer die hij creeërt en de originaliteit van dit verhaal. Het geheel kijkt heerlijk weg, mede door het behoorlijk goede acteerwerk van de regisseur zelf.

Niet dat interventies door de hoofdpersoon bij zijn/haar schepper volledig origineel zijn, leuk blijft het wel. Van Warmerdam doet het nog leuker door er meerdere personen in te betrekken, waardoor er interessante plotwendingen ontstaan. Het levert heerlijk bizarre situaties op die van kwaad tot erger worden. Er zijn rare sprongen die het verwarrend maken, maar tegelijkertijd ook enigszins uitdagend. Hier en daar lekker zwart getinte humor. Ik kan het geen absolute topper noemen, maar Ober mag er echt wezen. Verder prima acteerwerk en de scenes in het restaurant zijn goed gedaan.

avatar van K. V.
De film begon veelbelovend, maar na een half uur of zo vond 'k het minder. De focus verplaatste zich ook meer van humor naar drama.
De cast zat wel goed. Het hoofdpersonage was voor mij een nobele onbekende, maar hij zat wel goed in z'n rol.
Het is wel één van de origineelste Nederlandstalige films die 'k al heb gezien. Jammer dat ze het erg grappige en sterke begin niet hebben doorgetrokken tot het einde, maar desalniettemin de moeite om te bekijken.

Voor mij de sterkste Van warmerdam film. Heerlijke absurde humor die geweldig is uitgebalanceerd.

Meest hilarisch is wel het uit eten met die broer van haar minnaar.

Vermakelijke film, maar niet veel meer dan dat. Wel heel erg mooi camerawerk, zo zie ik het graag.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Erg moeilijk om op een film als deze te stemmen. Eigenlijk is alles hierboven wel genoemd. Ik vind de inpakscene ook werkelijk absoluut hoogtepunt. Verder leuke film. Ik hou het toch bij een 3.5.

Nu ik deze film nog eens gezien heb ik, vind ik het grootste minpunt dat hij gewoon behoorlijk traag van opzet is en dat geldt voor de bovenstaande scène ook. Het soms grove taalgebruik als ook het gebruikelijke bloot is ook overbodig daar het weinig toevoegd aan het eigenlijke verhaal. Ik ga deze film niet nog eens kijken.

Het uitgangspunt van de film, een verhaal in een verhaal is wel zeer goed gevonden en zeker in het begin erg leuk gedaan maar gaat op geven moment ook wel wat vervelen. De eerste twintig minuten zijn het sterkste waarna de film steeds meer achteruitgaat maar oplevingen kent door de komische momenten tussendoor. De traagheid komt vooral doordat veel scènes te lang duren om vervolgens hak op tak verder te gaan. Drama neemt veel te veel overhand want dat wil de schrijver nu eenmaal maar hierdoor is de film dus veel minder leuk als gedacht, al blijven de restaurantscènes nog wel vermakelijk. 3.0.

avatar van jipt
Lekker absurdistische en droge film, doet nogal denken aan Woody Allen. 4*tje